Gå til innhold

Prikksystemet!

fast Dog
 Share

Anbefalte innlegg

og du får jo faktisk en prikk viss du ikke har skilt framme.

Fikk ingen verdens ting for å ha skiltet i frontruta..

Vil dette si at det blir godtatt om du har skiltet i fronruta? :?

Selv om lovene er fastsatt betyr ikke det at politiet praktiserer de likt hver gang. Dette kan være svært forskjellig fra sak til sak. Noen slipper unna med en advarsel, mens andre støter bort i en politimann som rett og slett ikke kjenner regelverket godt nok til å kunne ta affære. Det hender også at man får den straffen man skal ha. Hvor mange ganger har man ikke sett politibiler kjøre forbi medtrafikanter med f.eks feil lysbruk uten å løfte en finger.

Skal man kjøre trygt uten å måtte bekjymre seg for å blit tatt for noe bør man forholde seg til det som er loven, og ikke noe annet. Det er i slike tilfeller man faktisk kan stå på sitt og ta ting til retten om man møter politi som påstår noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 2 prikker har heldigvis for lengst gått ut på dato!

Når det gjelder rotet med prikkene som det har vært en del snakk om i media så var det at hvis du godtar bot og prikker på stedet hvis du blir stoppet i en kontroll, så har det vært mange tilfeller der politiet ikke har fått sjekket antall tidligere prikker med en gang. siden de kun kan ta førekortet ditt på stedet hvis du da har 8 prikker, kjører de heldige rundt med førerkort fortsatt, inntil de evt. blir stoppet på nytt og antall prikker blir sjekket med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut om prikken kom fordi det manglet skilt foran på bilen. Kan ikke se at det er et kriterium i teksten som er nevnt overnfor. Har han kompisen din boten enda? Der står det evt hvilken paragraf han er tatt for. Var det eneste forbrytelse de tok dere for? Ikke fart eller noe annet de fant på?

det var det eneste han tok oss får ja, han hadde skiltet i front ruta, men det skal vell sies at politi folkene ikke var veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du får jo faktisk en prikk viss du ikke har skilt framme.

Fikk ingen verdens ting for å ha skiltet i frontruta..

Vil dette si at det blir godtatt om du har skiltet i fronruta? :?

Ble stoppa med skilt i frontruta. Han ba meg skru på skiltet der og da ellers sendte han hele bilen på visning hos biltilsynet. Hadde ikke med verktøy der og da så jeg fikk lov til å dra hjem og skru på skiltet for så å vise det på politistasjonen dagen etter. Null prikk null bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Slik jeg har oppfattet det så har verken politiet, statens vegvesen eller biltilsyet kontroll over hvem som har prikker eller ikke..

men det svarer vel egentlig ikke på spørsmålet ditt... :?

Dette stemmer da overhodet ikke.. Politiet har opplysninger om hvem som har prikker og ikke. Dette føres inn i en database. Når man har 8 prikker er man uten lappen i alt fra 6mnd til 2 år...

vel kanskje det gjør det alikevel.....

".......han (politiet) ønsker seg et bedre system for å kunne kontrollere prikk regnskapet fra veikanten til de trafikantene som stoppes av politiets patruljer..........................i dag er det slik at dersom fartssynderen vedtar et forenklet forelegg på stedet, så betyr det samtidig at dommen er rettskraftig. Dermed kan ikke politiet inndra førerkortet i ettertid når de oppdager at vedkommende hadde seks prikker fra før. Da må de vente til neste lovbrudd som kvalifiserer til prikker. Dermed er det mange som slipper unna....."

Sitat fra politiinspektør intervjuet i Motor 9 November 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener og huske at det ikke står noenting om at det er påbudt med skilt fremme.

Har aldri blitt stoppet eller fått bot på en corvette uten skilt fremme.

Nå er det også nye regler om du mister førerkortet. Ved tap av førerkort, og du har for eksempel opp til 4 prikker. legger de på (jeg trur) 3 mnd. Har du opp til 7 prikker legger de på til maksimum 5 mnd.

Dette også ligger inne på lovdata.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forenklet forelegg:

60 km/t eller lavere:

60 km/t t.o.m 5 km/t bot kr 600,-

60 km/t 6-10 km/t bot kr 1600,-

60 km/t 11-15 km/t bot kr 2900,- 1 prikk

60 km/t 16-20 km/t bot kr 4200,- 2 prikker

60 km/t 21-25 km/t bot kr 6500,- 2 prikker

70 km/t eller høyere:

70 km/t t.o.m 5 km/t bot kr 600,-

70 km/t 6-10 km/t bot kr 1600,-

70 km/t 11-15 km/t bot kr 2600,-

70 km/t 16-20 km/t bot kr 3600,- 1 prikk

70 km/t 21-25 km/t bot kr 4900,- 2 prikker

70 km/t 26-30 km/t bot kr 6500,- 2 prikker

70 km/t 31-35 km/t bot kr 7800,- 2 prikker

Kjøring i strid med trafikklyssignal

kr 5200,- 2 prikker

Ulovlig forbikjøring med motorvogn

Like foran vegkryss,bakketopp eller på annen måte

Foran gangfelt

kr. 5200,- 2 prikker

Hold fartsgrensa og slutt å subsidiere statskassa!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener og huske at det ikke står noenting om at det er påbudt med skilt fremme.

Har aldri blitt stoppet eller fått bot på en corvette uten skilt fremme.

Nå er det også nye regler om du mister førerkortet. Ved tap av førerkort, og du har for eksempel opp til 4 prikker. legger de på (jeg trur) 3 mnd. Har du opp til 7 prikker legger de på til maksimum 5 mnd.

Dette også ligger inne på lovdata.no

Kap. 39. Kjennemerker, antall og plassering

§ 39-1. Generelt om kjennemerke

1. Vegdirektoratet fastsetter platekvalitet, utforming av plate, utforming av tegn og plassering av tegn på de enkelte kjennemerker.

§ 39-2. Generelt om plassering og antall kjennemerker 1. Plass for og antall kjennemerker

1.1 Bil skal ha plass for kjennemerke foran og bak. Beltemotorsykkel skal ha plass for kjennemerke foran. Annet registreringspliktig kjøretøy skal ha plass for kjennemerke bak. Plassen skal ha tilstrekkelig størrelse og rimelig høyde over vegbanen.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-039.html

Politiet vet selv ikke hva som kan gi prikkser. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne få prikk av å kjøre med feil lys (tåkelys og parkeringslys etter mørkets frembrudd), dette stemmer ikke. Såvidt jeg vet er det bare trafikkforseelser som kan gi prikker, ikke feil med kjøretøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...