Gå til innhold

Skifte dekk... ikke altid så lett (dag 3 = LØST)

Anbefalte innlegg

Skrevet
kaster på OT her jeg:

smarte løsninger på hvordan man får av bolt som er blitt rund?(verktøyet "tar" ikke lenger)

er klar over at det sikkert finnes 100 måter det kan gjøres på, men vil sjekke likevel om noen sitter med en genistrek.

Jeg hadde 10 runde bolter på touringen min. Fremgangsmåten der var: Varme godt opp, slå på 16mm kraftpipe. sette på hjulkryss med 1,5m latmannsarm, og dra til.

Da ble den enda rundere, så måtte jeg tilbake til varming, og 15mm pipe.

De fleste boltene måtte helt ned til 14mm pipe før de løsna. :lol: Masse varme og kraftige slag er det mest effektive.

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

tror muttertrekker vil duge, men trykk på avtrekkeren mange ganger liksom, så kommer den nokk, om ikke det funker så kan du snurre hjulet litt å rykke til i motsatt retning med en god latmansarm.. men for all del, IKKE bruk copaslip på boltene, dette gjør at det blir enda mer moment på bolten en du egentlig drar med, da er det bedre du heller tar en gjengetapp i riktig dimmensjon, og drar over gjengene og spraye godt med bremserens i hullet etterpå:)

men som sagt, copaslip gjør bare at du strammer boltene enda mer en det du drar liksom..

Skrevet

Jeg måtte borre opp boltene på en bil jeg hadde. Funka som faen det. husk og bruke kobber pasta når du monterer igjen. jeg begynte og bruke det etter denne episoden og etter det har det aldri vært no probl med boltene...

Skrevet
kan ofte vere eit problem at felgen setter seg på sjøve navet.

Smører alltid navet inn med 6-66 før jeg setter på felgen (nei ikke 5-56) og har ikke opplevd at det henger fast siden jeg begynte med det.

Skrevet

God kveld godt folk av Bimmers og velkommen til fortsettelsen til "Skifte Dekk... ikke altid så lett"

Ja starta dagen ganske rolig med å vær på jobb og styre med det som skal gjøres der. Der fikk jeg også lånt meg en muttertrekker og koppsett og det som skal til for å få av normale bolter og slikt.

Klokken 16.00 etter middag var det bare å starte. Jeg setter meg ned og kjøre på og ingenting skjer, jeg skrur opp til max moment 660Nm og prøver en gang til... men ingenting skjer...

Hjulbolt_4565.jpg

Da kom en kompis av meg og send meg over stripa for å hent den STORE mutter trekkeren 8) den som var på vedlikeholdsavdelingen.

Det gikk nu litt tid, måtte litt hit og dit men kom mæ nu tilbake... og da var vrom vrom vrom vrom... så var 4 boltet av :D :D till alles glede :D og da var det kun 1 bolt igjen!

Som alle kjenner til så BMW en låsebolt levert orginalt med fra frabrikk så vi henta den overgangen å kjørte på.... vromoooooo! dæven vi delte overgangen i 2! WTF?? også satt den bomfast inni bolten. FUCK

Da var det bare å hente borr utstyr å borr ut skjiten. Etter X antall borrer i forskjellige størrelser blir knekt og slitt får vi nok stor hull til å lirke den ut...

Kompisen min har også BMW så vi tenkte... vi tar å prøve med hannes overgang men samme forbanna skjiten skjer.

Hjulbolt_4563.jpg

I morra skal jeg på BMW å kjøpe 3 nye sånne overganger samt 20 nye bolter.... nu e det nok...

To be continued...

Skrevet

Jeg smører også inn boltene med 6-66 på samme måte som med navet. Ikke opplevd slike tilstander som dette :shock:

Jeg har derimot opplevd at låsebolten til bmw har satt seg så fast i bolten at jeg ikke fikk den ut igjen. Kuttet ut hele driten etter dette. Er det noen som vil stjele felgene så har de utstyr til det uansett.

Men du "johjoa" hva fa.. skal du med låsebolter. Skulle ha likt se noen prøve å stjele felgene dine :lol: Hadde slitt maks der...

Skrevet

Har du ett lastebilverkted i nærheten så har de muttertrekkere som klarer det,går det ikke med håndmakt så går det som regel heller ikke med vanlige muttertrekkere.Og låsebolter må man ha hvis man lkke vil gi bort felgene sine,kommer som regel en guttegjeng i en gammel volvo om natten som leter etter biler uten låsebolter.

Skrevet

Et leddskaft med 1meter vektarm er MYE kraftigere enn hvermannsens muttertreker... Skikkelig 1" trekker som er beregnet til atskillelig høyere lufttrykk enn 8bar drar nok av det meste, enten hele bolten el bare hodet :wink: Men hvem har slikt liggende..

Bra du fikk de av iallefall.. :) Jeg har syntes at bmw's låsemuttre har vært litt slarkete og har ikke stolt helt på å ikke runde hodene helt... :?

Skrevet
har man låse bolter . blir felgene stjålet...

vil folk ha felgene dine tar de de uansett låsemekanisme..

blir bare ennå morsommere å stjele..

Jeg hadde ikke brydd meg om å stjele dem :lol:

Nei var litt ufin, men det er jo sent 8)

Skrevet
tror muttertrekker vil duge, men trykk på avtrekkeren mange ganger liksom, så kommer den nokk, om ikke det funker så kan du snurre hjulet litt å rykke til i motsatt retning med en god latmansarm.. men for all del, IKKE bruk copaslip på boltene, dette gjør at det blir enda mer moment på bolten en du egentlig drar med, da er det bedre du heller tar en gjengetapp i riktig dimmensjon, og drar over gjengene og spraye godt med bremserens i hullet etterpå:)

men som sagt, copaslip gjør bare at du strammer boltene enda mer en det du drar liksom..

Riktig at en ikke skal benytte copparslip eller annen smørepasta på hjulboltene, men vil bare ytdype det du sier om økt moment på boltene. At momentet her øker noe er riktig, men lite sannsynlig at det øker for mye om man benytter momentnøkkel da momentabellen her har en relativt grov +/- tolleranse. Man benytter pasta for å oppnå riktig moment hvor dette er oppgitt. Om man leter seg fram i en momentabell så skal man finne hva kofisient denne tar utgangspunkt i. På orginalprodukter skal dette oppgis hos seriøse aktører både på tegninger og i relevante tabeller som følger produktet. På hjulbolter har jeg aldri sett annet en at de skal være fri for smøring men rent. Bruk av pasta her senker frisksjonen og større andel av tilført kraft blir dermed tilført som strekk i bolten. Dette trenger ikke være så bra.

Det er nemmelig forspennet i bolten og på hjulbolter en kon som sammen sørger for at hjulet sitter aksielt. Men økt moment er ikke det samme som at det sitter bedre. Hjulet sitter best innenfor oppgitt moment da dette tar utgangspunkt i flytegrensen på bolten, og den er uhyre viktig.

NB! Tråkker en 80kg`s mann med hele sin vekt på en kraftarm/hjultvinne som er 0,5m er dette ca.400Nm. Da skjønner kanskje flere at de trekker "noe" over 110Nm +/- kanskje 8-10Nm som noen oppga over her 8) Det er ikke bra :!:

Alle har vel hørt om momenttiltrekkingsteknikken til "snekker`n" hvor man trekker til det begynner å bli lettere, og så slakker man en 1/4 omdreining. Der er flytegrensa :wink: (Håper jeg ikke fornærmet noen 8-[ )

Jeg benytter selv ikke pasta lengre, men rengjør gjenger og sprayer boltene med WD40 eller CRC5-56. Jeg benytter heller ikke gjengetapp eller bakke da dette etter gjentatt bruk faktisk svekker gjengene, med mindre da gjengene er revet eller noe, men da bør man faktisk vurdere nytt istedet. Kjedelig å miste ett hjul :wink: Vanligvis holder vanlig rengjøring. Jeg bruker derimot ett meget tynt lag med kobberpasta inne i senter på felgen, IKKE SMØR PÅ NAVET da dette trykkes utover anleggsflaten til felgen. Kan gi bremseproblemer. Dette for at felgen skal slippe lettere av ved hjulskift.

Skrevet

jeg må slenge inn et spørsmål her, mulig denne skulle vært i humørtråden men uansett; tenkte jeg skulle ta av felgene for å vaske dem skikkelig.

Etter mye slitt med å jekke opp skrudde jeg av alle 5 boltene, men hjulet satt likevel dønn fast. Turte ikke å dra for mye i det, men det satt iallefall ganske hardt.

Er de festet med noe annet også ? Noen bolter jeg ikke vet om ?

Bare hatt biler hvor man skrur av muttere og hjulet kommer rett av. Følte meg ganske teit, få av hjulet skal liksom være lett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...