Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som familiens noe ufrivillig utnevnte "bilekspert" skal jeg hjelpe min svoger å finne en bil til han. Jeg har jo min påvirkningskraft, så BMW står høyt på lista ;) Han ønsker å bruke inntil 100.000,- og vil gjerne ha en bil med ikke for høy km-stand.

I den forbindelse har vi kommet over en -95 320iA coupe som har gått ca. 130.000km. Bilen er veldig fin å se på og noe påkostet. Utifra slitasjer etc. ser det også sannsynlig ut at bilen har gått de påståtte 130' km. Problemet er at serviceheftet er ført kun frem til 2000 da bilen ble importert fra Tyskland med en km-stand på 40.000km. Den har hatt samme eier siden da. Jeg synes bilen er veldig fin, men synes det er forferdelig dumt at det ikke er ført noe i service-heftet etter at den ble importert. Ifølge forhandleren som bilen står hos (kjenner til forhandleren, så vet at han er i beste mening) har selger tatt service gjennom en kamerat som visstnok jobber hos BMW i Oslo hvert år, senest nå i høst. Det er kvitteringer på det meste som er gjort på bilen av endringer, men ikke utlegg ifbm. service. Når man slår på tenninga tenner samtlige grønne firkanter i serviceindikatoren, noe selger sa betyr at den nylig har vært på service. Ellers er det ny eksos, nye støtdempere, nye bremseklosser og skiver, ny M-tech-fanger og en del annet. Ingen tegn på svetting på motor. Det er en veldig liten rustblemme på venstre skjermbue bak, men ellers ganske fin i lakken. (hvor mye kan noe slik koste å fikse?)

Hvilket inntrykk får dere av denne bilen? Er det vanlig at biler av denne alder ikke har servicehefte eller bør man fortsette å lete? Hvordan tror dere denne er å selge igjen om man tar opp igjen bruken av serviceheftet?

Håper dere vil dele deres meninger og synspunkter på denne saken, da jeg klart hadde anbefalt han å kjøpe bilen hadde bare serviceheftet vært ok... (ble mange spørsmål her ja...)

Hva bør man evt. være obs på ved kjøpe av denne type biler?

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Skrevet

Tja.. Selv bryr jeg meg nada om servicehefte.. Du får ett inntrykk av eier når du snakker med han, og du ser jo slitasje osv.. Selvfølgelig kan du gå på en smell, men om du ikke ønsker det, kjøp deg en ny bil...

Det som er viktig her er hvilken stand bilen er i. Siden du mener du kan se "slitasjen" påført, er du sikkert i stand til å kunne bedømme eier også..

Se etter rust under på bakluke, nederst på dører, i innerbuen. Se etter karosseribrudd i oppheng eller girkassefester. Se etter svetting av olge på girkasse diff. Kjenn om Girkassa virker fast og fin og hør om den skraper når du setter den i revers. Hopper den ut av gir ved kjøring (3. gir er værst). kan du se om den har vært av veien, se etter deformeringer under på kanaler og understell). Klunkelyder ved kjøring. Når er siste gang vannpumpem er byttet (Disse går ved 130 000km ca og er billig å bytte). Er oljen bra? Slitasje på interiør? Fungerer det elektroniske? Lettstartet? Tikking i motor vedvarer etter oppstart?

Noen ting å tenke på..

Skrevet

Å se seg blind på service hefter kan like greit ende med et totalt elendig kjøp...

Kjøpe brukt er en erfarings sak igrunn.

Er man grånn på bil, så kjøp 2-3 år gamle biler med bruktbil garnti.

Det jeg mener, er at om du har litt snøring på den mekaniske og motoriske siden av en bil, så bryr du deg ihvertfall ikke om et manglende hefte sett i mine øyne.

Og siden det er så mange som mener ett slikt hefte er gull, så drar vi gjenværende vår små fordeler med forskjønnende priskutt på biler med slike store mangler.

Test bilen over noen timer, og dann dere et inntrykk av det hele.. Det som gjelder.

Lykke til. :)

Skrevet

Tusen takk for veldig nyttig tilbakemelding! Skal ha med svoger og se på bilen igjen i morgen. Tenkte også å reise litt rundt i Oslo på forhandlere i morgen og se på hva de kan ha inne av tilsvarende biler.

Bilen står nå hos forhandler, så det er litt vanskelig å bedømme eieren, men forhandleren (som helt tilfeldig viser seg å være i familie) hadde et veldig godt og ryddig inntrykk av selger. Bilen er veldig pen og ryddig og hadde det bare vært servicehefte så hadde det egentlig ikke vært noe å lure på. Er bare jeg som er lett nervøs ved kjøp av bruktbil...

Skrevet

Jeg kjøpte min 318i uten service-hefte. Stolte på eieren 100%. Har aldri hatt noe problem uten om de jeg har blitt opplyst om (startmotor og defrosteren). Begge deler er rettet opp og har fått konstantert at det er riktig km-stand. Ellers ingenting.

Så jeg ser ingenting galt i å ikke ha servicehefte, det som er at du må være litt mer nøye når du ser bilen og se det an på eieren. :-) Lykke til med det eventuelle kjøpet ;-)

Skrevet

Takk for mange gode tilbakemeldinger, og ikke minst tips! Er selv enig med hva dere sier om A, men akkurat det får han bestemme selv;) Spørs nok om vi ikke skal ta bilen med på en NAF-test før evt. kontrakt signeres ja. Da har man i hvertfall en relativt grundig sjekk av bilen på papiret ved overtakelse.

Skrevet

Servicehefte er jo kjempelett å jukse med.. bare å stemple litt i hytt å gevær det.. Kvitteringer derimot, er mye bedre spør du meg! Da er det ingen vei rundt

Skrevet

Om man får bilens reelle kilometerstand på det rene, og får dokumentert (enten ved hjelp av kviteringer, eller inspeksjon) at vedlikeholdt er utført i henhold til fabrikkens anbefaling.

Er bilen i god stand og kilometerstand er riktig kan man godt kjøpe en bil uten servicehefte så lenge man tar visse forhåndsregler. Jeg ville fått et BMW verksted til å ta en titt på bilen for å se at den er i orden og ikke minst bekrefte den påståtte kilometerstanden.

Husk at en bil uten servicehefte vil være litt mindre verdt enn en bil med.

Skrevet

Det ble til at vi handla bilen. Var veldig god å kjøre, stabil og stille. Den gikk fint, gira jevnt, bremsene var veldig bra. Nye støtdempere og bremser rundt om samt eksos. Fikk pruta med omreg. og NAF-kjøpstest samt at selger utbedra evt. mangler som viser seg på NAF-testen.

Takk så mye for hjelpen!

Om noen ønsker å kjøpe diodebaklykter kjøpt hos GS bildeler sommeren 2007 er det bare å si ifra;)

http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... r/3885.jpg

Skrevet

100 store for en 13 år gammel E36 320ia...

:roll:

Syns vel E36 holder seg kunstig høyt i pris, man får faktisk en E46 318i eller en E39 for omtrent samme kr... og det er biler i en veldig annen liga enn E36...

:?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...