Gå til innhold

Hvordan enkelt få mer lyd av originalanlegget. (ny info s.1)

Share

Anbefalte innlegg

Veldig bra innlegg dette.

Den var så bra at da jeg, tidligere i dag, leste dette på jobb så meg nødt til å se om bilradiospesialisten her i Kristiansand hadde det inne på lager. Og ettersom dette etter rapportene jeg fikk ikke var lagervare enda så tvilte jeg litt.

Kom frem, spurte om de hadde det, og så dem peke på et tilbudspris.

På lappen stod det "Før: 2999,- - NÅ: 999,-".

Ble en billig 4kanals blaupunktforsterker det. Kundebehandleren nevnte noe om ran da jeg gikk smilende ut ;)

Så da blir det montering når det blir varmere i lufta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...
  • 4 months later...

Har en 97 modell E39 Touring med det mellomstore anlegget (Hifi Høyttaler System, utstyrskode 676), som har 10 høyttalere pluss integrert sub på høyre side bak, over batteriet... Bilen har forsterker, CD-skifter og tv tuner bak, samt telefon og MK1 navigasjon.

Vil denne 4-kanals blaupunktforsterkeren med adapter som beskrives i innleggene her også fungere på dette anlegget? eller er det forskjell på koblingene til basis-anlegg og de utover dette? eventuelt forskjell pga overnevnte utstyr?

Ønsker bedre lyd i anlegget (virker ikke som diskantene i bakdørene tåler stort, og kunne med fordel vært mer bass), og høres ut som dette er en kurrant løsning, da det ikke innebærer klipping i kabler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...

Fikk en mail av en som ville se anlegget mitt og montering av kassa bak...

For et par år tilbake kjøpte jeg meg en Blaupunkt 555-sterker som er beregnet til å monteres "orginalt" til min bil, altså monteres som en plug-and-play-sterker for å få litt mer trøkk.

Sterkere'n er 6-kanals mener jeg å huske og jeg kjører den som 5-kanal der jeg har brokoblet til basserne.

Det som er fint med denne sterker'n er at den er lett å montere og at den har filtere på alle utganger.

Kabelsettet selges separat.

Bassene mine er noen gamle 10" rimlige Kenwood-bassere som jeg kjører i et 30.ltr. lukket kabinett.

Liker lyden i lukket kabinett best da den har mye jevnere frekvensgang og er mye mer kontant.

Egentlig burde jeg delt kassa og lagd et kabinett til hver bass (ingen elemener er dessverre like, selv samme type), men gjorde det litt enkelt. Begge bassene mine er brukt like mye og spillt sammen siden de var nye, derfor gjorde jeg det slik.Spillt inn sammen altså.

Man kan få litt mer trøkk ut av refleksrør men da synker kurven mye fortere og det blir ofte mye mer rumblete bass. Spes i en touring er ikke dette å anbefale (etter min erfaring, jobbet i bilstereobransjen før).

-Det er i tillegg mye vanskeligere å beregne riktig kasse og det blir ofte feil, med lukket kasse gjør det ikke så mye om man bommer med et par ltr...

Her kommer noen bilder:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb201220082.jpg

Ferdigskjært bunnplate til basskassa:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200810.jpg

Kenwood:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200813.jpg

Tilpassing:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200814.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere bilder:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200815.jpg

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200816.jpg

Kasse med sterker og rør i midten for å utnytte plassen best mulig mtp volum i kassa:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200822.jpg

Tilpassing av topplate:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200821.jpg

Topplate:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200820.jpg

Trekking av kassa innvendig, mener jeg kjøpte demping på biltema:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200823.jpg

Inn med bassere:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200824.jpg

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200826.jpg

Tok ut bassere og trekte kassa:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200829.jpg

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200831.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200832.jpg

Inn med kassa i bil:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200834.jpg

Ble relativt mye kabler her siden jeg ikke kappet de. De er egentlig beregnet til å legges helt fram til dash, men siden jeg har hovedenheten (sterker+tuner) bak i bilen og bare skjerm/cd foran ble det slik. Ikke noe problem å korte de inn om man ønsker:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200837.jpg

Baksiden av hovedenheten i bagasjen:

A3aMonteringavstrmkabel712009.jpg

A3aMonteringavstrmkabel7120091.jpg

Ferdig montert:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200841.jpg

Dvd-Navi og veksler:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200838.jpg

Man kan ta ut hele kassa ink kabler og putte tilbake orginaltrekket ink reservehjul i løpet av 15 minutter tenker jeg, da er bilen helt orginal igjen!

Når det gjelder tilkobling av sterker er det bare å ta ut ledingene fra hovedenheten og seriekoble ledningene fra sterker dit. Forsterker er digital og slår seg av og på uten separat styrestrøm.

Forsterker er lagd slik at den trekker strøm gjennom hovedenheten men jeg har lagt opp en egen til batteri for sikkerhets skyld. Lettvint siden batteri er like ved.

Jeg brukte ikke så altfor tykke plater på kassa og anser det som unødvendig på så små og "lette" elementer. Når jeg bygger større anlegg med mer trøkk, da bruker jeg 25mm som holder lenge.

Ville også spare litt vekt.

Som dere legger merke til har jeg heller ikke lagd hull i plata over kassa (golvet) og har foreløbig ikke funnet noe behov for å gjøre det da bassen faktisk fungerer veldig bra.

Om jeg vil ha mer bass, kan det jo hende at jeg lager et nytt golv med hull og gitter i...

