Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe,apropos tidl dieselmotorer, husker før i tiden, dvs på 90-tallet, da måtte man avlese/stemple kjørte km i motoren får så å betale avgift for antall kjørte km.!! Når jeg fikk lappen i 94, kjøre jeg rundt i min fars Mazsa 626 2.0D. Den var det lite futt i...... :D

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg synes karakteristikken på diesel-motorer er bedre til hverdagskjøring. Den har rett og slett mer trykk i bunn og mellomregister der man virkelig trenger det.

Slik er det ikke lenger (noe som var en del av mitt poeng)... motoren i f.eks en E90/91 335i yter i dag hele 400 Nm ved kun 1300 rpm... motoren i en E90/91 335d må ha 1750 rpm for å yte de maksimale 580 Nm. Ergo yter motorene nogenlunde like mange Newtonmeter ved 1300 rpm, men 335i motoren er allikevel betydelig sterkere iom. at den yter 400 Nm over et mye bredere register... 1300-5000 rpm mot 580 Nm mellom 1750-2250 rpm.

Tilsvarende er det for BMW´s små bensinturboer også. Mini´s 1,6 liter rekkefirer med turbo yter 175 HK ved 5500 rpm og 260 Nm mellom 1700-4500 rpm. E90/91 318d yter f.eks 143 HK ved 4000 rpm og 300 Nm mellom 1750-2000 rpm. Moderne bensinbiler med turbo har faktisk et bredere effektregister enn dieselmotorer både når det gjelder hestekrefter og dreiemoment. Det helt store er imidlertid; som tidligere nevnt, at heller ikke forskjellen i drivstofforbruket er den helt store lenger... ergo mener jeg at fremtiden for dieselmotorer allerede har vært.

Skrevet

Kanskje ikke ved å kjøre dem, men i innkjøp derimot....:)

La meg ta et annet eksempel da... E90/91 335i kommer snart med 355 HK... og rundt 450 Nm mellom 1300-5000 rpm. Hvilken modell tror du er mest interessant å kjøre av en oppgradert 335i fra BMW og en 335d med trimchip ?... :wink: ... En bensinmotor med turbo (eller flere turboer) vil nesten alltid være sprekere enn en tilsvarende dieselmotor... så når den drivstofføkonomiske delen ikke er like aktuell lenger er det ikke mye tvil om hvilken modell man bør velge.

:D Endelig en som har skjønt det, jeg har bestandig påstått att en diesel aldri vil kunne konkurere med en tilsvarende bensin motor med turbo, problemet har vært pris på en bensin bil med 3 liters motor og turbo da denne som regel vil få mye mere hk enn en tilsvarende diesel og dermed koste mye mere her i Norge pga avgifts systemet som belønner høyt moment og forholdsvis lite hk.

Men når jeg har sagt det så hadde jo ikke en 335d med over 300hk vært å forakte som familie bil heller 8) (selv om jeg betegner det som traktor)

Skrevet

Hva er det egentlig du forsøker å overbevise meg om!? At bensinmotorer er mer interessant og morsom å kjøre enn diesel hvis drivstofføkonomi og innkjøpspris ses på som uvesentlig? Dette er vi til opplysning enig om. Hvorfor tror du jeg kjører en 330xi og ikke en chippet 330xd?! ;)

Poenget mitt var å vise at den heftigste bilen Trimchip.com har levert er en BMW 535d (Ikke Audi, Mercedes eller andre merker, men BMW!) Dette er en bil som er mer oppnåelig for de fleste av oss med tanke på innkjøpspris, sammenlignet med en M-modell/RS6, samtidig som du får ytelser nesten på samme nivå som en M-bil. :)

Mitt poeng er at jeg faktisk ikke er så imponert over at en chippet dieselmotor i dag er kraftig... det er ikke på dette området at utviklingen i dag er imponerende. Defor viste jeg til Audi RS6 og senere N54B30 motoren i E90/91 335i... hvorfor kan du lese om i et av mine andre innlegg. Trimchip har sikkert bra chipper de, men spesielt teknisk imponerende er de i realiteten ikke... og knapt nødvendige heller som mine eksempler viser... :wink:

Skrevet

Har hatt gleden av å kjøre både E61 535d uten chip og E92 335d med og uten AC Schnitzer chip :twisted:

Skal vel være ca 326hk og litt over 800nm i 335d etter chippen.. Og jeg kan skrive under på at det GÅR UNNA! Selv om den egentlig går stygg fort fra før uten chippen :D

Er vel 286hk og 580nm i den da?

Var nesten mest gøy over 100 km/t.. Men da må man fort passe lappen :D

Men om jeg kunne velge mellom 335i og 335d, hadde det nok blitt bensinen gitt! Lyd er fint 8)

Skrevet
Jeg synes karakteristikken på diesel-motorer er bedre til hverdagskjøring. Den har rett og slett mer trykk i bunn og mellomregister der man virkelig trenger det.

Slik er det ikke lenger osv.... quote]

Med andre ord får jeg ikke lov til å ha min mening? :)

Jeg sier bare hvordan jeg føler det i den virkelige verden.

Du referer til en drøss med tall og fakta, men det er langt flere faktorer enn maksimale dreiemomenter og effekter på turtallsområder som avgjør hvordan det totale bildet er. Gitt at det maksimale dreiemomentet starter på et gitt turtall så kan motoren ha 90-95 av det dreiemomentet på litt lavere turtall eller høyere turtall. Utveksling på gir og differensial gir også store utslag.

Dieselen har et mye kortere effektregister, men på elastitetstester jeg har sett har den alltid vært overlegen bensiner med tilsvarende effekt.

Skrevet

Litt på siden av diskusjonen her, men for min del tillater ikke økonomien å kjøpe ny bil og jeg må forholde meg til eldre modeller, og det i lang tid fremover.

For mitt bruk blir dermed dieselen sine egenskaper overlegen sammenlignbare bensinalternativer. Sammenligner jeg 728i og 730d fra 99 så mener jeg at jeg kommer bedre ut både angående motorkarakterestikk og økonomi.

Skrevet

Dieselen har et mye kortere effektregister, men på elastitetstester jeg har sett har den alltid vært overlegen bensiner med tilsvarende effekt.

Det er ikke noe hokus pokus over en dieselmotors effektkarakteristikk i forhold til en tilsvarende effektkarakteristikk for en bensinmotor. Årsaken til de tradisjonelt gode elastisitetstestene for en kraftig dieselmotor skyldes tilgjengelig effekt (hestekrefter inkl. moment) i et på forhånd angitt turtallsområde (gearing). For å gjøre en lang historie kort er det nye nå at bensinmotorer som N54B30 motoren i f.eks E90/91 335i har en effektkarakteristikk som minner om en dieselmotor, men med to store fordeler som en dieselmotor typisk ikke har. Den har som tidligere nevnt et mye bredere dreiemomentsregister og den har en høyere toppeffekt på et høyere turtall som den kan utnytte ved hjelp av gearingen. En høyere toppeffekt er det ikke uvanlig at en bensinmotor har i relasjon til en dieselmotor, men at den også har mer moment ved et tildels betydelig lavere antall omdreininger på motoren er den store nyheten som også kommer til å medføre at dieselmotoren blir en parantes i historien om personbiler. Når en dieselmotor ikke er hurtigere, mer elastisk eller signifikant mer økonomisk... og pumpeprisen på diesel i tillegg er høyere enn for bensin... hva skal vi da med dieselmotorer i personbiler ?

Kikk litt på elastisitetstesten (80-120 Km/t i hhv. 4/5 gear) for modellene E90 335i og 330d. BMW oppgir at 330d bruker hhv. 5,0 og 6,4 sekunder på øvelsen... 335i bruker tilsvarende hhv. 5,3 og 6,3 sekunder. Det var ikke mye hurtigere for 100 ekstra Newtonmeter i 330d motoren. Hvis vi imidlertid sammenligner med en mer tradisjonell bensinmotor som N53B30 motoren i E90 330i ser vi straks et mer kjent bilde.... den klarer den samme øvelsen (80-120 Km/t i hhv. 4/5 gear) på hhv. 6,2 og 7,7 sekunder... knapt så imponerende.

Vi må også huske på at man med begge bensinmotorene har muligheten for å geare ned et gear... dvs. gjennomføre øvelsen i 3. gear... noe dieselmotoren ikke har pga. et begrenset effektregister (så forstår man også bedre hvorfor F1 biler har en maksimal effekt ved hele 18000 rpm).

Konklusjonen må derfor være at effektutviklingen (dreiemoment) på en moderne bensinmotor med turbo til forveksling minner om effektutviklingen på en dieselmotor, men med en høyere toppeffekt (hestekrefter) ved et høyere turtall.... altså det beste fra to verdener. Så når en moderne bensinmotor med turbo er hurtigere, like elastisk og mer eller mindre like økonomisk... og pumpeprisen på bensin i tillegg er lavere enn for diesel... hva skal vi da med dieselmotorer i personbiler ?

