Gå til innhold

Hvordan enkelt få mer lyd av originalanlegget. (ny info s.1)


 Share

Anbefalte innlegg

Okei. Jeg er totalgrønn på dette.. eneste jeg vet er at jeg vil ha bedre lyd, enkles mulig i min E46 der alt er orginalt! Funker det da om jeg kjøper 2 kanals forsterker, BMWadapter, og 2,5 m ledningsnettet og gjemmer forsterkeren framme en plass?

Da får du jo bare mer futt i to av høyttalerene. Gå heller for en 4 kanaler og få mer effekt til bakhøyttalerene og. Ikke så mye pes å legge forsterkeren i bagasjen. Du finner masse DIY på nettet. Og den jeg ahr skrevet er jo ganske lik til E46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like grønn på det her jeg og men...hehe, det er alstå mulig å koble til enda en forsterker fra 4kanal'en som man kan bruke til basser(e)? Hvilke bassere og forsterker ville du anbefalt sammen med det opplegget du har brukt her da? Har en E46..

Kjempefin DIY forresten... klødde i lommeboka med en gang..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig: Hvor enkelt er det å sette opp en slik Blaupunkt i en E39 touring. Vil gjerne bytte ut den blanke forsterkeren som står der. Har ikke den innebygd delefilter osv? Eller sitter det delefilter ved høyttalerne i dørene?

Man kan vel da også bruke RCA utgangene på forsterkeren til å sette på en liten basser også? For eksempel den monoblokken som BP selger i samme serie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Veldig bra innlegg!

Dette er veldig nærme det jeg har tenkt å gjøre med vår vil også (2002 520iat)

Hvordan la du frem aux tilkoblingen (det er vel en mini jack hunkjønn?). og hvordan velger du aux fra betjeningen i anlegget?

Mvh

Kenneth

Har sjekket dette med AUX inngangen selv. Det må benyttes en egen AUX kabel m/minijack og en bryter som stenger av andre kilder, og legger AUX ut på høytalerene. Man betjener fortsatt volumkontrollen etc fra orginalanlegget.

Mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er samme oppsett bestilt som MR.Stream har brukt.. håper på å bli fornøyd..

Så er det jakt på ny forsterker til subbene..

2xLanzar 1100rms x2 så trenger en halvfeit en som er stabil i en 1ohm... eller så kan det hende jeg bruker bare 1 ellerno.. time will show..

Er mest spent på hvordan orginal høytalerne takler det her.. hmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra DIY det her!

Genial og elegant løsning på å forbedre Business anlegget. Mon tro om det orignale ledningsnettet dimmensjonert for det ekstra strømforbruket denne vil trekke. Det er vel en del mere ampere som skal inn i denne enn den orginale radioen, og de 5,5m med ekstra kabellengde påvirker vel også. Bedre lyd hadde vært interessant, men et svidd ledningsnett er det ikke verdt!

Kan en eventuellt ta tilleggsstrøm direkte fra batteriet for de/vi som har batteriet i bagasjerommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Litt OT, men jeg prøver!

Er signalet som går opp til takhøyttalerne i E39 Touring fulltone eller kun mellomtone/midbass?

Hvor store er takhøyttalerne? 5,25"?

Hvor sitter delefilteret til frontsettet? Kan jeg legge opp nye kabler og bruke høyttalerutgangene på forsterkeren i tillegg til at signalet blir sendt gjennom de originale høyttalerkablene og bruke delefilteret som følger med komponentsettet? Bare isolere originalledningene og gi faen i å bruke de.

Skal kjøpe nye høyttaelre i min touring og lurer på om jeg skal kjøpe ren midbass eller om jeg skal kjøpe coax høytalere baki taket der...

Kommer til å legge opp egne strøm og jordkabler til forsterkeren.

I tillegg til dette skal jeg inn med ekstra batteri, 3x1,5fharad kondiser og feiteste Hertz monoblokka. Har også 3stk Hertz HX300 liggende, men jeg kommer vel bare til å bruke 2 av de i en portet kasse tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallesei

Skal prøve å svare på noen av dine spørsmål :)

1) Det er fulltone til bakhøyttalerene.

2) 5,25"

3) Hvis du har Business er det i fordøren

4) Bruk de orginale kablene og spar deg for masse arbeid. (De er helt ok) Kople inn nye delefilter i døren.

5) Gå for coax bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wohhoo. :)

Har 16:9 navien. Mk4 eller hva den heter med stor skjerm. Uten dsp.

Så jævla mye arbei er det da ikke å legge opp noen skikkelige høyttalerkabler...

Satser på Hertz HSK130 framme og HCX130 bak da tenker jeg.

Jeg har også tenkt å lyddempe dører og tak for å få mest mulig midbass.

Linker:

http://installbay.no/product_info.php?c ... cts_id=755

http://installbay.no/product_info.php?c ... cts_id=750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...