Gå til innhold

Bimmers sin offisielle båttråd !


Thomaz
 Share

Anbefalte innlegg

Den windy'en hadde nok vært et meget fornuftig valg. skikkelig turbåt!

har sett litt på den Sanstø'en. fin båt, men for liten motor. og det tar for lang til å begynne med kjøp og salg for å bytte.

Rinker Captiva er og kjempefine båter. så den må nok vurderes.

må vel forresten og innrømme at jeg er en "sucker" for Amerikansk V8 lyd i båt. 8) og i den klassen stille Master Miami'n veldig høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 303
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Er det noen motorkyndige personer her?

Har en Myra West Kyst (17 fot) som har blitt spantet om hos Silver Plast.

Båten er nå hakket for tung til en 1998 Suzuki 2t 40 hk motor.

Har lite lyst til å måtte kjøpe meg en 50 hester.

Spørsmålet da blir om det er noe å gjøre med motoren for å øke effekten noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen motorkyndig, hvertfall ikke mtp. båt-motorer, men er det ikke mulig og prøve med ulike propellere?

Ja muligens jeg vil kunne oppnå noe der, men skulle gjerne hatt en 5-10 hester mer også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen motorkyndig, hvertfall ikke mtp. båt-motorer, men er det ikke mulig og prøve med ulike propellere?

Ja muligens jeg vil kunne oppnå noe der, men skulle gjerne hatt en 5-10 hester mer også...

Duo-prop, aksellererer bedre og båten kommer hurtigere i plan. Samt bedre å manøvrere. :-)

duoprop_propeller.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg min aller første båt forrige uke,en 1975 modell Rana Plast 16fot med en 1978 modell Mercury M-402 40Hk :D

Kan neppe sammenlignes med båtene dere snakker om her inne,men for meg trur eg den vil passe ypperligt til småturer på fjorden + fisking.

Motoren går ikkje helt rent,men har tenkt å overhale den iløpet av sommeren anyway.

Skal prøve å få kjøpt kalesje til denne,men det råder tydeligvis usikkerhet hos de som leverer kalesjer om hva denne modellen heter så driver og undersøker enda..

Aner null&niks om båt da dette er min første,men har tenkt å ta for meg hele båten+trekke om seter før den blir sjøsatt(naust og brygge skal bygges iløpet av sensommer/høst ifølge selskapet eg kjøpte av,så ingen hast).

Hva betyr planende og del-planende skrog? Har denne noen av dette?

Noen bilder av das boot :

s2spy352rooasdlzk9ox.jpg

p7zfrp13nuz2x6tj1v99.jpg

tpczn7baixx7n8uh3khx.jpg

vfauwqa30bp0jnum5pzb.jpg

vu6j7x8k0fnz2kv1u5m6.jpg

ncidfs6zksbnhrr5njwe.jpg

Artig båt å kjøre(det lille eg har prøvd iallefall) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duo-propeller er kjempefine propeller. Husk imidlertid at du må ha bravo-drev for å ha duo-propeller dersom du har innenbordsmotor. Vanlig alfa-drev kan kun kjøres med sinkel propell. Fordelen med duo-propeller er jo at båten ikke trekker til en side slik som singel propell på alfa-drev gjør. På utenbordsmotor har det ikke så mye å si. Skal du ha mer effekt kan du bytte til en større propell, men for stor propell er heller ikke bra. Det gir imidlertid bedre skyv, men motoren skal jo også klare å drive en større propell. Ergo vil det i mange tilfeller ikke lønne seg å bytte til større propell. Propellens størrelse skal jo stå overens med motoren ytelse. Da er det bedre å prøve å trimme motoren ved å bytte ut forgassere eller liknende, men det er jo ikke alltid at det gir et bra resultat det heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bedre å prøve å trimme motoren ved å bytte ut forgassere eller liknende, men det er jo ikke alltid at det gir et bra resultat det heller..

Ja det er i de baner jeg tenker, men hvem snakker jeg med som har greie på bytte av forgassere ol. Min lokale forhandler av suzuki virker ikke å ha spesielt peiling på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg handlet en Aquaquick 285 gummibåt med tilhørende 9,9hk Tohatsu (2t) i 2007 til Doralen jeg hadde og denne kjøpte jeg hos West System i Oslo. Forutsetningene for at jeg skulle kjøpe båt og motor var at de justerte opp motoren til 15hk (slik opprinnelig 9,9hk motorene her). Her ble blandt annet forgasser byttet. Fyren som justerte opp hadde god peiling på 2t motorer og bl.a oppjustering. Du kan jo forsøke å kontakte forhandleren for tips og råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...