Gå til innhold

Kjøp av sommerdekk på høsten?

Glenno
 Share

Anbefalte innlegg

Vurder om jeg skal kjøpe sommerdekk nå i høst, da det er noe tilbud. Dekk er som ferskvare ut ifra hva jeg har hørt. Men hvordan stiller det seg når dekkene er ubrukt?

Har 16" felger som skal brukes på e34 520 touring.

Skulle vel også hatt noen vinter dekk også. Er piggfrie greit til touringen da jeg ikke vet hvordan den er på vinterføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder om jeg skal kjøpe sommerdekk nå i høst, da det er noe tilbud. Dekk er som ferskvare ut ifra hva jeg har hørt. Men hvordan stiller det seg når dekkene er ubrukt?

Bare lagre dem mørkt og tørt, så er det neppe noe problem. Uansett er det ikke sååå nøye på sommerdekk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he skrekk godt på våler banen med 4år gml standard dekk, he he. Tror det merkes kansje best ved våt veibane om dekkene er gml men som sagt spm var nye dekk men som hadde lengre dato stempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en gang i et blad der man testet nye dekk og dekk som var noen år. Konklusjonen deres var at forskjellen med nye dekk kontra dekk som var 5 år (tror jeg) er betydelig overdrevet. Det er mest et forsøk på å selge mer dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en gang i et blad der man testet nye dekk og dekk som var noen år. Konklusjonen deres var at forskjellen med nye dekk kontra dekk som var 5 år (tror jeg) er betydelig overdrevet. Det er mest et forsøk på å selge mer dekk.
Jeg tror også at egenskapene blir dårligere etter hvert som årene går, men tror ikke det går så fort. Det kommer selvsagt også an på om bilen vanligvis står hele dagen i solen eller om den nesten alltid står i garasjen o.s.v.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skulle kjøpe dekk for noen uker siden, men da var de tom for både BF Goodrich og Kumho som jeg ville ha. Disse dekka gikk for ca 1000kr hos megahjul. kanskje ikke så rart de var tomme med den prisen.

men finner du riktig gode tilbud nå er det ingen grunn til å vente til våren.

etter hva jeg har kunnet se i sommer er det ingen som har vært billigere enn megahjul på de nevnte merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med vinterdekk er ikke alderen men at man regelmessig vasker dem. Selv godt brukte vinterdekk får utrolige egenskaper når de er nyvasket. Men det er dessverre ikke så mangen som gidder å gjøre det. Les det som står om alder oppbevaring og lagring helt nede på denne siden :

http://dekkmestern.no/default.asp?V_ITEM_ID=204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare man sikrer seg at dekkene ikke allerede er gamle er det i praksis ingen problemer med å kjøpe hverken vinterdekk eller sommerdekk off-season. Generelt er vinterdekk i utgangspunktet rimelige friske i 3-4 år, men det avhenger selvfølgelig av bruk og oppbevaring. Sommerdekk holder i utgangspunktet et par år mer og dermed er det i praksis mest mønsterdybden man bør følge litt ekstra nøye med på. Mer ekstrem kjøring som f.eks kjøring på Autobahn og evt. banekjøring setter dekkenes egenskaper på en større prøve enn alminnelig kjøring på norske veier og derfor bør man nok bytte dekk oftere hvis slik kjøring står på programmet.

En liten anekdote vedr. kjøp/oppbevaring av vinterdekk... "alle" er bekymret for å kjøpe vinterdekk som ikke er helt nye (naturlig nok), men ingen ser ut til å bekymre seg over å bruke 2-3 år gamle vinterdekk bare de har nok mønster igjen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...