Gå til innhold

diesel eller bensin bimmer neste gang  

62 stemmer

1. 1. diesel eller bensin bimmer neste gang

• Diesel, det er traktor det!!! jeg vil ha I6 bensin!
      45
    • Jeg kjører ikke på bane, gi meg en diesel!
      18

Anbefalte innlegg

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Og jeg liker ikke karakteristikken en diesel-motor har. Den har et altfor kort og stressende arbeidsområde.
:-k Her har jeg totalt motsatt inntrykk, det er jo totalt stressfritt å kjøre en moderne diesel, 1000omdr eller 4500omdr, ett fett, bilen drar like godt hele veien.

Synes det er langt mere stressende å kjøre en bensinbil med krefter fra 5500omdr til 7000omdr. Når det er sagt, god aktiv kjøring er klart mest gøyalt med en sprek bensinbil, siste bensinbil jeg hadde nærkontakt(i helgen) produserte "hele" 140hk utav en Ford 1,7l, men veide til gjengjeld bare 508kg inkl full tank og fører :wink:

Klart man kan runde en bane på heftige tider selv med en diesel, også langt bedre tider en de fleste normale bensinbiler, og man kan ha det svært gøy, vanvittig gøy!

Men man er inne på dette med opplevelse, og det å virkelig kjøre bil handler mye om hva man sanser rundt seg. Lyd er en viktig faktor, og her kommer diesel`n til kort. Ikke grunnet motorlyden i seg selv for denne kan være meget bra. Men det er lyden som turtall skaper, en hissig vill liten tater på 1,4l kan høres helt hinsides sprek ut bare det er nok turtall, og at dette stiger kjapt nok. Bare å se til motorsykkel, ikke rare lyden i motoren, men duverden når de virkelige R-syklene drar av gårde. Det må nesten være nest etter sex 8)

Se også til de som monterer sportsfilter og "trimpotte". Selger sier dette gir "minst" 30hk. Kjøper biter på, for bilen er da virkelig mye sprekere, eller..........?

Allikevell er jeg en diesel mann pr.idag. Grunnen er enkel, jeg opplever diesel motsatt av f.eks Magnus. Det er stressfritt, det er fortsatt noe bedre økonomi i det og jeg har overflod av krefter for mitt daglige kjøremønster. Når jeg derimot får realisert garrasjebilen min, ingen tvil, det blir bensin som også kan kjøres på bane etter bane. Der er jeg enig med Magnus, da er nok diesel litt stressende :wink:

Hva neste familebil blir vet jeg ikke, men pr.idag tror jeg nok dette også blir en Diesel igjen.

Skrevet

Jeg er faktisk litt usikker på hva min neste bil blir. Er litt misfornøyd retningen diesel tar for tiden. Når det er sagt, så er jeg veldig fornøyd med min 520D. Bortsett fra litt mer futt i forbikjøringer fyller den alle mine behov, og når den i tillegg har forbruk som en bensin ikke er i nærheten av, så er den ganske så fornøyelig.

Dette er min første diesel. Om det blir flere tror jeg kommer an på totalpakken (utstyr, tilstand, km, pris osv) på neste bil. Har veldig lyst på en 530 diesel eller bensin. Men det ligger noen år fram i tid.

Som ren entusiastbil må jeg nok fortsatt ha bensin, så derfor har jeg en E30 M3 som jeg kan rase fra meg i :twisted:

Skrevet

Jeg velger bensin, det er ikke det samme å kaste inn 3. giret å rase forbi treigingene langs veien med en dieselbil. Det må være bensin, 6 sylindre i rekke og helst en M på toppdekselet :D

Diesel fyller jeg på traktoren.

Skrevet
Jeg velger bensin, det er ikke det samme å kaste inn 3. giret å rase forbi treigingene langs veien med en dieselbil. Det må være bensin, 6 sylindre i rekke og helst en M på toppdekselet :D

Mens du girer ned, er jeg på god vei forbi, for jeg trenger ikke gire, see ya - hehe.

Er ikke hjernevasket mht bensin kontra diesel, cabrio f.eks, er diesel bannlyst, der må vi ha en I6 med bensin!

8)

Hver bil til sitt bruk ikke sant, og så spørs det på bruken da, eller hva man velger bil med, er vel ikke mange her inne som velger med det øverste hodet vil jeg tro?

(Jeg er intet unntak i den forbindelse)

:oops:

Skrevet

Blir jeg slakta hvis jeg sier at drømmebilen min, sånn bortsett fra M-biler er en diesel?

E39 530DAT...

Aldri prøvekjørt en, men har prøvd endel annet fra BMW med diesel, og jeg elsker rett og slett dieselmotorene, jevnt drag heeele veien. Og jeg kjøper gjerne en dieselbil som min neste bil, så lenge de lar årsavgiften være i fred, og ikke la dieselprisen stige enda høyere.

Skal forøvrig kjøre Stavanger - Oslo med et flyttelass med en 520i i morra...huff. Bilen er lasta opp nå, og jeg tok en prøvetur, den går skikkelig anstrengt. Noen som vil låne meg en 530dat? :P

Skrevet

Jeg har aldri kjørt en dieselbil med jevnt drag. Stort sett er det ingenting under rundt 1600-1700, så veldig mye derfra og til noe over 3000, så daft ut mot sperra.

Skrevet

Mens du girer ned, er jeg på god vei forbi, for jeg trenger ikke gire, see ya - hehe.

Er det en utfordring?

Det tar ikke så lang tid å gire ned og det rykket som oppleves når man jager opp s50'n mot turtallssperra er bare herlig. Bare lyden er nok til å skremme de fleste ut på hvitstripa 8)

Enig i at det er hver sin fordel til hvert sitt bruk, men hos meg er det følelsen som avgjør, det praktiske driter jeg i, det får jeg alltids løst.

Skal man få adrenalinet til å pumpe og nakkehårene til å stå er det rekkesekser bensinmotor som gjelder. Lyden spiller jo også en viktig del av opplevelsen, der er dieselen milevis unna.

Skrevet

Foretrekker bensin, men man må jo innrømme at dieselmotorer trekker bra. Satt på i en Audi 2.7TDI, og gikk som et tog. Og kjørte en Grandis med vag-dieselen, og den drar jo mye bedre enn bensinen..

Samme med Toyotas 1.4D, den drar fletta av 1.6-bensin. Men nå har de jo turbo da...

Personlig misliker jeg dieselknakkingen på 4ere, 6ere har helt ok lyd.

En annen ting er elendig gassrespons 700-1500rpm. Bykjøring, rundkjøringer og kryss er et mareritt med massiv sluring og bruk av første giret der en bensin klarer det samme fint i andre gir.

Jeg liker å bruke turtall, og det blir ikke helt det samme og gire på 4000rpm som 7000. Også blir det jo flere potensielle motorproblemer når det er turbo nedi der. Samt nedsoting av medtrafikanter og høye bruktbilpriser.

Skrevet
Er det en utfordring?

Tror du skal trø varsomt :wink:

Eks:

Beste tid for E46 M3CSL 80-120, 3,3sek

E92 Watterbauer 335d 80-120, 4sek.......... i fjerde gir!!!!!!! :!:

Din E36 M3 80-120, vet jeg ikke, men vil anta den kryper ned mot tiden til 335d om du girer maks ned 8) ?

530d std, klarer øvelsen 80-120 på 4,9sek med manuell kasse og nedgiring, antagelig litt tregere en din, men jeg tror ikke det er så himla mye. Tar man f.eks vekt med i bildet og det faktum at du kanskje har rundt 110-120hk mer så synes jeg at 530d på papiret, I DENNE ENE ØVELSEN, imponerer mere. Den har jo tross alt også handicap i turtall, men tar igjen masse på ett høyere moment som også er langt jevnere(kurve). Hva det endelige resultatet på hjulene blir har vi diskutert over 42sider tidligere så det gidder vi ikke igjen, men turtall og effekt høyt der oppe er din store fordel. Motoren din gjør noe enormt med arbeid på effektoppen, dette skal jo da forhåpentligvis igjen havne på bakhjula :wink:

Synes forøvrig også at 335d ikke var lat i frasparket, og de som snakker om at dieselbiler trenger 1500omdr. for å ta løs, ja....... de kan vel rett og slett ikke ha kjørt en nyere BMW sekserdiesel. Fadern sliter med sin Toyota Diesel, men det skyldes faktorer som Toyota selv er skyld i, m.fl.

