Kjennern Skrevet September 24, 2007 Share Skrevet September 24, 2007 Kan være greit å være obs i høstmørket http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=170382 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet September 24, 2007 Share Skrevet September 24, 2007 Interessann setning: Vegdirektoratet opplyser at det også krav til at lykter og lyskastere skal være E-merket og typegodkjent sammen med lyskilden. Jeg har hevdet dette i mer enn en diskusjon om temaet men det ser ut for at de fleste henger seg opp i høydejustering og lyktevaskere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikke1981 Skrevet September 24, 2007 Share Skrevet September 24, 2007 Jupp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naitsirk Skrevet September 24, 2007 Share Skrevet September 24, 2007 så ettermontering er ikke lov, hvis du ikke har automatisk høydejustering... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet September 24, 2007 Share Skrevet September 24, 2007 så ettermontering er ikke lov, hvis du ikke har automatisk høydejustering... ettermonterer man vil nok ikke den automatiske høydejusteringen fungere lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet September 24, 2007 Share Skrevet September 24, 2007 Interessann setning:Vegdirektoratet opplyser at det også krav til at lykter og lyskastere skal være E-merket og typegodkjent sammen med lyskilden. Jeg har hevdet dette i mer enn en diskusjon om temaet men det ser ut for at de fleste henger seg opp i høydejustering og lyktevaskere. Det sier seg vel egentlig selv at det ikke er hverken gunstig eller lov å ettermontere H.I.D. eller xenonpærer i halogenlyskastere. Med slike lyspærer i halogenreflektorer vil selv ikke høydejustering ha noen betydelig effekt siden den er ment å fungere sammen med xenon-lyskasterne. Å diskutere nøyaktig hvilke forhold som ligger til grunn for dette forbudet, utenom det rent logiske, burde derfor ikke være så veldig interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet September 24, 2007 Share Skrevet September 24, 2007 Er jo bare å se på alle de Volvoene (240 osv) som har ettermontert disse. Dem har jo lykteglass som er på størrelse med et salongbord.. Og selv om de er justert, så er lykteglasset tilpasset lysspredningen i halogenpærer (disse små rillene man ser på glasset) Såh... jeg er glad jeg heller har kjøpt meg en bil med originalt xenon fra fabrikk jeg *deilig!* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet September 24, 2007 Share Skrevet September 24, 2007 Er det bare meg, eller har de nye Mercene og Audiene utrolig kraftige xenon lys? Jeg har nesten ikke møtt en en eneste Merce med de blå lysene som er behagelige å kjøre mot. Må myse med øynene. I vinter skal jeg selv investere i Xenon på E30n. Så nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for å putte disse på E30n. Å de blender ikke så mye at man ikke ser veikanten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet September 25, 2007 Share Skrevet September 25, 2007 Interessann setning:Vegdirektoratet opplyser at det også krav til at lykter og lyskastere skal være E-merket og typegodkjent sammen med lyskilden. Jeg har hevdet dette i mer enn en diskusjon om temaet men det ser ut for at de fleste henger seg opp i høydejustering og lyktevaskere. Det sier seg vel egentlig selv at det ikke er hverken gunstig eller lov å ettermontere H.I.D. eller xenonpærer i halogenlyskastere. Med slike lyspærer i halogenreflektorer vil selv ikke høydejustering ha noen betydelig effekt siden den er ment å fungere sammen med xenon-lyskasterne. Å diskutere nøyaktig hvilke forhold som ligger til grunn for dette forbudet, utenom det rent logiske, burde derfor ikke være så veldig interessant. Var det et svar til meg? Jeg forstår ikke helt hva du mener. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CEJ Skrevet September 25, 2007 Share Skrevet September 25, 2007 faen, lå en E34 bak meg her om dagen, og han MÅ ha hatt ettermontet, fordi han lå å blendet meg i flere mil. Blei irritert!! faen er vitsen med å ettermontere xenon a? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet September 25, 2007 Share Skrevet September 25, 2007 Har alltid synes det er rart at Xenon er lovlig siden selv orig. monterte er i stand til å blende farlig mye til tider. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 25, 2007 Share Skrevet September 25, 2007 Har alltid synes det er rart at Xenon er lovlig siden selv orig. monterte er i stand til å blende farlig mye til tider. Det er det flere som lurer på... og jeg har skrevet litt om det her... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet September 25, 2007 Share Skrevet September 25, 2007 I vinter skal jeg selv investere i Xenon på E30n. Så nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for å putte disse på E30n. Å de blender ikke så mye at man ikke ser veikanten. At ettermontert MacGyver-xenon blender møtende trafikk er en ting, men det mest plagsomme er jo når man har disse bilene bak seg. Det sier seg vel egentlig selv at det ikke er hverken gunstig eller lov å ettermontere H.I.D. eller xenonpærer i halogenlyskastere. Med slike lyspærer i halogenreflektorer vil selv ikke høydejustering ha noen betydelig effekt siden den er ment å fungere sammen med xenon-lyskasterne. Å diskutere nøyaktig hvilke forhold som ligger til grunn for dette forbudet, utenom det rent logiske, burde derfor ikke være så veldig interessant. Var det et svar til meg? Jeg forstår ikke helt hva du mener. Det jeg mener er at all logikk tilsier at uoriginale xenonpærer i originale halogenreflektorer ikke er noen god match. Det blir som å parre en gris og ei høne. Halogenreflektorer er utelukkende designet for å reflektere lyset fra ei halogenpære mest mulig effektivt. Når man da setter inn ei xenonpære som er x3 ganger sterkere så vil reflektoren sende dette lyset i alle mulige slags retninger. Og da hjelper det ikke med hverken manuell eller automatisk høydejustering. Skal man først ettermontere xenon så bør man gjøre det skikkelig slik at man oppfyller alle krav. Hvis ikke så bør en heller la være. Problemet er at mange rekvisita-sjapper markedsfører disse ettermonterings-settene som en quick-fix til svært lave priser. Og da er det selvfølgelig mange som biter på og tar sjansen. Originalt ettermonteringssett kan jo gjerne koste 15-20.000,-. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet September 25, 2007 Share Skrevet September 25, 2007 Har alltid synes det er rart at Xenon er lovlig siden selv orig. monterte er i stand til å blende farlig mye til tider. Det er det flere som lurer på... og jeg har skrevet litt om det her... - Har fulgt den diskusjonen og! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naitsirk Skrevet September 27, 2007 Share Skrevet September 27, 2007 personlig så synes jeg at ettermonter xenon på e30 ser dumt ut! på e36 går det greit... under tvil... ingen av disse kom med orginal xenon... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå