Gå til innhold

Hvilken er penest\råest av E30 eller E60? :)  

93 stemmer

1. 1. Hvilken er penest\\råest av E30 eller E60? :)

• E30
      66
    • E60
      29

Anbefalte innlegg

Skrevet

Disse kan jo ikke sammenliknes i det hele tatt. To forskjelle tidsepoker, målgruppe og produksjonsregler.

E30 er sportvognen framfor noen, en leken rakker på 4 hjul som selv med minste motor biter godt fra seg på meget krevende veier.

E60 er en familiebil med komfort, passasjerplass og er ikke bygd på kompromisser i den grad som E30 er.

E60 skal dra biltralle med E30 bakpå til og fra treff. Ja takk, begge deler.

Av det BMW har produsert de siste 5 årene så er E60 i top 3 av de peneste bilene, sammen med E92 og Z4 M Coupe, selv om de to førstnevnte spesielt har seriøse designmessige issuer med hekken. Men hver sin smak!

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Som sagt to biler fra forskjellige årtusen, men e30 har jeg bestandig likt, men e60 tok lang tid før jeg klarte å akseptere som en ordentlig bmw.

E30 :P =kosebil. E60=bruksbil

Skrevet
Disse kan jo ikke sammenliknes i det hele tatt. To forskjelle tidsepoker, målgruppe og produksjonsregler.

E30 er sportvognen framfor noen, en leken rakker på 4 hjul som selv med minste motor biter godt fra seg på meget krevende veier.

E60 er en familiebil med komfort, passasjerplass og er ikke bygd på kompromisser i den grad som E30 er.

E60 skal dra biltralle med E30 bakpå til og fra treff. Ja takk, begge deler.

Jeg er enig i mye av det du skriver, men at E30 generelt evt. er en "sportsvogn" er et relativt nytt fenomen. Da jeg kjøpte en 1987 E30 320i i 1988 var enkelte av de alminnelige E30 modellene mest kjent for M20 motoren... ingen andre bilprodusenter kunne levere en liten rekkesekser i en like sexy innpakning som BMW, men det var flere andre bilprodusenter som hadde en høyere sportsvognfaktor på deres modeller enn BMW hadde med E30. VW Golf II GTI 16-ventiler, Fiat Ritmo 130 TC Abarth, Peugeot 205 GTI 1,9... sånn bare for å nevne noen... var bilmodellene unge menn (og sikkert enkelte kvinner) drømte om på denne tiden. BMW E30 M3 og tildels E30 325i var alt for dyre for folk flest... og E30 M3 hadde jo først kommet på markedet to år tidligere (1986) så det var litt begrenset hvor godt folk kjente til modellen i 1988. Det var også mange som var kritiske til designet på E30 M3 da den kom på markedet og et regulært ikon ble modellen derfor først noen år senere. Mercedes-Benz W201 190E 2,3-16 hadde en mye bredere appel i befolkningen på slutten av 80-tallet, men den modellen kom på markedet allerede i 1983 og var naturligvis litt mer kjent av den grunn. Porsche hadde jo også et par fornuftige konkurrenter i form av 944 Turbo og 924 S... og Audi presenterte deres Audi 90 Quattro 2,3E 20V noen år senere... så det var med andre ord ikke lett for BMW å etablere E30 som et reelt sportslig alternativ. Det klarte BMW imidlertid og det er også årsaken til at 3-serien i dag er et begrep... mye takket være nettopp BMW´s M3 modeller.

Skrevet

Folk kan si hva dem vil,men e30 er nok den råeste.

e60 er flott den,og kan for all del være sportslig også.

Biler må bli satt som råe etter faktoren med lik motor,dvs at en e30 med en 507hk v10 slår den e60`n så langt ned i støvla som det går ann.

Hva største "vanlige" motor alternativ angår,så ville jeg nok valgt e60`n 507hk,fremfor m3`n 235hk.

Skrevet
Jeg er enig i mye av det du skriver, men at E30 generelt evt. er en "sportsvogn" er et relativt nytt fenomen.

Ja, begrepet "sportvogn" kan diskuteres lenge, jeg vet det har vært rot til diskusjon hos f.eks NSK og deres definisjon av sportsvogn. Det jeg primært mener er at E30 er "sportvognen" framfor noen, fra BMW. At en Fiat Abarth, Porsche 911 eller Opel GT er en mye mer riktig type å kalle sportsvogn er jeg enig i. Skulle vel strengt tatt valgt et annet ord ser jeg :)

Skrevet

E30 323i og 325i var for meg rene sportsbiler da jeg vokste opp på 80-tallet. Vi var ikke gamle nok til moped engang så vi syklet til sentrum i helgene for å se på biler. Og det var liksom ikke helt det samme å se Sierraer, Kadetter og Volvo 240 dure rundt i gatene som når BMW-gutta kom.

Sekser-lyden husker jeg ennå og da de showet med breisladder ut av alle kryss, da skjønte jeg at det måtte være noe ekstra med de bilene.

Vi snakket og drømte mye om disse BMWene som gikk sååå fælt! :D

Så E30 vil alltid være noe spesielt for meg :wink:

06.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...