Fredrik Skrevet Mai 5, 2008 Skrevet Mai 5, 2008 som alt annet i vårt samfunn som gjelder lovverk, er nok dette bare juks og fanteri... propaganda heter det vel Javel... propaganda for hva da ? Du har kanskje hørt om maktens tredelingsprinsipp (Montesquieu)... der tre uavhengige myndigheter utøver makten i et demokrati. 1. En lovgivende myndighet – typisk en folkevalgt og lovgivende forsamling – som vedtar lover (f.eks Stortinget). 2. En utøvende myndighet – for eksempel en regjering (utgått fra Stortinget) – som sørger for at lovene blir iverksatt og gjennomført (departementer og fagetater). 3. En dømmende myndighet – typisk en høyesterett og andre domstoler – som tolker lovene og anvender dem i forbindelse med rettskonflikter.
TommyL Skrevet Mai 5, 2008 Skrevet Mai 5, 2008 Ved bruk av ikke-godkjent Xenon kan man risikere avskilting av kjøretøy, og regress fra forsikringsselskapet ved ulykker. Dette gjelder hovedlys, er ikke samme kravet på fjernlys. Har du noen eksempler på dette? Neida, jeg vet ikke om noen konkrete tilfeller, bare hva Veitrafikkloven sier om at bilen skal være i forskriftsmessig stand. Er den ikke det, noe den ikke er med de fleste Xenon kit, kan den avskiltes eller det kan kreves regress i ytterste konsekvens. Men det er sikkert ikke så ofte man får trøbbel med det. Noe som er synd, da jeg stadig får et sett med uoriginale, feiljusterte Xenonlys midt i fleisen.
Kjennern Skrevet Mai 5, 2008 Skrevet Mai 5, 2008 kjennern, jeg kan faktisk lovverket når det gjelder lysbruk, så belæring der trenger jeg ikke Jeg etterlyste derimot konkrete tilfeller på at biler har blitt avskiltet pga ettermonterte lys, samt at regress fra forsikringsselskaper ved en ulykke har oppstått. Noe jeg har litt vanskelig for å tro vil skje Var ikke ment som sær belæring. Mer som informasjon kan gi deg et eksempel å det var da jeg hadde på ettermontert xenon på 323ien min, så sa dem på Autozentrum at den definitivt ikke ville bli godkjent der. Valgte da å fjerne det helt å sette på halogen igjen. Og hadde den ikke blitt godkjent så hadde jeg mista skilta på sikt.
ChrZZ Skrevet Mai 5, 2008 Skrevet Mai 5, 2008 Det er bare tull at man kan bare slenge på et Xenon kit sånn uten videre.E / CE merkede lykter, automatisk høydejustering og lyktespyling er et krav, som flere ovenfor har nevnt. Ved bruk av ikke-godkjent Xenon kan man risikere avskilting av kjøretøy, og regress fra forsikringsselskapet ved ulykker. Dette gjelder hovedlys, er ikke samme kravet på fjernlys. http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=170382 Og ved ettermonternig i grøftelys?
Kjennern Skrevet Mai 5, 2008 Skrevet Mai 5, 2008 Etter det jeg har lest rundt om kring så er det ikke lov med xenon i tåkelys. Men har ikke funnet dette bekreftet 100%. Men på en annen side så tror jeg det skal gå greit med for eks LED lys i tåkelysa
///Mysild Skrevet Mai 5, 2008 Skrevet Mai 5, 2008 som alt annet i vårt samfunn som gjelder lovverk, er nok dette bare juks og fanteri... propaganda heter det vel Javel... propaganda for hva da ? Du har kanskje hørt om maktens tredelingsprinsipp (Montesquieu)... der tre uavhengige myndigheter utøver makten i et demokrati. 1. En lovgivende myndighet – typisk en folkevalgt og lovgivende forsamling – som vedtar lover (f.eks Stortinget). 2. En utøvende myndighet – for eksempel en regjering (utgått fra Stortinget) – som sørger for at lovene blir iverksatt og gjennomført (departementer og fagetater). 3. En dømmende myndighet – typisk en høyesterett og andre domstoler – som tolker lovene og anvender dem i forbindelse med rettskonflikter. jada... jeg vet det... men mye er bare skremselstaktikk når det gjelder akkurat dette, men ellers er jeg enig min mor ble stoppet med grøft og park på lørdag, og da sa politimannen at dette hadde ho IKKE lov til, men så sier ho, jo da, det kan jeg fult lovlig kjøre med, så lenge gatelampene ikke er tent, da gav han seg med ÈN gang... så: "skremme, skremme!!"
Fredrik Skrevet Mai 5, 2008 Skrevet Mai 5, 2008 jada... jeg vet det... men mye er bare skremselstaktikk når det gjelder akkurat dette, men ellers er jeg enig min mor ble stoppet med grøft og park på lørdag, og da sa politimannen at dette hadde ho IKKE lov til, men så sier ho, jo da, det kan jeg fult lovlig kjøre med, så lenge gatelampene ikke er tent, da gav han seg med ÈN gang... så: "skremme, skremme!!" OK... her er iallfall et godt eksempel på en konsekvens av maktens trefordelingsprinsipp... etter Montesquieu´s tanker fra 1700 tallet (som igjen hadde sitt utgangspunkt i antikkens Grekenland)... http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta ... /1.5578808 Forøvrig mener jeg at det vil være naturlig; med en bakgrunn i at det er ulovlig, å kunne politianmelde de mest ekstreme tilfellene der ettermonterte Xenonpærer i hovedlys beregnet for bl.a H7 pærer blender medtrafikkanter. Det er få ting som provoserer meg mer enn unge jyplinger som blender alt og alle med ettermonterte Xenonpærer... her er absolut et balltre på sin plass...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå