Gå til innhold

4x4, AWD, Quattro, 4 matic osv. Hva er best? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nu som det er så fint vintervær her i oslo kan man dra ut og teste biler med 4x4. Var ute og testet en 2005 Audi A6 2,7 TDI Quattro og la merke til at denne bilen egentlig ikke var spesielt god på krevende føre. Når den slet med å komme seg frem (mens jeg rygget oppover vel å merke) begynte den å spinne på bakhjulet, mens forhjulet stod helt stille når det var åpenbart at det var forhjulene som hadde best grip (Bakhjulene stod i løs snø)

Er det veldig stor forskjell på de forskjellige systemene?

Er xDrive bedre enn Quattro, eller kanskje Mercedes-Benz sitt 4matic er bedre?

Kom over denne filmen på youtube som var relativt overraskende.

(Subaru Legacy Outback vs Volvo V70 Cross Country)

Hadde vært interessant å høre deres erfaringer. Gjerne i i forhold til andre merker da det på meg virker som de fleste her inne ikke har 4x4 på BMW'ene.

Skrevet

Jeg har ved tidligere anledninger postet en film hvor BMWs xDrive og Audi's quattro blir satt på en liten prøve og syns filmklippet er like morsomt hver eneste gang. Fant heldighvis igjen filmen etter en liten søkerunde her inne på forumet -> BMW E60 xDrive vs. Audi A8 quattro

Ellers har jo BMWs xDrive fått mye skryt av flere forskjellige journalister som har testet biler med dette systemet under flere forhold..

Skrevet

Først, når det gjelder de to bilene på filmen så har jeg presis samme erfaring med disse to bilene. Volvo sitt system suger noe voldsomt når forholda blir litt krevende. AWD til Subaru er bra, og faktisk noe av det beste for denne typen biler. Problemet var istedet en oppgitt bakkeklaring jeg ikke kan fatte er korrekt. Prolemet ble med andre ord at faren for å henge seg fast var overbærende høy.

Andre versjoner, og for å ta den gode gammeldagse hardcore 4WD først, ingen, absolutt ingen av dagens SUV`er i nærheten av å kunne prestere likt med disse. Får man i tillegg montert minst 2 og kanskje også 3 sperrer, gjerne luftstyrte, som man kan styre fra førerstolen er det helt vannvittig hvor slike kan klatre, som regel langt mer en fører er villig til å riskikere 8) .

Tilbake til SUV. Toyota hadde trolig det beste systemet da de introduserte RAV4 i 94. Selv Vitara med sitt fullblods system kom til kort mot denne(Korte utgaven). Ankepunktene var pinglete understell/drivverk(strikkepinner), mangel på lavserie og noe "soft" bærende karroseri. Merket dette best på den lange utgaven.

Honda har kanskje det dårligste systemet all time. Katatstrofe responstid, og bilen er ALDRI 4WD. Den flytter kraften til det ene hjulet som til enhver tid burde hatt best grep. Man ender alltid opp med en bil som står og spinner på ett hjul, på rekord tid! Man kjenner meget godt at bilen skifter fra hjul til hjul, og man blir bare irritert hver gang bilen bestemmer seg for å ødelegge framdriften. Den er også den bilen som oppførte seg minst forutsigbar på glatt landevei. Den er normalt FWD, men kan skifte til RWD midt i en sving og understyring. Understyringen går da selvfølgelig over til overstyrt/bakende vidt ut noe så inn i hel......., og meget fort :evil:

Nissan X-Trail. Meget overrasket over at en slik kjempe innen 4WD ikke hoster opp noe bedre. Uforutsigbar, og den klarer ingen krevende oppgaver.

Susuki Vitara, ett godt 4WD system, av gamlesorten, men det er også en traktor å kjøre. Trolig den minst komfortable av alle :wink:

Quatro, ett ganske bra system, ikke for offroad kjøring, men meget stabil og fin på landevei. En av favorittene.

Mercedes 4Matic når ikke opp til hverken Quatro eller X-Drive, selv den gamle X`en.

