Gå til innhold

BMW - skal ha minst 6 sylindre, eller?

Hofmeister-Knick
 Share

Anbefalte innlegg

Hehe, ja.. Jeg er forsåvidt enig med deg jeg Super7, men å si at en rekke4'er er en dårlig motor og bla bla bla er rett og slett pisspreik. Jeg hadde helt klart valgt meg en 525d om jeg hadde tørket bilen min med tusenlapper istede for pusseskinn og i.o.m at faktisk 520d er så rask som den er og kommer svært bra ut i forhold til de store seksermodellene ser jeg virkelig ikke poenget å kaste bort penger på å få 525d (177hk) kun fordi den har rekke6'er.. Selv med 50Nm, 2 sylindre og 0,5 liter større slagvolum må den se seg frakjørt av 520d med "kun" 177hk, 350Nm, 2.0 liters dieselfirer..

8)

I følge oppramsingen din er det jo 525d som har raskest 0-100 tid?

Det har da ikke noe å si så lenge en 520d har høyere toppfart..?

Tar det kort og godt igjen,

525d - 0-100km/t 8,1 sek, toppfart 230km/t

520d - 0-100km/t 8,3 sek, toppfart 231km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal det være så skal det være. En stor motor som suger til seg den suppa den får og spyr ut avgasser:p hehe

Er enig i det som blir sagt her, med tanke på nybil. Skjønner godt det med at du ikke vil legge til 100k ekstra for å få en r6 saltkjelen. Personlig ville jeg nok gjort det. Men da for lyden sin del, ja. Dette er nok smak og behag. Ville nok nøla litt mer om jeg skulle kjøpt en gammel bil med r4 en en helt ny en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelighvis svært mange som er opptatt av lyden. Det er faktisk litt sjokkerende å se at enkelte vil betale så mye som 100 000kr, bare for å få en grommere lyd (og vise seg for naboene?).. :shock::shock:

Jeg begriper det ikke, hvordan kan virkelig en grommere lyd verdt 100 000kr? Eller en strøken E36 320i/325i om vi skal se det på den måten? Vet dere i det hele tatt hvor mye penger 100 000kr er?

Skal man på død og liv ha en rekke6 er jo absolutt det mest fornuftige å kjøpe (i dette tilfellet) en E60 520d, for så å kjøpe seg en E36 320i/325i ved siden av.. Da har man til og med litt penger til overs..

De fleste vil tro jeg er skrudd og gal, men det er jeg altså ikke. Jeg klarer bare ikke å "se den" med å betale så mye penger mer bare for en grommere lyd. Jeg elsker BMWs rekkeseksere, det er fantastiske motorer, men å få en grommere lyd er ikke verdt en brøkdel engang.. Når til og med broren med rekke4'er er en kvikk, rask, effektiv, drivstoffgjerrig, miljøvennlig (som i disse dager fokuseres på) klarer jeg hvertfall ikke se poenget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig enig enig.. Men hvordan er mellomregisteret til525d iforhold til 520d?

Beklager, jeg glemte å svare deg. Jeg vet desverre ikke noe annet utover det som står her.. Dette gjelder forøvrig den gamle motoren uten blandt annet BMW Efficient Dynamics..

Sprek innstegsdiesel

Fire sylindre, to liter, diesel: Det høres ikke videre heftig ut. Men tidene forandrer seg, det har alle bilinteresserte fått med seg de siste årene. Enkelte dieselmotorer er idag teknologireferanser, og BMW setter litt av sin ære i å stå i første rekke - toppmodellen 535d (treliters rekkesekser på 272 hester) er fortsatt en referanse som inngir respekt. Når det gjelder vår rekkefirer så yter den 163 hestekrefter og har et solid dreiemoment på 340 newtonmeter. OK, på lave turtall går det tregt, det skal innrømmes. Men det er felles for de fleste dieselmotorer, det varer ikke lenge, og så snart man nærmer seg 2.000 omdreininger drar det friskt og fortsetter å gjøre det til 4.500.

Stille, sterk... og kvikk

Null til hundre er faktisk av mer enn akademisk interesse i slike tilfeller; tatt i betraktning hvor lite som skjer i bunnen av registeret er det nemlig desto mer imponerende at denne "basis"-modellen faktisk sprinter til 100 kilometer i timen fra stillestående på under ni sekunder! (8,9 - 8,6 for sedanversjonen). Det sier litt om hva som skjer når den tunge bilen først er kommet i bevegelse. I tillegg er kraftutviklingen jevn og progressiv fra lavere mellomregister og gjør at man kan ferdes rask og "stressless" på landevei og motorvei. BMW oppgir topphastigheten til 218 kilometer i timen - ikke verst for en diesel grunnversjon! I mellomregisteret skyver det meget bra, og mellomakselerasjonen 80 til 120 kilometer i timen er oppgitt til 7,5 sekunder i 4. gir - tallet virker realistisk. Tilsvarende forbikjøringsegenskaper må du ha minst 200 hester for å få med en bensinmotor. Den manuelle sekstrinnsgirkassen passer utmerket til motoren og er på vanlig BMW-manér et presist redskap som er behagelig å benytte. Sjettegiret holder til cruising på motorvei med turtallet på 1.600 omdreininger i 100 kilometer i timen. For de som ønsker automatgirkasse, er denne rett rundt hjørnet. Vi har fra tidligere god erfaring med BMWs sekstrinnsautomat, som vil bli tilgjengelig mot et pristillegg på 21.000 kroner.

