Hyggmaister Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 Man kan aldri gre alle under en kam, og det gjelder både bilister og tungtransport-førere! Men faktum er at jeg ofte opplever å ha lastebiler som kjører meg oppi ræva enten jeg ligger i 60 eller 70 i 60-sonen, og at jeg da tenker "faen, de 50 tonna bør kunne stoppe fort!" For det vet jeg jo at de ikke gjør... En annen sak som desverre er faktum er at mange bilister gjør mange dumme forbikjøringer, akkurat som nevnte trailer - vs (trimma) moped-eksempelet nevnt ovenfor. Sånn ellers føler jeg egentlig ikke at framstillingen av trailer-ulykker i Norge er u-objektivt. Jornalister er journalister, og det blir nok litt ofte fremstilt at "bilisten hadde ikke en sjanse mot de 50 tonna", men dette er jo faktum - han har ikke det. Det betyr ikke at traileren hadde skylda Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 Mange av ulykkene skyldes nok ikke bare høy fart eller uoppmerkosmme førere, men jeg tror at veiene har mye av skylden. Er ikke akkuratt lett å kjøre vogntog eller lastebil for den saks skyld langs de svingete og ikke minst trange vestlandsveiene. Enkelte steder er det jo knapt mulig å passere to og to vogntog... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
crizi Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 Er nok dårlig fra begge sider, men en yrkessjåfør burde vite bedre, er mye større ansvar å kjøre 50tonn enn 1tonn, og de burde vise alt hensyn og burde ikke gjøre forbikjørings og ligge tett bak biler osv.. vil heller ha 1tonn i baken enn 50. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazynor Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 her tror jeg vi har et tilfelle hvor verken lastebil eller personbil vant.. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/24/522149.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 det jeg har å si om saken: det skulle ikke vært mulighet for 18 ÅRINGER å kjøre vogntog. det er helt vilt. en som ikke har kjørt noe serlig i trafikken aleine før, skal plutselig ha ansvar for 50tonn, som kan ødelegge alt den kommer over. burde blitt heva til 20-21. en annen ting, er at mange(ikke alle, men mange) trailer sjåfører ligger tett opp i ræva på andre, men det gjør generelt bilister også, så vi har ikke mye og klage over der. og uvettige forbikjøringer er det ifra begge sider også. så egentlig hop i hop, så er det like jævlig kjøring ifra begge sider! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 det jeg har å si om saken:det skulle ikke vært mulighet for 18 ÅRINGER å kjøre vogntog. det er helt vilt. en som ikke har kjørt noe serlig i trafikken aleine før, skal plutselig ha ansvar for 50tonn, som kan ødelegge alt den kommer over. burde blitt heva til 20-21.. Hvorfor skulle ikke 18-åringer fått tatt lappen på lastebil som 18-åring? De som tar lappen på tungbil må ta mange kurs og ikke minst mange kjøretimer, jeg ser derfor ikke problemet. Så lenge 18-åringen opptrer som voksen og ansvarlig kan jeg ikke se at det kan være noe problem. Dessuten er det jo det samme om det er en 18-åring eller en 50-åring som ikke har hatt lappen før. I de nye lastebilene er det også digital skriver. Istede for de gamle skivene er det nå et plastkort (på str. med bankkort) og den registrerer absolutt alt du gjør. Hviletider, hvor du er og hvor fort du har kjørt. Har man dermed kjørt gris er det ikke værre enn at politiet kan sjekke det med dette kortet. Det er allerede strenge rutiner på blandt annet hviletider og dette med skivene/plastkort. Dessuten fins det langt mindre lastebiler, alt fra 3,5 tonnere og over. Jeg vet om svært få/ingen 18-åringer som kjører 50 tonnere. 7.5, 10, 12, 15 tonnere vet jeg om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 Trailerene som jeg har vært borti her på sørlandet , kjører som griser! de kjører forbi biler. ligger klint oppe i ræva! og tutet og herjer får vær lille ting! ikke vet jeg, men sånn er det i mandal og omegn iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galskap Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 alltid når jeg møter ett vogntog etter veien, legger jeg meg godt ut i sia mi, ikke fordi jeg er redd for og møte vogntoget, men for og gi det plass! er ikke bare bare kjøre ett vogntog, gjerne på 20 meter og møte biler som skal ligge klin oppi gulstripa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 Kjører mye ifm pendling til og fra jobb og jeg bruker å å hjelpe vogntog som har det "travelt" forbi ved å slakke ned på strekninger de kan komme forbi, hjelpe til med blinklys svinge av ved buss stop ol. ikke noe stress og jeg taper ikke noe tid på det. Da slipper jeg å ha de liggende 2 meter fra støtfangeren. Har intrykk av at mange på død og liv ikke skal ha vogntogene forbi seg.. Grunnen til at de ligger tett inntil er vel som regel at de holder høyere hastighet en du gjør. Synes også de fleste vogntog er flinke til å hjelpe meg forbi når jeg holder høyere hastighet. Har ved mange anledninger kjørt forbi vogntog i oppverbakker der de har markert klar bane ved hjelp av blinklys for deretter å ha bli forbikjørt av samme vogntog i nedoverbakken etterpå der jeg har vært behjelpelig med det samme. Ligger man på cruise controll på ca 80 så kjører man mye gjevnere en hva et tungt lastet vogntog klarer. Koser meg like mye hver gang når jeg takker for hjelpen ved å blinke h-v og får et flash med langlysene som når jeg flasher til vogntoget når det takker for hjelpen på samme måte. Kjørte for ikke lenge siden fra Molde til Moelv med bil og henger på nattestid, du verden hvor mange vogntog jeg hjalp forbi på den turen, og jeg ungikk dermed å ha irriterende monstere i sladrespeilet. Gjør selv det du ønsker andre skal gjøre mot deg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Desember 24, 2007 Share Skrevet Desember 24, 2007 her tror jeg vi har et tilfelle hvor verken lastebil eller personbil vant.. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/24/522149.html jåføren i dette vogntoget fikk mirakuløst ingen større fysiske skader etter dødsulykken på E6 ved Grålum i dag. En personbil kom over i feil kjørebane. Føreren døde og personbilen var totalt maltraktert.. Ser ut som han "vant" om man kan kalle det å vinne... Jeg liker hverken å ligge bak eller foran et vogntog, ei heller å møte de. Men for all del, om jeg har et vogntog liggende klint i ræva, slipper jeg det alltid forbi. Tenk om du skulle kjøre på en elg når du har et 50 tonn tungt vogntog i rævva! Har mange kamerater som kjører lastebil, de er ikke eldre enn 18-20 år. Jeg vet ikke om det er noen statistikk på hvilke aldersområder som er mer "hissige" enn andre når det gjelder vogntor, men bilulykker er det hvertfall en del yngre gutter og jenter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opt Skrevet Desember 25, 2007 Share Skrevet Desember 25, 2007 Mange av de som kjører vogntog har vel en frist å rekke og det tror jeg driver noen til å ta sjanser en gang i blandt. Mitt generelle inntrykk er at vogntogene har mye større innsikt i trafikkbildet enn de fleste privatbiler og tar også mye mer hensyn enn mange privatbiler. Kan ikke huske å ha blitt blendet av et vogntog noen gang. Når det gjelder ulykker er mitt inntrykk at ulykker med vogntog blir mer profilert og diskutert. Det er færre vogntog enn biler og sånn generelt mer proffe sjåfører så i utgangspunktet ser jeg ikke noe problem. Utenlandske vogntog på vinterføre er en annen sak, der burde myndighetene gjort mer for å få luka ut de på "slicks". Å ta sitt eget liv med å kjøre på et vogntog ser jeg på som feigt og egoistisk, men det er jo til en viss grad selvmord i seg selv også. Er vel vanskelig å si om det var selvmord eller uhell i mange sammenhenger. Vogntog er store biler som naturlig trekker til seg mer oppmerksomhet i trafikken enn andre, det kommer man ikke unna, det igjen trekker med seg en del negative faktorer, men slik er det bare. Som nevnt av andre finnes det også svin blant vogntogførere, men mitt generelle inntrykk er hvertfall bra. På Mythbusters viste de at man ved å ligge lovlig langt bak et vogntog kunne spare opptil 10% drivstoff. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Desember 25, 2007 Share Skrevet Desember 25, 2007 Vogntog bruker ikke kjøre fortere enn meg , men når det ligger flere biler på rekke ligger vogntogene i rumpa på bilen foran. Det er det aller farligste fordi man da blir klemt mellom vogntoget og bilen foran. Jeg har heller ikke fått svar fra noen sjåfører av tunge kjøretøyer om deres bremselengde, grunnen tror jeg er at de ikke har den fjerneste anelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyggmaister Skrevet Desember 25, 2007 Share Skrevet Desember 25, 2007 Nuff said kjell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazynor Skrevet Desember 26, 2007 Share Skrevet Desember 26, 2007 hehe husker en EU kontroll vi hadde på en tippbil der jeg jobber. på bremseprøven får vi ut en utskrift med to streker, den ene viser hvor lang bremselengden skal være på denne bilen, den andre viser hvor lang den egentlig er. bilens grense var på 45 meter. Denne her hadde ikke stoppet før 107m! den ville ikke jeg vært forran i en nødsituasjon.... var bare å justere noen ventiler så den fikk riktig trykk da... så var den innenfor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smokey Skrevet Desember 26, 2007 Share Skrevet Desember 26, 2007 det er mye som har blitt sagt hittil i tråden, så jeg begrenser meg til å legge til litt info. først og fremst så skal korrekt bremselengde på fullastet vogntog i 80km/t være rundt 80 meters merket. men så kommer faktorer som dekk, underlag, værforhold og bremsens tilstand inn i bildet. dessverre er det en del cowboyer som er ute og kjører, og jeg selv syntes at det er mange av dem som burde revurdert det å ha førerkort på noe større enn en moped. det stemmer også at noen (en del) tråkker på litt ekstra, for å rekke fram til ferger eller til bestemmelsestedet før kjøretiden går ut. eller fram til en terminal. det mange ikke vet er at mange sjåfører har faste hente og leveringstider hos forskjellige terminaler når de har fast kjøring. problemet er at de som kontrollerer gir beng i hvor fort man har kjørt, så lenge man ikke har kjørt for lenge. jeg viste skiva mi i en kontroll en gang og det viste seg at jeg manglet 2 minutter på pausa, og da fikk jeg beskjed om at jeg kunne velge. bot oppad i 5000krs klassen eller stelle meg på siden og ta en halvtime. hvor talentløst er ikke det? personlig så gidder jeg ikke stresse pga hva jeg frakter. skulle noe gå galt, så er det i værste fall ikke bare meg det går utover, selv om folk ikke er direkte involvert i en evt ulykke. det jeg prøver på er å holde en jevn hastighet uten for mange nedbremsninger og harde pådrag. dette for å spare utstyret og dieselutgiftene. siden jeg for det meste kjører på nattestid, så ja jeg innrømmer det, kjører "aktivt". dvs at jeg kutter svinger, men KUN når jeg har oversikten og vet at det er klart langt nok fram til at jeg kan legge meg i min fil før jeg møter en bil. det som virkelig irriterer er når man møter biler som ikke klarer å blende ned i tide, folk som ligger bak, gjerne litt ut på hjørnet med fjernlys på, folk som ligger laaaaangt under fartsgrensa og det gjerne før seige bakker hvor jeg prøver å holde mest mulig fart for å slippe å havne nedi kjelleren på girkassa. men, det aller verste jeg vet er når noen kommer i møte begynner å kjøre forbi. jeg vet at jeg kommer meg mer eller mindre uskadet fra et sammenstøt, men hjelper lite når noen klemmer en golf eller lignende innunder bunnpanna mi i værste fall. generelt vil jeg si at nivået på norske sjåfører er ganske bra, og folk tenker langt fram med tanke på plassering, hastighet og tilpassing av trafikkbildet. problemer oppstår når noen skal blokkere, sinke eller generelt vise sin misnøye med disse "monsterene" som ruller på veien. har selv hatt en del opplevelser som har fått pulsen til å stige når jeg har kjørt, og kan si at når du ser at noen prøver å kjøre forbi, holder på å miste kontrollen og nesten havner under hengeren, så begynner man å lure på om dette er riktig valg. har noen bilder som dere kan tenke over også neste gang dere ser et vogntog trille avgårde må kunne vite hvor man har hjula og vite hvordan man skal bremse nedover en lang bakke blir mange mil på slikt føre i løpet av et år og det er ikke alle steder det er like bra veier som utenfor oslo håper dette satte litt lys på saken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå