Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er di så oppskrytt forresten? Hva er så ille med rekkesekserne til BMW?

snu spørsmålet; hva er det som er så fantastisk.. det har ikke jeg klart å se iallefall.. og ja, lyden kan være fin... synes dog at den fantastiske sekserlåten er litt oppskrytt.. :lol:

• Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

snu spørsmålet; hva er det som er så fantastisk.. det har ikke jeg klart å se iallefall.. og ja, lyden kan være fin... synes dog at den fantastiske sekserlåten er litt oppskrytt.. :lol:

Moment, effekt, lyd, register, gangen

Skrevet

Vel, det er nok hver sin smak.. I en prisklasse av 500 000kr ville jeg mye heller hatt en E60 520d 177hk enn en E60 523i 190hk.. Grunnen er enkel, halvert forbruk på alle områder, mye større tuningspotensiale (til en realistisk pris) og ikke minst.. En nesten like hurtig bil til en rimeligere penge.. Jeg har faktisk sett en film av Alpina D3 (diesel-firer på 200hk) og lyden der var absolutt ikke ille. Den var faktisk ganske smågrom.. ;)

Ingenting er galt med BMW's seksere, men at de er litt oppskrytt, ja.. Sammenlikn en sekser og en firer som er ganske like ytelsesmessig og se hva vi får da..,

520i, 1995ccm, R4, 170hk ved 6700 O/min, 210Nm ved 4250 O/min. 0-100km/t går unna på 8,7 sekunder og toppfarten står til 224km/t. Co2 utslipp, 162g/km.

520i, 2171ccm, R6, 170hk ved 6100 O/min, 210Nm ved 3550 O/min. 0-100km/t går unna på 9,0 sekunder og toppfarten står til 226km/t. Co2 utslipp, 219g/km.

Alle motorer med turbo kan være spreke. Prøvd en sekser med turbo? Den går bedre ;)

Ehm.. Nei.. Raskere fra 0-100km/t, ja, høyere toppfart, nei.. ;)

Dette er ikke annet enn imponerende fra 4'eren sin side..

520d, 1995ccm, R4, 177hk ved 4000 O/min og 350Nm ved 1750 O/min. 0-100km/t går unna på 8,3 sekunder og toppfarten står til 231km/t. Co2 utslipp, 136g/km.

525d, 2497ccm, R6, 177hk ved 4000 O/min og 400Nm ved 2000 O/min. 0-100km/t går unna på 8,1 sekunder og toppfarten står til 230km/t. Co2 utslipp, 179g/km.

Skrevet

Ille er de vel ikke (med unntak av M52B28 da :lol:), men hvor mange ganger hører man ikke at "bmw skal ha sekser" osv.. Du sa jo nettopp noe lignende selv.

Rekkeseksere har vel egentlig ingen fordeler annet enn rolig gange og (subjektivt) fin lyd.

M3 har V8, M5/M6 har V10 og snart blir det garantert flere motorer med eksosvifte. Jeg tipper sekserne ikke blir så ettertraktet når toppmodellene har noe annet. Vi får se om ti år? :)

Saltkjelen, blir vel litt feil å sammenligne to generasjoner av motorer, men det er ingen tvil at dieselene har kommet langt. Var noe annet når jeg kjørte diesel; Citroen 2,1td med 110hk/250nm - lyd som en traktor. Derimot var det fine dieselpriser på den tiden!

Skrevet

Klart den nye 177hk dieselfirer til BMW er bra. Er en grunn til at den får så mye skryt, men den har ikke karakteristikk og lyd som en bensinsekser.

Det har med følelser å gjøre også. Har man ikke den store lidenskapen for motorer er selvsagt en konvensjonell firer et utmerket valg, men handler man etter hva man føler er det grommere med en sekser. Klart det her blir VELDIG personlig. Alle liker ikke det samme.

Synes bare det er litt feil å si at di er så oppskrytt, for det er jeg absolutt ikke enig i.

Di talla sier ikke så mye egentlig. Kan være forskjellig utvekslinger på di bila der for alt jeg vet. Samme bil med sekser og firer som har samme ytelser i form av tall. Sekseren har maks moment før fireren, men fireren går bedre, det rimer ikke.

Skrevet
BMW's rekkesekser går langt tilbake og tid. V8 er det i èn bil, det gjør ikke at rekkesekserne blir glemt for at "alle" plutselig skal ha åtter.

Etter det jeg vet sitter det 8'er i flere enn bare èn bil.. Så vidt jeg husker har vel E34 530i, E39 535i, E39 540i, E31 840i/Ci, E38 730i, E38 735i, E38 740i, E38 740d, E52 Z8, E60 540i, E60 545i, E60 550i, E65 735i, E65 740i, E65 740d, E65 745i, E65 745d, E63 645Ci, E63 650i, E39 M5, E92 M3, E53 X5 4.4i, E53 4.6iS, E53 4.8iS, E70 X5 4.8i, E71 X6 xDrive 50i, alle med V8'ere under panseret.. ;)

Skrevet

I en test på 0-100 har bunndrag mye å si. Bunndrag får man av moment på bånn.

Kan være sekseren er såpass tung iforhold til fireren at det gjør utslaget.

Er jo helt jalla av BMW og selge 525 dyrere enn 520 når 520 går bedre

Skrevet
Riktig, og se så populære di har blitt :lol:

Bare å reise over til statene det, så vil du se de fleste av disse modellene her daglig. Man finner jo knapt en E60/E61/E63/E64/E65/E53/E70 (bare for å nevne noen) med mindre enn en 8'er "over there".. ;)

Skrevet

Det har med norges avgifter å gjøre.

Se på hva folk velger å bruke i sine racingprosjekter. Hadde V8 vært så jævla gromt hadde de valgt det kontra sekser. Slike prosjekt koster skjorta uansett, så kan ikke bruke prisen på motoren som grunnlag for argument synes jeg.

Kan ikke nekte for at BMW's rekkeseksere er mer populære enn V8'erne

Skrevet

Moment, effekt, lyd, register, gangen

320 motoren er jo nå blitt 4èr, som tidligere var 6èr. Den viktigste årsaken til det er vell at man får lavere vekt på motoren, som er meget viktig for en bil, dessuten lavere produksjons-kostnader...

Skrevet

Nå er BMW omtrent alene om å bruke rekkeseksere - det er vel neppe fordi det er en overlegen konstruksjon? :)

I en test på 0-100 har bunndrag mye å si.

Litt usikker på hvordan du ville tatt en 0-100 test, men jeg ville begynt på et turtall så høyt som mulig uten å få hjulspinn / svi clutch og så ligge så nærme effekttoppen (nei bilknupp, ikke momenttoppen) som mulig hele tiden.

Bunndrag er veldig fint til daglig kjøring hvor man ikke orker gire derimot.

Skrevet

Jeg synes denne passer fint inn her: http://www.e31.net/engines_e.html

Vibrasjon = energi, så om 6'ern vibrerer mindre, betyr det(i teorien) at den skal klare å produsere mere effekt.

Hva slags motor som er "best", kommer ann på hvor den skal brukes og hva den skal brukes til.

Ideélt sett så er 500cm^3 per sylinder å foretrekke, da kan man også si at en 6'er kan ha større volum. Og en 8'er kan ha større enn 6'er osv.

4'erns fordeler er bl.a. at den er mere kompakt og veier mindre(som regel)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...