buskmann Skrevet Mai 2, 2008 Skrevet Mai 2, 2008 Min dieselmotor yter ca. 58 HK i 100 Km/t (5. gear) Hvor har du funnet dette tallet? Det høres usannsynlig høyt ut. Effekt- og dreiemomentkurver lages med gasspedalen i bunnen, så dem er ubrukelige til dette formålet. Bare nevner det ...
Fredrik Skrevet Mai 2, 2008 Skrevet Mai 2, 2008 Hvor har du funnet dette tallet? Det høres usannsynlig høyt ut. Effekt- og dreiemomentkurver lages med gasspedalen i bunnen, så dem er ubrukelige til dette formålet. Bare nevner det ... Jeg går ut fra at effektkurven (HK) er sånn nogenlunde lineær fom. tomgangsturtallet... og iom. at min motor maksimalt yter 115 HK ved 4000 rpm vil den yte ca. det halve ved 2000 rpm... noe som igjen tilsvarer ca. 100 Km/t i 5. gear for min bil. Her kan man selvfølgelig påpeke (jmf. din kommentar) at det ikke er nødvendig å ha maksimal gass for å holde en jevn hastighet i f.eks 100 Km/t... og det er jo et godt poeng. Hvis de faktiske antall hestekrefter er lavere vil jeg imidlertid mene at mitt opprinnelige poeng er korrekt nok... i et økonomisk perspektiv har de fleste moderne biler mer enn nok hestekrefter... og de fleste av disse hestekreftene gavner ikke økonomien. Hvis man kan bruke denne fremstillingen... ser man også ganske klart hvorfor en tradisjonell bensinmotor ved en gitt hastighet ikke er like hurtig i opptrekket som en sammenlignbar dieselmotor med mindre man foretar et gearskifte (ved maksimal gass). Dieselmotoren har som kjent et vesentlig smalere effektregister og det betyr at den i tillegg til et høyt dreiemoment ved et lavt turtall også har flere hestekrefter tilgjengelig i forhold til en tilsvarende tradisjonell bensinmotor (altså uten en endret gearutveksling). En moderne bensinmotor derimot har typisk både en relativt høy effekt og et høyt dreiemoment ved et lavt turtall og dermed blir også mellomakselerasjonene hurtige i likhet med en dieselmotor... noe jeg har påvist i et tidligere innlegg med motoren i bl.a E90/91 335i.
buskmann Skrevet Mai 2, 2008 Skrevet Mai 2, 2008 Jeg går ut fra at effektkurven (HK) er sånn nogenlunde lineær fom. tomgangsturtallet... og iom. at min motor maksimalt yter 115 HK ved 4000 rpm vil den yte ca. det halve ved 2000 rpm... noe som igjen tilsvarer ca. 100 Km/t i 5. gear for min bil.Her kan man selvfølgelig påpeke (jmf. din kommentar) at det ikke er nødvendig å ha maksimal gass for å holde en jevn hastighet i f.eks 100 Km/t... og det er jo et godt poeng. Hvis de faktiske antall hestekrefter er lavere vil jeg imidlertid mene at mitt opprinnelige poeng er korrekt nok... i et økonomisk perspektiv har de fleste moderne biler mer enn nok hestekrefter... og de fleste av disse hestekreftene gavner ikke økonomien. Din bil er nok som andre biler av sammenlignbar størrelse og form. Det kreves ca 30 hk ut på bakhjulene for å holde konstant 100 km/h. Det gjelder naturligvis både diesel, og bensinmotorer. Du har 28 (58-30) hk i reserve på 5. giret, det er det du har regnet ut. Disse ekstra 28 hk får du når du trykker gassen i bunn. Drivstofforbruket pr tidsenhet blir da også doblet, rundt regnet. Med et annet gir eller en annen motor hadde effektreserven vært en annen. Det med økonomi har du sikkert rett i, det er ikke det jeg tenker på her.