Er viktig at det blir noen få cm mellom elementene og golvet slik at bassen ikke slår rett i plata, da blir det ikke spes bra resultat. ;-)

Anbefaler absolutt å bygge med 10" i stedet for 12", de er mye mer "kontante" og gir mer "riktig" lyd, spes i en touring.

Jeg har egentlig 3 slike elementer og hadde jeg anstrengt meg litt mer så hadde jeg nok fått inn alle tre-he he...

Toppen av det hele, anlegget synes ikke og jeg har hele bagsjerommet til rådighet:-)

Før var jeg mest opptatt av trøkk men nå er det helt klart lydkvalitet som gjelder og mest mulig for rimelig penge.

Jeg har forøvrig montert et Fokal sett til ca.15ookr foran...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200832.jpg

Inn med kassa i bil:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200834.jpg

Ble relativt mye kabler her siden jeg ikke kappet de. De er egentlig beregnet til å legges helt fram til dash, men siden jeg har hovedenheten (sterker+tuner) bak i bilen og bare skjerm/cd foran ble det slik. Ikke noe problem å korte de inn om man ønsker:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200837.jpg

Baksiden av hovedenheten i bagasjen:

A3aMonteringavstrmkabel712009.jpg

A3aMonteringavstrmkabel7120091.jpg

Ferdig montert:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200841.jpg

Dvd-Navi og veksler:

A2aByggavanleggBlaupunktTHA555pnpKenwooddbSasMotorklubb2012200838.jpg

Man kan ta ut hele kassa ink kabler og putte tilbake orginaltrekket ink reservehjul i løpet av 15 minutter tenker jeg, da er bilen helt orginal igjen!

Når det gjelder tilkobling av sterker er det bare å ta ut ledingene fra hovedenheten og seriekoble ledningene fra sterker dit. Forsterker er digital og slår seg av og på uten separat styrestrøm.

Forsterker er lagd slik at den trekker strøm gjennom hovedenheten men jeg har lagt opp en egen til batteri for sikkerhets skyld. Lettvint siden batteri er like ved.

Jeg brukte ikke så altfor tykke plater på kassa og anser det som unødvendig på så små og "lette" elementer. Når jeg bygger større anlegg med mer trøkk, da bruker jeg 25mm som holder lenge.

Ville også spare litt vekt.

Som dere legger merke til har jeg heller ikke lagd hull i plata over kassa (golvet) og har foreløbig ikke funnet noe behov for å gjøre det da bassen faktisk fungerer veldig bra.

Om jeg vil ha mer bass, kan det jo hende at jeg lager et nytt golv med hull og gitter i...

Er viktig at det blir noen få cm mellom elementene og golvet slik at bassen ikke slår rett i plata, da blir det ikke spes bra resultat. ;-)

Anbefaler absolutt å bygge med 10" i stedet for 12", de er mye mer "kontante" og gir mer "riktig" lyd, spes i en touring.

Jeg har egentlig 3 slike elementer og hadde jeg anstrengt meg litt mer så hadde jeg nok fått inn alle tre-he he...

Toppen av det hele, anlegget synes ikke og jeg har hele bagsjerommet til rådighet:-)

Før var jeg mest opptatt av trøkk men nå er det helt klart lydkvalitet som gjelder og mest mulig for rimelig penge.

Jeg har forøvrig montert et Fokal sett til ca.15ookr foran...

Holder på med nå lignende selv for øyeblikket. jeg har tenkt å montere inn 2stk dynabell dy9412 som blir drevet av en kicker zx1500.1... jeg ser at du fikk kassa til å bli 30l og lurer på om dette er maks eller om det går ann å få større volum? i følge dynabel sin nettside skal jeg ha 60liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Jeg har fått tak i en slik blaupunkt pnp forsterker fra ebay, men lurer litt på kabelsettet.

Går det fra forsterkeren med sine spesielle kontakter til en standard ISO kontakt slik at en kan kjøpe overgang til BMW hvor som helst rvt koble "rett på" feks en pioneer spiller?

Ser de har to modeller på bilradiospesialisten, men de skal jo ha 330 og nærmere 500 for de 2 alternativene der.

Mulig å kjøpe en vanlig bmw -> iso og få det til å funke?

Har forresten en E39 fra 2001 ( nye modellen men produsert sent i 2000) med bare standard CD spiller uten forsterker i bagasjerommet. Er det da Fakra eller den andre jeg trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere med E39 touring (min er en 1999mod)

Hvilke høytallere anbefaller dere og oppdatere til med tanke på å bruke med en blaupunkt 4kanals. Og hvilke høytallere bytter dere? Er det de i dørene og bak oppe i taket, eller flere dere anbefaller og oppdatere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Fikk koblet på forsterkeren i går og det er mye mere lydtrykk når en skrur litt opp. Lyden i seg selv er ikke noe gigantfremskritt, men dette er uten noe justering på forsterkeren i det hele tatt. Regner med det kan bli litt bedre med justering her. Jeg skal uansett inn med en liten subkasse med tiden og regner med jeg blir fornøyd da.

Et lite tips når en skal trekke kablene er å ta de ut i øverste venstre hjørne bak cd spilleren. Var eneste plassen det gikk på min E39 2001 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere med E39 touring (min er en 1999mod)

Hvilke høytallere anbefaller dere og oppdatere til med tanke på å bruke med en blaupunkt 4kanals. Og hvilke høytallere bytter dere? Er det de i dørene og bak oppe i taket, eller flere dere anbefaller og oppdatere.

+1

(Jeg har en 01 modell E39 touring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...