Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 622
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Men fredrik, hvis vi tar denne N52B30 motoren som du omtaler her oppe, og drar den til 4000 rpm på første, for så å gire til andre, da vil turtallet havne ca på ca2750 som en antagelse. der har motoren samme dreiemoment som ved 4000 rpm. tror du da den drar like godt på andre gir som den gjorde på første???

Nei... fordi det betyr at man egentlig aldri behøver å utnytte de siste ca. 2000 rpm for å få en maksimal akselerasjon... og det tror jeg ganske enkelt ikke er tilfellet. Et annet eksempel... N54B30 motoren yter maksimalt 306 HK ved relativt lave 5800 rpm og 400 Nm mellom 1300-5000 rpm. Betyr det (iht. den aktuelle utlegningen) at det knapt spiller noen rolle for akselerasjonen bare motorens turtall er mellom 1300-5000 rpm... forstått som om de siste 800 rpm mot full effekt etter 5000 rpm er relativt bortkastet ?

Skrevet
Jeg forstår absolut hva ditt poeng er

Forklar gjerne meg hva det.. :) Det begynte med at han sa momentet var alt i en akselerasjon...

Det bilkupp.com prøver å få frem er at motoren er mest "kraftig" (en heller tvilsom forenkling)... helt uavhengig av gearenes utveksling... ved dreiemomenttoppen. Dette skal forstås som om man er låst fast i ét gear... og at man deretter starter akselerasjonen med full gass... for så å merke at akselerasjonen er best i området rundt dreiemomenttoppen. Dette tror jeg er korrekt, men iom. at en maksimal akselerasjon (f.eks 0-100 Km/t) for alminnelige biler krever 2-3 gearinger... er det nok lurt å geare ved effekttoppen (eller litt over) for å få en maksimal utnyttelse av motoren moment og effekt hele veien... :wink:

Skrevet

Fredrik:

jeg forstår veldig godt hva jeg forklarer ...

det du ikke forstår er at alle biler bygget for bruk i trafikk, inkl M biler er bygget for å prestere ved normal kjøring og at de skal bruke minst mulig bensin i turtallsregisteret som er mest brukt (2000 til 5000 rpm..

derfor så skjønner du ikke hvorfor man ikke behøver å kjøre bilen ut turtallsregisteret (til rpm sperra) for å få best mulig akselerasjon.. man MÅ se på sin egen bils momentkurve for å kunne ta ut mest mulig ut av motoren under akselerasjon...

Skrevet

Uff, dette har gått meg på hjernen. Klarer ikke å legge bort emnet, og er helt desperat etter en fasit på dette :?

Legger ved enda en link, igjen engelsk, men meget informativ, og sier vel egentlig det samme som han i forrige link. Men denne er kanskje lettere å forstå. Noe kritikkverdig i dette? Er det mao gang i å bruke tid på å oversette dette skriftlig som en mulig fasit??? Det kjekke med denne karen er at han også viser hva giringen spiller inn i dette.

http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html

Skrevet

derfor så skjønner du ikke hvorfor man ikke behøver å kjøre bilen ut turtallsregisteret (til rpm sperra) for å få best mulig akselerasjon.. man MÅ se på sin egen bils momentkurve for å kunne ta ut mest mulig ut av motoren under akselerasjon...

Du har lest mitt siste innlegg, men du glemmer at en bil også har en gear/differensialutveksling. Ergo må du i forbindelse med en akselerasjon inkludere gearing i din argumentasjon... og da kommer du ikke utenom maksimal effekt... om ikke annet for å treffe momenttoppen ved hver gearing.

Skrevet

Forklar gjerne meg hva det.. :) Det begynte med at han sa momentet var alt i en akselerasjon...

ja noe som er 100% korrekt, dette vil vel de aller fleste forstå etterhvert som denne diskusjonen nærmer seg en konklusjon ..

Skrevet
det du ikke forstår er at alle biler bygget for bruk i trafikk

Hva i alle dager har normal bruk i trafkk med maksimal akselerasjon å gjøre?

derfor så skjønner du ikke hvorfor man ikke behøver å kjøre bilen ut turtallsregisteret (til rpm sperra) for å få best mulig akselerasjon..

Det er ikke gitt at man må kjøre til bilen sperrer nei, men skal man ha maks aks av hva bilen klarer så gjelder det å ligge så nærme effekt-toppen som mulig (forutsatt at man har grep osv..).

Skrevet

Det avgjørende for akselerasjonen er momentet på bakhjula, det er jo der kraften overføres fra bilen til bakken gjennom friksjon (Kraft = Masse x Akselerasjon, Moment = Kraft x Arm). For fast gir utveksling vil alltid maks moment på bakhjula inntreffe ved maks motor moment. Men, momentet på bakhjula er også avhengig av gir utvekslingen. Høy HP ved høye turtall kan dermed ved hjelp av endret gir utvekslingen skape høyere momenter på bakhjula.

Dette vil si at:

Maks akselerasjon i ett gir skjer ved maks moment.

Maks akselerasjon ved gitt hastighet skjer ved maks HP.

Skrevet

Du har lest mitt siste innlegg, men du glemmer at en bil også har en gear/differensialutveksling. Ergo må du i forbindelse med en akselerasjon inkludere gearing i din argumentasjon... og da kommer du ikke utenom maksimal effekt... om ikke annet for å treffe momenttoppen ved hver gearing.

vel Fredrik, virker som om du har forstått at du tok feil, det er bra :);)

jeg mener at det er ikke om å hjøre å treffe momenttoppen (i neste gir), men rett før momentet når sin topp, for da får du med momentøkningen inn i akselerasjonen.. husk at når du girer opp så har du rimelig høyere turtall en det neste gir vil gi. dette vil dra bilen ekstra fort opp i det du slipper ut Clutchen! en ekstra gevinst mao..

kjører du ut turtallsregisteret så begynner bilen å sløve ned akselerasjonen i det effekttoppen er nådd, og i det du girer så må bilen trekkes opp igjen i akselerasjon med den gevinsten du får ved girskifte.. det blir ikke like bra som om du gjør det riktig ;)

Skrevet

vel Fredrik, virker som om du har forstått at du tok feil, det er bra :);)

jeg mener at det er ikke om å hjøre å treffe momenttoppen (i neste gir), men rett før momentet når sin topp, for da får du med momentøkningen inn i akselerasjonen.. husk at når du girer opp så har du rimelig høyere turtall en det neste gir vil gi. dette vil dra bilen ekstra fort opp i det du slipper ut Clutchen! en ekstra gevinst mao..

kjører du ut turtallsregisteret så begynner bilen å sløve ned akselerasjonen i det effekttoppen er nådd, og i det du girer så må bilen trekkes opp igjen i akselerasjon med den gevinsten du får ved girskifte.. det blir ikke like bra som om du gjør det riktig ;)

Nei... jeg har ment det samme hele tiden... og jeg firer ikke en tomme når det gjelder hvordan man får en maksimal akselerasjon inkl. gearing. Momentkjøring er kun hensiktsmessig i forbindelse med såkalt "in-gear" akselerasjon, men i et teoretisk eksempel der man som en avgrensning sier at man ikke tar hensyn til gear/gearutveksling gir jeg deg rett i at motoren vil oppleves som mest kraftig rundt momenttoppen (f.eks ved en 0-100 Km/t akselerasjon uten gearing). Et typisk eksempel i denne sammenhengen er moderne dieselmotorer... som forøvrig typisk har en effekttopp kun ca. 1200 rpm lavere enn din M70M50 motor.

Skrevet

Det bilkupp.com prøver å få frem er at motoren er mest "kraftig" (en heller tvilsom forenkling)... helt uavhengig av gearenes utveksling... ved dreiemomenttoppen. Dette skal forstås som om man er låst fast i ét gear... og at man deretter starter akselerasjonen med full gass... for så å merke at akselerasjonen er best i området rundt dreiemomenttoppen. Dette tror jeg er korrekt, men iom. at en maksimal akselerasjon (f.eks 0-100 Km/t) for alminnelige biler krever 2-3 gearinger... er det nok lurt å geare ved effekttoppen (eller litt over) for å få en maksimal utnyttelse av motoren moment og effekt hele veien... :wink:

Ja nå er vi på sporet kan du si :idea:

Skrevet

Hei igjen, da har jeg fått lånt litt info fra en bekjent med 318is E30.

is_aks.gif

Den røde streken er tid. De grå strekene er fremdrift i alle gir, og den hvite er fremdrift i beste gir. Optimale gireturtall er listet opp nederst. Toppfarten nås når fremdriften er null. Fremdriften er i prosent, og 100 prosent er 1 G.

De grønne strekene er strekning. 100 meter per strek.

Den horisontale aksen viser hastighet.

Her kan en faktisk se at denne bilen har ikke tettsteget nok kasse for å få et naturlig punkt å gire mellom første og andre gir. mellom andre og tredje går det nesten akkurat, men når en nærmer seg tredje og fjerde så kan han gire før turtallsperren, pg når en på femte gir ikke lenger akselerer så er toppfarten nådd.

Skrevet

Nå ble jeg satt inn på et spor her.

Jeg skal se om jeg finner g-måleren min,og teste på min 525ix.

Skal se om jeg legger ut resultater her.

Da bilen gir mest g må jo være når den drar best.

Og da er det bare for noen å finne ut hvilke specs m50b25 har,så ser vi fort hva som er mest effektivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...