Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vurderer å kjøpe meg ett sett med 20" felger bilen, men lurer på hvordan det vil bli seende ut.. Noen som har 20" her på forumet og muligens har bilder av dette tilgjengelig? :)

Har fått tilbud på en ny type felg av merke Zito, noen som har erfaring med disse felgene?

Skrevet

Kjører 19" fra Zito, ikke no å si på kvaliteten;) 20" er mye på touringen da, å ikke godkjent ifølge BMW norge på grunn av skråe dempere å fjærer... Er vistnok bare 18" som er lov, ble for lite fjærende gummi.. bla bla bla....

20" vil nok se rått ut;) kjør på;)

Skrevet

Jeg skal spare deg for noen kroner;

20" er for stort på E39! Det er ikke pent.

19" er perfekt! Kjørte en senka E39 Touring med 19" Breyton Inspiration i går. Småhard å kjøre, men den ser unektelig meget bra ut.

Skrevet
Jeg skal spare deg for noen kroner;

20" er for stort på E39! Det er ikke pent.

19" er perfekt! Kjørte en senka E39 Touring med 19" Breyton Inspiration i går. Småhard å kjøre, men den ser unektelig meget bra ut.

har 20 på min E39 M5 går heilt fint ingen problem med det. å det er pent..

Skrevet

Tror faktisk jeg går for dette ja, vet jo att E39 sluker felger da... :shock:

Jeg tror også det blir skikkelig rått, bilen er svart m/chrome så jeg regner med det blir lækkert med 20"felger som har svart center og skikkelig bred chrommakant! :lol:

Men blir det virkelig så hardt å kjøre på som mange sier? Har ikke kjørt noe større enn 18" før..regner jo selvsagt med at det blir litt annerledes, men håper ikke det er helt utidig å kjøre med..? :?

Hadde vært topp å sett bilder av e39 med 20" da(både sedan og touring), var ikke så enkelt å finne... :D

Skrevet

dipx8k0syszfow3uoqjq.jpg

min bil med 20" felgene jeg hadde i fjor!bakfelgen var 10*20!

pent? ja

komfort? tja litt

gode kjøreegenskaper? nei! det blir alt for mye uavfjæret vekt og understellet henger ikke med når det blir ugjevnt underlag!

Skrevet

Husk at E39 520i originalt ble levert med 15" felger og at både chassis og understel er kalibrert for at en signifikant del av bilens støtdemping og dynamiske egenskaper er tilpasset denne dekkdimensjonen (og/eller tilsvarende dimensjoner). Jeg vil derfor påstå at 16"-17" er optimalt på denne modellen hvis man primært kjører i Norge... kanskje 18" felger hvis man kjører mye på Autobahn. Både 19" og 20" felger blir for stort for E39 og bilens kjøreegenskaper blir betydelig dårligere med slike felger (les: bilens konstruksjon er for gammel). Gutta som fant opp "bling" har aldri vært kjent for å vite mye om chassisrespons og dynamisk stabilitet... :wink:

Skrevet
Husk at E39 520i originalt ble levert med 15" felger og at både chassis og understel er kalibrert for at en signifikant del av bilens støtdemping og dynamiske egenskaper er tilpasset denne dekkdimensjonen (og/eller tilsvarende dimensjoner). Jeg vil derfor påstå at 16"-17" er optimalt på denne modellen hvis man primært kjører i Norge... kanskje 18" felger hvis man kjører mye på Autobahn. Både 19" og 20" felger blir for stort for E39 og bilens kjøreegenskaper blir betydelig dårligere med slike felger (les: bilens konstruksjon er for gammel). Gutta som fant opp "bling" har aldri vært kjent for å vite mye om chassisrespons og dynamisk stabilitet... :wink:

Kongen over trillbaarhjul har talt! :lol:

Neida, men som jeg har sagt til deg foer; det er ikke ALLTID teori og praksis foelger hverandre 100%.

Jeg merker ikke nevneverdig forskjell paa min med 18" originalhjul, som jeg bruker paa bane og vinter, kontra 20" Hartge som jeg har paa naa.

Og dette er basert paa PRAKTISK erfaring.

Skrevet

i døra på min 1997 523 er det oppgitt dimmensjoner opp til 265 dekk på 18"(mulig det var 255) så at bmw bare mener at man skal ha ballongdekk på e39 er vel ikke sant! desuten er mine nye 19" felger ikke noe tyngere enn di 17" orginal felgene som sto på da jeg kjøpte bilen! sånn sett bort ifra at man selfølgelig mister litt komfort så ser jeg overhodet ikke noe problem med å kjøre på 18-19" felger! merker ikke særlig forskjell fra 17" vinterdekk til 19" sommerdekk!

Skrevet

Kongen over trillbaarhjul har talt! :lol:

Neida, men som jeg har sagt til deg foer; det er ikke ALLTID teori og praksis foelger hverandre 100%.

Jeg merker ikke nevneverdig forskjell paa min med 18" originalhjul, som jeg bruker paa bane og vinter, kontra 20" Hartge som jeg har paa naa.

Og dette er basert paa PRAKTISK erfaring.

Ja... det er utrolig hva man kan venne seg til bare man går inn for det og holder på lenge nok. Praktisk erfaring med en E46 M3 er nok noe annet enn praktisk erfaring med en E39 520iA. Din bil er bygget for store felger... det er ikke en gammel E39 uten større endringer på understelet.

I døren på min bil står det også detaljer vedr. 255/35-18 felger/dekk, men det er ikke det samme som at det er den beste dimensjonen i relasjon til bl.a bilens dynamiske egenskaper.

Skrevet

Ikke alle som bryr seg vettu ;)

Skrevet

Ja... det er utrolig hva man kan venne seg til bare man går inn for det og holder på lenge nok. Praktisk erfaring med en E46 M3 er nok noe annet enn praktisk erfaring med en E39 520iA. Din bil er bygget for store felger... det er ikke en gammel E39 uten større endringer på understelet.

I døren på min bil står det også detaljer vedr. 255/35-18 felger/dekk, men det er ikke det samme som at det er den beste dimensjonen i relasjon til bl.a bilens dynamiske egenskaper.

Jeg har praktisk erfaring med både 18" (vinter), 19" og 20" (begge sommer) på E39 520iA, som kun var modifisert i understellet med H&R høydejusterbart understell.

18" og 19" var helt uproblematisk å bruke, men det er jo underforstått at det går utover bilens kjøreegenskaper, særlig på dårlig vei. Bilen blir mye mer stiv og stump sammenlignet med 15" originalhjul. 19", selv med 275/30-19" bak, sporet ikke nevneverdig, og bilen var på langt nær ikke plagsomt ukomfortabel å kjøre (min mening).

Derimot vil jeg fraråde deg å øke fra 19" til 20", av følgende grunner:

1. Bilen blir merkbart stivere og tar til seg ujevnhetene i veien i MYE større grad enn på 19". Sporing etc. var derimot ikke noe problem på 20".

2. Det er svært lett å ødelegge felgene i 20", særlig "billigfelger" ala Zito.

3. 19" ser mye bedre ut enn 20". E39 "sluker" ikke hjulene på langt nær så mye som E60, der 20" nærmest er et must.

4. Som Gunnar sier; det er noen lapper å spare på å kjøpe 19" kontra 20".

Lykke til med felgvalget! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...