Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så vil jeg egentlig presisere til alle at penger er ikke alt heller ;) Er ingen vits å jobbe seg ihjel og tjene masse penger hvis man ikke har tid til å bruke de. Gjelder å finne en mellomting som passer en selv. En student bør klare å leve greit på 10 000kr mnd. Ihvertfall hvis man er to som deler på utgifter! Så stipend pluss å tjene inn en 3-4000kr så har man kommet langt :) Da har man enda mye tid igjen til studiene og litt fritid :)

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det største "problemet" hvis du er ivrig å jobbe samtidig er at du taper så mye i stipend. I 2008 er grensen ca 122tusen, og det du tjener over dette vil du få 5% fratrekk pr mnd. Altså vil du med 142tusen i inntekt få et fratrekk på 10tusen i stipend (blir omgjort til lån). Trekker du i tillegg fra 28%skatt sitter du igjen med "hele" 22øre pr krone du tjener. Med en studentlønn (som ofte ikke er før høy) på 120kr/timen vil du få 26,4kr nettoinntekt. Er surt å jobbe da...

Skrevet
Det største "problemet" hvis du er ivrig å jobbe samtidig er at du taper så mye i stipend. I 2008 er grensen ca 122tusen, og det du tjener over dette vil du få 5% fratrekk pr mnd. Altså vil du med 142tusen i inntekt få et fratrekk på 10tusen i stipend (blir omgjort til lån). Trekker du i tillegg fra 28%skatt sitter du igjen med "hele" 22øre pr krone du tjener. Med en studentlønn (som ofte ikke er før høy) på 120kr/timen vil du få 26,4kr nettoinntekt. Er surt å jobbe da...

Du skal da ikke betale studielånet fortløpende mens du går på skole så da har du mer enn 26 kr i timen utbetalt mens du studerer. Jeg jobber og tjener endel mer enn den grensa, men studielånet skal ikke betales før etter studiene. Da har jeg mest sannsynlig skaffet meg en jobb jeg tjener godt på, så da bryr det meg ikke så mye om studielånet er 100K mer sålenge jeg har hatt råd til bil og hva jeg ellers vil bruke penger på

Skrevet

Du skal da ikke betale studielånet fortløpende mens du går på skole så da har du mer enn 26 kr i timen utbetalt mens du studerer. Jeg jobber og tjener endel mer enn den grensa, men studielånet skal ikke betales før etter studiene. Da har jeg mest sannsynlig skaffet meg en jobb jeg tjener godt på, så da bryr det meg ikke så mye om studielånet er 100K mer sålenge jeg har hatt råd til bil og hva jeg ellers vil bruke penger på

Jeg ville ha vært litt forsiktig med å ta opp et for stort studielån iom. at det er utrolig surt å nedbetale senere i livet. Husk at når man er ferdig med utdannelsen (spesielt hvis den er lang) ønsker man normalt å etablere seg med egen bolig og det som ellers hører til... og da er studielånet det siste man ønsker å bruke penger på. For meg var det iallefall en slags psykologisk sperre når studelånet skulle betales 4 ganger i året... jeg var jo på en måte ferdig med den epoken i livet. Jeg kjørte forøvrig en Land Rover Serie 3 88" da jeg studerte (iallefal deler av tiden)... :wink:

Skrevet

Måtte selge min 325 E36 cab grunnet skole.. På en måte, kom ikke inn på ferjen med den..:P

Kjøpte meg E38 730ia i stedet.. Har også hatt, både M5 og en del andre E34 under studietiden.. Så alt er mulig så lenge du prioriterer riktig..:) Har 3 jobber utenom da men..:) Jobb godt på skolen med studiene, så har du tid etter skoletid til å tjene penger:)

Eier også leilighet og holder på med planering av tomt, så plasser pengene riktig så er det meste mulig selv om du er student. Har tidligere jobbet på sjøen, men går på styrmannsskole nå og er snart ferdig så da skal det bli ny bil igjen ;)

E38 e forøvrig til salg nå :) Se salgstråd

2rs6swduu8aef9wcla7q.jpg

p2copt818yicb657a5l6.jpg

Skrevet

Varierer også en del hvor man bor i landet da :) Koster litt mer å bo i Oslo kontra Bømlo f. eks ;) Noe lånekassen desverre ikke tar hensyn til :(

Skrevet

Men sant som du sier..