Volvo har jeg nevnt, rett og slett ikke bra nok, men OK på landevei.

Subaru overrasker meg hver gang. bra framkommelighet og stabil på glatte norske vinterveier.

Freelander har jeg ikke fått testet med motor. Den jeg har kjørt har en 1,8liter på +30hk, og er knapt istand til å flytte bilen over 100 :roll: Men jeg vil anta at 4WD egenskapene deres er i øvre sjikt.

Nye Rav4 er en mellomting av gamle Rav4 og CRV. Ikke krise dårlig, men heller ikke særlig bra.

Suburban og andre lignende monster har absolutt ingenting å stille oppe med. De er laget for ett formål, og skal være std utstyrt med en hestehenger.

BMW og X-Drive har vistnok gjort ett kvantesprang med siste versjon. Den er av en samlet bilpresse regnet som det aller beste systemet for "gatebiler". Det gamle systemet, som jeg har prøvd, hadde sine klare begrensninger offroad, men var også meget stabilt og forutsigbart på landeveien. X-Drive er min favroitt, men tro meg når jeg sier at dette ikke skyldes fanatisme. Jeg gleder med som en unge til å få testet nye X-Drive på glatta.

Uansett, man kommer ikke unna den gode gamle 4WD om man søker framkomelighet. Mine mange favoritter er bl.a Landcruiser, Discovery, MB, Hi-Lux Patrol og ikke minst Nivara-Klatremusa!

Glem heller ikke at å kjøre slike biler krever trening for å hente ut potensialet. Det beste eksempelet er MB Gelandewagon i forsvaret. Den får masse pes, men tenk etter. Bilen kjøres av ungspirer som ikke vet å kjøre offroad. Denne bilen er faktisk meget duganes om man ratter den riktig. MB får masse ufortjent kritikk av denne grunn.

Det var mine erfaringer :roll::wink:

Skrevet

Jeg er enig at xDrive er utmerket.

Fin film du kom med der Saltkjelen. Hadde vært morsomt med flere slike filmer. Det er så stor forskjell på Quattro og xDrive? Kan noen forklare hvorfor?

Skrevet

Vi har jo en litt større test med flere bilmerker hvor blandt annet en BMW E46 og E53 X5 testes. Audi vinner over alle med sitt quattrosystem, men så skal det sies at hverken E46'n eller E53'n har det gode, nye systemet - xDrive.. Jeg har aldri hatt gleden av å prøve xDrive på skikkelig vinterføre, jeg har faktisk aldri hatt gleden av å prøve xDrive, så det hadde vært en ordentlig morsom opplevelse. Den dagen jeg stod fast med E60'n på hytta fikk jeg låne hyttenaboens nye Subaru Foreester og det var en knallbil når det kom til fremkommelighet..

Her er link til den nevnte testen;

Skrevet

har kjørt mye impreza på vinteren, stabil og god på vinterveien. Kommer seg fram "overalt" eneste problemet er når det blir så mye snø at det pakker seg under bilen. Lavserien er fin og ha også:)

Skrevet

Har hatt to Passater (B5) med syncro/4 Motion som er det samma som sitter på a4 og a6 quattro. Dvs Torsen differ.

Har aldri hatt noe problemer med å komme meg frem, merker ikke noe til at den slurer på "feil" hjul. Den trekker stort sett jevnt på alle 4, fin og god når man gir litt gass da kommer rompa..

Skrevet
Har hatt to Passater (B5) med syncro/4 Motion som er det samma som sitter på a4 og a6 quattro. Dvs Torsen differ.

Har aldri hatt noe problemer med å komme meg frem, merker ikke noe til at den slurer på "feil" hjul. Den trekker stort sett jevnt på alle 4, fin og god når man gir litt gass da kommer rompa..

