Gå til innhold

Hvordan enkelt få mer lyd av originalanlegget. (ny info s.1)

Share

Anbefalte innlegg

Har noen med en PnP forsterker opplevd at sikringen i hanskerommet har gått?

Forsterkeren virket ikke idag, og jeg så at sikring no: 7 og 41 var Radio. Disse er på 5 A hver, den på 7´eren hadde gått, men da jeg byttet den med 41 fungerte alt igjen. Lurer på hva 41 da gjør.....

Men, siden forsterkeren har egen sikring på 30 A, da er 5A til radioen kanskje litt lite når PnP forsterkeren er koblet på den kurs, eller skal man ikke tukle med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å koble PnP forsterker på egen krets, eller på batteri. Bruk den du har som remote for eks. Ellers skrur den seg av etter 10 min ca når du skrur av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt med. Forsterkeren får jo strøm fra adapterkablen bak radioen, den bruker samme kurs som radioen, trodde jeg jo.

Men, det må den jo ikke gjøre likevel. Sikring 7 hadde gått, forsterkeren virket ikke, men radioen slo seg på (sikring 41 da...).

Sikring 7 er da den forsterkeren får strøm fra, men, det rare er jo at da jeg byttet de to sikringer (hvor 41 nå har en sikring der ikke fungerer) fungerte begge deler igjen....

Ifølge sikringsboksen er 7 og 41 radio, men alt spiller uten der er sikring i no 41 nå....

Jeg kan ikke trekke nye ledninger, da må jeg ha ut radioen igjen, og med adapterkablen bak der var det litt plunder å få radioen på plass igjen, så jeg har ikke lyst å rote med det igjen.

Vet ikke helt hva du mener med å bruke Remote....

Men ellers, i E46 316 er det stooor forbedring med denne forsterkeren, mye større forbedring enn man skulle tro.

Frontsettet spiller virkelig bra og klarer utrolig mye lyd uten vibrasjoner. De bakeste høyttalere er virkelig dårlige, og man får masse vibrasjoner i hatthyllen, men innstiller man forsterkeren slik at de bakerste bare spiller bass, og kutter bassen litt i bunden, da blir det veldig bra.

Jeg har montert et sett Peerless SC165 basser i hullet istedet for de originale i bak, og selvom de er veldig tunge å drive er lyden veldig god, de spiller bare opp til ca. 120 hz nå.

Gain for front står på 1/4, og bak på 1/2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem koblet du på baki der da? Var en rød og en gul kabel du kunne bruke. Ene er konstant 12V mens andre går på tenninga etter det jeg vet.

Det jeg tenkte på var å bruke den du har i dag som strøm til PnP forsterker som remote(Om du bruke den som går på tenninga) og koble PnP rett på batteri for eks. Da vil du ikke belaste kursen foran til radioen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra DIY, men vil uansett påstå å bruke 3000-4000 lapper for en forsterker til org høytalere er dårligere brukte penger enn 3000-4000 lapper på nye høytalere, der ville du VIRKELIG hørt fortskjell. Eneste er, bruker du såpass penger på høytalere fortjener jo de igjen en forsterker mot cd-spilleren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk ikke, for den originale forsterkeren i BMW'ene denne er til er rett å slett så dårlig at det gjør vondt. Høytallerne er faktisk ganske OK med en litt bedre forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
bra DIY, men vil uansett påstå å bruke 3000-4000 lapper for en forsterker til org høytalere er dårligere brukte penger enn 3000-4000 lapper på nye høytalere, der ville du VIRKELIG hørt fortskjell. Eneste er, bruker du såpass penger på høytalere fortjener jo de igjen en forsterker mot cd-spilleren :P

Enig med kjennern, du er litt på villspor her, tyder på du ikke har hørt en PnP på originale høyttalere.

Der er enorm forskjell. Med original radio og originale høyttalere lyder alle cd´er likt, der er ikke forskjell i lyden på sangene uansett om du har rippet fra 24bit audiophile cd´er eller vanlige. Lyden blir heller ikke mye høyere selv når du vrir volumen mye opp, der skjer ingenting. Lyden er virkelig dårlig.

Med en PnP og originale høyttalere høres det ut som høyttalerne hopper ut fra hullene sine, utrolig punch og dynamikk. Nå hører du virkelig forskjell i lyden på en Bruce Springsteen cd og en Dire Straits. Dette er virkelig en stor oppgradering. men, jeg var også noe skeptisk før jeg innstallerte, men de 2400,- for forsterkeren er virkelig en god investering.

De originale i hatthyllen er litt dårlige, men frontsettet spiller formidabelt.

Skal jeg ha nye høyttalere i bilen blir det til hatthyllen, et sett der bare spiller bass slik jeg kan få mine Peerless tilbake i mine vintage Carlsson høyttalere. Har dog på fornemmelsen at f.eks. et sett 6,5" Focal baser vil være nedtur i forhold til Peerless. Peerless er dog veldig tunge å drive.

Til kjennern, ja, jeg koblet bare PnP kablen til adapteren bak radioen, og da andre enden av kablen til forsterkeren, rød til rød og gul til gul, radioen og forsterkeren slår seg av når nøklen tas ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Om noen skulle ønske å se bilder fra mitt "orginal-utbygde"-anlegg, kan jeg evt slenge det over på mail til de som ønsker også kan de legge det ut her om ønskelig. Mener det var litt "stress" å legge ut bilder her...

Jeg kan evt etterpå legge ut litt info.

Kjennern: Lovte å stikke innom deg en dag, sorry at jeg er treg....-Ikke glemt!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått taki blant annet THA475 og monoblokk me subb som jeg planlegger å koble opp. Men bilradiospes.no manglet adapterkabelen bak spilleren, så sitter å venter på den.

Jeg spurte bilradiospes om hvordan det var med remote kabelen, og de sa at den kom sammen med forlengelseskablene. I etterkant har jeg sett litt på de kablene og der var det ikke noen remotekabel mellom strøm og jordingskabelen.

Er det remotekabel hos settene deres? eller må man strekke opp egen kabel på et vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PnP forsterkerene slår seg på når de merker signal inn.

Du kan bruke remoteen på PnPen ut til monoblokka.

Koplet opp slik selv en gang for en kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...