Hentet fra Dinside's test av 520dT

Edit: Må også tilføye at det er svært lite om 520d på 177hk og 350Nm på nettet ettersom denne modellen egentlig ikke leveres for Norge. Den kan leveres mot et pristillegg. Til og med BMWs brosjyre står på 163hk og 340Nm. Blir spennende å se om Dinside tester en 177 hester snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mellomregisteret skyver det meget bra, og mellomakselerasjonen 80 til 120 kilometer i timen er oppgitt til 7,5 sekunder i 4. gir - tallet virker realistisk. Tilsvarende forbikjøringsegenskaper må du ha minst 200 hester for å få med en bensinmotor.

Haha, dinside er bare best. Forbikjøringsegenskaper og 4. gir? Jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall sylindre er ikke det som er mest viktig? Respons er viktig..!

Noe R6 er helt rå på :wink:

Respons er kjempeviktig, men R6 gir ikke god respons sånn av seg selv. Min M52B28 har jo tragisk respons, her er M42'en i min gamle 318is den fullstendig overlegen.

Responsen kommer MYE ann på tyngde på svinghjul og andre komponenter i motoren.

Ikke minst spiller kompressjonsforhold inn.

Hvis man har en stk 4`er motor og en stk 6`er motor med samme vekten på innmaten, med det samme kompressjonsforholdet, og samme forholdene når det gjelder innsug/innsprøytning, så vil en rekke6`er være den med mest respons i.

Logikken ligger i flere sylindere, og flere antenninger pr 1000rpm i en 6`er enn en 4`er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg meget svak for 6`erne til BMW.

Lyden har en del å si riktignok, den er et suverent kjennetegn med BMW.

Men også har mange 6`ere bedre moment på mellomregisteret enn 4`ere.

Har også begynt å få sansen for V10 og V12 i BMW`ene.

Hvilket for min del vekker følelser og får meg til å dagdrømme er en skikkelig turboladet bensiner av typen R6, V10 eller V12.

For de som ikke har andre interesser her i livet enn bil, så blir det med tiden en lidenskap!

Videre må jeg si på tross av at teknologien stadig bedres at jeg har mer sansen for bensin enn diesel.

Riktignok begynner dieselene å få gode prestanda, men hva er de vel egentlig uten turboen de har fått tildelt?

Store deler av dieselbilene i dag har en turbo gjemt et sted, noe bensinbilene ikke har!

Fjern turboene og dieselene vil bli merkbart mye latere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... en grommere lyd (og vise seg for naboene?).. :shock::shock:

De fleste vil tro jeg er skrudd og gal, men det er jeg altså ikke...

Vise seg for naboene? hehe, du har virkelig forstått det.

Hadde du hatt råd hadde du nok kjøpt noe mer "feeling" enn en 520d, bare innrøm det ;-) 520d er et fornuftig fremkomstmiddel, ikke noe mer.

Men ikke snakk nedlattende om rekkesekseren og dens entusiaster som bruker tid og penger på ekte vare, da sender jeg lomme(penge)mannen på deg...

At noen bruker x-antall tusen på motor og lyd syntes jeg du skal respektere, du har jo brukt x-antall tusen på utstyr som AUX inngang(?), blåtann LOL, røykpakke? PDC !!! mm.

Du valgte dette, respekter andre bimmerentusiaster for hva de velger.

No hard feelings ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøys og tullball! En BMW med 4 sylindre er etter min mening like mye BMW enten den har 6-, 8-, 10- eller 12 sylindre..

Jepp, det er jeg enig i, poenget var snarere hvor viktig folk dynes det er med en R6 i en BMW. BMW er jo R6 for mange, meg inkludert.

Utifra disse tallene bevises det at selv en firer kan både være hurtigere enn en sekser i akslerasjon og toppfart.. I tillegg er de mye mer miljøvennlige og har et vesentlig lavere forbruk..

Her sammenlikner du først epler og pærer (dvs bensin og diesel). Bensin- og dieselmotorer har forskjellige områder de viser styrke på, aks. forbruk, toppfart, miljø.

Innenfor samme modellår er selvfølgelig ikke en mindre R4 raskere enn enn større R6, være seg bensin eller diesel (is-variantene er kanskje unntaket som bekrefter regelen). Men at forskjellene er små er det jo ingen tvil om.

Men, det er ikke ytelsene jeg hadde i tankene, men motorens egenskaper som lydbilde, gangkultur og respons. En R6 hr et lydbilde som overgår en R4 på alle måter i mine ører. Kanskje ikke mest på tomgang, men ved pådrag i mellomregisteret har tom en diesel R6 gromlyd. Bensin R6 er jo i en klasse over der igjen, det er stadig jeg tenker på at jeg heller skulle ha kjøpt den 530i-en jeg prøvde istedenfor diesel-loket jeg valgte. Men tro fornuften(?) til og det ble diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelighvis svært mange som er opptatt av lyden. Det er faktisk litt sjokkerende å se at enkelte vil betale så mye som 100 000kr, bare for å få en grommere lyd (og vise seg for naboene?).. :shock::shock:

Jeg begriper det ikke, hvordan kan virkelig en grommere lyd verdt 100 000kr?

Lyden er jo halve opplevelsen,og da blir 100k det samme som skillemynt og glansbilder :lol: neida, men for min egen del ville jeg aldri hatt en bmw med firer, har stor sans for seksere og bmw. Dette er smak og behag og kan aldri diskuteres ferdig :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...