Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

de skal lyse opp området ut til sidene som bilens hovedlys ikke klarer å lyse opp spesielt bra. grunnen til at de sitter der er fordi de i gitte tilfeller kan gi bedre sikt i tåke, og fordi de gir bedre opplyste grøfter.

Skrevet

De fungerer bra i ekstrem tåke, hvor man såvidt kan se den hvite stripa rett foran bilen. Da bruker man kun tåkelys til å lyse opp kanten på asfalten, og dermed kunne lose seg frem i sakte fart. Slik tåke opplever vi veldig sjelden i Norge, kan bare huske en gang jeg har vært i så ille tåke de siste årene her i Norge, men nedover i Europa er det ganske vanlig.

Skrevet
men skal tåkelysa lyse langt frem??mine lyser bare 2 meter foran bilen. Da har jeg ikke justert de ennå.

Skal ikkje lyse langt nei, men 2 meter var nok litt kort...

Vil tippe ca. halvparten så langt som nærlys.

Skrevet

Kjekt å ha utstyr på bilen som ikke er lov å bruke :lol: Jeg møter biler hver dag som har nærlys+tåkelys og det plager meg ikke. Hender iblant at jeg også kjører med begge tent, men aldri i byer og tettbygde strøk.

Tror ikke folk driver og kikker i grøftene til stadighet, men heller skifter blikk iblant som du skal gjøre. Skal jo ikke låse blikket hele tiden heller.

Skrevet

Var ute og kjørte fra Mysen til Lommedalen i kveld og jeg blir ganske forbanna på de som kjører med både nærlys og tåkelys på, og det er mange av dem. Jeg blir ganske sliten i øynene av å få alt lyset rett i fleisen, og jeg slenger på fjernlysene mot dem hvis det ikke blir for skjenerende for andre bilister. :twisted:

Måtte bare få det ut. :wink:

Skrevet
"Glemmer" å blende ned når jeg treffer på folk med Nær/tåkelys om kvelden jeg. syns det er greit å kunne beholde litt av nattsynet...

Så lenge tåkelysa er rett innstilte pleier det ikkje vere noko problem for meg, men ein del blendar heilt ekstremt, spesielt når det regnar...

Skrevet
"Glemmer" å blende ned når jeg treffer på folk med Nær/tåkelys om kvelden jeg. syns det er greit å kunne beholde litt av nattsynet...

Du må jo se veldig dårlig. Kanskje du skulle slutte å kjøre om kvelden? Ser at flere bedriver det tullet der, eller blinker med fjernlysene. Da får de akkurat det samme igjen. Vent til jeg får xenon i fjernlysene sier jeg bare :twisted:

Skrevet

Du må jo se veldig dårlig. Kanskje du skulle slutte å kjøre om kvelden? Ser at flere bedriver det tullet der, eller blinker med fjernlysene. Da får de akkurat det samme igjen. Vent til jeg får xenon i fjernlysene sier jeg bare :twisted:

ser JEG dårlig?? viss folk må kjøre med tåke/nærlys om kvelden er det du/dere som må vurdere mørkekjøringa!! Har ingen problem med å møte en bil med vanlig lysføring. Å må du i tillegg til å bruke tåkelys også montere xenon så sliter du!! xenon er forøvrig heller ikke lovlig å ettermontere såfremt du ikke har automatisk nivåregulering bak..

Skrevet
Parklys + tåkelys er lov i dagslys, ikkje etter skumring.

Tåkelys + fjernlys er lov.

Tåkelys + nærlys er ALDRI lov.

tåkelys + nærlys er vel lov i tåke? :P

Nei.

Og ikke er det noen grunn for det heller.

Når det er tåke er det om å gjøre å få lyset så lavt som mulig, hvis ikke vil lyset reflekteres og du blender deg selv.

Grunnen sier seg selv: I tåke og snøstorm lyser du jo opp partiklene i lufta slik at disse blir lyse, dermed blir virker veien og omgivelsene mye mørkere og blir vanskeligere å se.

Er det snøstorm f.eks, så tror jeg de fleste ville brukt nærlys fremfor fjernlys.

Man merker fort når man går over til fjernlys da at det blir vanskeligere å se, selv om det er mørkt.

Skrevet

ser JEG dårlig?? viss folk må kjøre med tåke/nærlys om kvelden er det du/dere som må vurdere mørkekjøringa!! Har ingen problem med å møte en bil med vanlig lysføring. Å må du i tillegg til å bruke tåkelys også montere xenon så sliter du!! xenon er forøvrig heller ikke lovlig å ettermontere såfremt du ikke har automatisk nivåregulering bak..

Jeg MÅ ikke gjøre noe som helst, jeg velger å gjøre det. Jeg har faktisk ikke brukt tåke+kjørelys siden jeg kjøpte 520-en i mai. Og siden det går mot mørketid her nord så vurderer jeg xenon i fjernlysene. Hva du eller andre syns om det gir jeg blaffen i. Og ja, jeg har automatisk nivåregulering. Det har alle E39 med xenon i nærlysene som standard.

Ser ikke problemet med å bruke tåke+nærlys på en mørk landevei. Selv om du ikke ser så mye bedre, så spres lyset bedre og kan være til hjelp i vanskelig vær og kjøreforhold. I tillegg skader det ikke i elgstrøk heller. Jeg sier ikke at det er rett, men at det er så ille som dere vil ha det til skjønner jeg ikke. Møter som sagt dette fenomenet ofte hver eneste dag, og jeg reagerer ikke engang, så det plager iallfall ikke meg.

Skrevet

tåkelys aka. grøftelys skal ikke lyse flere hundre meter fremover, det er heller ikke lov å kjøre med kjørelys + tåkelys samme hva.

Fjernlys+tåkelys skal bare brukes når det er behov for det(f.eks når det er tåke).

Tåkelys + parklys er lov sålenge det er lyst, bare tenk så lenge gatelysene er på, så er det "ulovlig" å bruke denne kombinasjonen.

Forstår ikke at folk fortsatt spør om dette, har vært diskutert maaaange ganger før, har tilogmed vært oppe i VG og Dagbladet tidligere i år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...