... og vi har ennå ikke snakket om helsefaren med dieselpartikler...

Skrevet
Dette var interessant lesing Fredrik! Det er vel ikke lenge før vi finner bensinmotorer med turbo i de fleste BMW modellene nå da tenker jeg!?

Trolig er det den veien det går og mitt bud er at BMW snart kommer med deres ekvivalent av VW/Audi´s usedvanlige effektive TSI motor. Det er en bensinrekkefirer på kun 1,4 liter som foreløpig yter maksimalt 170 HK ved 6000 rpm og 240 Nm ved 1750 rpm. I kombinasjon med den geniale 7-trinns DSG automatgearkassen klarer f.eks Golf GT 0-100 Km/t på 7,7 sekunder og en topphastighet på 220 Km/t. BMW´s nåværende evolusjon av N42 bensinrekkefireren på 1995 cm3 som f.eks i E90/91 320i yter maksimalt 170 HK ved 6700 rpm og 210 Nm ved 4250 rpm virker utvilsomt litt gammeldags i denne sammenhengen. VW har allerede prototyper av TSI motoren som yter 240 HK og rundt 300 Nm. Dette vil si at en moderne bensinrekkefirer på kun 1,4 liter med turbo/kompressor er mer effektiv enn en tradisjonell bensinrekkesekser på rundt 2,5 liter som yter ca. 200 HK. Dagens dieselteknologi har i relativ forstand ingen muligheter til å oppvise en tilsvarende utvikling innenfor overskuelig fremtid. E90/91 325i har forøvrig en bensinreksekser på hele 2996 cm3 som kun yter 218 HK og i denne sammenhengen marginale 270 Nm... en imponerende konstruksjon isolert sett, men den viser ikke veien fremover på samme måte som VW´s lille TSI motor. Det gjør imidlertid den tidligere nevnte Mini Cooper S motoren på 1,6 liter som yter 175 HK ved 5500 rpm og 260 Nm mellom 1700-4500 rpm (overboost). Jeg blir derfor ikke overrasket hvis BMW om ikke alt for lang tid har en turbovariant av N42 motoren klar i bl.a 3 og 5-serien som yter 250-300 HK og har et maksimalt dreiemoment på 300-350 Nm mellom 1700-5000 rpm.

Skrevet

Du har virkelig rett Fredrik (nok en gang).

Jeg har selv rattet mye rundt i en ny Golf GT og det er virkelig en imponerende motor. Likner veldig på en dieselmotor, men skyvet avtar ikke før på 6000 rpm. Jeg har bare testet GT med 6 trinns manuell og denne kassen passer meget bra. La oss ikke glemme at denne bilen har et vanvittig lavt bensinforbruk. Selv med langvarig og spesielt hard kjøring på høyt turtall med mange gasspådrag vil Golf GT skjelden vise et forbruk på over en liter på mila.

Jeg tror ikke de store motorene til BMW kan levere samme sensasjonelt lave bensinforbruk, så ditt resonement mht bensinforbruk faller litt igjennom da en dieselbil ER radikalt mer økonomisk. Enn så lenge i alle fall. Jeg opplever at bensinforbruket, selv på en moderne motor fra BMW går i taket om man kjører hardt. Samme effekten er til stede i en bil med turbodiesel-motor, men i mindre grad. FOr at det virkelig skal lønne seg å kjøpe bensin må diesel bli enda litt dyrere.

Skrevet

Jeg tror ikke de store motorene til BMW kan levere samme sensasjonelt lave bensinforbruk, så ditt resonement mht bensinforbruk faller litt igjennom da en dieselbil ER radikalt mer økonomisk. Enn så lenge i alle fall. Jeg opplever at bensinforbruket, selv på en moderne motor fra BMW går i taket om man kjører hardt. Samme effekten er til stede i en bil med turbodiesel-motor, men i mindre grad. FOr at det virkelig skal lønne seg å kjøpe bensin må diesel bli enda litt dyrere.

Jeg støtter dette ressonementet, men det interessante er at man sa det samme for 10 år siden... altså at dieselmotorer utvilsomt alltid kommer til å være mest økonomisk jo større og tyngre kjøretøyene er. Så kom dieselrevolusjonen med høytrykkspumpe og common-rail... og plutselig var diesel mest økonomisk i små og lette kjøretøyer også. Nå har utviklingen tatt en helt uventet retning iom. at bensinmotoren i det stille er utviklet til å være mest effektiv og økonomisk i flere og flere segmenter i markedet.... ikke bare når det gjelder små rekkefirere, men nå også når det gjelder mellomstore rekkeseksere som BMW´s N54B30 motor (f.eks E90 335i).

Det er naturligvis drivstofføkonomiske aspekter på minst tre fronter som driver denne utviklingen fremover. Det er kravet til å kunne kjøre flere kilometer pr. liter, lavere utslipp av CO2, NOX (partikler) og den prekære raffineringssituasjonen som ikke kan håndtere selv dagens etterspørsel etter diesel (iallefall ikke innenfor 5-6 år). Spesielt den siste årsaken er den viktigste årsaken til at dieselprisen stiger kraftig for tiden. Et annet faktum er at utviklingen innenfor dieselteknologien på mange måter foreløpig har stagnert pga. kravet til å kunne kjøre på renere dieseltyper... man kan ikke presse motorene til å yte stort mer uten at nettopp bl.a CO2 og NOX tallene skyter i været. Tilsvarende er det ikke for bensinmotoren... der er det først og fremst turboteknologien som har vært begrensningen, men med mer avansert software og ikke minst direkteinnsprøytning har man kunnet finjustere forbrenningen så grenseverdiene for div. utslipp også er fornuftige når effekten øker.

Som du er inne på er motoren i Golf V 2.0 GTI et godt eksempel i denne sammenhengen... det er en svært fin konstruksjon i forhold til tidligere tiders bensinmotorer med turbo. I Audi TTS yter denne 1984 cm3 store rekkefireren hele 272 HK og 350 Nm... og det med et blandet bensinforbruk på kun 0,80 liter/mil. Jeg vil mene at denne motoren, VW´s 1,4 liter TSI motor og ikke minst BMW´s N54B30 motor nå er state of the art innen motorer. Hvem hadde trodd dette for 3-4 år siden da dieselhysteriet raste som værst, men som alltid tar det litt tid før nyhetene når frem og markedet reagerer. Vi er imidlertid relativt tidlig ute med nyhetene her inne... :wink:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=1 ... rag#161130

Skrevet

Det er en grei sammenlikning å kjøre 335i mot 335D mot hverandre, bensinturbo står ikke tilbake for dieselturbo - men i virkelighetens verden, slik det NÅ ser ut - så står valget for ola nordmann mellom å kjøpe en E91 320i mot en tilsvarende E91 320D, altså melk og brød motorer, og ikke (dessverre) blant de mer effektsterke - og hva tror du da man velger?

En 320d er faktisk ganske sprek, en 320i er det IKKE!

Dieselen bruker mindre og i RL forbruk, er ikke bensinen i nærheten, jeg rattet en 318i 06 model E90 i nesten to år, bykjøring så lå den på en liter, langkjøring 0.7.

Hva BMW oppgir gir jeg en lang marsj i, det virker nesten som de prøver å pynte på forbruket mht bensinen?

Uansett - en tilsvarende diesel ligger langt under dette Fredrik.

I4 bensinmotoren som BMW har i 1, 3 og 5 serie, er en UTROLIG kjedelig og uengasjert motor med en lineært effekt, den høres ut som en diesel også for pokker, men den går slett ikke som en!

Jeg tviler ikke på at BMW kommer med mer turbo motorer, og at de vil lykkes i stor grad med det, det er fremtiden. I USA blir 335i rost opp i skyene og vel fortjent er det! Men i dagens system, er diesel fremdeles en vinner på det daglige kjøremønsteret mht forbruk og effekt.

Om det er det samme om 10 år, kanskje ikke, og kanskje jeg har hatt min første og siste diesel bil, men om enn så lenge, finner jeg den mer behagelig, og den gjør jobben på en måte som en 530i ikke ville gjort.

At dieselprisene koster tilsvarende en liten bensin driter jeg i, så lenge min bil bruker hvertfall 30% mindre drivstoff kontra en bensinbil.

Og jeg tror neppe det vil øke så mye fremover som enkelte skal ha det til.

:?

Og til den Golfen dere sikter til som ser jævlig bra ut på papiret, den har fått betydelig hets i bl.a Topgear.

Men første generasjon pleier aldri å være best heller.

:roll:

Skrevet
Det er en grei sammenlikning å kjøre 335i mot 335D mot hverandre, bensinturbo står ikke tilbake for dieselturbo - men i virkelighetens verden, slik det NÅ ser ut - så står valget for ola nordmann mellom å kjøpe en E91 320i mot en tilsvarende E91 320D, altså melk og brød motorer, og ikke (dessverre) blant de mer effektsterke - og hva tror du da man velger?

En 320d er faktisk ganske sprek, en 320i er det IKKE!

Dieselen bruker mindre og i RL forbruk, er ikke bensinen i nærheten, jeg rattet en 318i 06 model E90 i nesten to år, bykjøring så lå den på en liter, langkjøring 0.7.

Hva BMW oppgir gir jeg en lang marsj i, det virker nesten som de prøver å pynte på forbruket mht bensinen?

Uansett - en tilsvarende diesel ligger langt under dette Fredrik.

I4 bensinmotoren som BMW har i 1, 3 og 5 serie, er en UTROLIG kjedelig og uengasjert motor med en lineært effekt, den høres ut som en diesel også for pokker, men den går slett ikke som en!

Jeg tviler ikke på at BMW kommer med mer turbo motorer, og at de vil lykkes i stor grad med det, det er fremtiden. I USA blir 335i rost opp i skyene og vel fortjent er det! Men i dagens system, er diesel fremdeles en vinner på det daglige kjøremønsteret mht forbruk og effekt.

Om det er det samme om 10 år, kanskje ikke, og kanskje jeg har hatt min første og siste diesel bil, men om enn så lenge, finner jeg den mer behagelig, og den gjør jobben på en måte som en 530i ikke ville gjort.

At dieselprisene koster tilsvarende en liten bensin driter jeg i, så lenge min bil bruker hvertfall 30% mindre drivstoff kontra en bensinbil.

Og jeg tror neppe det vil øke så mye fremover som enkelte skal ha det til.

:?

Og til den Golfen dere sikter til som ser jævlig bra ut på papiret, den har fått betydelig hets i bl.a Topgear.

Men første generasjon pleier aldri å være best heller.

:roll:

Nåja... dagens E90/91 320i med 170 HK og 210 Nm går ikke akkurat dårlig, men som konsept er denne motoren ikke fremtiden med mindre den får en turbolader... og det tror jeg at den gjør. Mitt poeng er at Mini Cooper S motoren faktisk hadde vært et bedre alternativ i forbindelse med E90/91 320i... og det er jo litt interessant at Mini utrolig nok har mer moderne motorer enn BMW. M47 motoren i f.eks E90/91 320d er en fin konstruksjon, men den representerer ikke fremtiden (les: den er jo også i utgangspunktet over 10 år gammel). BMW rasjonaliserer når det gjelder motorer for tiden... ingen av de effektreduserte M47, M57, N53 motorene (f.eks 318d, 325d og 325i) er objektivt imponerende satsinger fra BMW´s side. Skal BMW være "on the edge" teknologisk må de satse som VAG gjør med deres TSI motorer og ikke minst i kombinasjon med den geniale DSG gearkassen. CAR har forøvrig rost Golf GT opp i skyene... man må nesten bare prøve bilen selv for å kunne danne seg en mening om den.

Skrevet

I helgen kranglet jeg min gamle 530dat ned i 0.44 på langkjøring på motorvei. 1,8 tonn tyskerbrakke med stor sekser og autolat. Jeg har kjørt såpass mange forskjellige biler at jeg vet at man med dagens teknologi bare kan drømme om slike forbrukstall med tilsvarende bensinmotor. Med det mener jeg sammenlignbar effekt i tilsvarende stor bil.

Selv om dieselprisen er 3 kr dyrere pr liter regner jeg fremdeles med å gå i null kontra om jeg skulle eid en 528iat hvis man ser isolert sett på drivstofføkonomi. At dieselen videre har en effektkarakterisitkk som tiltaler meg tar jeg også som et pluss. Den har selvsagt sine negative sider også med tanke på lyd og sportslig opplevelse, men så er det heller ikke det vi diskuterer her.

Jeg har ikke opplevd en bensin-BMW som er i nærheten av de forbrukstallene BMW selv oppgir i papirer. Ikke andre merker heller for den saks skyld.

Men det nytter vel ikke å diskutere med Rainman angående tall- og faktagrunnlag? Fasiten er vel opplest og vedtatt med en gang en fabrikant kommer ut med sine opplysninger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...