Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Intressant.

Hvorfor diskuteres kjørekomfort, veigrep, kjøreegenskaper når det er en SHOWBIL det handler om originalt i denne tråden? Når Sivert og Co bygde denne, var det å få den til å SE bra ut prioritert regner jeg med. Og da tenkte de vel ikke på "nei gutter, kan ikke senke den så mye, for da mister den veigrepet...blablabla". Teit kommentar, men dere tar poenget, ikke sant? :)

• Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Sivert bygger biler han syns ser bra ut og til tider blir noen deler som allerede står på bilene når han kjøper de beholdt pga penger..

Så vil tro att en del av bilene har noen kompromiss med tanke på styling/felger.

Ellers så blir bilene bygd på bestilling, og da har kunden ett orde eller to med i laget..

Jeg syns uansett denne cabben ser bra ut!

Skrevet

Jeg har stor respekt for deg Fredrik du veit mye om mye rart. Men mistenker att din kunskap går mye i teoretisk retting og egen overbevisninger. Jeg veit du er litt nostalgisk om gammle biler da spesielt porsche 8)

men att store felger og lavt tyngepunk er en bakdel på banen det er jeg ikke enig i. Hva kjørte feks siste ut gave av e30M3 rund på banen med?? hvis det hadde vært en fordel med med 17" som den hadde før så nekter jeg å tro att de hadde bytta til 18" og mindre dekk profil.

Nye M5 som kan sies å være en skikkelig komfort bil kjører da også rundt på 19" felger så vidt jeg husker, det er greit att den må ha såpass med felger for å få plass til bremsene men de kunne fint ha vært laget mindre det er jeg sikker på. Følelsen med underlaget er utrolig mye større med lav profildekk er mye mere kontant og behagelig å kjøre med mener nå jeg da 8)

Forskjellen i denne sammenhengen er at E60/61 M5 er konstruert for store felger i utgangspunktet... det gjelder f.eks ikke E30, E36 og knapt nok E39. Det at en bil er konstruert for store felger (19" eller større) betyr imidlertid ikke at den automatisk har bedre kjøreegenskaper enn om den f.eks hadde hatt 17" felger, men den skal selges... og når bilmoten dikterer felger i størrelse XXL gjelder det dessverre for BMW også. Moter kommer og går... og har vel egentlig aldri vært rasjonelt betinget.

Jeg har vært mer enn normalt bilinteressert i over 22 år og jeg har kjørt mye rart... dels fordi jeg har brukt mye tid på biler, men også fordi jeg har hatt muligheten for det (økonomisk/praktisk). Jeg har imidlertid alltid tilhørt et bilmiljø der original vare og/eller autoriserte modifikasjoner er avgjørende. Velprøvde konsepter utført av folk som vet hva de holder på med er min rettesnor... også når det gjelder banekjøring som er et område jeg i dag ikke kan så mye om. Jeg har i denne sammenheng derfor valgt å legge meg opp etter folk som kan vise til gode resultater på bane med mer eller mindre standardbiler. Typisk gir ikke store felger bedre resultater på en bane enn BMW´s anbefalte dimensjoner. Det meste av felg/dekkdimensjoner er prøvd før (intet nytt under solen der), men allikevel er det alltid noen unge mennesker som mener at de har oppfunnet hjulet på nytt (intet nytt under solen der heller). Jeg tror vi kan være ganske sikre på at hvis BMW hadde ment at 19" felger var tingen på f.eks E36 M3 ville den ha fått det som standard. Poenget i denne sammenhengen er vel at hverken blingstilen eller SEMA var funnet opp på slutten av 80-tallet da BMW konstruerte E36... :wink:

Skrevet
Jeg er enig med deg i at designet på 288 GTO begynner å trekke på årene, men så er den da også snart 25 år gammel. Det er litt viktig å ikke observere historien med dagens briller... da ser man ikke hvor bra f.eks enkelte bilmodeller faktisk var. Om 10 år vil folk også mene at dagens bilmodeller ser gammeldagse ut, men det betyr selvfølgelig ikke at f.eks dagens BMW E60 M5 er en dårlig bil

WORD :!: Man trenger ikke gå langt bak i tid heller. Synes selv min E39 fikk litt vel gammelt preg på seg etter at E61 kom i 2004. Jeg mener E39 trolig var den beste STV man kunne oppdrive i sin tid, men at den skulle bli så fort gammel..... :(

Fortsatt en meget bra bil, men den både ser og føles gammel kontra E61.

Når det gjelder det tråden etterhvert har begynt å handle om, så har jeg selv nylig senket min E39 med Hartge sett, ett valg av sett etter anbefaling fra BMW. Det ble en radikal endring på kjøregenskaper, noe til det bedre, noe verre. Skal også gå opp fra 17 til 18" til våren, men begge disse grepene hos meg handler ikke om veigrep, snarere av estetiske årsaker. Det er en familiebil som ikke kommer til å bli benyttet til banekjøring uansett(Diesel er det å :wink: )

Om veigrepet har blitt særlig bedre vet jeg ikke faktisk, den føles selfølgelig langt bedre sportslig sett, men hvor godt det er kontra det orginale BMW oppsettet vet jeg ikke. En stiv bil er ikke ensbetydene med godt veigrep, så er det sagt. Det er også klart at litt lavere tyngdepunkt bør gi litt bedre forusettninger. Det betinger derimot at man følger opp med riktig justering, som riktig firejulskontroll.

De som er lokal herfra kjenner sikkert til AC Cobra`en(En av får orginale i landet faktisk) som "møtte veggen" inne i freifjordtunnelen for kort tid siden uten at det er snakk om så store hastigheter, snarere typisk farlig dårlig norsk veivedlikehold. Her snakker vi utrolig lett, lav og stiv bil med masse krefter. At bilen på papiret har så gode forutsettninger for å sitte limt til veien, betyr ikke at denne bilen automatisk er enkel å ratte fort rundt en bane. Denne bilen krever sin mann, for å si det slik.

Det har blitt noen "feider" vedr dette emnet i det siste her inne, men noe som kanskje er ufravikelig er at, skal man ytterligere forbedre en gitt bil`s kjøregenskaper så er vekt og tyngdepunkt to nøkkelord. Men dette betyr ikke at ett senkesett fra Biltema automatisk gir deg ønsket resultat, det er også en vitenskap innen geometri som skal innfris. Det må ikke glemmes i det hele.

Til slutt, hadde den store glede av å få obeservere og i det minste få prøvesitte en 388GTO på en bilutstilling for snart en mannsalder siden, og den bilen står fortsatt som en uoppnåelig våt drøm den dag idag. Tross det mange kaller ett gammelt utseende.

Skrevet

Vet ikke hvor du handler senkesett, men jeg er ikke hos biltema å henter mine.

forstår att bl.a. den gamle ferrarien har vært meget pen en gang i tiden og folk som har ett forhold til den liker bilene, men personlig synes jeg ikke den er fin.

Det jeg mener i forhold til senking er ikke att lave biler (med f.eks høydejusterbart) er så mye bedre enn orginalt.

Men på denne diskusjonen er det flere som har sagt att senker du en bil og har på de hjula så er alle kjøreegenskapene ødelagt..

Det stemmer jo ikke..

Og ang :twisted: BT :twisted: Er de største idiotene i landet.. Paragrafryttere..

Har bl.a. hørt klaging om f.eks aluvinger som kan rive istykker en person, da sier jeg hva med takstativ med ski og staver på..

Norge skulle hatt et TUV-organ som kunne behandlet hver bil indivuduelt om den er forsvarlig eller ikke.

Skrevet
Vet ikke hvor du handler senkesett, men jeg er ikke hos biltema å henter mine.

Hos Hartge som nevnt :wink:

forstår att bl.a. den gamle ferrarien har vært meget pen en gang i tiden og folk som har ett forhold til den liker bilene, men personlig synes jeg ikke den er fin.

Jepp, og det har jeg ingen problemer med akseptere. Jeg sa bare at dette for meg fortsatt er en av mange drømmer. Uoppnåelig, men men....

Det jeg mener i forhold til senking er ikke att lave biler (med f.eks høydejusterbart) er så mye bedre enn orginalt.

Men på denne diskusjonen er det flere som har sagt att senker du en bil og har på de hjula så er alle kjøreegenskapene ødelagt..

Det stemmer jo ikke..

Det sier heller ikke jeg, men man kan ikke kategorisk slå fast at det ene er bedre en det andre sånn utenvidere, prøvde jeg å si 8)

Og ang :twisted: BT :twisted: Er de største idiotene i landet.. Paragrafryttere..

Har bl.a. hørt klaging om f.eks aluvinger som kan rive istykker en person, da sier jeg hva med takstativ med ski og staver på..

Norge skulle hatt et TUV-organ som kunne behandlet hver bil indivuduelt om den er forsvarlig eller ikke.

Jo, hører at mange sliter med BT. Selv har jeg vel aldri hatt store problemer med dem, så der kan jeg ikke tillegge meg noe annet ståsted sånn utenvidere.

Når det gjelder termen paragrafrytter så forstår jeg derimot begge parter meget godt. Med mindre BT-ansatte`s arbeidsgiver tillegger dem større handlingsfrihet, så har de rett og slett ikke særlig valg egentlig. De har temmelig strikte regler å følge, og de gjør tydeligvis også feil innimellom, men de er satt til å håndheve lover som faktisk ikke gir særlig rom for nyanser. Tar her ikke standpunkt vedr takstativsaken, for jeg ser poenget ditt, kjenner heller ikke saken, så...

Å håndheve en lov blir nesten som å ha hund. Hunder får hos de aller fleste ikke mat ved middagsbordet. Om du etter 5år gir denne hunden en snacks her f.eks fordi det er julaften så er det hverken rettferdig eller lett å få hunden til å slutte å tigge ved senere anledninger. De forstår det ikke. Slik er det med mennesker også desverre. Gir man etter for en så blir det vanskelig å kunne håndheve ved andre liknende anledninger, og det kan være virkelig små problematiske nyanser. Ta Brasil, helt sinnsykt korrupt, men hvordan i all verden skal de komme seg ut av det siden alt er så til de grader gjennomsyret. Gi en finger, og de tar hele hånden. Det er der det blir så problematisk å være håndhever. Ofte så ser man logikken, men man kan bare ikke tillate seg å tøye den.

Skal heller ikke glemme at det er forskjell på folk, noen takler å leve etter regler langt bedre en andre, uten at de trenger å like alle reglene bedre av den grunn. Det største problemet er de som blir tildelt slik makt og misbruker den, det blir noe helt annet. Trynetillegg f.eks.....

Skrevet

er enig i det du sier.

Nettopp derfor trenger norge ett godkjenningsorgan som ikke basere seg på skriv og paragrafer, men på hvordan bilen virkelig er bygd opp

Skrevet

Jeg har stor respekt for deg Fredrik du veit mye om mye rart. Men mistenker att din kunskap går mye i teoretisk retting og egen overbevisninger. Jeg veit du er litt nostalgisk om gammle biler da spesielt porsche 8)

men att store felger og lavt tyngepunk er en bakdel på banen det er jeg ikke enig i. Hva kjørte feks siste ut gave av e30M3 rund på banen med?? hvis det hadde vært en fordel med med 17" som den hadde før så nekter jeg å tro att de hadde bytta til 18" og mindre dekk profil.

Nye M5 som kan sies å være en skikkelig komfort bil kjører da også rundt på 19" felger så vidt jeg husker, det er greit att den må ha såpass med felger for å få plass til bremsene men de kunne fint ha vært laget mindre det er jeg sikker på. Følelsen med underlaget er utrolig mye større med lav profildekk er mye mere kontant og behagelig å kjøre med mener nå jeg da 8)

Forskjellen i denne sammenhengen er at E60/61 M5 er konstruert for store felger i utgangspunktet... det gjelder f.eks ikke E30, E36 og knapt nok E39. Det at en bil er konstruert for store felger (19" eller større) betyr imidlertid ikke at den automatisk har bedre kjøreegenskaper enn om den f.eks hadde hatt 17" felger, men den skal selges... og når bilmoten dikterer felger i størrelse XXL gjelder det dessverre for BMW også. Moter kommer og går... og har vel egentlig aldri vært rasjonelt betinget.

Jeg har vært mer enn normalt bilinteressert i over 22 år og jeg har kjørt mye rart... dels fordi jeg har brukt mye tid på biler, men også fordi jeg har hatt muligheten for det (økonomisk/praktisk). Jeg har imidlertid alltid tilhørt et bilmiljø der original vare og/eller autoriserte modifikasjoner er avgjørende. Velprøvde konsepter utført av folk som vet hva de holder på med er min rettesnor... også når det gjelder banekjøring som er et område jeg i dag ikke kan så mye om. Jeg har i denne sammenheng derfor valgt å legge meg opp etter folk som kan vise til gode resultater på bane med mer eller mindre standardbiler. Typisk gir ikke store felger bedre resultater på en bane enn BMW´s anbefalte dimensjoner. Det meste av felg/dekkdimensjoner er prøvd før (intet nytt under solen der), men allikevel er det alltid noen unge mennesker som mener at de har oppfunnet hjulet på nytt (intet nytt under solen der heller). Jeg tror vi kan være ganske sikre på at hvis BMW hadde ment at 19" felger var tingen på f.eks E36 M3 ville den ha fått det som standard. Poenget i denne sammenhengen er vel at hverken blingstilen eller SEMA var funnet opp på slutten av 80-tallet da BMW konstruerte E36... :wink:

Jeg er enig i veldig mye av det du skriver her men att e36 M3 har 17" er vell mere ett kompromiss av kjøre komfort og bane egenskaper/vei grep. Jeg er ikke 100% sikker men har det for meg att de e36 320 som BMW Motorsport brukte under DTM løpene for noen år siden gikk med 19" de har ikke helt standar understell men ikke så langt unna (da tenker jeg på justerbare lenke armer i for og bak stilling) De er også veldig lave, du kan knapt se overdelen av felgen under hjulbuen bak, har surfa etter noen gode bilder på området men fant ikke noe.

Selv en e30 M3 som er en rimelig bane rigga standar bil fikk 15" felger på publikum versjonen, regner med att det er av komfort hensyn.

Uansett det som er viktigst i jakten på den ultimate tiden rundt banen vil være sjåføren, har sett 318 med 15" hjul kjøre ræva av langt sprekere biler med mye bedre forutsettninger for å lykkes.

Jeg kunne faktisk tenkt meg å treffe deg Fredrik, da kunne vi ha hatt en lang bildiskusjon, noe som jeg hadde satt stor pris på 8) Jeg er ikke så håpløs som det virker til tider :wink: vil egentlig bare vite hvorfor ting fungerer og ikke bare att det fungerer.

Uansett tråden startet med Mari sin bil og det er ett min mening en av den peneste cab`en jeg har sett ikke alt som er 100% men det er ikke mange biler som ikke har enkelte kompromiss 8)

Skrevet

Jeg er enig i veldig mye av det du skriver her men att e36 M3 har 17" er vell mere ett kompromiss av kjøre komfort og bane egenskaper/vei grep. Jeg er ikke 100% sikker men har det for meg att de e36 320 som BMW Motorsport brukte under DTM løpene for noen år siden gikk med 19" de har ikke helt standar understell men ikke så langt unna (da tenker jeg på justerbare lenke armer i for og bak stilling) De er også veldig lave, du kan knapt se overdelen av felgen under hjulbuen bak, har surfa etter noen gode bilder på området men fant ikke noe.

E30/E36/E46 ble/blir benyttet i bl.a Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) og senere også British Touring Car Championship (BTCC), men det er spesialkonstruksjoner der sjåføren bl.a sitter ca. 50 cm lenger bak i bilen enn normalt fordi motoren og gearkassen er montert betydelig lenger bak og ikke minst lavere enn normalt. Roberto Ravaglia er kanskje den mest kjente sjåføren i disse mesterskapene og han rattet en racingrigget E30 M3... en skikkelig BMW slik en BMW skal være.

Selv en e30 M3 som er en rimelig bane rigga standar bil fikk 15" felger på publikum versjonen, regner med att det er av komfort hensyn.

Det tror jeg faktisk ikke fordi E30 M3 ble betraktet som rimelig hardcore da den kunne kjøpes ny... og med mindre man ikke var spesielt interessert i baneløp kjøpte man heller en E30 325i... som forøvrig var litt av et råskinn i forhold til f.eks den samtidige Mercedes-Benz 190E 2,6. E30 M3 hadde 205/55-15 dekk som standard da den kom i 1986... og selv E36 M3 GT som kom i 1995 hadde ikke større felger/dekk enn 235/40-17.

Uansett det som er viktigst i jakten på den ultimate tiden rundt banen vil være sjåføren, har sett 318 med 15" hjul kjøre ræva av langt sprekere biler med mye bedre forutsettninger for å lykkes.

Om ikke akkurat jakten på den beste tiden rundt en bane... så iallefall jakten på et ultimativt kompromis... for alle biler er et kompromis i en eller annen form.

Jeg kunne faktisk tenkt meg å treffe deg Fredrik, da kunne vi ha hatt en lang bildiskusjon, noe som jeg hadde satt stor pris på 8) Jeg er ikke så håpløs som det virker til tider :wink: vil egentlig bare vite hvorfor ting fungerer og ikke bare att det fungerer.

Der har vi helt klart felles interesser og en skikkelig bilsnakk (altså ikke bare skryt og bullshit) sier jeg aldri nei takk til... :D

Skrevet

så bilen tråden begynte med idag på andre siden av biltillsynet idag. skall vell til oppretting.. høyre side fram var skadet. må si bilen så bedre ut live enn på bilder.

Skrevet
så bilen tråden begynte med idag på andre siden av biltillsynet idag. skall vell til oppretting.. høyre side fram var skadet. må si bilen så bedre ut live enn på bilder.

De fleste biler generelt er bedre live spør du meg. Såfremt ikke noen med virkelig peil da bilde da..

Skrevet

Putter man på store felger på en bil med originale fjøre og dempere så blir kjøreegenskapene dårligere. Originale dempere er laget for å jobbe sammen med tunge felger og de vil ikke klare å holde kontroll på hjulene når det kommer humpler.

Skrevet

Har vel vært et ublidt møte med noe storvilt desverre..:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...