Det er feil, 4motion og Quatro er to forskjellige systemer. Jeg tror også faktisk at begge har utgaver i både Torsion og Haldex opp gjennom årene, men...... mens Quatro er laget fra grunnen som 4WD, og også til en hver tid har drift på alle hjulene(Opptil 70% fram eller bak?), så er den rimeligere utgaven til VW ett system som er tilpasset en normalt FWD bil. Den drar også normalt 100% på framhjulene. Fordelen med VW sitt system er lavere forbruk, alt annet går i Quatro favør :wink:

Det er ihvertfall slik jeg har fått lært dette :roll:

X-Drive har ett utgangspunkt ikke så langt unna Quatro. Men er noe mere orientert rundt drift bak ved normal kjøring(%), og dermed også, for "bil-vitere" som oss her inne, mere forutsigbar og stabil 8)

Den største forskjellen oppstår når forholdene blir krevende, BMW er i stand til å flytte 100% av kraften til det hjulet som har best grep, mens Quatro "bare" kan flytte 70% fram eller bak. Her er ett eksempel med X5:

http://video.google.com/videoplay?docid=-4435982949915996077

Og som dere ser, mange ville her faktisk ha trodd at de stod fast grunnet at de ikke hadde kjennskap til systemet. Veldig som med Gelendewagen i millitæret :wink:

Skrevet

Etter å ha kjørt en Range Rover opp nederste del av en av slalåmløypene på Geilo (så langt opp som de hadde laget løypen) kan jeg skrive under på at den kommer seg greit frem.

Var et reklamestunt i påsken der alle som ville kunne få kjøre en Land Rover Discovery eller Range Rover, og de tre beste ble premiert. Tror den Range Roveren akselererte fortere på snø enn de fleste biler gjør på asfalt!

Var og ganske gøy å bli nr. 2, ca. 2 tideler etter vinneren, når alle de andre raskeste kjørte Range Rover til daglig og kjente forhandleren slik at de fikk kjøre først før det ble oppkjørt og bløtt.

Forøvrig har begge disse LR sitt nye system der du bare velger underlag og gir gass, så går resten av seg selv når det gjelder driften.

Skrevet
Den er også den bilen som oppførte seg minst forutsigbar på glatt landevei. Den er normalt FWD, men kan skifte til RWD midt i en sving og understyring. Understyringen går da selvfølgelig over til overstyrt/bakende vidt ut noe så inn i hel......., og meget fort :evil:

Honda HRV du tenker på? Det er iallefall den mest skremmende bilen jeg har kjørt. Forhjulene skled på noe sand på vei nedover gamle lierbakkene da bilen plutselig ga meg et puff bakfra. Hva de tenkte når de lagde dette lurer jeg veldig på...

Skrevet

All time best 4WD system på personbil er eldre subaru med lavserie.. Min mor hadde en gang en 83 Subaru 1800GL Swingback. Den var dønn umulig å leke seg med, men fytti heite hvor den tok seg fram!

MB Gälendewagen med diffsperre foran og bak er også helt fantastisk til å ta seg fram, men den stiller nesten i traktorklassen.

Leke-4WD: Der holder jeg en knapp på Celica GT4, gamle audi quattro med pneumatiske differ, og subaru Impreza GT/WRX

Dagens mellomklasse suvèr har absolutt ingenting å stille opp mot disse gode gamle.

Skrevet

Noen som vet hvilket system som er på min 96 mod Ford Mondeo 4x4.

Synes dette systemet fungerer ok. Bra vinterbil igrunnen, både traction controll og varmetråder i frontruten... :)

Skrevet

Kom over denne filmen på youtube som var relativt overraskende.

(Subaru Legacy Outback vs Volvo V70 Cross Country)

Hvorfor tar XC70'en seg bedre frem på denne filmen egentlig? Dersom man også ser på det klippet med X5'en, så kan det virke som at systemene trenger tid eller litt rpm for å "knipe"?

Skrevet

jeg hadde en subaru impreza gt. må bare si at 4*4 systemet på den er fenomenalt. den var lett å leke med og den tok seg fram overalt. må inrømme at jeg vurderer å kjøpe impreza igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...