Gå til innhold

Ikke BMW meen.. Vito vs Caravelle


 Share

Anbefalte innlegg

Hei..

Det har seg sånn at jeg sitter i rullestol, som fler her på forumet veit.. Jeg fylte 18 i mars og har selvfølgelig drivi me en bilsak i over ett år! Jeg får en spesialbygd helt ny kassebil og bilene de arbeider med er:

Caravelle 2.5l, 130 hk eller Viano 111cdi 116 hk..

Jeg valgte å bestille Caravella da den er mye tøffere å se på. Men nå har jeg fått tilbud om en Gul Vito de hadde fått inn som hadde gått 3000km :) begge bilene er 07 mod.

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre her, for å få caravella må jeg vente HVERTFALL ett halvt år.. Mens Vitoen kan jeg få relativt kjapt (Er desperat etter å få lappen å begynne å kjøre)

Vinduene skal sotes og STORE 19-20" felger skal kjøpes når jeg får bilen uansett for å gjøre den grommere, blir det vito skal chip kjøpes fra 116 - 140 hk 8)

Hva veit dere om disse bilene? Noen gode råd? hva er fornuftig?

(hadde bare bmw laga kassebil ville det vært enkelt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både nye Caravelle og Viano er jo pene biler - kassebilene har kommet LANGT siden tidlige Caravelle og Hiace.. heldigvis! :)

Men jeg tror nok jeg ville satt fremkommelighet høyt opp på prioriteringslista. Mange kassebiler er utrolig dårlige på vinterføre, og å bli sittende fast i snøføyka samtidig som man er avhengig av rullestol ser jeg ikke på som noen hyggelig opplevelse. Vanskelig å spa seg ut, få lagt på kjettinger etc. Nå vet jeg ikke hvordan disse to er, men f.eks. tidligere Hiace har vært helt tragisk. Har både Vianoen og Caravellen fremhjulstrekk? Antispinn/stabilitetsprogrammer?

Ellers hadde jo tidlig Vito (90-talls) ekstremt mye problemer, det var vel den bilen som stoppa oftest på Autobahn en stund, men det må vel MB ha klart å løse til nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge bilene har alt av antispinn, skrens osv.. Men nye MB er rwd, mercedes mente sjøl den ville væra bra på vinterføre pga alt anti de hadde puttet i..

Enig i at Caravelle er finere, men bilen jeg får skal je ha i 11 år.. Den bør væra driftsikker, vil tru MB har gjort alt for å rette opp de tidligere feila i gamle vito! Og vil kanskje vito se mindre gammeldags ut om 10-11 år??

Jeg bare spør da jeg er veldig usikker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både nye Caravelle og Viano er jo pene biler - kassebilene har kommet LANGT siden tidlige Caravelle og Hiace.. heldigvis! :)

Men jeg tror nok jeg ville satt fremkommelighet høyt opp på prioriteringslista. Mange kassebiler er utrolig dårlige på vinterføre, og å bli sittende fast i snøføyka samtidig som man er avhengig av rullestol ser jeg ikke på som noen hyggelig opplevelse. Vanskelig å spa seg ut, få lagt på kjettinger etc. Nå vet jeg ikke hvordan disse to er, men f.eks. tidligere Hiace har vært helt tragisk. Har både Vianoen og Caravellen fremhjulstrekk? Antispinn/stabilitetsprogrammer?

Ellers hadde jo tidlig Vito (90-talls) ekstremt mye problemer, det var vel den bilen som stoppa oftest på Autobahn en stund, men det må vel MB ha klart å løse til nå?

Jeg vil mene at Mercedes-Benz med den nye Vito har løst de problemene som fulgte den første utgaven av Vito som en mare. Ellers er jeg helt enig i at fremkommelighet burde være høyt prioritert hvis man sitter i en rullestol. Mercedes-Benz leverer Vito som 4x4 også... både 111 CDI 4x4 og 115 CDI 4x4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Caravelle

43_-6894628.jpg

Pent med store felger.

Front er jo en smaks sak.

Vet ikke hvor mye du kjører. Sikkert mye mer en meg.

Men med mine 12000km i året så kjører jeg bare 132000km på 11 år.

Kjører du 24000 i året så er jo ikke 264000 på en caravelle så skummelt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nylig høre at MB slett ikke har blitt kvitt problemene, tross at selger bedyret at dette ble fikset i 03-04.

Jeg ville ventet på Caravellen, den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.

Jeg fikk min arbeidsbil for 14 dager siden, og valget mitt falt på Peugot Expert, framfor Transporter, Ford og MB. Rett og slett grunnet at den var dest å kjøre, bra utstyrt med bl.a Blåtann, ryggesensorer, ASC, DSC mm og en foholdsvis sterk og "sprek" 136hk 320Nm diesel til langt lavere pris en konkurentene. Driftsikkerheten på Expert var det heller ikke noe å si på, samt at var lange serviceintervaller. Jeg ønsket ikke at arbeidsbilen skulle bli stående på verksted store deler av året.

42_-611189623.jpg

Men nå er en Caravelle igjen noe helt annet en Transporter, og jeg tror nok personlig denne kanskje er den beste i sin klasse totalt sett. MB var en knakende god bil å kjøre, og spesielt kanskje den med 4WD som jeg prøvde, men de har ett heller frynsete rykte som jeg ikke vågde å satse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nylig høre at MB slett ikke har blitt kvitt problemene, tross at selger bedyret at dette ble fikset i 03-04.

Jeg ville ventet på Caravellen, den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.

Jeg fikk min arbeidsbil for 14 dager siden, og valget mitt falt på Peugot Expert, framfor Transporter, Ford og MB. Rett og slett grunnet at den var dest å kjøre, bra utstyrt med bl.a Blåtann, ryggesensorer, ASC, DSC mm og en foholdsvis sterk og "sprek" 136hk 320Nm diesel til langt lavere pris en konkurentene. Driftsikkerheten på Expert var det heller ikke noe å si på, samt at var lange serviceintervaller. Jeg ønsket ikke at arbeidsbilen skulle bli stående på verksted store deler av året.

42_-611189623.jpg

Men nå er en Caravelle igjen noe helt annet en Transporter, og jeg tror nok personlig denne kanskje er den beste i sin klasse totalt sett. MB var en knakende god bil å kjøre, og spesielt kanskje den med 4WD som jeg prøvde, men de har ett heller frynsete rykte som jeg ikke vågde å satse på.

Håper virkelig for din del at den Peugeot Expert'en har mye bedre kvalitet enn Peugeot Partner. Kjørte en slik som firmabil i forrige jobben og den var full av feil jeg aldri hadde trodd var mulig på en ny bil:

Peilepinnen kom opp av seg selv

Oljelokket skrudde seg av

Innerskjermene foran løsnet i litt store vanndammer (glimrende i Bergen!)

Det datt hele tiden deler av interiøret

Skyvedøren ble lett ødelagt

Har hørt fra en kamerat at de sliter med alle Partnerne de har i sitt firma og skal aldri kjøpe noe slikt igjen.

- Men relativt OK å kjøre var den da..

Når det gjelder det egentlig emnet har jeg og hørt at Mercedes fortsatt sliter med nye Vito, men ikke helt nylig, mulig det har bedret seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart caravelle!

Svigers har hatt en i snart 11år og det har ALDRI være noe tull utenom slitedeler som kommer av km. Denne er gammel og uten abs/esp eller annet morsomt, men har holdt seg på veien alle 190.000km.. Jeg har kjørt bilen selv i noen år og kom meg frem overalt (bor på landet og innerst i en privat blindvei).. Vitoen til nabo'n hehe jaja.. fint at det er tett mellom traktorene her :)

De nyeste vitoene er sikkert fine de, men med den historien ville jeg ha venta på en sprekere og mye finere VW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt fra en kamerat at de sliter med alle Partnerne de har i sitt firma og skal aldri kjøpe noe slikt igjen.

Har hørt det samme, men har ikke funnet samme type historie på Expert`n. Jeg håper det ikke blir noe tull, men man vet jo aldri. Har bare hatt den 14dager enda, så litt tidlig å si. Grei bil å ratte i dette segmentet er det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...