Gå til innhold

Hvem har den sprekeste bilen på bimmers.no?


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

selv om turtallsnåla viser rødt ved f.eks 7000 rpm så betyr ikke det at du må vente med å gire til den når ditt..

Korrekt, men i de fleste normale biler er det det som vil gjøre at bilen går kjappest.

så under akselerasjon så bør man gire slik at neste gir treffer rett under maks dreiemoment ;)

Nei, du bør gire slik at du ligger så nærme effekttoppen som du greier hele tiden. At de to tingene ofte kan være det samme er en annen sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 622
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, du bør gire slik at du ligger så nærme effekttoppen som du greier hele tiden. At de to tingene ofte kan være det samme er en annen sak..

WORD, det var egentlig det jeg mente i forrige innlegg, men slet med ordlegge meg. Derfor mente jeg 850`en ble ett dårlig eksempel å bruke, var det jeg skulle fram til. Effektoppen ligger så nært grensen på 5252omdr, som jeg forøvrig ikke har peiling hva betegnelse den har. Der har momentet fortsatt heng, og man kan, i liket med diesel få denne opplevelsen av kraft, som man tross alt også har da i en slik, er det riktig å bruke ordet sedat V12...?... og moderne Diesel forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har prøvd programmet rpm analyser? skal prøves!

Jeg har, men nå er det ganske lenge siden jeg laget det. :D

Ellers er jo diskusjonen litt fornøyelig, og selv om jeg gjerne deltar i denne typen diskusjoner, så skal jeg nøye meg med en illustrerende problemstilling:

Anta at vi har en bil som har en trinnløst variabel utveksling som kan programmeres til å holde turtallet konstant under akselerasjonen. Anta videre at denne bilen har en motor som yter 400 Nm på 1800 RPM, og 200 Hk på 7000 RPM.

Hvilket turtall bør man programmere girkassen til å holde om man ønsker maksimal akselerasjon? 1800 RPM der momentet er på topp? 7000 RPM der effekten er på topp? Eller noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1800 RPM der momentet er på topp? 7000 RPM der effekten er på topp? Eller noe helt annet?

I ett slikt tilfelle ville det blitt 1800rpm. Maks aks i ett gir er der. Tror alle har følt dette i sine respektive biler. Ligg i f.eks 3gir og 1200omdr. Trø ned pedalen og man kan nesten kjenne hvor moment toppen kommer, saken er at vi ikke har slikt trinnløstgir, og da er den økende effekten som kommer etter dette og gir det helt avgjørende for å opprettholde dette drivet. I de fleste turtallsvillige biler føler man dette skyvet spesielt godt. Man bortimot hører også at de biler som er godt giret veldig ofte faller ned mot denne toppen.

Maks aks i all hastighet skjer på effekt toppen

Maks aks i alle gir skjer på momenttoppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet er jeg enig med Diesel power og prinsippet med et trinnløst gear (eller et såkalt CVT-gear... Continuously Variable Transmission) er jo kjent helt siden DAF 55 (1967-72)... og enda tidligere DAF 600. Turtallet er alltid det samme og da selvfølgelig mer eller mindre på dreiemomentstoppen. CVT-gear kan/kunne f.eks kjøpes som ekstrautstyr til Mini og Audi. Personlig liker jeg ikke et slikt gear... man mister totalt følelsen av å ha en motor i bilen. Et CVT-gear er etter min mening en teknisk god løsning i teorien, men drepende kjedelig i praksis. Dette er det åpenbart flere som mener og gearsystemet er da heller ikke særlig utbredt... iallefall ikke i forbindelse med europeiske bilmodeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek Skrevet: Fre Nov 02, 2007 01:02 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

mowz skrev:

noen som har prøvd programmet rpm analyser? skal prøves!

Jeg har, men nå er det ganske lenge siden jeg laget det.

