Gå til innhold

DIY - Import av bil


ErikS
 Share

Anbefalte innlegg

Kan også nevne at skal man kjøpe bil så se etter biler som er eldre enn 5 år. De raser i verdi.

Årsaken er at forhandlere er pålagt tysk lov om å gi 5 års bruktbil garanti, og derfor er de heller ikke så veldig keen på å selge biler eldre enn 5 år, disse er derfor meget billige på det private marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har nettop hentet bil selv i Hamburg og tenkte og dele erfaringen min med dere.

Kjøpte selv en 320iA 2010 modell , hos han her http://www.agt-hh.de så dette blir litt reklame for han , men jeg var veldig godt fornøyd med servicen så derfor :D

Han fikser alle papirer og Eksportskilt før du kommer ( bilen må betales eller ett depositum som ikke refunderes ) først.

Denne butikken ligger 10 minutter med taxi fra flyplassen og 3 minutter fra A7 ( motorveien inn til Hamburg )

Her kommer litt av saksgangen listet opp etter att bilkjøp er bestemt og pris avtalt med skilt og papirarbeid

Husk att kun biler med VAT ausweisbar er aktuelle viss en kjøper nyere bil ( slik jeg gjorde det ) slik att en får tilbakebetalt 19% Tysk moms

1: Overførte hele beløpet til butikken ( eventuelt depositum for papirer og skilt )

2: Norwegian ned til Hamburg ( billigst ca 1000 lappen )

3: Taxi , 10 minutter

4: Kaffekopp , Nøkler og papirer i handa + streng besjed om og Stemple ut i Danmark

5: Inn på Tollkontoret i Danmark på samme avreisedag og få eksport papirer fra fergeselskap + scanne exportpapirene hos Tollen ( VAT refusjon på 19% )

6: Kjøre på Rødt og få papirer

7: Møte på lokale Tollkontoret for betaling av Norsk Moms dagen etter

8: Møte på Biltilsynet for kontroll av bil ( bilen må være med her + att dette må være noen timer etter att moms er betalt pga treghet i datasystemet ) men så lenge Moms er betalt så trenger en kun gjøre dette viss en skal ha skilt på bilen.

9: Tilbake til Tollkontoret for betaling av avgifter

10: Tilbake til Biltilsynet for utlevering av skilt + 120kr til i gebyr :shock:

Mye att og frem i Norge med Toll og Biltilsyn som ikke akkuratt er service innstilte men tilslutt så har en Norske skilt og ett godt kjøp :D:D:D

1cq3hfgga0f0irjqstg6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Flotte greier!

Men jeg lurer på å importere en bil, men lurer på om jeg ikke orker å gjøre det selv. Noen som vet hva det koster ca. for at noen andre gjør det for deg? (papirarbeid, henter bilen og frakter den hit) levert ferdig i norge i ditt navn.

Hvordan foregår finansiering da? Må man ha cash i hånd? Eller legger agenturer ut også betaler man de etterpå gjennom vanlig billån? Eller er man nødt å refinansiering av huslån (for oss som ikke har mye cash ligendes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke importert bil, men har sjekket endel opp i finansiering i det siste.

Det enkleste er alltid å ha pengene på forhånd, uansett. Dessverre er ikke dette mulig for alle, så da må man til med andre ting.

Om man ønsker å benytte seg av billån er importør nødt til å kjøpe bilen i Tyskland for å deretter selge den igjen til deg. Etter min erfaring koster dette noen ti-tusenlapper hos de jeg har snakket med om dette.

Om man kan skaffe pengene uten at man trenger pant i bilen (f.eks. plusse på huslånet litt) vil dette i teorien være det samme som om man har pengene fra før, og du betaler bilen, men importøren tar seg av alt arbeidet med dette. Dette koster langt mindre, men er etter min syn fortsatt kostbart.

Om man ønsker å importere bil selv, og må ta billån med pant i bil, går dette i utgangspunktet ikke. Da må man gjøre følgende:

- Ta et kortsiktig lån, enten forbukslån (grøss), eller hos arbeidsgiver, familie etc.