Lånekassen er ikke alltid til å forstå seg på..

Mistet stipend på grunn av for høy inntekt.. Så blir faktisk straffet dersom du jobber.. :(

Skrevet

Jeg er lærling første året nå..

Jobber og ved siden av på Jernia..

Bilen står rolig nå så den er det ingen utgift på..

Utenom forskjellig ting jeg velger å kjøper til den da.. :)

Skrevet
Damn milhouse!!

Jeg TROR jeg hadde krepert med det jobbepresset i flere måneder. Men det kommer jo ann på hvor krevende din biljobb er, for jeg er ødelagt etter å ha lest skole fra 8 til 18.

Imponert over hvor mye enkelte klarer å gjøre ut av det :) Her har jeg noe å lære skjønner jeg. Hus og studenttilværelse (forutsatt at man ikke har jobbet i flere år før) er en veldig bra prestasjon!

Tror jeg må begynne å sove mindre og jobbe mer... Det holder vel med 6 timer søvn hver natt? Da kan jeg ha fulltidsjobb på siden :lol: Så er jeg sikkert død av arbeidspress før jeg er ferdig på skola også... :P

Takker. Det er sykt tøft det skal sies, men det kommer til å smake utrolig godt om ca 6 mnd. Jeg jobber som bilselger så det er fantastisk morsomt. å få en kunde til å signere en kontrakt der du må forhandle mellom sjefen og kunden for å møtes er utrolig moro, samt at det da kommer penger i lommeboken.

Det skal sies at arbiedsgiver er utrolig fleksibel. De prøvde å få meg til å slutte på skolen, men når de forsto at jeg ikke kom til å gjøre det så tilpasset de segså jeg skulle komme klare alt.

Mexos Skrevet: Tor Jan 03, 2008 09:42 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Respekt Milhouse! Det der hadde jeg gått på veggen av. Men er vel kanskje treningen som gjør at du har overskudd? Personlig hadde nok jeg ofret den tiden til mer søvn

Trening ble det mye av på begynnelsen av året, men ikke så mye av før jul. Blir da helt gal av å ikke å trene, samt at jeg er en del av ett lag så kan ikke svikte de helt. (bare litt)

Skrevet

Jeg er lærling og sliter en del med å ha Bimmern'n i drift. IKT-driftsfag er ikke akkurat så spesielt godt betalt og det hjelper ikke akkurat når bimmern begynner og slite helller...toppakning, vannpumpe, hjullager, dempere bak, casterstag o.s.v.

Lønna forsvinner til Koed nå i januar ivertfall :lol:

Skrevet
Men sant som du sier..

Lånekassen er ikke alltid til å forstå seg på..

Mistet stipend på grunn av for høy inntekt.. Så blir faktisk straffet dersom du jobber.. :(

At lånekassen er en statlig etat er nesten utrolig med tanke på hvor lite fleksible de er. Jeg var noen år tidligere ferdig med min utdannelse enn min bedre halvdel og jobbet derfor når hun gikk på BI. Vi var på dette tidspunktet ikke gift, men hadde fått vårt første barn og bodde derfor sammen i min leilighet. Leiligheten var selvfølgelig i praksis vår, men offisielt var den min iom. at den sto i mitt navn fordi det var jeg som var lånetaker vedr. finansieringen av den. Dette var nok til at min fremtidige kone ble nektet stipend av lånekassen. I absolut alle andre sammenhenger skiller man mellom særeie og felleseie, men ikke hos lånekassen... de tolker åpenbart alminnelige rettsregler etter eget forgodtbefinnende. Det interessante er at ligningskontoret på den samme tiden insisterte på at vi ble skattet separat... noe som medførte at jeg ikke kunne få fradrag for min samboers renteutgifter. Ergo tolket to ulike etater i staten reglene forskjellig alt ettersom hva som var mest gunstig for staten. Dette var naturligvis advokatmat, men vår advokat rådet oss til å la saken ligge... det kom til å koste mer enn det smakte å gå til sak mot spesielt lånekassen... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...