Gå til innhold

Hvordan enkelt få mer lyd av originalanlegget. (ny info s.1)


 Share

Anbefalte innlegg

Du må nok trekke nye kabler til pnp forsterkeren. Dette kabesettet er unikt og passer ikke innpå konvensjonelle forsterkere.

Javel? Da skjønner jeg ikke helt hva Mr.Stream mener med svaret han ga en anne bruker litt tidligere i tråden

Du kan fint montere Blaupunkten på anlegget i din 525d. Det er faktisk enda enklere enn hvis du hadde hatt en vanlig spiller. Den originale forsterkeren din ligger i bagasjen. Så du trenger ikke trekken en eneste kabel fram i kupeenl. Alt koples til i bagasjerommet.

Og hva slags kabler er det som går til den orginale forsterkeren, siden du sier jeg må trekke nye kabler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Får vel kanskje skru ut orginalforsterkeren og se hva slags kabler og plugger som går inn i den.

Er det noen som har skjema over hva som er hva av ledningene, hadde det vært fint! :)

Ellers andre synspunkter om dette?

Noen som har byttet ut orginalforsterkeren som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en 523 e39 som jeg har instalert denne forsterkeren i.

Orginalt i bilen står det standart buisenes anlegg med cd og radio.

jeg har også den orginale forsterkeren bak i bagasjerommet.

Når jeg dro til mekonomen prøvde de å finne kabler som kunne kobles til

ved den orginale forsterkeren bak, men kunne ikke finne noe som passet.

Så det jeg ente med å gjøre var å kjøpe ledningsnettet som var beregnet for å koble til ved spilleren foran i cupen. ledningsnettet er 5,5 meter langt. dette strakk jeg fra bagasje rommet og fram. Ledningsnettet bare plugges i blaupunkt forsterkeren. (ikke mulig å gjøre feil når alt er laget kun for å passe et sted) foran på ledningsnettet ved cd spilleren, er det standard iso kontakter. (dette er fordi settet kan brukes i alle typer biler)

så kjøpte jeg en overgang fra iso kontankter til Bmw sine kontakter.

settet plugges da inn i det orginale ledningsnettet i bilen foran og inn i cdspilleren. Så er det bare å sette spilleren tilbake på plassen sin og skru på.

Den orginalmonterte forsterken fra bmw i bagasjerommet har jeg ikke gjort noen tingen med. Nå spiller det vesentlig bedre allerede. neste for meg er å bytte ut høytalerne i dørene og slikt for å få enda bedre lyd. Og sette en mono blokk og subber bak som kan kobles i blaupunkt forsterken som jeg har instalert siden denne har phono utganger og remote utgang.

Litt vanskelig å forklare men lett når man har delene i hånden!

Hvis det var noe uklart er det bare å spøre, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir kanskje et dumt spørsmål, fordi jeg ikke har begynt jobben endda, men, here goes:

Etter å ha lest denne tråd bestilte jeg adapter til min 316I E46:

7 607 622 017

og 5,5 meter kabel :

7 607 622 011

I bilen sitter en vanlig BMW Business radio med cd spiller i én boks, ikke noen eksterne forsterkere, som jeg vet om da og nå må jeg ha radioen ut for å se kontaktene bak på den.

Umiddelbart skjønner jeg ikke hvordan adapteret skal passe på radioen da adapteret har to svære sorte bokser med kabler der skal gå i radioen.....

Ser man i manualen til 475 PnP forsterkeren, på fig.7, helt bakerst i boken, da ser man de to svære kontakter gå i to forskjellige enheter, tror jeg da, men der er ingen forklaring om hva de to enheter er for noe....

På fig. 2 ser man 5,5 meter kabelsettet gå direkte i radioen med én kontakt og de andre skal til en 7 607 621 adapter kabel....

Så langt er jeg forvirret, skjønner hvertfald ikke de to svære kontakter...., men, nåhar jeg ikke hatt radioen ute.

Mathisens innlegg er dog positivt, så jeg håber jeg får det til på én eller annen måte, uten adapter kablen skjønner jeg Mathisens fremgangsmåte, men adapter kablen gjør meg rar i hodet da begge sorte kontakter har høyttalerkabler på seg.

Men, det er sikkert enkelt.....

Edit, fant et bilde av baksiden av spilleren, ja, der er plass til én kabel der, hvor skal den andre da?

Edit igjen, ja, beklager så mye, den andre kablen skal vel da i den kabel der sitter i bilen som egentlig gik i radioen, skjønte bare ikke det med at den inneholder høyttaler kabler også.....

bzcwtizj3wz5wji0oli9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å forklare. :D

På den spilleren du har bilde av ser du bmw kontakten. den overgangen som jeg mener er slik at den har en tilkobling i den ene enden altså bmw sin kontakt. Den andre enden av overgangen er delt opp til to kontakter. den ene kontakten er alle høytalerne. den siste på denne siden er det strøm, hukkomelse osv. disse på denne siden er standard iso kontakter som passer på ledningsnettet som går bakover i bilen til forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ja.

Nå har jeg arbeidet på bilen i 3 timer.

Får ikke ut baksetet, vet ikke hvordan jeg skal få detut, der skulle være to skruer nederst ved selefestet, tror jeg, men finder de ikke....noen der vet???

Ellers, det var et helsikes plunder med den adapter kabel jeg har. Den sorte plugg der skal i den originale fra der ellers går til radioen er så stor at jeg jobbet en time med å få den dyttet inn til venstre hvor der er et lite hul, og hvor 5,5 meter ledningsnettet også er dyttet ned i. Der er så utrolig liten plass derinne, og i skrivende stund har jeg en kaffepause, skal tilbake og se om jeg kan få radioen inn igjen!

Jeg vet ikke om jeg kan ha gjort noe forkert, det er vel ikke muligt siden alle kontakter bare passer i én kontakt, men jeg synes lyden bakfra er veldig dårlig. Foran klarer de bassen fint og spiller med litt trøkk og ikke noen vibrasjoner, men bak skal gain helst justeres noe langt ned, og samtidig med at jeg bruker high low pass funksjonen slik at bak spiller de bare bass.

Med samme gain, 50 %, foran og bak, da sliter bak høyttalerne veldig med å følge fronterne, de vrenger og klarer det ikke, merkelig, er det ikke helt like høyttalere i bak som i front?. Kanskje jeg må ha noen nye der....

En ting til, synes å huske radioen slo seg av når tenningsnøkkelen tas ut, men er radioen på nå da fortsetter den å spille. Har prøvd både den gule og røde ledning til adapteret. Tenning-og konstant strøm. husker jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jeg en 5 serie så jeg har ikke sett hvordan det er i 3 serien men de boltene til sete ryggen var iallfall på hver side ved hjulbrønn bak.

Plassen bak spilleren min heller var ikke til å skryte av hos meg heller. måtte prøve et par ganger før det gikk på plass igjen.

Høytalerne er nok ikke av beste kvalitet. Det var ikke så mye jeg kunne stille på forsterkeren før det begynte å bli stygg lyd. neste for meg er å bytte alle høytalerne. :lol:

Du får ha lykke til med monteringen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Meget bra tråd gutter!

Jeg har en E46 Touring med originalt HarmanKardon HIFI system (10 høytalere og HK forsterker) og 16/9 skjermen (MKIII Navi)

Har vurdert å oppgradere høytalerelementene med disse: http://www.bavariansoundwerks.com/categ ... -Packages/

Trekk fra $100 på den prisen fordi elementet i bakdørene ikke blir byttet da bavariansoundwerks ikke har funnet et godt nok element som passer der.

Så spørsmålet mitt er:

Kan jeg bare bytte ut HK forsterkeren men to slike Blaupunkt 5-kanals forsterkere med de rette overgangene selvsagt...?

Uten å måtte trekke kabler fra skjermen forran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå vet jeg ikke hvordan fysiske forskjellen er på vanlig forsterker og HK sin, men i utgangspunktet er svaret JA. Det er ingen kabler som skal trekkes fra skjermen foran når du skal bruke blaupunkt pnp forsterker. En annen ting er at du ikke bytter ut forsterkeren, men dytter blaupunkten inn i kretsen mellom orginalforsterkeren og høyttalerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...