Fredrik Skrevet Mai 2, 2008 Skrevet Mai 2, 2008 Din bil er nok som andre biler av sammenlignbar størrelse og form. Det kreves ca 30 hk ut på bakhjulene for å holde konstant 100 km/h. Det gjelder naturligvis både diesel, og bensinmotorer. Du har 28 (58-30) hk i reserve på 5. giret, det er det du har regnet ut. Disse ekstra 28 hk får du når du trykker gassen i bunn. Drivstofforbruket pr tidsenhet blir da også doblet, rundt regnet. Med et annet gir eller en annen motor hadde effektreserven vært en annen. Det med økonomi har du sikkert rett i, det er ikke det jeg tenker på her. OK... så har vi fått klarhet i hvor mange... eller få hestekrefter man egentlig trenger for å holde en konstant hastighet under optimale forhold i skandinaviske hastigheter... takk for hjelpen... Hvordan man velger å konkludere i forhold til trådens innhold får bli opp til enhver, men jeg tror at den umiddelbare fremtiden når det gjelder drivstofføkonomi er små og effektive rekkefirere med ladeluft (bensin og diesel). Det nye er imidlertid; som tidligere nevnt, at selv små bensinrekkefirere også har et fornuftig moment... med alt hva det betyr for motorens egenskaper.
Hakon Skrevet Mai 2, 2008 Skrevet Mai 2, 2008 Jeg må si jeg har veldig stor sans for dine resonnementer, Fredrik. Oversiktlig sakføring og drøfting med klare poeng og henvisninger gjør det interessant og spennende å lese. Jeg mener forresten å ha lest at Daimler AG for litt siden bestemte seg for at de skulle begynne som produsent av turboer nettopp fordi små lette bensinmotorer med lite slagvolum, få sylindere og turbo var fremtidens mest effektive motorer. Som jeg skrev i et tidligere innlegg fremgår det faktum tydelig av den teknologien både BMW og VAG fører (spesielt med tanke på den fantastiske 1,4 liters TSI motoren) For de som ikke har opplevd en så fleksible bensinmotor anbefaler jeg virkelig de som er litt ekstra interessert å prøve en Golf GT med 170 hester. Gjerne også med DSG kassen! Utrolig hvor gjevnt og fint den drar opp. Spesielt når man ligger i et høyt gir merker man godt at en M54B22 enhet er langt mindre effektiv. Du (fredrik) som er på biljakt bør ta en tur i en GT! En E91 320i kan bare gå og legge seg!
Diesel power Skrevet Mai 2, 2008 Skrevet Mai 2, 2008 Det kreves ca 30 hk ut på bakhjulene for å holde konstant 100 km/h. Det gjelder naturligvis både diesel, og bensinmotorer. Intressant, men hvor store avvik skal til for å endre dette drastisk. Kan ikke være store faktoren slm skal til for å øke/senke behovet for KW? Jeg kjenner det godt selv også, jeg sykler litt, men min sykkel har breie dekk med masse knast for grep i bl.a gjørme. Flere av løypene ligger 5-20km hjemmefra, og det blir da sykkling på asfalt. Det er helt håpløst. Jeg sykler noen ganger med andre, enda mindre trente og jeg må faktisk trø godt i nedoverbakker for å holde følge med en som triller. Legger jeg derimot om til hybrid eller gatedekk så raser jeg ifra han. Vil da en høyreist Vitara med terreng light dekk(og mere motstand i drivverk) være svært annerledes en f.eks en ca like tung 1serie med eco dekkene fra conti eller bare moderat? Føles ikke moderat på en sykkel ihvertfall Ser for meg at det må bli en del forskjell jeg?
Fredrik Skrevet Mai 2, 2008 Skrevet Mai 2, 2008 Intressant, men hvor store avvik skal til for å endre dette drastisk. Kan ikke være store faktoren slm skal til for å øke/senke behovet for KW? Jeg kjenner det godt selv også, jeg sykler litt, men min sykkel har breie dekk med masse knast for grep i bl.a gjørme. Flere av løypene ligger 5-20km hjemmefra, og det blir da sykkling på asfalt. Det er helt håpløst. Jeg sykler noen ganger med andre, enda mindre trente og jeg må faktisk trø godt i nedoverbakker for å holde følge med en som triller. Legger jeg derimot om til hybrid eller gatedekk så raser jeg ifra han. Vil da en høyreist Vitara med terreng light dekk(og mere motstand i drivverk) være svært annerledes en f.eks en ca like tung 1serie med eco dekkene fra conti eller bare moderat? Føles ikke moderat på en sykkel ihvertfall Ser for meg at det må bli en del forskjell jeg? Jeg tillater meg å gi et svar på dette spørsmålet... og det er et ubetinget JA... det skal svært lite til for å endre drivstofføkonomien drastisk. Jeg har som tidligere nevnt kjørt strekningen Oslo-Århus via Malmø noen ganger og det er egentlig utrolig hvor lite som påvirker drivstofføkonomien. Litt motvind i Sverige og jeg kommer ikke lenger enn til litt syd for København på en tank diesel... hvis det regner kommer jeg til Lillebælt (ca. 100 Km syd for Århus)... et par/tre seriøse forbikjøringer i Sverige... og jeg kommer med nød og neppe til Århus (husk at jeg normalt har ca. 150 ekstra kilometer igjen på tanken når jeg kommer frem til Århus)... og med vinterdekk (piggfrie i dimensjonen 195/65-15) kommer jeg også akkurat til Århus på en tank. Det er faktisk direkte tankevekkende i virkeligheten... hvor lite som skal til for å endre drastisk på drivstofføkonomien. Håkon: Takk skal du ha for tilitten... og det er ingen tvil om at VAG´s TSI motor er en fantastisk konstruksjon (spesielt med den helt utrolige 7-trinns DSG gearkassen). For min del er imidlertid Golf V GTI toppen av kransekaken... full harmoni på høyt nivå med en 1984 cm3 stor rekkefirer med turbo... 200 HK ved 5100 rpm og 280 Nm mellom 1800-5000 rpm i kombinasjon med en DSG gearkasse er (dessverre) uten tvil utrolig mye mer fremtidsrettet enn BMW´s nåværende alternativer. 0-100 Km/t på 6,9 sekunder og en topphastighet på 235 Km/t er faktisk på nivå med E90/91 325i, men den modellen må ha en rekkesekser på hele 2996 cm3 for å klare de samme ytelsene. OK... litt bedre ytelser har BMW´en dog... heldigvis...
buskmann Skrevet Mai 2, 2008 Skrevet Mai 2, 2008 Intressant, men hvor store avvik skal til for å endre dette drastisk. Kan ikke være store faktoren slm skal til for å øke/senke behovet for KW? Alt teller. Setter man på skiboksen 320'en og ser forbruket stiger med 20%, så er det fordi nødvendig effektuttak har steget med 20%. Da er man kanskje på nivå med en X3, bortsett fra at sistnevnte alltid kjører med "skiboks". Brede dekk er heller ikke lurt hvis man ønsker å spare drivstoff, men det vet jo alle. En annen konsekvens er at effektreserven til f.eks. forbikjøringer blir mindre. Det er fordi effekten i stedet går til å overvinne ekstra rullemotstand.
buskmann Skrevet Mai 2, 2008 Skrevet Mai 2, 2008 Hehehe... er det derfor jeg med mine 205/55-16 felger/dekk og 115 HK normalt ikke har problemer med å henge på f.eks en litt "tøff" E46 320i når ting begynner å utvikle seg kjøreteknisk ?... Brede dekk har vel ikke all verdens innvirkning, hvis jeg skal være ærlig. Maks noen få prosent, kan jeg tenke meg. Eksempelet var for å illustrere at alle monner drar. Enkelte sier de klarer å måle en økning i forbruket etter bytte til bredere dekk, men det kan også være at de trykker litt hardere på pedalen.
Fredrik Skrevet Mai 3, 2008 Skrevet Mai 3, 2008 Hehehe... er det derfor jeg med mine 205/55-16 felger/dekk og 115 HK normalt ikke har problemer med å henge på f.eks en litt "tøff" E46 320i når ting begynner å utvikle seg kjøreteknisk ?... Brede dekk har vel ikke all verdens innvirkning, hvis jeg skal være ærlig. Maks noen få prosent, kan jeg tenke meg. Eksempelet var for å illustrere at alle monner drar. Enkelte sier de klarer å måle en økning i forbruket etter bytte til bredere dekk, men det kan også være at de trykker litt hardere på pedalen. Denne uttalelsen var mest en dårlig spøk og jeg slettet den fordi jeg følte at den ikke passet til diskusjonen som ellers er seriøs nok. Når dette er nevnt tror jeg mange ville ha blitt overrasket over hvor godt en standard E46 henger med i svingene... de fleste hverken tør eller klarer å utfordre grensene for bilenes kjøreegenskaper selv med relativt små felger og dekk. Jeg har av økonomiske årsaker helt bevisst valgt felger/dekk i den relativt moderate størrelsen 205/55-16... dels pga. innkjøpsprisen, men også pga. rullemotstand og holdbarhet. Jeg kjører langt pr. år og det er ikke på dekkenes kvalitet at jeg skal spare penger... ergo kjøper jeg kvalitetsdekk som f.eks Continental SportContact II eller tilsvarende. Ellers er jeg helt enig med deg i at alle monner drar når man skal kjøre økonomisk... relativt smale dekk, ingen rails (jeg har en Touring), jevnlig service, god motorolje, fornuftig "bløt" kjøring, cruisecontroll, manuelt gear... osv... alt hjelper.
