Ron Jeremy Skrevet September 27, 2007 Share Skrevet September 27, 2007 Et skriv fra AMS Sverige, ganske interresant. http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=60542 Av alle merker er nok BMW det som har mest potensialle til å vokse med sitt ekstremt gode branding og image. Men dette blir vel kraftig vannet ut med mange u-dynamiske modeller i nærmeste fremtid kan det virke som? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet September 27, 2007 Share Skrevet September 27, 2007 Jeg synes det var riktig av BMW å kunne tilby en konkurent til f.eks CRV, M-klassen, RAV4 m.fl i den hensikt å gi folk muligheten til å kjøre slike biler, ikke akkurat med M3 prestanda, men med det jeg mener er i toppsjiktet rett bak Cayenne når det gjelder dynamiske egenskaper for slike biler. Det gir folk med forskjellige "behov" muligheten til å ratte rundt i noe som ikke bare blir en A-B bil. Se bare til fadern, han begynner å dra på årene, og sliter med å sette seg ned i en bil. Han har idag en Rav4 X hvor han komfortabelt setter seg rett inn, men han ble sjokkert over hvor mye bedre X3`en var å kjøre. Jeg er nesten 100% sikker på at han kommer til å ende opp med en X ifra BMW ved neste korsvei. Det skal ikke være nødvendig å kjøre kjedelig selv om man har andre behov en ren sportsbil, mener jeg da. Hadde ikke vært gærnt om BMW hadde kommet med en MPV heller mener jeg. Det er jo forutsettninger for å få den til kjøre enda bedre en både X3 og X5. Jeg skjønner hva mange mener med dynamiske egenskaper, men jeg er bare ikke enig i at BMW nærmest skulle holdt seg til E30 fordi det kun er den som hadde forutsetninger for å kunne kjøre som en ren sportsbil, de er ikke, og har vel aldri vært en ren sportsbilprodusent. Jeg synes 5`ern er virkelig gøy å kjøre også jeg. Jeg legger en annen betydning i ordet dynamiske egenskaper enn mange her inne tydeligvis. Det jeg frykter mer er at de skal jaga kostnadar som de skriver. Får håper dette ikke innebærer billig plast Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet September 27, 2007 Forfatter Share Skrevet September 27, 2007 Helt enig det du skriver her Diesel power, jeg også frykter dette: Det jeg frykter mer er at de skal jaga kostnadar som de skriver. Får håper dette ikke innebærer billig plast Litt sånn X3 prosjekt som går litt vel fort i svingene. Vel, jeg tar hintet og kjøper heretter kun facelift modeller, da de har blitt slik de var ment å skulle være. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet September 27, 2007 Share Skrevet September 27, 2007 Vel, jeg tar hintet og kjøper heretter kun facelift modeller Ikke spark en mann som ligger nede, jeg hadde lyst på facelift, men jeg kom bare over denne istedet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet September 27, 2007 Forfatter Share Skrevet September 27, 2007 Vel, jeg tar hintet og kjøper heretter kun facelift modeller Ikke spark en mann som ligger nede, jeg hadde lyst på facelift, men jeg kom bare over denne istedet Ops, men jeg har i realiteten bare hatt en virkelig mandags bil, og det var E39 520i 97 modellen, alle andre har vært glimrende egentlig, lite feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 27, 2007 Share Skrevet September 27, 2007 Jeg legger en annen betydning i ordet dynamiske egenskaper enn mange her inne tydeligvis. Ja... det gjør du interessant nok, men jeg har ærlig talt litt vanskelig for å finne en slags rød i dine innlegg når du skriver om dynamiske egenskaper. På den ene siden skriver du at en høy vekt (type over 2000 Kg) er intet problem i relasjon til dynamiske egenskaper (Ref: X5), men på den andre siden skriver du at vekten må ned og at hvis BMW konstruerer en M3 som kun veier 1200 Kg... da er man inne på supersportsbil da (!). E30 M3 veier knapt nok 1200 Kg... og dermed er det kanskje ikke så merkelig at den er hurtig på trange baner og norske landeveier... eller ?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet September 27, 2007 Share Skrevet September 27, 2007 Jeg legger en annen betydning i ordet dynamiske egenskaper enn mange her inne tydeligvis. Ja... det gjør du interessant nok, men jeg har ærlig talt litt vanskelig for å finne en slags rød i dine innlegg når du skriver om dynamiske egenskaper. På den ene siden skriver du at en høy vekt (type over 2000 Kg) er intet problem i relasjon til dynamiske egenskaper (Ref: X5), men på den andre siden skriver du at vekten må ned og at hvis BMW konstruerer en M3 som kun veier 1200 Kg... da er man inne på supersportsbil da (!). E30 M3 veier knapt nok 1200 Kg... og dermed er det kanskje ikke så merkelig at den er hurtig på trange baner og norske landeveier... eller ?... Prøver igjen da Det jeg mener, og har prøvd å sagt i mine inlegg er at jeg mener man må se biltypene i relasjon til hverandre. Som sagt tidligere så mener jeg at f.eks en X5 har veldig gode dynamiske egenskaper kontra 99% av de andre SUV`ene på markedet, selv Raven som er ihvertfall 400kg lettere. At vekten ikke gir store utfordringer har jeg vel aldri sagt og har vel aldri påstått at en X5 kan knase en M3, men jeg mener at kjøreegneskapene til en X5 eller for den saks skyld Cayenne holder i massevis mot et stort flertall av personbilene som triller rundt. Det er der jeg muligens er på kollisjonskurs med mange her inne. Jeg mener at dette må innebære svært gode dynamiske egenskaper for en slik bil. Det jeg kanskje legger i ordet dynamsike egenskaper er vel egentlig hvor god bilen er til å kontrollere massen som er i bevegelse. For om man skal sette dette på spissen og trekke dette populære ordet over bilklasser, så stiller vel M3 heller dårlig på dette området også mot biler som Pagani Zonda, Ferrari 430 Challenge Stradale m.fl. Og jeg ønsker gjerne å kalle en M3 for dynamisk, eller? Når det gjelder M3, så er den, som jeg har vært enig i hele veien, i en annen liga en X5. Skulle bare mangle. Det jeg mente med det innlegget er at M3, som idag i.flg biltester, virker å stå helt på kanten av hva den idag takler, så det må andre grep til for å holde førerposisjonen i sitt segment. Da er selvfølgelig kontroll på vekten ett viktig grep. Om man hadde greid å lettet en M3 med 4-500kg, så tror jeg den Brabusen hadde fått problemer i de aller fleste disipliner. Muligens kanskje ikke på toppfart enda, men på alt annet en Autobahn så hadde det blitt en killer. Men at vi kommer til å få se en M3 med samme eksklusive og lette byggematerialer som Stradalen tror jeg vi kan se langt etter. Ble det litt mere oppklarende? Skjønner at du ikke er enig, men belyser kanskje mitt ståsted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 27, 2007 Share Skrevet September 27, 2007 Prøver igjen da Det jeg mener, og har prøvd å sagt i mine inlegg er at jeg mener man må se biltypene i relasjon til hverandre. Som sagt tidligere så mener jeg at f.eks en X5 har veldig gode dynamiske egenskaper kontra 99% av de andre SUV`ene på markedet, selv Raven som er ihvertfall 400kg lettere. At vekten ikke gir store utfordringer har jeg vel aldri sagt og har vel aldri påstått at en X5 kan knase en M3, men jeg mener at kjøreegneskapene til en X5 eller for den saks skyld Cayenne holder i massevis mot et stort flertall av personbilene som triller rundt. Det er der jeg muligens er på kollisjonskurs med mange her inne. Jeg mener at dette må innebære svært gode dynamiske egenskaper for en slik bil. Det jeg kanskje legger i ordet dynamsike egenskaper er vel egentlig hvor god bilen er til å kontrollere massen som er i bevegelse. For om man skal sette dette på spissen og trekke dette populære ordet over bilklasser, så stiller vel M3 heller dårlig på dette området også mot biler som Pagani Zonda, Ferrari 430 Challenge Stradale m.fl. Og jeg ønsker gjerne å kalle en M3 for dynamisk, eller? Når det gjelder M3, så er den, som jeg har vært enig i hele veien, i en annen liga en X5. Skulle bare mangle. Det jeg mente med det innlegget er at M3, som idag i.flg biltester, virker å stå helt på kanten av hva den idag takler, så det må andre grep til for å holde førerposisjonen i sitt segment. Da er selvfølgelig kontroll på vekten ett viktig grep. Om man hadde greid å lettet en M3 med 4-500kg, så tror jeg den Brabusen hadde fått problemer i de aller fleste disipliner. Muligens kanskje ikke på toppfart enda, men på alt annet en Autobahn så hadde det blitt en killer. Men at vi kommer til å få se en M3 med samme eksklusive og lette byggematerialer som Stradalen tror jeg vi kan se langt etter. Ble det litt mere oppklarende? Skjønner at du ikke er enig, men belyser kanskje mitt ståsted. Dette virket betydelig mer oppklarende enn dine tidligere innlegg. Vi er nok ikke så langt fra hverandre når det gjelder holdning til hva dynamiske egenskaper i relasjon til biler er. Allikevel vil jeg mene at SUV konstruksjoner som f.eks BMW´s X-Serie ikke har en stor grad av dynamiske egenskaper i forhold til f.eks 3/5-Seriene. At den i høy grad matcher andre SUV´er som f.eks Porsche Cayenne forteller objektivt egentlig kun at X-Serien er gode SUV´er. Gordon Murray (bl.a McLaren F1) forteller litt om hva som er avgjørende for dynamiske egenskaper i denne artikkelen... som er en repost, men som også bør leses av alle med interesse for emnet... http://www.roadandtrack.com/article.asp ... le_id=3075 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet September 27, 2007 Share Skrevet September 27, 2007 Prøver igjen da Det jeg mener, og har prøvd å sagt i mine inlegg er at jeg mener man må se biltypene i relasjon til hverandre. Som sagt tidligere så mener jeg at f.eks en X5 har veldig gode dynamiske egenskaper kontra 99% av de andre SUV`ene på markedet, selv Raven som er ihvertfall 400kg lettere. At vekten ikke gir store utfordringer har jeg vel aldri sagt og har vel aldri påstått at en X5 kan knase en M3, men jeg mener at kjøreegneskapene til en X5 eller for den saks skyld Cayenne holder i massevis mot et stort flertall av personbilene som triller rundt. Det er der jeg muligens er på kollisjonskurs med mange her inne. Jeg mener at dette må innebære svært gode dynamiske egenskaper for en slik bil. Det jeg kanskje legger i ordet dynamsike egenskaper er vel egentlig hvor god bilen er til å kontrollere massen som er i bevegelse. For om man skal sette dette på spissen og trekke dette populære ordet over bilklasser, så stiller vel M3 heller dårlig på dette området også mot biler som Pagani Zonda, Ferrari 430 Challenge Stradale m.fl. Og jeg ønsker gjerne å kalle en M3 for dynamisk, eller? Når det gjelder M3, så er den, som jeg har vært enig i hele veien, i en annen liga en X5. Skulle bare mangle. Det jeg mente med det innlegget er at M3, som idag i.flg biltester, virker å stå helt på kanten av hva den idag takler, så det må andre grep til for å holde førerposisjonen i sitt segment. Da er selvfølgelig kontroll på vekten ett viktig grep. Om man hadde greid å lettet en M3 med 4-500kg, så tror jeg den Brabusen hadde fått problemer i de aller fleste disipliner. Muligens kanskje ikke på toppfart enda, men på alt annet en Autobahn så hadde det blitt en killer. Men at vi kommer til å få se en M3 med samme eksklusive og lette byggematerialer som Stradalen tror jeg vi kan se langt etter. Ble det litt mere oppklarende? Skjønner at du ikke er enig, men belyser kanskje mitt ståsted. Dette virket betydelig mer oppklarende enn dine tidligere innlegg. Vi er nok ikke så langt fra hverandre når det gjelder holdning til hva dynamiske egenskaper i relasjon til biler er. Allikevel vil jeg mene at SUV konstruksjoner som f.eks BMW´s X-Serie ikke har en stor grad av dynamiske egenskaper i forhold til f.eks 3/5-Seriene. At den i høy grad matcher andre SUV´er som f.eks Porsche Cayenne forteller objektivt egentlig kun at X-Serien er gode SUV´er. Gordon Murray (bl.a McLaren F1) forteller litt om hva som er avgjørende for dynamiske egenskaper i denne artikkelen... som er en repost, men som også bør leses av alle med interesse for emnet... http://www.roadandtrack.com/article.asp ... le_id=3075 Klarer ikke helt å se sammenhengen mellom eksemplene i denne diskusjonen og hva dere mener om kjøredynamikk.. Min oppfattelse er at kjøredynamikk er hvor bra en bil kombinerer kjøreegenskaper og comfort, og det er vel nettopp her M3 og spesielt M5 har sin styrke i forhold til de fleste supersportsbilene? Slik jeg oppfatter den artikkelen du linker til, som forøvrig var spennende lesning, så tror jeg Gordon Murray vil frem til omtent det samme med tanke på den listen hans over egenskaper en bil bør ha. Når det gjelder de dynamiske egenskapene til først og fremst X3 har jeg fortsatt fra flere tester at problemet er at BMW har gjort understellet altfor stivt i jakten på skarpe kjøreegenskaper i forhold til resten av klassen, slik at mange vil mene den er altfor ukonfortabel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 27, 2007 Share Skrevet September 27, 2007 Min oppfattelse er at kjøredynamikk er hvor bra en bil kombinerer kjøreegenskaper og comfort, og det er vel nettopp her M3 og spesielt M5 har sin styrke i forhold til de fleste supersportsbilene? Slik jeg oppfatter den artikkelen du linker til, som forøvrig var spennende lesning, så tror jeg Gordon Murray vil frem til omtent det samme med tanke på den listen hans over egenskaper en bil bør ha. Nei... ikke helt. Gordon Murray fokuserer først og fremst på en kompromisløs "handling" eller kjøreegenskaper der en lavest mulig vekt lavest mulig midt i bilen (center gravity) er helt avgjørende. I tillegg vektlegger han "packaging"... det at en bil er praktisk og kan brukes hver dag. Denne kombinasjonen er McLaren F1 (som en supersportbil) stadig helt alene om. Hvorfor ?... fordi det er ekstraordinært kostbart og ikke minst vanskelig å konstruere en bil som oppfyller begge kriteriene samtidig. Porsche er uten tvil den bilprodusenten i dag som utvikler modeller som best matcher Gordon Murray´s filosofi. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet September 27, 2007 Share Skrevet September 27, 2007 At vekten ikke gir store utfordringer har jeg vel aldri sagt og har vel aldri påstått at en X5 kan knase en M3, men jeg mener at kjøreegneskapene til en X5 eller for den saks skyld Cayenne holder i massevis mot et stort flertall av personbilene som triller rundt. Det er der jeg muligens er på kollisjonskurs med mange her inne. Du er ikke på kollisjonskurs med meg ihvertfall. Jeg deler ditt syn her Diesel power. Fordi det er ekstraordinært kostbart og ikke minst vanskelig å konstruere en bil som oppfyller begge kriteriene samtidig.Porsche er uten tvil den bilprodusenten i dag som utvikler modeller som best matcher Gordon Murray´s filosofi. Enig med deg også Fredrik. Etter å ha hørt Tommy Rustad's mening om Cayenne på Autofil, alt jeg har lest om Cayenne, og ikke minst, det jeg leste i dag på DinSide. Sitat: Kjører fra sportsbiler: Den som er opptatt av fart og kjøreglede derimot, vil ha stor glede av denne bilen. Med tanke på at vi snakker om en 480 centimeter lang og 193 centimeter bred SUV med høy bakkeklaring, firehjulsdrift, automatgir, 2.355 kilo egenvekt og svært høy uavfjæret vekt, er det nærmest utrolig at Cayenne Turbo er så rask som det den er. Rask fra stillestående: Automatgirkassen, som har seks trinn, utsettes for hele 700 Nm allerede ved 2.250 omdreininger. Derfor lot vi oss overraske over at Cayenne Turbo er så rask i avtrekket. Porsche har med andre ord klart å utvikle en girkasse som takler så voldsomme krefter også fra stillestående. Det er det ikke så mange bilprodusenter som klarer. En klasse for seg: Vårt testeksemplar var utrustet med PDCC (ekstrautstyr), som er Porsches betegnelse på aktive stabilisatorstag. Disse gjør en så oppsiktsvekkende god jobb at Cayenne nærmest kan måle seg med sportsbiler når det kommer til kjøreegenskaper og kjøreglede. Ja, vi antar at en Cayenne Turbo med PDCC faktisk vil evne å kjøre fra en rekke sportsbiler på bane - noe som er helt unikt for en SUV. Sammenlignet med Cayenne fremstår for eksempel Range Rover Sport Supercharged som en ukontrollerbar balje. http://www.dinside.no/php/art.php?id=490173 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 28, 2007 Share Skrevet September 28, 2007 Enig med deg også Fredrik. Etter å ha hørt Tommy Rustad's mening om Cayenne på Autofil, alt jeg har lest om Cayenne, og ikke minst, det jeg leste i dag på DinSide. Jeg skrev da ikke at alle Porsches modeller matcher Murray´s filosofi om dynamiske egenskaper. En SUV er ingen sportsbil og Cayenne er en SUV. Forøvrig kan jeg ikke tenke meg noe mer meningsløst enn en senket SUV... da kan man iallefall heller kjøpe en 5-Serie Touring med xDrive hvis det er en X5 det er snakk om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet September 28, 2007 Forfatter Share Skrevet September 28, 2007 Enig med deg også Fredrik. Etter å ha hørt Tommy Rustad's mening om Cayenne på Autofil, alt jeg har lest om Cayenne, og ikke minst, det jeg leste i dag på DinSide. Jeg skrev da ikke at alle Porsches modeller matcher Murray´s filosofi om dynamiske egenskaper. En SUV er ingen sportsbil og Cayenne er en SUV. Forøvrig kan jeg ikke tenke meg noe mer meningsløst enn en senket SUV... da kan man iallefall heller kjøpe en 5-Serie Touring med xDrive hvis det er en X5 det er snakk om. Et hett tema om dagen utvilsomt, men jeg er redd trådstarter er litt usikker på om denne tråden handler om handling på SUV kontra andre biler... Vi har vel endel tråder om det emnet der allerede? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet September 30, 2007 Forfatter Share Skrevet September 30, 2007 http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=60610 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå