Gå til innhold

Privatleasing - en ny måte å finansiere en BMW


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

VG hadde en artikkel om leasing i går, og der kommer det frem at leasing er dyrere enn å eie over hele fjøla. Man har sammenlignet Peugeot 3008, Audi A3, Golf 6, Audi A4, Yaris og RAV4, og sistnevnte var 42k dyrere over en treårsperiode.

Leasingbilene har kjørelengde på bare 12k km, mens i regnestykket har privatbilene 16k km. Mao ville eie være enda mer lønnsomt ved samme km-sats.

Dette er også før man går på smellen ved innlevering, der man gjerne får servert store regninger for "unormal slitasje".

Og for en bilentusiast hadde det vært trist med følelsen av at man aldri eier sin egen bil - det er også en viktig faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark ligger et par år foran Norge når det gjelder privatleasing. Situasjonen endrer seg imidlertid hele tiden iom. at konkurransen blandt leasingselskapene er stor. Noen ganger dukker det opp svært gode tidsbegrensede tilbud. Mercedes-Benz hadde f.eks for et par måneder siden et kjempetilbud på privatleasing av W204. Honda og Subaru har hatt lignende tilbud i ettertid. BMW 118d/318d er også billig å lease. Hos BMW kan man forøvrig lease brukte BMW´er og de er overraskende billige over en tre års periode (maks. 60000 Km). Jeg er helt sikker på at privatleasing som produkt kommer til utvikle seg hurtig og i samme retning i Norge.

http://fpn.dk/motor/bil/article2184050.ece

http://fpn.dk/motor/bil/article2178214.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte gjennom Danmark 2 ganger i sommer, og var en ganske trist syn langs veiene. Bare nyere småbiler med strikk motor. Alle fine biler jeg passerte var enten Svenske eller Tyske.

Leste i artikelen du linka:

Er man ude efter en luksusbil som BMW 523i til en listepris på 784.504 kr., er gevinsten meget højere, nemlig op til 235.898 kr. over tre år. Det er med et km-forbrug på 45.000 km om året. Det skyldes, at man slipper for et meget stort værditab.

Hvorfor er det ingen dansker som leaser slike biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger dukker det opp svært gode tidsbegrensede tilbud. Mercedes-Benz hadde f.eks for et par måneder siden et kjempetilbud på privatleasing av W204. Honda og Subaru har hatt lignende tilbud i ettertid. BMW 118d/318d er også billig å lease. Hos BMW kan man forøvrig lease brukte BMW´er og de er overraskende billige over en tre års periode (maks. 60000 Km).

Jeg ser virkelig ikke vitsen med å lease en bruktbil, hele poenget med leasing i mine øyne er jo at man får en splitter ny bil.

Jeg har også kjørt en god del i Danmark i sommer (ca 130 mil), og som jeg har sagt før er bilparken der stusselig. Bilen min fikk en del oppmerksomhet der jeg kjørte, så det er ganske klart at folk er sulteforet. Går stort sett i småbiler fra Japan og Frankrike.

Bare det at det er lange ventekøer på brukte MB-taxier sier vel sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilparken i Danmark er ikke like fin som i Norge, men den er vesentlig nyere. Bil er stort sett bruk & kast for danskene og dermed er veien kort til små billige biler og spesielt leasede biler. Flashing med fine biler oppleves av de fleste dansker som temmelig vulgært og et bilmerke som BMW har derfor ikke spesielt høy status hos dansker flest... snarere tvert imot.

Leasing av brukte biler er populært bare det er billig nok... og det er det. Jeg har iallefall på generell basis ingen problemer med å lease f.eks en to-tre år gammel E61 525d med knapt 60000 Km på klokken og bra med utstyr til den samme prisen som man ellers kan lease en ny E90 320d og marginalt med utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lave priser på leasing i Danmark har medført at 80% velger leasing når de f.eks skal kjøpe en ny Renault Clio. Vi ser den samme utviklingen når det gjelder andre bilmerker som f.eks Citroën, VAG og BMW også. I de første innleggene i tråden advarte jeg mot denne utviklingen og viste til eksempler fra England og Nederland. Jeg tror helt klart at dette fenomenet også vil komme til Norge på et tidspunkt.

http://bil.guide.dk/Renault/%C3%98konom ... 6041?rf=jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

mitt største problem med privatleasing er inngangsbilletten på la oss si 50.000 på en ny BMW som du aldri får igjen, samt at de går over bilen med lupe når du leverer den tilbake igjen... det koster flesk i verste fall.

Jeg opplever at folk som skryter hemningsløs av sine nye leasingbiler og lave månedlige rater har en tendens til å glemme at regningen som gjør hele regnestykket ikke enda har ankommet..

Det psykologiske aspektet ved ikke å eie bilen selv er for min del bare glasuren... Leasing kan være gunstig, men bare under visse forutsetninger ( som blandt annet at du ikke får det bakt inn i huslånet)... Men det er klart, leasing av bil frigjør/unngår å binde opp mye kapital hvis dette er et problem for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ingen ubetinget tilhenger av leasing, men jeg ser de fordelene som er der. Mitt primære fokus med denne tråden er egentlig at jeg tror at privatleasing er selvforsterkende og at mange av økonomiske årsaker hverken tør eller har råd til å kjøpe en ny større privatbil i nær fremtid (3-5 år frem i tid).

Vi ser denne utviklingen i land som f.eks England og Nederland. Der selges det svært mange mindre nye biler opp til og med Golf-klassen til private, men nesten ingen større bilmodeller. Mellomklassen (f.eks 3-serien, Mondeo, C5) er nærmest annektert av leasing/firmabil markedet og luksussegmentet (f.eks 7-serien og S-klassen) er mer eller mindre annektert av leasing/firmabilmarkedet. Det finnes selvfølgelig unntak, men trenden er helt tydelig og klar... iallefall når man snakker om større volumer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interresant.

Alikevel så er det sikkert stor forskjell på hva folk venter at riper og bulker etter tre års bruk. Mange her inne har nok en helt annen vurdering en f.eks en Kia eier som ikke vet hva de kjører engang.

Siden dette er veldig subjektiv vurdering så tror jeg du ville fått forskjellig sum fra forskjellige BMW forhandlere med samme bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

har fått et uforpliktende tilbud på å lease en ny 1'er fra privatlease.no

jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, er det noen som i det heletatt ville gått for privatleasing? det er mye som kan skje på tre år. jeg er i midten av 20-årene, akkurat kjøpt egen leilighet med samboer osv. om noe skulle skje ser jeg for meg det er sinnsykt dyrt å komme seg ut av avtalen. hva om jeg tok en [space] å dro på meg to unger f.eks:) 1'ern er plutselig en veldig ukurrant bil.

dessuten begynner de første 1'erne å blir relativt rimlige og et lån på en av disse vil koste meg omtrent det samme som ved leasing.

fordelen er jo at jeg kan kvitte meg med den lettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting man virkelig skal passe på når det gjelder leasing av biler... og det er at du ikke på noe tidspunkt får behov for å avslutte leasingavtalen før tiden og at du ikke kommer til å kjøre flere kilometer enn avtalen beskriver. Alternativene er kostbare... og ikke noe man vurderer sånn uten videre.

Hvis jeg var i tyveårene ville jeg ikke å leaset en bil. Mye forandrer seg hurtig når man er i den alderen og man har derfor behov for fleksibilitet og muligheten for å omdisponere tid og penger. Plutselig sitter man der med en gravid kjæreste og behov for både en større leilighet og en større bil. Privatleasing krever faste rutiner/livsførsel og en stabil inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...