Diesel power Skrevet Mai 3, 2008 Skrevet Mai 3, 2008 Uansett hvordan vi vrir og vender på dette. Gjerrige biler og etterhvert skikkelige miljøbiler er på full fart inn i markedet. Jeg har sagt det før og sier det igjen, noen bilmerker har ikke fulgt med i timen og disse vil gå en hard tid i møte. En ny æra innen bilindustrien var på gang, nå er den her: http://e24.no/utenriks/article2404589.ece Om vi liker det eller ei, små motorer med respirator er vår nære framtid. Etter dette tror jeg bimmerstreffene vil fadè gradvis ut ENDRET! Tillegg. Synes BMW stiller sterkt foreløpig. Se på denne listen og sjekk også tallene bak. Alle disse bilene leverer over 1mil på halvliter`n i snitt. Effekten til BMW er derimot i egen klasse, foreløpig Legg også merke til hvor små volum det er på bensinbiler med samme forbruk. Du har Prius sin 1,5 liter selvsagt, selv også her har pressen stilt store spørmålstegn ved tallene. Ranault Clio 1,5dCi trodde jeg var diesel??? Og Hyundai`S 1,6liter har jeg tungt for å svelge. Da sitter vi igjen med effektsvake 1liter`s bensinbiler mot relativt sterke dieselbiler. http://www.nettavisen.no/bil/article1804104.ece Du kan mao velge en Toyota Aygo med hele 68hk eller velge en kjekk 320d på kjekke 177hk. Begge noe under halvlitern på mila, hmmm, vanskelig valg
Fredrik Skrevet Mai 3, 2008 Skrevet Mai 3, 2008 Det er etterhvert ganske mange effektsterke biler som kjører langt pr. liter bensin og det er liten tvil om at det er i forbindelse med små rekkefirere med ladeluft at utviklingen går sterkest nå. Jeg har kun en samlet og oppdatert oversikt på dansk, men den er fornuftig nok bare man husker/vet at 20 km/liter tilsvarer 0,5 liter/mil. http://www.hvorlangtpaaliteren.dk
Ron Jeremy Skrevet Mai 8, 2008 Skrevet Mai 8, 2008 Tenkte jeg kunne vise til en test som svenske AMS har gjort på en 520i, og se deres konklusjon vedrørende i vs d. Legg spesielt merke til forbruket her Fredrik...Hva som BMW oppgir, og hva som faktisk blir brukt. http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 80405.html
Dirty Skrevet Mai 8, 2008 Skrevet Mai 8, 2008 I helgen kranglet jeg min gamle 530dat ned i 0.44 på langkjøring på motorvei. 1,8 tonn tyskerbrakke med stor sekser og autolat. Jeg har kjørt såpass mange forskjellige biler at jeg vet at man med dagens teknologi bare kan drømme om slike forbrukstall med tilsvarende bensinmotor. Med det mener jeg sammenlignbar effekt i tilsvarende stor bil.Selv om dieselprisen er 3 kr dyrere pr liter regner jeg fremdeles med å gå i null kontra om jeg skulle eid en 528iat hvis man ser isolert sett på drivstofføkonomi. At dieselen videre har en effektkarakterisitkk som tiltaler meg tar jeg også som et pluss. Den har selvsagt sine negative sider også med tanke på lyd og sportslig opplevelse, men så er det heller ikke det vi diskuterer her. Jeg har ikke opplevd en bensin-BMW som er i nærheten av de forbrukstallene BMW selv oppgir i papirer. Ikke andre merker heller for den saks skyld. Men det nytter vel ikke å diskutere med Rainman angående tall- og faktagrunnlag? Fasiten er vel opplest og vedtatt med en gang en fabrikant kommer ut med sine opplysninger? Er ikke vits å diskutere med Fredrik alt som står på Wikipedia og Google streamer han så det holder
Fredrik Skrevet Mai 8, 2008 Skrevet Mai 8, 2008 Er ikke vits å diskutere med Fredrik alt som står på Wikipedia og Google streamer han så det holder Javel... og du da... har du noe fornuftig å bidra med i diskusjonen ?... Ron Jeremy: Jeg har ikke påstått at større bensinbiler i dag er mer økonomiske enn tilsvarende dieselbiler, men derimot påstår jeg at fremtiden tilhører bensinbiler med ladeluft. Mindre bensinbiler har forøvrig i mange sammenhenger en bedre totaløkonomi enn tilsvarende dieselbiler allerede i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå