Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det nytter vel ikke å diskutere med Rainman angående tall- og faktagrunnlag? Fasiten er vel opplest og vedtatt med en gang en fabrikant kommer ut med sine opplysninger?

Hmmm... jeg velger å overse den kommentaren og husk nå på at jeg kjører diesel og har gjort det i de siste 10 årene... nettopp av de samme årsakene som du nevner. Problemet er imidlertid at dagens dieselmotorer ikke har fremtiden foran seg i personbiler (som beskrevet i tidligere innlegg). I tyngre kjøretøyer (X5, busser, lastebiler etc.) er det imidlertid foreløpig ingen gode erstatninger til dieselmotorer, men både LPG (propangass) og hydrogendrift forskes det aktivt på. Hvorfor så det ?... miljø, miljø og ikke minst dagens begrensede raffinieringskapasitet når det gjelder autodiesel.

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det var ikke ondt ment på noe vis og jeg beklager kommentaren hvis du tolker det sånn. Husk at jeg er nordlending og at vi generelt sett er litt tøffere i kjeften... :)

Men jeg mener du blir litt for opphengt i tallgrunnlag produsentene oppgir. Med tanke på ytelse mener jeg at med dagens motorer så er det kun på ren akselerasjon av type 0-100 bensineren har sin fordel. Hva som blir fremtiden skal ikke jeg gå inn å spå.

Skrevet
Det var ikke ondt ment på noe vis og jeg beklager kommentaren hvis du tolker det sånn. Husk at jeg er nordlending og at vi generelt sett er litt tøffere i kjeften... :)

Men jeg mener du blir litt for opphengt i tallgrunnlag produsentene oppgir. Med tanke på ytelse mener jeg at med dagens motorer så er det kun på ren akselerasjon av type 0-100 bensineren har sin fordel. Hva som blir fremtiden skal ikke jeg gå inn å spå.

OK... etter ni år i Danmark har jeg åpenbart litt vanskeligheter med å håndtere ramsalte kommentarer fra nordlendinger på strak arm... :lol:

Mitt poeng er at fremtiden er her nå (tro det eller ei) i form av bensinmotorer som VAG´1984 cm3 store GTI motor, deres 1,4 liter TSI motor og ikke minst BMW´s N54B30 motor.

Skrevet
Nåja... dagens E90/91 320i med 170 HK og 210 Nm går ikke akkurat dårlig, men som konsept er denne motoren ikke fremtiden med mindre den får en turbolader... og det tror jeg at den gjør. Mitt poeng er at Mini Cooper S motoren faktisk hadde vært et bedre alternativ i forbindelse med E90/91 320i... og det er jo litt interessant at Mini utrolig nok har mer moderne motorer enn BMW. M47 motoren i f.eks E90/91 320d er en fin konstruksjon, men den representerer ikke fremtiden (les: den er jo også i utgangspunktet over 10 år gammel). BMW rasjonaliserer når det gjelder motorer for tiden... ingen av de effektreduserte M47, M57, N53 motorene (f.eks 318d, 325d og 325i) er objektivt imponerende satsinger fra BMW´s side. Skal BMW være "on the edge" teknologisk må de satse som VAG gjør med deres TSI motorer og ikke minst i kombinasjon med den geniale DSG gearkassen. CAR har forøvrig rost Golf GT opp i skyene... man må nesten bare prøve bilen selv for å kunne danne seg en mening om den

Sett ifht 177 hk og 350Nm som den siste 320D har, er den noe nær patetisk i RL iforhold!

Mye snakk om tro og antakelser her Fredrik, vanskelig å forutse ting med slike idioter vi har til å styre landet for tiden.

Du er konge mht teori og faktabasert kunnskap, men tall er bare en del av totalbildet, jeg foretrekker personlig RL erfaring og fakta, da teori og praksis ikke alltid henger sammen.

Jeg snakker om her og nå, da det er det ENESTE man kan betrakte pr idag, hva som kan bli eller blir får vi heller ta ved neste korsvei, da det ER en realitet!

Pr idag er diesel langt å fortrekke i mange sammenhenger, dog ikke alle - diesel er imidlertid bannlyst i mange sammenhenger i fht cab ikke minst, men også i M biler og ekstremt sportslige konfigurasjoner.

Jeg er ingen diesel fanatiker på noen måte, men jeg forbeholder meg retten til å forholde meg til det som er bilde idag.

En annen ting:

Du nevner at BMW rasjonaliserer mht motorer for tiden, vet ikke du hvor bra BMW motorene er om dagen, de er best i klassen ifht effekt og miljø, pek på den produsenten som lager pr idag bedre motorer Fredrik.

:? Takk for oppmerksomheten!

Skrevet

Liker begge, men jeg kjører gammel bil og fra den tiden fantes ingen konkurent til min bil ihvertfall 8)

Men jeg er stort sett enig med Fredrik. Turbo og bensin vil begynne å tynne ut andelen dieselbiler. Men jeg tror heller ikke dette vil vare lenge. Det må miljøbiler på plass, og når teknologien er på plass tror jeg bare de rikeste av de rike kan kjøre bensin/dieselbiler for en periode. Så vil de gradvis fadè ut helt. Jeg har ikke kjørt 335i selv, men jeg mener at testerne beskriver opplevelsen mer som en meget sprek el.bil en diesel? Hvis det stemmer tror jeg dieseldyret lever en stund til, ihvertfall hos entusiaster. Det hærlige med sugeotto`n til BMW er jo følelsen av den stadig ekskalerende aksen, helt ut. Det samme med diesel`n til BMW. Begrenset turtall, men man har fortsatt denne følelsen av at aksen stadig øker. Om aksen er helt jevn, helt ut så må det jo være en merkelig følelse???

Jeg er temmelig sikker på at innen mitt førerkort blir inndratt pga av dårlig syn eller annen skavank grunnet alderdom så er disse ikke å finne i en bilsjappe. Trist, men ett nødvendig onde.

Og hvordan skal vi legge dette fram for våre barnebarn når de sitter på fanget for eventyr/fortellinger. De fleste, her inne ihvertfall, har jo stor kjærlighet til bil, mens barnebarna vil se på vår kjærlighet som en pest for moder jord. Vi vil sitte i svevestolen ute på kunstplenen og tenke tilbake på vår forbudte kjærlighet. En kjælighet, forbundet med skam, som vi ikke kan dele med våre etterkommere. Fæle greier 8)

Men dere er inne på drivstofføkonomi, og pumpepris. Jeg må bare si at jeg ble noenlunde provosert da K.Halvorsen sa at avgifter for diesel fortsatt er ca.1.50,- lavere en bensin.

Det er faktisk "petrol"selskapene som tar hele kaka. Regjeringen har ikke rørt avgiften :evil:

Når vi idag da snakker om 70-72% andel dieseldyr i nysalg må dette bli store tall for selskapet. Bare jeg alene kaster da rundt 3000 lapper rett inn i kassen til gribber som selger fat for rekordhøye 118dollar. Skjønner godt at de har begynt å utvinne brønner som for bare få år siden ikke var "økonomiske" :roll:

Skrevet

Sett ifht 177 hk og 350Nm som den siste 320D har, er den noe nær patetisk i RL iforhold!

Ja... og det er mitt poeng også, men M47TU2D20 motoren er patetisk i forhold bensinrekkefireren som brukes i Audi TTS... altså en variant av Golf V GTI motoren.

Du nevner at BMW rasjonaliserer mht motorer for tiden, vet ikke du hvor bra BMW motorene er om dagen, de er best i klassen ifht effekt og miljø, pek på den produsenten som lager pr idag bedre motorer Fredrik.

Ja... det gjør BMW bl.a selv med Mini Cooper S motoren og den motoren burde absolut erstatte dagens N42 kloner i f.eks E90/91 318i/320i. Ellers har VW også fått mye skryt (les: International Engine of the Year) i hver deres klasse med de tidligere nevnte motorene... 2006-07 og 2005-07. Hvis du kikker litt i oversikten vil du også kjenne igjen motorene jeg har nevnt i denne tråden... så jeg synser faktisk ikke... :wink:

http://en.wikipedia.org/wiki/Internatio ... f_the_Year :wink:

Skrevet
Ja... og det er mitt poeng også, men M47TU2D20 motoren er patetisk i forhold bensinrekkefireren som brukes i Audi TTS... altså en variant av Golf V GTI motoren.

Kom gjerne med specsa på den motoren du nevner her Fredrik.

Vel, la oss se på statistikken du viser til her Fredrik, hvem som har laget de beste motorene.

BMW har vunnet hele 21 ganger med ulike motorer.

Toyota har vunnet 12 ganger.

PSA har vunnet 2 ganger.

VW/Auda har vunnet 9 ganger.

Honda har vunnet 7 ganger.

Mazda har vunnet 3 ganger.

Fiat/GM har vunnet 1 gang

MB har vunnet 3 ganger.

Hvorav BMW har vunnet halvparten av engine of the world (4 av 8)

Det ER mildt sagt imponerende fra BMW, faktisk kan jeg ikke se at den motoren du nevner fra VW har fått så mange hedersbetegnelser, kun 2.

Mens S motorene til BMW har flere fått utmerkelser.

Ikke minst sett i forhold til at VW konglomeriet selger 4 ganger så mange biler som BMW.

Bensin og turbo er nok konfigurasjoner vi vil se mer til i fremtiden, siden miljøjaget fortsetter, men å si at dieselen er gårsdagens drivstoff.. er nok å ta litt hardt i.

