Gå til innhold

Jeremy Clarkson raser mot "homodesign" av biler !


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeremy Clarkson - som bl.a er kjent som en av programlederne i det engelske bilprogrammet Top Gear har vært ute og slengt med leppa igjen. Denne gangen tar han for seg dagens bildesign i alminnelighet og mener at bilene i dag kun kan være designet av homofile som ikke har egne barn (!). Han har etter min mening helt klart et poeng, men måten han fremfører synspunktet er kanskje ikke den mest sympatiske... :lol:

http://www.nettavisen.no/bil/article1310065.ece

http://www.topgear.com/content/features ... /14/1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Jeremy kan få sagt det :lol:

Støttes, majoriteten av dagens nyproduserte biler ser ut som takras.

Jeg kan ikke se at han skriver spesifikt om nye bilder. Det høres mer ut som biler generelt.

Artikkelen handler om bilens interiør.

Han klager på grå farger, skinninteriør, treverk, carbondetaljer, stoler etc.

Det meste går igjen i e30 også. ;)

Og denne gangen er jeg ikke enig med noe av det han skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne gangen er jeg ikke enig med noe av det han skriver.

Husk at han setter ting veldig på spissen og at man bør lese det han skriver med et glimt i øyet. Imidlertid har han alltid et underliggende poeng og der er jeg enig med ham denne gangen også. Mange bildesignere er forøvrig også enig med ham... jeg leste for en tid tilbake en artikkel om en kvinnelig designer hos Volvo som generelt mente det samme som Clarkson. Hun mente først og fremst at man burde prøve andre materialer enn tradisjonelt stoff og skinn på setene i en bil... som alternativer til Alcantara etc. Hun viste til eksempler fra sportskobransjen der spesielt Asics og New Balance benytter alternative og spennende stoffer/materialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at han setter ting veldig på spissen og at man bør lese det han skriver med et glimt i øyet.

Tror faktisk dette kan være grunnen til at de fleste enten elsker eller hater denne fyren. Han har en evne til å spissformulere ganske heftig for å få frem sine poeng. Det kan i mange tilfeller misforstås. Jeg er rimelig sikker på at han står 100% inne for det han sier og skriver men som du skriver så bør man ta det med et glimt i øyet. Husk at Clarkson gjennom årene har utviklet seg til å bli like mye komiker som journalist selv om han fortsatt nyter enorm respekt i bilbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fyren er en idiot. Dessuten har de fleste mye mer stygge/tåpelige ting hjemme enn i bilen. Man har det ikke fordi det er fint heller, men fordi det er IN....

Det at du mener at Clarkson er en idiot behøver jo ikke å bety at han virkelig er en idiot. Clarkson nyter faktisk en enorm respekt som journalist over hele verden... og da ikke kun som programleder i Top Gear. Han har skrevet mange bøker og laget flere prisverdige TV serier (bl.a "Great Britons" som forøvrig er meget godt laget). Han har også en fast spalte i TimesOnline og det er ikke enhver journalist forunt å ha med mindre de er litt mer enn normalt oppegående. Clarkson har en typisk tørr britisk humor som er basert på mer ironi og sarkasme enn vi er vant til i Norge... litt i den samme gaten som Rowan Atkinson´s "Black Adder" og TV satiren "Yes, Prime Minister"... og jeg tror det er der problemet ligger når man ikke helt har sansen for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kjeder seg så mye at de heller velger å spy :P

Jeg syns kansje han burde gitt noen eksempler på hvordan et interiør skal se ut, og ikke bare slenge dritt. Bilene masseproduseres i stor grad å skal treffe det største mulige markedet. Vi vil jo helst ikke betale mer enn nødvendig for noe vi kjøper. Det finnes også et greit utvalg i interiør når man skal ha seg nybil.

Jeg er ikke enig i måten han fremlegger dette på. Hvorvidt designerne er homoer eller ikke skal enhver løsning gjennom et panel før det godkjennes for produksjon.

Er man på jakt etter en normalisert bil, kjøper man en normalisert bil. Dette angår største delen av befolkningen vår. Er man på jakt etter noe annet, velger man noe annet. Enten det er interiør eller andre særtrekk.

Kvalitetsinntrykket på en nybil er nokså tilfredstillende etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ikke helt sansen for nyere biler, mye har blitt basert på kunstige materialer og alt har blitt basert på miljøet.

Har troen for at mindre og mindre prosenter av de nye bilene vil få leve så lenge som de eldre bilene jeg.

Nye biler har rett og slett fått for mange krav, hvilket gjør at kvaliteten synker litt, og ikke minst er det for mye dippedupper overalt (selvfølgelig moro å ha, men blir det først feil så er det mye arbeid, og ikke minst kan man risikere å få en regning man ikke kunne drømt om..)

Selvfølgelig finnes det jo NOEN nyere biler jeg har litt sansen for, men det er ikke mange.

For min del er det gammelt som er best.

Mye detaljer, og ikke for mye av det falske karbonfiberet, falske treverket, kunstige skinninteriøret og ja..

Forøvrig skal det nevnes at jeg har sett på interiøret fra min 1982 modell som verdig til å ha i huset, ettersom jeg har det inne for øyeblikket, sitter faktisk også i setene iblandt :-$

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har troen for at mindre og mindre prosenter av de nye bilene vil få leve så lenge som de eldre bilene jeg.

Heeeelt uenig. Se på taxikjørte nye biler. Noen av dem kan du ikke merke har trilla 300.000km. De ser forsatt ut som de var nye. Teknologien er også godt forbedret, og bilprodusentene kutter ikke mer i dag enn tidligere. Kundene er mer kvalitetsbevisste, og bilindustrien konkurerer mye. Dette presser kvaliteten opp og prisen ned. Od dette tar jeg ikke bare fra luften.

Jeg tror snittkm standen på biler bare vil stige.

Har du sett hvilke tester en motor i dag gjennomgår før den går på markedet f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeeelt uenig. Se på taxikjørte nye biler. Noen av dem kan du ikke merke har trilla 300.000km. De ser forsatt ut som de var nye. Teknologien er også godt forbedret, og bilprodusentene kutter ikke mer i dag enn tidligere. Kundene er mer kvalitetsbevisste, og bilindustrien konkurerer mye. Dette presser kvaliteten opp og prisen ned. Od dette tar jeg ikke bare fra luften.

Jeg tror snittkm standen på biler bare vil stige.

Har du sett hvilke tester en motor i dag gjennomgår før den går på markedet f.eks?

Det er etablert en hel industri rundt overhaling av eldre Mercedes-Benz modeller... alt som slites og/eller er synlig slitt blir skiftet. Det er derfor bl.a taxikjørte MB´er tiltross for en halv million kilometer på telleren ser ut til å overleve både deg og meg.

Biler og mye annet er i dag designet for å holde en bestemt tid. Dette er det mange årsaker til og de viktigste er omsetningshastighet, implementering av ny teknologi og ikke minst miljøhensyn. Flere EU land har f.eks innført såkalte grønne avgifter som løpende reguleres etter hvor langt bilene kjører pr. liter drivstoff, CO2 utslipp og en generell miljøindeks for gjenvinning. Dette medfører at bilene blir signifikant mer kostbare å kjøre i takt med at de blir eldre og dermed mindre miljøvennlige (typisk etter ca. 5-10 år). Ergo ønsker myndighetene å gi folk økonomiske insentiver for å kjøpe en mer moderne og miljøvennlig bil. Selvfølgelig er dette også en skjult subsidiering av bilindustrien og ikke minst klingende mynter i statskassen, men tendensen er klar... det er ikke ant. kilometer som sliter opp en bil, men derimot bilens alder i relasjon til miljøvennlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil i dag tåler mye mer km enn en fra gamle dager, samtidig holder den lengre i antall år også, (ruster mindre). Men det blir jo en utfordring å holde dagens biler i drift den dagen de blir virkelig gamle og diverse elektronikkomponenter blir umulige å oppdrive. Sikkert ikke spøk å restaurere en 2007 mod 550i om 40 år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil i dag tåler mye mer km enn en fra gamle dager, samtidig holder den lengre i antall år også, (ruster mindre). Men det blir jo en utfordring å holde dagens biler i drift den dagen de blir virkelig gamle og diverse elektronikkomponenter blir umulige å oppdrive. Sikkert ikke spøk å restaurere en 2007 mod 550i om 40 år....

Enig, men som jeg skrev i mitt tidligere innlegg er det tvilsomt om vi får lov til eller har råd til å kjøre dagens biler om 10 år... for ikke å snakke om 40 år... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kjøper stadig nye biler slik at biler blir automatisk byttet ut. Det er derfor ikke noe problem å kjøre/eie en av dagens biler om 20-30 år om man ser bort fra vedlikehold tror jeg. Det vil da være så få av de at det er ikke snakk om forurensing, på samme måte er det jo med en gammel veteran-amerikaner som sluker bensin, er ikke noe problem fordi de blir knapt bruktog de er få. Om 10 år tror jeg ikke forskjellen er særlig stor fra i dag, bare enda mer effektive motorer. Det kommer nok til å være bensinpumper tilgjengelige i en mansalder til, men den vil nok endres litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...