Gå til innhold

kn filter kan skade luftmengdemåler på bmw?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har hørt at noen sier at hvis man kjører med kn filter kan luftmengdemåleren ryke og den koster 3000kr ny..

Kan det stemme??

Gjelder dette bare på bmw da eller siden det er jo mange som kjører med kn filter :)

Satt på et kn filter i går og det har gått helt fint di mila jeg har kjørt med den..

Skrevet

Har ikke så mye peiling på dette. Men det sier vel seg egentli selv. Setter man K&n filter rett på insugsbelgen, så vil filteret ta imot mye støvete, forurensa og varm luft rett fra motoren. Men om man lager det til skikkli sånn at det ikke ligger helt åpen i motorrommet skal det vel ikke være noe problem. Men det du skal vite er at du får bare bedre lyd av ett sånnt filter. Får ikke så mye som 1hp ekstra engang. I noen tilfeller mister du heller hk på det. Vet ikke om dette stemmer. Men har lest det på www.bmwe34.net

Skrevet

Det ahr vært tilfelller da luftmasse/mengde måler har gått ad-undas grunnet åpent konfilter. Men så lenge filteret renses jevnlig (at det trekker inn kald luft er lurt, motoreffekten går faktisk ned om du drar inn varmluft). Dette kan du løse ved å kjøe en såkalt "powerblancket" hos Schmiedmann. Heat0101 tror jeg er produkt nr.

Skrevet

Jeg har hørt fra flere at kn-konfilter tar knekken på tempføleren i luftmengdemåleren.

Skrevet

Slike filtere skal vel renses ganske ofte,

sikkert noen som ikke gidder det..

De slipper vel også inn større partikler, hvor mye mer slitasje det fører med seg har vært mye krangling om på forum rundt før :)

Skrevet

Dette har vert diskutert op og ned i mente på div. forum (ikke bare BMW) å konklusjonene er vel det at K&N filtre, fungerer helt greit, men det som skaper problemer, er nå disse renses, for så å sette dem inn med olje, så blir det sprayet på for mye olje, som legger ser på luftmåleren, å kan ødelegge denne.

Skrevet

hemmeligheten kan være å legge det i et bad med motorolje og tørke det med varmblås "fra motorsiden" og ut med først litenguffe på blåsen og mye varme så oljen får tørke- og får lagt igjen mest mulig oljel i filteret (da motorolje er mye tynnere enn oljen folk bruker? og krever derfor mer masse for å fungere likegodt som partikkelstopper) for så å øke blåset på viften til MAKS sånn at en får "skubbet" ut all overflødig olje som ellers kunne kommet inn i motoren- med drit i seg.

jeg vet ikke om motorolje er den optimale "oljen", da kan

når flowen i filteret er større- så sier det seg selv at den slipper inn fler partikler..

kommer vel også an på hvordan bruksområdet til bilen er i stor grad. en rein baneracer som ikke kjører i blårøyk- (gummi må vel være det som er værst for motor) og andre lugubre forhold..

Skrevet
hemmeligheten kan være å legge det i et bad med motorolje og tørke det med varmblås "fra motorsiden" og ut med først litenguffe på blåsen og mye varme så oljen får tørke- og får lagt igjen mest mulig oljel i filteret (da motorolje er mye tynnere enn oljen folk bruker? og krever derfor mer masse for å fungere likegodt som partikkelstopper) for så å øke blåset på viften til MAKS sånn at en får "skubbet" ut all overflødig olje som ellers kunne kommet inn i motoren- med drit i seg.

jeg vet ikke om motorolje er den optimale "oljen", da kan

når flowen i filteret er større- så sier det seg selv at den slipper inn fler partikler..

kommer vel også an på hvordan bruksområdet til bilen er i stor grad. en rein baneracer som ikke kjører i blårøyk- (gummi må vel være det som er værst for motor) og andre lugubre forhold..

At Flowen er større er vel for at overflaten på filteret er større, KN filter kommer vel ferdig oljet og det er ikke mye olje som er på de, det er bare sånn at det lukter litt olje, oljen er vel for å stoppe de minste partiklene.

Skrevet

Oljen er der for og ta opp det fineste veistøvet og andre mikropartikler.

Og ja, KN kommer ferdig oljet i det minste.

Spesial olje til formålet fåes kjøpt der du handlet filteret.

Enkelte mc sjapper har også en grei olje og bruke til dette.

Er man ikke av den helt nervøse typen, så går det temelig fint og kjøre uoljet også, men anbefales i grunn ikke etter at piggdekkslavene har dukket opp på veien.

Ikke lurt og ligge bak lastebiler på grusvei heller om man driter i oljen. :D

Med andre ord, så er uoljet konfilter ulurt og bruke året rundt.

Egentlig synes jeg personlig det er teit og ikke bruke orginal filter om man ikke har en skjellig grunn til noe annet.

Skrevet

at flowen er større pga overflaten er større, kan nok stemme.. men syns det er rart at bilprodusentene (bmw feks) ikke har filtre med så god flow i som feks kn. må jo være en grunn til dette (smuss)

og var ikke kn filtre jeg siktet til- var generelt og hovedsaklig konfiltre med olje (kan få konfilter uten olje også)

kan ikke noen med konfilter smøre noe grease på innsiden av filteret da, på innsiden av pakningen i feks 1mnd hvis de kjører mye- også ta bilde av det, også gjøre det samme, med grease på innsiden av org luftfilterboks? så kan en se forsjellen. viktig at km på begge testene er omtrent lik.. så kan vi få dokumentert dette en gang for alle? bor du i bergensområde kan du få låne nytt ubrukt konfilter uten olje å teste også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...