Dagens situasjon tilsier at dieselen fremdeles står sterkt, på alle punkter ifht en bensindrevet bil.

Jeg tror nok vi vil se en utflattning av salgskurven på dieselen vil avta noe, men ikke mye, da må noe drastisk skje.

:roll:

Skrevet

Kom gjerne med specsa på den motoren du nevner her Fredrik.

Det har jeg jo allerede gjort i et tidligere innlegg, men når jeg velger å sammenligne en bensinmotor med en dieselmotor er det viktig å få med seg at dieselmotoren selvfølgelig stadig isolert sett har det laveste drivstofforbruket, men at bensinmotoren i dag er mer effektiv enn dieselmotoren når man ser på effekt i forhold til drivstofforbruk. Spesielt det faktum at en moderne bensinmotor ikke bare har et like høyt dreiemoment som en dieselmotor, men også over et betydelig bredere register vil gjøre at mange for alvor setter spørsmålstegn ved dieselmotorens fortreffeligheter.

Vel, la oss se på statistikken du viser til her Fredrik, hvem som har laget de beste motorene.

Jeg vet godt at BMW er den mestvinnende motorprodusenten, men det er faktisk ikke mitt poeng. Mitt poeng er å påpeke at VAG med de aktuelle motorene også har vunnet prisen for den beste motoren (dog i ulike klasser). BMW har med unntak av Mini Cooper S motoren ikke vunnet en klasse for små motorer siden N42 motoren kom på markedet i 2001... og det er for dårlig iom. at det er i disse klassene at den største tekniske fremgangen har vært i de senere årene. Den første Mini Copper S motoren med kompressor velger jeg å se bort fra iom. at den hovedsakelig ble utviklet av Chrysler. Et annet poeng er at dagens Mini Cooper S motor er et samarbeide med franske PSA (Peugeot/Citroën) og sikre kilder påpeker at PSA´s andel i samarbeidet ikke er helt ubetydelig. Det er vel og bra at N54B30 motoren trolig er verdens beste motor i dag, men det er ikke en motor folk flest har råd til å kjøpe på den samme måten som med N42 klonene... BMW har derfor en jobb å gjøre på dette området.

Prisen for diesel vil bare fortsette å stige i uoverskuelig fremtid... produksjonskapasiteten blir ikke bedre innenfor de neste 5-6 årene... så en pris pr. liter diesel på ca. 15 kroner innenfor et par år er realistisk. Bensin produseres det derimot mer enn nok av så med mindre staten velger å øke avgiften på bensin er det lite trolig at prisen pr. liter bensin blir like høy som for diesel. Jeg tror derfor at VAG har gode fremtidsutsikter med deres TSI konsept.

Skrevet

vi ser jo alle hvor det bærer hen Fredrik, downsizing, ihht størrelse på biler og ikke minst motorer.

Når man kommer med noe nytt (turbo) skal man først introdusere det i det øvre segmentet, prestisje prestisje prestisje, slik fungerer det innen f.eks mobiltelefoni og også innenfor bilverdenen.

Nyheter tar seg best ut på denne måten.

N54B30 kommer nå med mer effekt, og den er god for mer, se bare på Alpina's B3.

Og turbo konvertering kommer til å drysse ned til de mindre melk og brød motorene, men man kan ikke gjøre alt på en gang.

Så vi vet at det er bare et tidsspm Fredrik, greia er bare at jeg ser ikke at dieselen er utdatert pr idag, kanskje om 10-15 år, men ikke her og nå.

8)

En ting er hva som faktisk blir laget, mht pris og etterspørsel, en annen ting er det politiske, som står for brorparten av prisen ut til oss forbrukere, her er det mye uvisst, og som man ikke kan drømme om å spekulere i, dertil er dagens politiske vingling for fremtredende og ustabil mht langsiktighet og forutsigbarhet!

:?

Skrevet
I helgen kranglet jeg min gamle 530dat ned i 0.44 på langkjøring på motorvei. 1,8 tonn tyskerbrakke med stor sekser og autolat.

Det er bra!

Kom vel aldri lengre ned en 0,52 på min 530d mener jeg å huske.

Men den 3 literen imponerer meg.

Selv den 2 tonn tunge 7eren kjører jeg enkelt på 0,68.

Det blir ihvertfall diesel på meg en stund til. 8)

Skrevet

Det skal sies at forholdene var lagt til rette for det. Nydelig slett vei, litt ekstra lufttrykk i 205-dekkene, alene i bilen, tomt bagasjerom og lite fuel på tanken.

Skrevet
Det skal sies at forholdene var lagt til rette for det. Nydelig slett vei, litt ekstra lufttrykk i 205-dekkene, alene i bilen, tomt bagasjerom og lite fuel på tanken.

Det er en fornuftig økonomi i et kjøremønster som dette og jeg kan selv vise til tilsvarende resultater over en mye lengre strekning. Jeg kjører 2-3 ganger i måneden strekningen Oslo-Århus tur/retur via Malmø i Sverige. Det er en strekning på ca. 940 Km én vei og hvis jeg starter vår 2003 E46 318d Touring med full tank i Oslo viser kjørecomputeren når jeg kommer frem til Århus at jeg har nok diesel til ca. 150 ekstra kilometer. Dette betyr at bilen pr. tank med diesel (ca. 65 liter) har en faktisk rekkevidde på ca. 1100 Km... og det tror jeg er noe av det beste/lengste man kan få til med en BMW.

Like langt kjører man neppe pr. liter diesel med en E39 530d, men det interessante er hvorfor man ikke gjør det. Hvis vi ser bort fra kjøremønster, veikvaliteter, topografi, bilens tyngde og bilens luftmotstand... er det liten tvil om at en E39 530d har betydelig mer effekt enn man i realiteten har bruk for når man kjører økonomisk. Hvis man ligger jevnt i hastigheter mellom 80-130 Km/t kreves det ikke mer enn ca. 60-80 hestekrefter for å holde hastigheten... E39 530d har med andre ord over 100 HK som man aldri får bruk for hvis man kjører økonomisk. Noe helt annet er det at det er kjekt å ha disse hestekreftene, men trykker man på gassen ved f.eks en forbikjøring klarer man heller ikke et gjennomsnitlig dieselforbruk ned mot 0,50 liter/mil.

Derfor er da heller ikke f.eks E39 530d kjent for å være den helt store sparebøssen hvis man fokuserer på økonomisk kjøring. Man kan argumentere for at akkurat økonomisk kjøring ikke har vært og er BMW´s paradedisiplin, men som eksempelet med min bil viser kan man også finne BMW´er som bruker seriøst lite drivstoff og i forhold til denne diskusjonen er det verdt å merke seg at det handler om en relativt liten rekkefirer og ikke en større motor.

Skrevet

Hvis man ligger jevnt i hastigheter mellom 80-130 Km/t kreves det ikke mer enn ca. 60-80 hestekrefter for å holde hastigheten.

Overslaget ditt er ganske romslig. Hvis motoren må yte 60 hk for å holde 80 km/h, så hadde forbruket vært langt over en liter diesel på mila.

En tommelfingerregel er at en liter diesel gir 4 kWh til fremdrift. Går det en halvliter på mila i 100 km/h, så yter motoren 30 hk.

Skrevet

Overslaget ditt er ganske romslig. Hvis motoren må yte 60 hk for å holde 80 km/h, så hadde forbruket vært langt over en liter diesel på mila.

En tommelfingerregel er at en liter diesel gir 4 kWh til fremdrift. Går det en halvliter på mila i 100 km/h, så yter motoren 30 hk.

Det er nok korrekt i teorien, men jeg har ikke noe særlig valg iom. at gearingen bestemmer motorens turtall ved en gitt hastighet... som igjen bestemmer hvor mange hestekrefter motoren yter. Min dieselmotor yter ca. 58 HK i 100 Km/t (5. gear) enten jeg ønsker det eller ikke... og det er; som du er inne på, mer enn nok til å holde en jevn hastighet uten akselerasjoner (som jo er det mest økonomiske). Hvis poenget er å holde en jevn/økonomisk hastighet mellom f.eks 80-130 Km/t... hva skal man da med de ca. 85 ekstra hestekreftene motoren i f.eks E90/91 335d tilbyr i den samme hastigheten ?

En av de mest økonomiske større bilene man kan kjøpe i dag er VW Passat "Blue Motion"... og den har en dieselmotor (rekkefirer) som kun yter 105 HK og 250 Nm. Med en 6-trinns gearkasse klarer denne modellen et gjennomsnitlig drivstofforbruk på 0,51 liter/mil og det er meget bra. Topphastigheten er imidlertid ikke mer enn 193 Km/t og den bruker 12,1 sekunder på 0-100 Km/t. Dette er naturligvis ikke ytelser/tall som man kan vise til for å selge en BMW, men som eksempelet med bl.a min bil viser kan man klare nesten det samme lave forbruket med en BMW også bare motoren er tilpasset målsettingen om mest mulig økonomisk kjøring og man holder en jevn hastighet.

Hvordan oppnår man så både en økonomisk motor og en motor som har bedre akselerasjonsegenskaper enn de nevnte små dieselmodellene ? Dagens teknologi viser at motorene først og fremst blir mer effektive i relasjon til et mindre slagvolum og de er bensindrevet med ladeluft (turbo og/eller kompressor). VW´s lille 1,4 liter TSI motor er uten tvil et viktig bidrag i denne utviklingen... og jeg tror helt sikkert at BMW kommer med deres alternativ i nær fremtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...