- Kjøpe bil

- Registrere den på en kamerat, familemedlem e.l. (f.eks. kone går ikke)

- Få billån i banken

- "Kjøpe" bilen hos den man registrerte den på

- Banken utbetaler penger til vedkommende

- Vedkommende betaler pengene til deg

- Du betaler ned drittlånet ditt, og sitter igjen med billånet

Ettersom man mest sannsynlig kun trenger å betale en termin på et lån og det er gebyrfritt å cashe ut et lån, kan man faktisk benytte seg av forbrukslån med høy rente til dette, uten at det trenger å bli dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.veldig forståelig. Du nevner noen ti tusenlapper, hva er det egentlig? Jaro bil i ålesund skulle ha 50(!) Da blir det å snakke med bank og få plusset på 200k på huset. Blir jo billigst det også i forhold til renten,så lenge jeg tar mer avdrag. Og en flytur til munchen. Må bare finne tid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig store variasjoner på prisene er mitt inntrykk, men det er rundt der de fleste ligger etter litt research. En lokal skulle ha litt over 30K, det var vel det billigste jeg fant. Dette er priser jeg har regnet meg til selv riktignok, da alle kun vil gi totalpris på spesifikke biler.

Om jeg noengang får somlet meg til å kjøpe bil (er altfor kravstor og gjerrig), blir det nok selvimport på meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører noen sier det er relativt dyrt med prøveskilter i Tyskland? Om man evt vil kjøre den opp og ta Kielferga.

Dyreste er 280eur som jeg betalte, men da får du prøveskilter som er for en mnd inkludert ansvarforsikring.

Disse kan du kjøre med i hele europa ( rød oblat ) og er gyldige en MND.

jeg gjorde dette da vi tok litt ferie i Danmark samtidig.

Men det finnes billigere prøveskilt med gule oblat men de er kun gyldige i Tyskland så da må en ha med seg Norske prøveskilt for eventuell kjøring i Norge ,Sverige og Danmark ( Norske kan brukes i Norden )

Kjøring i Norge med Røde tyske skilter er usikker om det er helt lovlig men jeg har ikke funnet noen plasser att det er beskrevet att dette er ulovlig.

Selv har jeg kjørt begge import bilene på tyske skilter til jeg fikk Norske skilt også på visning til Biltilsynet uten att det ble bemerket.

Fakta er uansett att disse har ansvarforsikring til den dato som er påstemplet.

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Selv har jeg kjørt begge import bilene på tyske skilter til jeg fikk Norske skilt også på visning til Biltilsynet uten att det ble bemerket."

Var dette tysk prøveskilt med rød oblat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Selv har jeg kjørt begge import bilene på tyske skilter til jeg fikk Norske skilt også på visning til Biltilsynet uten att det ble bemerket."

Var dette tysk prøveskilt med rød oblat?

Stemmer det , Tyske prøveskilt med rød oblat

Skal være gyldig i hele europa og forsikret til påstemplet dato

Men Norge er Norge :?

Uansett jeg gjorde det og regnet med kjeft , men de sa ikke noe :shock:

Du får uansett kjøre hjem med dem når du kommer til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.

Har du noen byer/forhandlere å anbefaler.

Og, snakker du flytende Tysk/gikk de greit å kommunisere?

Genial tråd! :D

Noen anbefalinger av forhandelere nær danske grensen?

Se øverst på siden :D

Snakker IKKE Tysk , men disse kan Engelsk skikkelig.

Se de har litt lite biler akkuratt nå , mulig PGA ferieavikling ?

Har nettop hentet bil selv i Hamburg og tenkte og dele erfaringen min med dere.

Kjøpte selv en 320iA 2010 modell , hos han her http://www.agt-hh.de så dette blir litt reklame for han , men jeg var veldig godt fornøyd med servicen så derfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne at http://www.mobile.de er nå kommet i "norsk" utgave. Det er de samme annonsørene bare med norsk tekst.

http://www.mobile24.no

Sjekket nettop litt der på 320Cab E 93 som jeg kjøpte og vær OBS , prisene er feil på utregning.Spesielt vektavgiften har store utslag feil vei pga feil vekt som ligger til grunn ( disse bilene er 1625kg ) på den ene jeg sjekket er dette 40tusen feil i disfavør

Også CO lå for lavt på den jeg sjekket med CO på 159 , varier mellom 163 og 169 på disse bilene avhengig av automat og dekkbredde ( etter hva jeg har funnet ut ) men CO differansen utgjør bare noen få tusenlapper.

Aner ikke om dette kan være feil på andre biler men sjekk opp vekt , CO og HK slik att du ikke går på en lei smell :?

Ellers så kan en heller ikke sortere på VAT refusjon eller ikke , noe som er VELDIG viktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...