Gå til innhold

Bimmers sin offisielle båttråd !


Thomaz
 Share

Anbefalte innlegg

Er Scand.. 21 ft lang.. Men vet ikke hva mer enn det den heter.. Seff Mats, kommer M3 ratt å fot gass veitdu :D Hehe

Blir litt stilig med tribals.. Har forresten ikke noen bedre bilder av den.. Han som lakkerer M3`en prata på at han kunne tenkt seg å lekt seg litt med brush på den.. Reelflames etc.. Men blir isåfall ikke før til neste vinter..

Men er det noen som vet åssen det er med førerkort og registrering av båt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 303
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter det jeg vet er det ikke påbudt med gjennomført båtførerprøven, men jeg tror det vil komme på sikt. Dermed er det kanskje greit å bare få gjort det nå å bli ferdig med det før alle kurs blir fulle og mange måneders ventedig. En bekjent har gjennomført dette kurset (jeg skal ta det snart) og han fortalte at det var svært mye han ikke var klar over som han lærte på dette kurset.. Så jeg vil anbefale alle som skal ferdes på sjøen å ta dette kurset enten det blir påbudt eller ei.. Det er forresten fullt mulig å ta dette kurset med eksamen på messa.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir påbudt med båtførerprøven fra og med 2009 intill så og så mange fot eller så og så mange hk, husker ikke det i farta lengre. du har ingen årsavgift nei og trenger ikke registrere den lengre eller. men kan være en fordell. båtførerprøven i seg selv er lett og ta. når jeg var på klokkerholmen tidligere i år og vi holdt båtførerkurs var det stor økning så ville vell tatt det nå føre priser skyter til værs og ledige plasser blir få. den er som sagt lett og ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ta det, som jeg nevnte på messa. Ellers pleier det å foregå på skoler i helgene. Jeg vet at det ble avholdt et kurs på Strømmen videregående skole for en liten tid tilbake. Jeg har ikke prisene i hodet, men på messa er det nå tilbud og der koster det et par-tusen kroner mener jeg å huske. Tror det var 1500kr for kurset og 800kr for eksamen, men ta det med et visst forbehold. Tror det koster bortimot 3000kr utenom messa.

Jeg tror ikke det er påbudt med å ha båten registert, men jeg vil nå hvertfall anbefale det. Hos blandt annet redningsselskapet kan du lese om fordelene med å være registrert. Blir for eksempel båten din stjålet er det en vesentlig større sjangse for å finnen igjen båten enn om den ikke er registrert. Mange av forsikringsselskapene krever også at båten registreres. Jeg har min båt (32,5 fot) registrert i småbåtregisteret, men neste gang jeg handler båt (som mest sansynlig blir nærmere 40 fot eller mer) skal jeg ha den registrert i skipsregisteret. Det gir i tillegg en mye bedre avtale på finansiering og lån. Kan jo finansiere båten som en bolig.. :)

Legger ved linker til både småbåt- og skipsregisteret;

http://www.nis-nor.no/

https://www.redningsselskapet.no/sbr/

Legger også ved noen flere bilder fra båtsesongen 2006 og 2007.. :D

Fikk min fabrikknye båt som jeg bestilte på Sjøen for Alle 2006 etter 3 mnd med forsinkelser.. Følelsen med å rive av plasten på sin nye båt var helt utrolig..

hbfksrihmpvofucug47l.jpg

Hva gjør man når eieren av denne bilen har dratt på sjøferie og står parkert foran en båt som skal sjøsettes..? Jo, man henter trucken og setter den et annet sted på noen påler.. Skulle gjort litt av hvert for å se ansiktsutrykket til eieren når han kom tilbake.. :lol:

y9s6hddonn7aj68nr3jg.jpg

Ingenting er mer spennende enn å utforske gamle militær øyer..

qdkerv9w97c4nzfvh10o.jpg

Militærøy igjen.. Har funnet flere patroner liggende rundt om kring fra krigen..

05ksj5zmvhctzshcs8sf.jpg

Og hva gjør man ikke for at fienden ikke skal oppdage oss?

dbxzy7br5829es0opp9j.jpg

Ikke ofte man er i en korallhavn i Oslofjorden.. Faktisk ikke ofte man finner dette i Norge i det hele tatt..

x4ab4s1r7p8jt8t9na7w.jpg

Pøs på med bilder.. Ingenting annet er morsomt enn å se bilder av sommerens stoltheter.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 ft ja.. Det er voksent.. Ja er vel omtrent samme pris som et hus og det når man skal ha båt av det caliberet..

Så forresten fin ut den båten du har nå og :)

Schnellfaren.. Har du no ide åssen denne båten er med denne motoren? Siden du visste hvordan båt det var :)

Er litt nyskjerrig på det da jeg ikke har prøvd den (eller no særlig båt i det hele tatt)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par tips ang. lite erfaring med båt og rask båt:

-Ta det rolig til du lærer å kjenne båten

-Ta det rolig i nærheten av andre båter

-5 knop 50 meter fra land!

-Se bakover om du graver opp store bølger når du kjører i 5 knop grenser. Om det er tilfelle, slakk av mer!

-Ta det rolig / følg jævlig godt med i nærheten av badeplasser. Også lenger ut enn 50 meter. Folk finner på å svømme de villeste steder.

-rask båt og promille er ikke et sjakktrekk å kombinere

-Ta det rolig etter mørkets frembrudd.

-Ligg unna folk som dørger. (Egen erfaring med 20 meter fiskesene i propellen, selv om jeg krysset ham et godt stykke bak...)

-Om folk drar vannski rundt der du kjører er det også greit å være ekstra på vakt. ( Har vært med på et par tilfeller der kamerater i vannet nesten har blitt påkjørt av skjærgådsjeeper i god fart )

Alt her er jo egentlig sunn fornuft, men en ser en del rart når en er på vannet...

Vis hensyn, er vel en god regel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte og absolutt riktige ting å forholde seg til. Når du skal lære deg båten å kjenne ville jeg ha dratt litt lenger ut enn ut fra båtplassen. Utpå har du stor plass og du har faktisk muligheten til å feile uten å dunke borti naboens Princess 45 og i værste fall få de stakkars gakk-gakkene i propellen. Finn deg en øy med en brygge på og øv deg på å legge til. Jeg husker når jeg gikk fra båten jeg kjøpte i 2006 (solgt 2007) og til den jeg har nå, som jeg kjøpte i sommer (selges nå, i 2008).. Båtlivet er fantastisk.. Man anyway, tilbake til det jeg skulle fortelle om. Det var en overgang fra 1 motor til 2 motorer. Det hele blir dobbelt så vanskelig å lære seg når det er 2 motorer. Kjørte utpå og gjorde meg vandt til to motorer. La meg til flere ganger på øy hvor jeg ikke hadde muligheten til å skade noe, annet enn min egen båt. Nå fungerer det lekende lett og med 2 motorer kan man jo stå stille og snurre båten 360 grader rundt ved å kjøre den ene motoren forover og den andre bakover. Genialt i havner..! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott båt!

Michael:

Likte blandingen av retro racer skrog, skrikende farger og heftig motor!

Båtførerprøven skal bli et krav ja, og det var definitivt på tide. Har vært masse i båt hver eneste sommer siden jeg ble født, fikk egen båt da jeg var 13 og har vært frivillig manskap på en redningskøyte i et par år, og de siste årene har det vært en enorm økning i idioter på sjøen som ikke vet foran og bak på sin egen båt en gang..

Har plutselig blitt en nesten fast opplevelse på fine sommerdager å møte på folk som ikke klarer å holde seg til høyre, folk som prøver å kjøre på deg osv. Men gleder meg uansett mye til at det skal bli sommer igjen (forhåpentligvis her i regnbyen og) og båten skal på vannet!

I mangel av veiavgift kommer det vel snart vannavgift på sjøen i Norge -Hvem hadde blitt overrasket? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med båt!

Har "selv" en clipper 17 foter

Heeey!

Samme som jeg hadde jo :)

Tøffe båter som går utrolig godt til å være så gamle, tror skroget fortsatt er i produksjon under merket Egda.

Jeg hadde bare en 40hk på min, men den gjorde alikevel ca 18 knop med 2 voksne og 2 ungdommer :shock: (og 25 med bare meg)

Når vi fikk den hadde vi på en 115hk i starten, da gjorde den rundt 45 knop tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...