Blir vel litt som med en bensin bil også det, legg bilen i 5gir i 40km/t, trykk flatt jern og se hva som skjer. Sier ikke at gassresponsen på en diesel er like kjapp, men responsen holder godt følge med den akselrasjonen bilen har, og vel så det. Og det er vel dette som gjelder, ikke hvor kjapt nåla spretter opp når flater pedalen i fri. Eller snakker jeg bare tullball her nå :roll:

Lyden skal jeg ikke diskutere, er helt enig, det er klart bedre å høre en turtallsvillig motor, som jeg sier over, men det er heller ingen fæl lyd av 530d akkurat. Kakler litt på kald motor og tomgang, men dette er historie ved pådrag. Kan ikke tenke meg at det er noen her inne som ville motsatt seg en E60/61 M5 grunnet tomgangslyden, den overgår dieselseksern til BMW en god gang når det kommer til stygg lyd :wink:

Jeg var å prøvde 335d ifjor, og selv om den har maks effekt på 4400omdr, så drar den faktisk ganske så bra tett opp til 5500omdr. Vet ikke hvor turtallsperren på E36 M3 ligger, men jeg vil nok tro at denne hviner noe mere ja :twisted:

Skrevet

Mange bra innlegg her, og utfyllende svar.

Og det er ingen absolutt sannhet i dette, vi har alle våre preferanser.

Jeg skulle bare gjerne sett at de som har en 320i med M50B20 og foretrekker det, skulle ha prøvd en tilsvarende BMW med diesel, slik at de hadde noe sammenliknings grunnlag.

Det er jo ikke helt rettferdig å sammenlikne en S motor med en diesel, eller en M3 E46 mot en 520d...

Er det en utfordring?

Det tar ikke så lang tid å gire ned og det rykket som oppleves når man jager opp s50'n mot turtallssperra er bare herlig. Bare lyden er nok til å skremme de fleste ut på hvitstripa

Hehe, visste ikke at du hadde S50, men det hadde nok blitt jevnere enn du tror, spesielt om jeg gjør mitt for at motoren yter med med en liten mapping.

Men jeg står det over.

Bensin motor hører hjemme i sportslige biler, og i cabrio selvsagt - men, har mann en vanlig bil, som brukes til det daglige uten å bruke den på bane, har dieselen, uansett om pumpeprisen er 12 eller 13 kr, lavere eller høyere enn dieselen, da har man en mer praktisk motorisert bil.

Skrevet

Dette er et vanskelig valg som jeg går og vurderer selv for tiden. En diesel bruker fort nesten halvparten på mila. Det passer min studentøkonomi best, men jeg er også veldig glad i 6er lyden, draget og lange gir. Jeg kjørte faktisk fra en passat turbodiesel med 140 diesel hk ifjor med en golf 1,6FSI 115hk. Jeg hadde 2 passasjerer, passaten var alene. Dette kun pga. jeg hadde lengre gir enn han og en "kjappere" motor. 80-120 hadde jeg helt sikkert blitt dassa ;)

Bilen brukes mye til vanlig kjøring som det sies her og jeg er helt enig med de som sier at diesel'n er mer enn god nok til vanlig bruk. Jeg er sjelden på bane (Har faktisk ikke prøvd enda) og synes uansett at baneegenskapene til min bruksbil ikke er noe jeg bør fokusere på når jeg kjøper bruksbil. Da bør man heller gjøre som Tommy her inne og kjøpe seg en banebil(m3 gt'n) og en bruksbil (118d) ;)

Har lyst å prøve diesel neste gang, men planen er coupe og føler det kanskje blir litt feil. Samtidig føler jeg meg for ung til å tenke fornuftig og kjøpe diesel ;) Tror rett og slett jeg bare får vente og se når tiden kommer og se hvilke eksemplarer jeg kommer over.

Skrevet
Har lyst å prøve diesel neste gang, men planen er coupe og føler det kanskje blir litt feil. Samtidig føler jeg meg for ung til å tenke fornuftig og kjøpe diesel ;) Tror rett og slett jeg bare får vente og se når tiden kommer og se hvilke eksemplarer jeg kommer over.

Fornuften kommer tidsnok allikvell, håper ingen misforstår meg for jeg er ingen Dieselfantast, men jeg liker diesel til sitt formål. Jeg er nok en del eldre en deg, har familie, hus, katt og akvarium. Hund kommer om en liten stund :wink:

Hos meg blir prioriteringene noe annerledes, men jeg har en garrasje som er 98% ferdig innredet nå. Og dette vil nok bli mitt andre hjem om forhåpentligvis ikke så altfor lenge.

Hadde jeg vært 18-25år idag, og uten familie vet jeg ikke helt hva jeg hadde kjøpt. Trolig en bensinbil da man kan skaffe seg en nyere bil for en rimligere penge. Nevøen min er +20 nå. Han solgte sin Audi A4 1.8t til fordel for en splittny 320d M-sport. Men dette er ikke alle forunt i en alder av 20. Han har råd til dette, og hadde også hatt råd til noe råere brukt bensinbeist. Men fornuften tok overhånd (Folk med peng blir ofte slik :wink: ) Denne bilen er faktisk kjappere en den Cippede Audien han hadde (200hk+). Han skal også Chippe BMW`en hos Hartge, og da har han plutselig en meget potent bybil som ikke koster all verden å drifte.

Skrevet
Er det en utfordring?

Det tar ikke så lang tid å gire ned og det rykket som oppleves når man jager opp s50'n mot turtallssperra er bare herlig. Bare lyden er nok til å skremme de fleste ut på hvitstripa

Hehe, visste ikke at du hadde S50, men det hadde nok blitt jevnere enn du tror, spesielt om jeg gjør mitt for at motoren yter med med en liten mapping.

Men jeg står det over.

He he, var ikke så alvorlig ment. Har ikke prøvd noen moderne dieselbmwer, men skjønner, bare ved å se på tallene, at det hadde blitt "relativt" jevnt. Til vanlig kjøring er nok moderne dieselmotorer vel så bra som like store bensinmotorer og enn så lenge også billigere. Seat(?) har vel gjort det greit med sine tdi'er i WTCC, men alle vet vel hvem som er best der også. Mye av dieselen's gode effekttall skyldes jo snurra(ene) som er påmontert. Ser man på motoren i f.eks 135i har jo den mye samme karakteristikken som en diesel, bare at effekten varer mye lenger.

Jeg kommer nok til å holde meg til diesel på traktoren.

Skrevet
Bensin motor hører hjemme i sportslige biler, og i cabrio selvsagt - men, har mann en vanlig bil, som brukes til det daglige uten å bruke den på bane, har dieselen, uansett om pumpeprisen er 12 eller 13 kr, lavere eller høyere enn dieselen, da har man en mer praktisk motorisert bil.

Har en miata i tillegg, og den hadde ikke kledd diesel nei. Tørr ikke tenke på den stanken hvis man hadde stått i kø med kalesjen nede...

Selvom en 535D går bra, kan den ikke erstatte den fantastiske lyden til M5en i garasjen. Men når man tenker praktisk - S38en er for dyr å kjøre 30k i året i jobb med (med min lønn :lol: ), faktisk dobbelt så dyr som en 530D. Selvom jeg er glad i bil går jeg drittlei av å bruke opp lønningen ved bensinpumpa, når man ser hva annet man kan bruke pengene på...Et interessant tema dette.

Et "skjult" problem med diesel er at man blir svakere på aktiv kjøring og hvordan bruke bilen max. Diesel er lagt opp for bedagelig kjøring, og folk som har kjørt diesel i mange år vil få problemer med å håndtere/bruke en motorsterk bensinbil på landevei og bane.

Det er blitt veldig vanlig å kjøre en drittbil m/diesel til daglig, og godbilen (i form av M3/driftejapser m.m) kun på sommerkvelder og tre banetreff i året. Det er ikke veien å gå hvis man vil opprettholde gode kjørekunnskaper - veien til gubbe er kort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...