Gå til innhold

Statsbudsjett - årsavgift diesel

Odd-M
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Virker som om staten vil ha oss alle sammen til fots. Men om vi gjør det så får vi heller ikke samme type kontakt med omverden som idag.

Har dere sett på flere av bilene statsminister og div kjører rundt med? billige biler til 900k å bruker 2l på mila! X5, XC90 osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil jo selvfølgelig ikke ha oss til å gå eller bruke offentlig transport! Da går de jo underskudd så det griner!

Det er også grunnen til at avgiftene alltid blir hevet, men det aldri blir satset mer på kollektivt (hyppigere bussforbindelser).

Skal vi være erlige så er det vel egentlig kun buss som er et alternativ til bilen, om man ser utenfor oslo. Da gjerne en buss som går en gang i timen og som ikke korresponderer med bussen/toget/ferga/m.m videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som provoserer meg mest er at dette alltid gjøres i miljøets navn.

Det blir da ikke bedre miljø av at vi må betale avgifter. Jeg må fremdeles kjøre 180 km tur/retur på jobb. Hva er alternativet da?

Hvis de virkelig brydde seg om miljøet så kunne de heller subsidiert partikkelfilter på dieselbiler med oljepenger. Det hadde hjulpet på partikkelutslippet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, det hjelper ikke det heller :!:

Tatt fra Finansdepartementet, statbudsjettet 2008:

Hvorfor får ikke dieselbiler med ettermontert partikkelfilter den laveste årsavgiftsklassen?

Dieselbiler med ettermontert partikkelfiler lar seg ikke identifisere i motorvognregisteret.

Dersom den reduserte avgiftssatsen også skulle omfatte kjøretøy med ettermonterte partikkelfiltre måtte det etableres rutiner for kontroll av at partikkelfilter faktisk er montert, og har tilstrekkelig virkningsgrad. De administrative kostnadene ved slik kontroll kan etter Finansdepartementets vurdering ikke forsvares.

Ettermonterte partikkelfilter har lavere virkningsgrad (reduserer partikkelutslippene med 30 – 50 prosent) enn fabrikkmontert partikkelfilter (reduserer partikkelutslippet med om lag 90 prosent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig sett for meg en dramatisk økning i avgifter på diesel, med påfølgende verdireduksjon på min bil. Jeg synes ikke dette er dramatisk og det er fremdeles mye billigere å kjøre dieselbil. Hvis man ser isolert på driftsutgifter selvsagt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke.

Man kan ikke først stilmulere til kjøp av dieselbil ved å reduser tollavgiften for så å øke avgiften på bruken. Skjønner ikke at dette kan henge sammen. Ihvertfall ikke i miljøets navn.

Dessuten så er det akkurat slik de opererer. Først øke avgiften litt, men ikke nok til at folk settter foten ned, så er det bare å øke gradvis.

Er da ikke lenge siden det var folke aksjon mot for høye bensinpriser. Hører ikke et pip om det nå, enda prisene er kommet lengre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig sett for meg en dramatisk økning i avgifter på diesel, med påfølgende verdireduksjon på min bil. Jeg synes ikke dette er dramatisk og det er fremdeles mye billigere å kjøre dieselbil. Hvis man ser isolert på driftsutgifter selvsagt... :)

Jeg også fryktet en betydelig høyere veiavgift enn hva som ble tilfelle (ble det ikke noe over 300.- ved dieselbil uten P.F?)

Faktisk vurderte jeg 530iaT nettopp av den grunn, godt det ikke skjedde.

Virker som jeg tok et bra valg om enn så lenge.

Så lenge vi har de taperne vi har ved makta vet man jo aldri hva slags "miljø"- avgifter, oss billister blir belemret med...

Vrakpanten burde vært satt til 50.000.- lapper, alt for mye drittbiler her til lands.

Når skal politikerne ta noen grep som man merker,alt er bare gnikking og gnukking på forige statsbudsjett, patetisk!

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 84 modell Ascona diesel,men den har ikkje vært regga i år så derfor kun 1500,- !!!

Har en sliten Citroen CX TGD,men den får eg OGSÅ kun 1500,- for sjølv om den fortsatt er regga.Why?

Fordi den er '92 modell!!!! Idiotisk....Burde kansje sett grensa opp til det året partikkelfilteret kom kansje?!?!?!?!!? Slik er det å være hjernedau....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om staten vil ha oss alle sammen til fots. Men om vi gjør det så får vi heller ikke samme type kontakt med omverden som idag.

Har dere sett på flere av bilene statsminister og div kjører rundt med? billige biler til 900k å bruker 2l på mila! X5, XC90 osv..

Nei,det hadde Staten likt dårlig du... :wink: De vil heller at du betaler akkurat tett oppunder grensa til at du MÅ la bilen stå if u see..

Tatt fra DinSide:

Statens ti viktigste inntektskilder

Rangering Inntektskilde Inntekt i millioner kroner

1 Skatt og avgift på utvinning av petroleum 225.300

2 Avgifter og skatter til Folketrygden 174.900

3 Moms på varer og tjenester 168.200

4 Skatt på formue og inntekt 151.325

5 Avgifter på motorvogner 44.588

6 Alkoholavgifter 10.109

7 Avgifter på tobakk 6.907

8 Avgifter på elektrisk kraft 6.481

9 Dokumentavgifter 5.005

10 Miljøavgifter på mineralske produkter 4.680

Sum 10 største 797.495

Kilde: St. prp. nr. 1, vedlegg 1, tabell 1.7 og 1.8.

I tabellen er det ikke medtatt inntekter som er relatert til statlig petroleumsvirksomhet, noe som beløper seg på cirka 150 milliarder kroner.

Videre er det interessant å få med seg at diverse avgifter knyttet til motorvogner faktisk utgjør nesten 45 milliarder kroner, noe som betyr at denne inntektskilden inntar en femteplass på listen.

Kanskje mange politikere ønsker at vi skal slutte å kjøre så mye bil, drikke alkohol og røyke. Men spørs om de ville ønske det, om vi sluttet med disse tingene fra den ene dagen til den andre. Det ville nemlig bety at staten ville miste cirka 62 milliarder kroner i årlige inntekter - eller 5-6 prosent av hele inntektsbudsjettet. Synderne våre er med andre ord ganske viktige.

Videre inneholder punkt nummer ti på listen, miljøavgifter på mineralske produkter, CO2-avgift på mineralolje og bensin.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anna ting angående miljø: Er pålagt av min oppdragsgiver å kjøpe kun Euro5 motorer. Måtte da gjere dette på den eg kjøpte i år(BlueTech). Den krever et tilsetningsstoff kalt AdBlue. Men dette finns det ikkje pumpestasjoner på her!! Og bensinstasjonene har ikkje dette på kanner,nesten ingen som har hørt om det engang... :roll: Fått beskjed om at de sku få inn 3stk 4literskanner i neste uke.... Er det muligt...

:roll::roll:

Eg har forøvrigt en 80ltrs tank :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo bra at de øker brakpanten til 5000 kr det er jo en bra start men hadde nok blitt enda bedre standard på bilene dersom de satt den enda høyere opp!

men det og øke årsavgiften på bensin biler er ikke rettferdig!

nok en gang sier jeg dette som menge andre sier norge er et lite land som kun reduserer en brøkdel av utslippene, amerikanerne trenger jo faen ikke 2 suver per hus!

når skal de begynne og skjerpe seg!

norge bare legger på utgifter på alt mulig:(

du vet at lille norge tror de skal rense hele verden med å gjøre div endringer, men se på resten av verden, de gjør ikke en dritt. samt at norge har over 1000milliarder på bok, men hvem går pengene til? jo lutfattige utlendinger :evil: lille norge skal jo hjelpe alle de andre unntatt oss selv. hvordan skal det gå med med neste generasjon med nordmenn? stakkars de som må ta over dett utslitte landet hær, å bruke opp hele oljfondet til å opprette en bra nok standard. istedefor kunne vi jo brukt litt nå og da for å hold det hvedlike i vertfall, å ikke kjøre det rett til dass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...