Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med ditt budsjett ville jeg nok sett etter en 320ci 2,2 liter. Flott motor, og overraskende sprek når den kobles med manuell kasse. Alternativt kan du se etter en eldre 323. Min forrige bil var en 323i (sedan altså). Likte motoren i den bilen svært godt. Ser at det hevdes at den oppgitte effekten på disse er litt beskjeden. Målinger det vises til tilsier at effekten ligger et sted mellom 180-190 hk. Jeg kan ikke dokumentere noe slikt, men opplevde uansett bilen som temmelig kvikk (igjen med manuell kasse).

Lykke til i jakten!

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg har også lest flere plasser at 323 skal ha noen hester en hva som egentlig er oppgitt, tror egentlig 320 2liter er ut av bilde, siden naboen har det :P

Men er på jakt etter 1999-2000 323 evt 328, er mye fradrag pga år, så finner jeg heller en litt "eldre" som er gått under 100k, med masse utstyr. Nå jeg tenker på det så har vell egenlgit ikke årsmodell så mye å si på bil?

Er vell ikke noe UTROLIG stor forsjell fra årsmodell til årsmodell?

Også gidder jeg ikke kaste meg ut i bil kjøpet, har ikke noe hastverk egentlig. Så jeg følger litt med på mobile.de til det kommer noe bra, har kriterier som skin. Og farger: Svart, rød eller blå farge. og under 100k eller rett i nærheten.

kommer ikke på tale med automat kasse, gamlingen har det i 525TDS og jeg føler jeg må lure kasse for å få den til å akse noe.

Skrevet

Det er nok ikke noen tvil om at 323 har over 170 hk, mellom 180-190 hk når de er nye.. Hvordan det er med 2.2l vet jeg ikke..

Uansett så ville jeg vært åpen for flere alternativer og valgt den bilen som dukket opp. Det er vel ikke så stor forskjell fra årsmodell til årsmodell som det er et must å betale flere tusen flere for iallefall, men det ble gjort noen endringer på 2001-modellen. Mener også 98-modellen hadde noen barnesykdommer..

Det viktigste er å passe på at bilen har byttet til de nye lenkarmene/bærekulene. Disse koster omkring 8000 å få byttet og hadde en utvidet garanti på inntil 5 år eller 80.000 km.

Skrevet
Det er nok ikke noen tvil om at 323 har over 170 hk, mellom 180-190 hk når de er nye..

Er det bare slik siden du eier en 323 kanskje? :P

EDIT: Vet e36 323 er maalt til ca 190 hester, men er e46 maalt noen gang?

Sorry OT

Skrevet

coupe'n kom vel først i sent 99 såvidt jeg husker. Jeg hadde valgt den beste bilen jeg hadde funnet ut ifra 323,325 eler 328. Effektforskjellen på de blir du vant til etterhvert uansett så det er egentlig samme hvilken du kjøper. De er alle spreke.

Skrevet
Det er nok ikke noen tvil om at 323 har over 170 hk, mellom 180-190 hk når de er nye..

Sorry OT

Ja, jeg prøver å skryte på bilen min mer hk enn den har sånn at folk ikke trenger å bli imponert over draget hvis jeg svarer at det er 170 hk...

Jeg har bare lest hva andre jeg tror har greie på dette har sagt tidligere.. flere som mener at denne må ha minst 10-15hk mer, og mer enn 20 hk mer enn 320 på 150hk. Jeg har ikke sett (etter) noen slike tester, men jeg har lest at flere har målt den til 190, men mulig den som skrev det har blanda med e36. Kan ikke tenke meg at motoren i E46 skulle være noe dårligere? Hva er forskjellen egentlig? Har e36 enkel eller dobbel vanos?

Skrevet

Skal ha coupe så blir tidligst 99 model, så får nesten se. men heller mest mot 323, evt 320 2,2. Har hørt mye bra om den 2,2 motorn.

Men greit med 323, siden da er det muligheter for å handle trim fra statene :P

Siden dette er den miste modellen dem har der..

Skrevet

Hva slags trim tenker du på isåfall? Kompressor får du jo fra norske ESS :) Vurderer det selv etterhvert, twin screw kompressor som angivelig gir 315hk i motoren..

Skrevet

Sorry OT

Ja, jeg prøver å skryte på bilen min mer hk enn den har sånn at folk ikke trenger å bli imponert over draget hvis jeg svarer at det er 170 hk...

Jeg har bare lest hva andre jeg tror har greie på dette har sagt tidligere.. flere som mener at denne må ha minst 10-15hk mer, og mer enn 20 hk mer enn 320 på 150hk. Jeg har ikke sett (etter) noen slike tester, men jeg har lest at flere har målt den til 190, men mulig den som skrev det har blanda med e36. Kan ikke tenke meg at motoren i E46 skulle være noe dårligere? Hva er forskjellen egentlig? Har e36 enkel eller dobbel vanos?

OT

Hvis det er her på bimmers.no du har lest det, har det nok omhandlet e36. Sier ikke at e46 er dårligere - tvert imot, men sprekhet har ikke alltid med HK å gjøre. Det jeg mener er at e46 motoren kan f eks ha 170hk og likevel være sprekere enn e36 motoren med sine målte 190hk. Og en annen ting: det er en kraftigere motor i 323 e46 enn e36 da begge disse gjør 8.0 og sist jeg sjekket var e46 en tyngre bil.

//OT

Skrevet

Jeg vet ikke om min bil har så mye som 190hk. Så mye erfaring med andre biler og motorer har ikke jeg at jeg har sammenligningsgrunnlag for å merke det.

Men det forumet her eksisterte ikke da jeg leste det jeg skrev tidligere, det var på autopower.se, bl.a wendtan forklarte dette husker jeg (han var "guru" på bmw). Den gangen studerte jeg e46 opp og ned før jeg kjøpte 323 Ci for godt over fire år siden, har aldri studert e36 egentlig..

Min konklusjon har jeg tatt utifra hva andre jeg tror vet hva de snakker om sier, at 323 M52TU antakeligvis har rundt 180-185 hk. Det var vel mer en spekulasjon, som sikkert kan ha blitt en repeterende "sannhet" på forumet senere.. men det er sikkert sannsynlig uansett.

Det var her på bimmers.no jeg så en skrev at flere har blitt benka til 190hk, der kan det ha skjedd at jeg har blanda med e36!

Skrevet

Ok, 170, 180, 185 eller 190 - en frisk motor er det iallefall! :) PS: Noen burde ta til intiativ å måle denne - hadde vært artig å se ikke-fabrikk tall.

Skrevet
Hva slags trim tenker du på isåfall? Kompressor får du jo fra norske ESS :) Vurderer det selv etterhvert, twin screw kompressor som angivelig gir 315hk i motoren..

sant det også, men når du får hele kitt til en brøkdel av norske priser i statene, gjør du heller det.

ESS tar vell 50k for et kit?

vett du får samme kitta for rundt 4-5k usd. Altså noen lapper biligere.

Men generelt tenkte jeg på effekanlegg, kammer osv.

Se på dette anlegget: http://www.uucmotorwerks.com/tse3/

grommere effekanlegg får du ikke. :D

TSE3_COMPLETE.jpg

Skrevet

Jo ESS koster nesten 7k USD, men jeg trodde likeverdige kit kosta omtrent det samme? ESS er beregna på det internasjonale markedet.. Hvilke merker er det du har sett som er nedi 4k?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...