Ellers er jo diskusjonen litt fornøyelig, og selv om jeg gjerne deltar i denne typen diskusjoner, så skal jeg nøye meg med en illustrerende problemstilling:

Anta at vi har en bil som har en trinnløst variabel utveksling som kan programmeres til å holde turtallet konstant under akselerasjonen. Anta videre at denne bilen har en motor som yter 400 Nm på 1800 RPM, og 200 Hk på 7000 RPM.

Hvilket turtall bør man programmere girkassen til å holde om man ønsker maksimal akselerasjon? 1800 RPM der momentet er på topp? 7000 RPM der effekten er på topp? Eller noe helt annet?

ja du som har laget det ja:) sitter og programmerer litt om dagen jeg og men er ikke helt der ennå. hvilket program brukte du?

funka ganske bra fikk 170 hk og rundt 200 og litt nm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du som har laget det ja:) sitter og programmerer litt om dagen jeg og men er ikke helt der ennå. hvilket program brukte du?

funka ganske bra fikk 170 hk og rundt 200 og litt nm...

Det er programmert i C mot native Window API. På den tiden brukte jeg Dev-C++ som IDE (MinGW som kompilator).

Ellers tar nok både Fredrik og Diesel power feil i sine svar. Det er riktig som shv sier, bilen vil akselerere ekstremt mye bedre på 7000 RPM enn på 1800 RPM. Med de tallene jeg brukte, faktisk omtrent dobbelt så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er programmert i C mot native Window API. På den tiden brukte jeg Dev-C++ som IDE (MinGW som kompilator).

Ellers tar nok både Fredrik og Diesel power feil i sine svar. Det er riktig som shv sier, bilen vil akselerere ekstremt mye bedre på 7000 RPM enn på 1800 RPM. Med de tallene jeg brukte, faktisk omtrent dobbelt så bra.

I forhold til hva du konkret spurte om svarte jeg feil, men ditt scenarie svarer heller ikke til en typisk oppsetning med et CVT-gear. Hele poenget med at gearet er trinnløst forsvinner hvis man programmerer gearkassen til å holde maksimal effekt istedenfor maksimalt moment. Litt av det som kjennetegner et CVT-gear i praksis er den eleastiske strikkfølelsen... gearet har ikke egentlig et gear (les: trinnløs). Ergo vil gearkassen tilpasse seg motorens moment kontinuerlig. Hvis man derimot tilpasser gearkassen etter motorens effekt blir det hele temmelig hysterisk, men som du påpeker... bilen vil akselerere betydelig hurtigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel nå har jeg lest og lest og lest, og kommet fram til dommen/fasiten.

Bilkupp.com har et poeng, men er ute av stand til å ordlegge seg på riktig måte.

Alle de andre har mye mer riktig, men på grunn av den barnslige måten bilkupp uttrykker seg på så blir han veldig vanskelig å vise vilje til å forstå noe som helst rett i det han sier.

Det som bilkupp har rett i er at en bil vil alltid akselerer best i et gitt gir der den har mest dreiemoment, men problemet er at den allikevel vil akselerere bedre rundt maks hk enn den vil gjøre ved maks nm på neste gir, derfor vil det svare seg å dra forbi området med maks hk før en girer.

Skal en kunn se på krefter så må en regne utveksling slik at en kan se hvilket moment en har på bakhjulene for så å gire der momentkurvene for hvert gir krysser hverandre.

Dette er jeg villig til å diskutere lenge:-)

Det som er en like interessant problemstilling når en tar bilen som mroek har skisert her oppe, hvis bilen kjører f.eks i 50km/t. hvis den da går på 2000o/min og har 400Nm vil dan da akselerer bedre eller dårligere hvis den går på 5000o/min og har 200Nm???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel nå har jeg lest og lest og lest, og kommet fram til dommen/fasiten.

Bilkupp.com har et poeng, men er ute av stand til å ordlegge seg på riktig måte.

Alle de andre har mye mer riktig, men på grunn av den barnslige måten bilkupp uttrykker seg på så blir han veldig vanskelig å vise vilje til å forstå noe som helst rett i det han sier.

Det som bilkupp har rett i er at en bil vil alltid akselerer best i et gitt gir der den har mest dreiemoment, men problemet er at den allikevel vil akselerere bedre rundt maks hk enn den vil gjøre ved maks nm på neste gir, derfor vil det svare seg å dra forbi området med maks hk før en girer.

Skal en kunn se på krefter så må en regne utveksling slik at en kan se hvilket moment en har på bakhjulene for så å gire der momentkurvene for hvert gir krysser hverandre.

Dette er jeg villig til å diskutere lenge:-)

Det som er en like interessant problemstilling når en tar bilen som mroek har skisert her oppe, hvis bilen kjører f.eks i 50km/t. hvis den da går på 2000o/min og har 400Nm vil dan da akselerer bedre eller dårligere hvis den går på 5000o/min og har 200Nm???

Det er mye fornuftig i det du skriver her (også i forhold til bilkupp.com), men igjen så mener jeg at vi er tilbake til mitt tidligere poeng med at det primære poenget med en momentsterkbil i forhold til akselerasjon er såkalt "in-gear" akselerasjon... f.eks 80-120 Km/t i 4.gear. Kan man geare ned og således få mer effekt vil det normalt gi en hurtigere akselerasjon.

Jeg opplevde for mange år siden dette i praksis med min tidligere Porsche 928S som hadde en V8 motor på 4664 cm3 som utviklet 300 HK ved 5900 rpm og 380 Nm ved 4500 rpm. Bilen klarte iht. Porsche 0-100 Km/t på ca. 6 sekunder og topphastigheten var i området rundt 245 Km/t... med et tretrinns automatgear. Jeg var på tur sydover i Tyskland ved en av Kasselhøydene og køen gikk i et felt pga. veiarbeide. Bak meg hadde jeg en Mercedes-Benz 190E 2,3-16... og den hadde i versjonen uten katalysator (1985) kun 195 HK ved 6800 rpm, men den hadde også en manuell 5-trinns Getrag sportgearkasse (forøvrig den samme som man finner i E30 M3). Da strekningen med veiarbeide var ferdig var det fri Autobahn og dermed fri fart i to spor. Hastigheten var rundt 80 Km/t og jeg var derfor "låst" fast i begynnelsen av 2.gear ved ca. 3500 rpm. Mercedesen kunne derimot utnytte gearene å hente ut maksimal effekt... og dermed legge meg bak seg temmelig overbevisende. En tidlig 190E 2,3-16 har forøvrig ikke mer enn 235 Nm ved ca. 5000 rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til hva du konkret spurte om svarte jeg feil, men ditt scenarie svarer heller ikke til en typisk oppsetning med et CVT-gear.

Det vet jeg jo, men vitsen var å illustrere et poeng, ikke en typisk oppsetning av CVT-gir.

Det er opplest og akseptert... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Hetland:

å ordlegge seg riktig er ikke alltid like enkel ...

ang maks effekt så skal du/dere huske på en ting, det hjelper ikke å ligge på maks effekt og tro du får bedre akselerasjon, fordi du er avhengig av hurtig øking av turtall også. hurtig øking av turtall avhenger av effektiviteten i forbrenningen av drivstoffet, som momentet er et resultat av. hurtig øking av turtall er ALLTID best der momentet er høyest ! momentet er et produkt som man selv også kan forandre på ved trimming og tuning av motoren..

for dere som tror dere akselerer best ved topp turtall, vel dere bruker mest drivstoff i vertfall ;) effekt er forbruk av drivstoffet, moment er effektivisering av forbrenninga av drivstoffet ...

min bil akselerer best der momentet er høyest, dette er noe man merker uten å måtte finne frem i fysiske lover og regler, og uten bruk av teoretiske ditt og datt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...