Martin. Skrevet Oktober 11, 2007 Share Skrevet Oktober 11, 2007 Bak er det som oftest veldig lite justeringsmuligheter.Men er hjulene skeive bak betyr det jo bare at det er noe som må skiftes E36, E46,E39 osv har alle mere justering av vinkler på bakaksel enn på foraksel. Bare spissing foran, camber og spissings justering bak Tror ikke det er sånn på E36 ihvertfall. Hadde ikke mulighet til å stille annet en av delene bak. (Husker ikke hvilken, stod bare å snakket piss med han som mekka) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Oktober 11, 2007 Share Skrevet Oktober 11, 2007 Spissinga kan man hvertfall justere. For å justere camber må man vel ha ekstra camber-kit som er regulerbare. Tror det var slik hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikke1981 Skrevet Oktober 11, 2007 Share Skrevet Oktober 11, 2007 Spissinga kan man hvertfall justere. For å justere camber må man vel ha ekstra camber-kit som er regulerbare. Tror det var slik hvertfall Jepp må nok ha et sånn camber-kit for å justere opp da. Men synnes det bare ser tøfft ut når hjulene blir sånn jeg:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Oktober 11, 2007 Share Skrevet Oktober 11, 2007 Bak er det som oftest veldig lite justeringsmuligheter.Men er hjulene skeive bak betyr det jo bare at det er noe som må skiftes E36, E46,E39 osv har alle mere justering av vinkler på bakaksel enn på foraksel. Bare spissing foran, camber og spissings justering bak Tror ikke det er sånn på E36 ihvertfall. Hadde ikke mulighet til å stille annet en av delene bak. (Husker ikke hvilken, stod bare å snakket piss med han som mekka) E36-E46 bak : Camber justeres på eksenterbolt nr 10. Spissing justeres på bolter nr 19 Dette VET jeg Eventuelt kan en spesiell justerbar nr 7 kjøpes på tuningmarkedet,for ekstra justering av camber bak. Foran er det ORIGINALT bare justering av spissing på styrestagene. Camberplater, filing av hull i fjærbein/hjulnav for camberjustering er en annen saga. url=http://bmwfans.info/original/E36/Lim/320i-M50/ECE/L/M/1993/01/mg-33/] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Energetic Skrevet Oktober 11, 2007 Share Skrevet Oktober 11, 2007 Det er riktig som 540ESS skriver. Alt av vinkler kan justeres bak på E36. Hjulopphenget bak på f eks E36 er mer komplistert enn at det bare forandrer kamberen under belastning. Spissing forandres ved gasspådrag/bremsing. Hjulene styrer også litt i svinger. De svinger litt i mot når bilen krenger. Derfor den er vanskeligere å legge ut i skrens enn f eks E30. Å få en ett hjuloppheng bak til å forandre kamber gjøres enkelt ved å ha en kort arm oppe og en lang nede. Pluss at de er festet nærmere hverandre ved innfestingen i midten av bilen og lenger fra hverandre ytterst. Foran forandrer de også kamber, etter hvordan man svinger på rattet. Jo mer Caster jo mer får man av denne effekten. Det som er genialt med McPherson. Ett bra hjuloppheng har kun mye negativ kamber i svinger og IKKE rett frem. Ellers blir dekkene slitt opp med en gang og det er vel ikke noe vi ønsker? Man måler ikke spissing i mm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Oktober 12, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2007 Man måler ikke spissing i mm. Sorry, det er over 15år siden jeg har vært borti dette. Husker bare at under grunnleggende opplæring på dette feltet så mener jeg vi benyttet en målestav som vi la mot kanten på felgen i fram og bakkant for å se hvor mange mm det skilte, eller kanskje jeg husker feil, ikke første gang Hva enhet er spissingen målt i da? Grader? Mrad? Ikke offseth vel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 12, 2007 Share Skrevet Oktober 12, 2007 Hva enhet er spissingen målt i da? Grader? Mrad? Ikke offseth vel? Grader er korrekt ja... ellers har du skrevet et meget fint innlegg om hjulinnstillinger tidligere i tråden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Oktober 12, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2007 Hva enhet er spissingen målt i da? Grader? Mrad? Ikke offseth vel? Grader er korrekt ja... ellers har du skrevet et meget fint innlegg om hjulinnstillinger tidligere i tråden... Takk, men det var en del ting det var greit å få frisket opp også. Ikke at jeg kommer til å begynne å jobbe med dette, men det er artig å vite lell. Når det gjelder vinkler så viste jeg at alt annet gikk i vinkel, men jeg trodde at man benyttet mm på spissingen, sikkert noen kort som har stokket seg om i skolten. Også dette med vekten var helt ukjent for meg, det e æ 99% sikker på at vi ikke gjorde på skolen. Bildene lånte jeg forøvrig fra en engelsk nettside som jeg ikke husker navnet på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Oktober 12, 2007 Share Skrevet Oktober 12, 2007 Ser at det er skrevet noe om Toe-in og Toe-out på forrige side. Der har de brukt F1 biler, og der blir der rett å ha Toe-out. På gatebiler med bakhjulstrekk, slikt som nesten alle BMW`ene våre er så skal det være Toe-in, dette av den enkle grunn at man da dytter hjulene frem, og de vil under kjøring rette seg opp til å peke rett frem av seg selv når man får fart på bilen og belastning på fremhjula. På fremhjulstrekte biler skal det være Toe-out, dette av den grunn at fremhjulene trekker seg frem istedenfor å bli skjøvet, og dermed vil de også da rette seg til posisjonen som tilsier rett frem. Litt "makanikerlære" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå