Gå til innhold

Top Gear reviews M3 vs. C63 AMG vs. RS4


andhess
 Share

Anbefalte innlegg

Vet ikke om denne er lagt ut før, men verdt å sjekke ut!

http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=103367

Å teste slike biler opp i mot hverandre for å finne 'den beste' er jo egentlig ganske meningsløst, og det har jo TopGear-gjengen for lengst skjønt også. Derfor er det viktig å spise dette som ren underholdning, hvilket TopGear jo har utviklet seg til å bli. Personlig ville jeg valgt Merca selv om Audien er den peneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ikke til å legge under en stol at mercedesen har veldig stort motorvolum og automatgir mens Audi'en har 4WD og BMW'en bare 2 dører. Følgelig blir det litt som å sammenlikne epler og bananer.

testen ville nok blitt litt mer nøyaktig om man hadde tatt med en BMW med 4 dører fremfor en coupè...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de tre aktuelle modellene er fantastisk fine biler, men man kjøper ikke en bil kun pga. motoren (med mindre man er i markedet for en Corvette) og derfor er ikke Mercedes-Benz vinneren i denne ganske så uhøytydelige testen. BMW M3 er en gjennomført konstruksjon som er betydelig mer fokusert enn Audi RS4... bare en mindre detalje som f.eks et tak av karbonfiber bekrefter det. Allikevel vil nok mange mene at Quattro i kombinasjon med muligheten for en stasjonsvogn er mer avgjørende enn det lille ekstra på en bilbane. Jeg ville iallefall ha valgt en Audi RS4 Avant hvis det var mine surt tjente penger som skulle brukes på en av disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke juge å si det kke hadde vert sinsykt morro å hatt mercedesen når den har en sån motor. audi'n er ikke dum den heller med 4x4 å hele pakka. men er enig med top gear gutta, det ligger i blodet til bmw. syns dener helt klart tøffest å se på å..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de tre aktuelle modellene er fantastisk fine biler, men man kjøper ikke en bil kun pga. motoren (med mindre man er i markedet for en Corvette) og derfor er ikke Mercedes-Benz vinneren i denne ganske så uhøytydelige testen. BMW M3 er en gjennomført konstruksjon som er betydelig mer fokusert enn Audi RS4... bare en mindre detalje som f.eks et tak av karbonfiber bekrefter det. Allikevel vil nok mange mene at Quattro i kombinasjon med muligheten for en stasjonsvogn er mer avgjørende enn det lille ekstra på en bilbane. Jeg ville iallefall ha valgt en Audi RS4 Avant hvis det var mine surt tjente penger som skulle brukes på en av disse bilene.

WORD! Hadde det stått om valget mellom kun disse bilene, og intet annet hadde nok Audi Avant kommet framfor begge de andre. M3 grunnet at jeg har 2 barn. Og Mercen, siden den allerede er livsfarlig på tørt sommerføre, ikke vill vært særlig gøy på norsk holkeføre i disse tider :roll:

Hadde det derimot stått om å få en bil nr.2 i garrasjen, ingen tvil...M3

Og jeg synes de legger ord på dette allerede tidlig i del 1:

Sitat: Don`t think for a second it has become a big lacy muscelcar(Les: 4liter, V8.)

Det er i det segmentet man kan plassere Mercen, sikkert vannvittig gøy, men....

Audi er Audi, fortsatt konservativt og de når fortsatt ikke inn til meg som BMW gjør. Som de også sier på slutten, og dette har vi diskutert opp og ned i sikkert 100tråder nå. BMW er i dette segmentet orginalen, Audi og Mercedes er kopier. Dette har de nå også begynt med på design.

Hadde derimot BMW hostet opp en M3 Touring, tror jeg denne glatt hadde dyttet Audien ned ett hakk for min del. Hadde også vært gøy å fått sett hva BMW hadde klart med Touring og X-drive. Ikke sikkert det hadde blitt så ille, og hadde helt sikkert tatt voldsomt av markedet fra Audi :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint at BMW ikke velger å tilby f.eks xDrive på M5 Touring. Må man på død og liv ha firhjulsdrift har vedkommende som er i markedet for en M5 Touring råd til å kjøpe seg en rimeligere E61 525xi/xd og ha en E92 M3 coupe som godværsbil. Når vi først er inne på det med å stjele markedsandeler fra Audi er både 320xi/xd og 520xi/xd ventet i 2008, men som 2009 modell.. Det er et smart trekk fra BMW sin side.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de tre aktuelle modellene er fantastisk fine biler, men man kjøper ikke en bil kun pga. motoren (med mindre man er i markedet for en Corvette) og derfor er ikke Mercedes-Benz vinneren i denne ganske så uhøytydelige testen.

Mitt poeng er at samtlige av disse bilene er såpass ekstreme at det sannsynligvis svært sjelden ligger rasjonelle beslutninger bak kjøp av noen av dem. For oss som ser på disse som relativt uoppnåelige så er det selvfølgelig artig å leke litt med tanken om hvilken en ville ha valgt, men dersom en kun klarer å skrape sammen nok penger til å kjøpe en av dem så er det neppe fornuften som avgjør. Dette er det jo helt tydelig at TopGear-gjengen også har forstått ettersom de heller fokuserer på "cock-o-meter"-utstlag og evne til å treffe et egg på curbs'en i stedet for co2-utslipp, forbruk og bagasjeromsplass. Og selv om alle til slutt konkluderer med at BMWen er den beste bilen ville Jeremy likevel valgt MB'en ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde derimot BMW hostet opp en M3 Touring, tror jeg denne glatt hadde dyttet Audien ned ett hakk for min del. Hadde også vært gøy å fått sett hva BMW hadde klart med Touring og X-drive. Ikke sikkert det hadde blitt så ille, og hadde helt sikkert tatt voldsomt av markedet fra Audi :wink:

Dette er en interessant betraktning som tydelig viser begrensningene i BMW´s selvpålagte såkalte M-filosofi. På den ene siden er begrensningene absolut seriøse i forhold til hva som er avgjørende mhp. fahrfreude og effektiv dynamikk (teknisk som kjøreteknisk), men på den annen side burde det være mulig for BMW å videreføre filosofien til f.eks en M3/M5 Touring med XDrive... uten å ødelegge dagens fantastisk gjennomførte konstruksjon og markedsplassering. BMW har vist at mye er mulig med X5 og ikke minst har Porsche vist at nesten alt er mulig med Cayenne.

Jeg mener at BMW i en større grad burde diversifisere M-filosofien (og mye tyder på at de nettopp gjør dette nå)... forenklet burde de kunne tilby både "hardcore" M-modeller, "Softcore" M-modeller og "Erotica" M-modeller. Dette kunne illustreres med modeller a la M3 CSL, M3 og f.eks 320is... der fokuset med 320is nettopp er rettet mot tekniske endringer i dynamisk forstand (det lille ekstra som gjør en M3 til en M3 i relasjon til en Mercedes-Benz C63 AMG). BMW har gjort dette før med E30 318is og det er derfor egentlig ingen gode grunner til ikke å gjøre det igjen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at samtlige av disse bilene er såpass ekstreme at det sannsynligvis svært sjelden ligger rasjonelle beslutninger bak kjøp av noen av dem. For oss som ser på disse som relativt uoppnåelige så er det selvfølgelig artig å leke litt med tanken om hvilken en ville ha valgt, men dersom en kun klarer å skrape sammen nok penger til å kjøpe en av dem så er det neppe fornuften som avgjør. Dette er det jo helt tydelig at TopGear-gjengen også har forstått ettersom de heller fokuserer på "cock-o-meter"-utstlag og evne til å treffe et egg på curbs'en i stedet for co2-utslipp, forbruk og bagasjeromsplass. Og selv om alle til slutt konkluderer med at BMWen er den beste bilen ville Jeremy likevel valgt MB'en ;)

Ja... og det er jo et spørsmål hva man skal bruke bilen til. Det er de færreste som kjører aktivt på bilbaner og de fleste kjører heller ikke i 250 Km/t på Autobahn. Ergo ser jeg absolut poenget med en Mercedes-Benz C63 AMG (tross alt er Mercedes-Benz W109 300SEL 6.3 en av mine drømmebiler), men den er ikke "best" i sammenheng med bl.a E92 M3. Jeremy Clarkson har forøvrig selv en Mercedes-Benz SLK55 AMG (en bil med ytelser som ikke ligger langt tilbake for C63 AMG) og det forklarer jo ganske mye... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeremy Clarkson har forøvrig selv en Mercedes-Benz SLK55 AMG (en bil med ytelser som ikke ligger langt tilbake for C63 AMG) og det forklarer jo ganske mye... :wink:

Clarkson har helt opplagt en plass i hjertet for AMG, men det viser jo bare hvor stor innflytelse hjertet har når en skal velge på øverste hylle.

Men til syvende og sist er jo dette hovedsakelig biler som produsentene lager for å vise muskler, bokstavelig talt. 457 hk i en c-klasse er jo egentlig helt tullete, men så lenge de evner å pakke det inn i en bil uten at den eksploderer ved pådrag så må en jo bare la seg imponere. Hestekrefter er selvfølgelig ikke alt, men utviklingen går jo bare en vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...