Gå til innhold

Startproblemer - e39 525 dat '02

Anbefalte innlegg

Skrevet

Objekt: 2002 525 dat

Symptom: Vil ikke fyre/tenne, bra med strøm og diesel (50 l), drar og drar på starteren uten at den vil starte.

Historikk: Jeg har fra tid til annen hatt problemer med å få startet bilen. Første gang problemet meldte seg var i fjor (2007) sommer, da i sammenheng med at luftbelgen til nivåreguleringen på høyre side var blitt lekk. Etter at den ble byttet var det ikke lenger noen startproblemer, før vinteren kom da den var vanskelig å starte et par ganger før påske – jeg regnet med at det var problemer med gløding eller noe siden den alltid startet når Webastoen hadde forvarmet bilen i ca 30 min. Nå skal det sies at når Webastoen har vært i bruk har den alltid stått parkert på et helt plant underlag. Etter påsken byttet jeg alle glødepluggene, da det viste seg at fire av disse var defekte og regnet med at alle startproblemer med dette var borte for godt…

På søndag 18. mai kjørte vi snaut 10 minutter før vi parkerte, litt skrått og ujevnt underlag og gikk en tur. Når vi kom tilbake og skulle starte etter cirka to timer var det ikke tegn til tenning, jeg dro og dro på starteren, men motoren nektet å fyre. Til slutt var jeg nødt til å ringe etter Viking for assistanse, Viking kom og greide heller ikke å få fyr på bilen. Bimmeren måtte da dras opp på planet og ble kjørt ned til et BMW verksted, jeg kjørte etter i lånt bil for å ta ut barnesete og annet som vi trengte. Jeg må vel nevne at Viking mistenkte at det var fylt på bensin i tanken, jeg begynte å lure selv men jeg var ganske sikker på at det ikke var tilfellet – det var nøyaktig en uke siden jeg fylte for over 700 kroner så da burde problemet ha kommet tidligere. Da jeg kom ned til verkstedet i lånt bensinbil var det første jeg gjorde å lukte på tanken til den lånte bilen og så på tanken til Bimmeren og kunne da konstantere at det var diesel på tanken, puh! Det kunne ha blitt dyrt! Så jeg tenkte når jeg først var der for å plukke ut ting så kunne jeg prøve en siste gang å starte den. Den fyra på første forsøk!?! Det gjorde den i dag tidlig også etter at jeg kjørte den hjem i går.,

Min konklusjon: Det er når bilen er parkert på en svak skrå vinkel (passasjerside lavere enn førerside eller motsatt mm.) et eller annet som gjør at den ikke fyrer om det er noe pumpe greier eller hva aner jeg ikke.

Oppfordring: Er det noen som har erfaring fra lignende eller vet hva som kan være galt så nøl ikke med å poste det, jeg skal til verkstedet på torsdag for å kjøre en diagnose for å se om det er noe som er lagret der, men siden dette har skjedd tidligere også uten at det har blitt synlig på noen diagnoser så er jeg ikke helt optimistisk. Det er kjipt og slitsomt å ha en bil du ikke vet om starter eller ikke og samtidig ikke vet hva som er årsaken, dette blir litt synsing fra min side, men siden det hele startet ved at luftbelgen (nevnt tidligere) gikk lekk og det så vidt jeg kan huske har vært en svak helling el. Lign hver gang problemet har oppstått så heller jeg mot at det er en utløsende faktor.

:?:?::?:

Skrevet

Jeg ville tatt en kontroll av dysene dine. Virker som det kan være en for høy verdi på en eller flere av dysene dine, og hvis så - da kan dette gjøre at bilen ikke vil starte i enkelte tilfeller - for så å starte senere (og gjerne fungere greit for en periode)

Skrevet

Tks. Pedi - jeg skal sørge for at verkstedet får beskjed om å ha det i bakhodet!

Skrevet

Det er fort gjort, det er bare å lese av verdiene på computa'en mens bilen går... Husker ikke helt, men mener på at verdien skal ligge rundt 300 eller noe. Er du oppe i 5-600 så risikerer du et problem som du nevner i teksten her...

Skrevet

Vel, da har vi fått diagnose og det var registrert problemer med dieseltilførsel, men selvfølgelig virker alt som det skal på verkstedet. Alle pumper og diverse er innenfor de oppgitte verdier på trykk ol. Er ikke lett å fremprovosere en feil på verksted har jeg funnet ut, selv om vi jekket opp bilen bak og lot den stå en liten stund før vi prøvde å starte den, uten hell. Dvs. den startet...

Det er fort gjort, det er bare å lese av verdiene på computa'en mens bilen går... Husker ikke helt, men mener på at verdien skal ligge rundt 300 eller noe. Er du oppe i 5-600 så risikerer du et problem som du nevner i teksten her...

Verdien lå på 325 eller 345 (husker ikke i farten) som er innenfor normalverdien spesifisert av BMW.

Har nå fått i oppgave å sjekke følgende når den ikke starter neste gang:

1. Lytte etter matepumpen eller hva det var fra undersiden av bilen ved førerdøren og høre om det er forskjell på frekvens i forhold til når den starter. Den skal gå i ett minutt når tenningen blir slått på.

2. Skru av ene slangen til dieselfilteret, putte den i en tom brusflaske el. lign slå på tenningen og sjekke om det kommer diesel.

Så for en gangs skyld håper jeg at den ikke starter snart og jeg prøver å parkere så ulendt jeg kan for å fremprovosere, men samtidig ha mulighet til å trille ned på flatmark (det er jo da den "alltid" starter) om jeg ikke får fyra børsa.

2 B continued...

Skrevet

Hadde samme med min E39 525 2003 modell. Startproblemer ved korte og lange turer, etter en stund begynte bilen å fuske ved pådrag over 3500 omdreininger. Verkstedet mitt klarte å avlese trykkfeil på matepumpa. Denne skal visstnok gi 4bar trykk, min ga indikasjoner på nedimot 0,9bar. Kostet ikke all verden å få den byttet heller, jeg betalte 3819,- ferdig med diagnose. Matepumpa kostet kr 2256,16, delenr 16117165590. (koster kr 2796,30 hos GS)

Tok BMW verkstedet en halv time å bytte, etterpå går bilen som den skal.

Skrevet

Det verste er at jeg spurte verkstedet om dette var noe som var byttet på flere E39 med samme motor osv, og de sa at de hadde byttet en del matepumper ja.... Har sendt klagemail til bmw norge uten at det hjalp, mente at dette var noe de måtte stå for når det gjelder flere.

Hadde min vært kjøpt hos en norsk bmw forhandler kunne jeg ihht. kjøpsloven klaget og fått dekket kostnadene. Bmw bekreftet selv på mail at man har 5 års reklamasjonsrett så lenge den er kjøpt hos forhandler i Norge.

Skrevet

Takk for info Torbjørn! Verkstedet mistenker også en av matepumpene, men siden det er to av dem, en foran ved motoren og en bak ved tanken, og begge viste korrekte verdier under diagnosen vil de ikke ta sjansen på å bytte feil (kan bli dyrt..). Derfor fikk jeg hjemmelekse. (se punkt 1 og 2 lenger oppe i tråden).

Hvilken var det du byttet, foran eller bak ved tanken?

Skrevet

Byttet den fremme. Og ja du vil høre om den fremre pumpen går når du skrur på tenningen. På min hjalp det faktisk med startkabler når den ikke startet. Fatter ikke hvorfor men gjorde d hver gang fruen fikk startproblemer. Trodde derfor det var batteriet som begynte å bli dårlig, men skjønte det måtte være noe annet da bilen begynte å fuske under kjøring.

Det er ganske irritabelt når det er en bil som koster oppimot 300k og måtte koste på nye pumper som jeg mener bør minst holde 200tusen km. Men flott bil med herlig motor uansett.

Skrevet

Glemte å spørre, hvor langt har din gått?

Min hadde gått 136000 ved bytte. Mulig det kan være en sammenheng at de ikke lever lengre enn d....

• 2 months later...
Skrevet

Vel da fikk jeg ikke fremprovosert noen feil før ferien, så da bar det ned til Danmark med håp om at det ikke skulle oppstå noen startproblemer. Uken i Danmark gikk over all forventning, dvs bilen nølte aldri med å starte. Den siste dagen hadde vi god tid til Hirtshals da fergen ikke hadde avgang før 2200 så vi tok en svipp opp til Skagen og kjørte så langt vi kunne før vi til fots gikk ut på Grenen (det nordligste punktet i Danmark).

Klokken var 1730 og vi tenkte at vi fikk sette oss i bilen og sette nesen mot Hirtshals for å få oss en bedre middag før kjørte ombord på fergen.

Satt meg i bilen, nå må det nevnes at bilen var fullstappet av bagasje, bikkje, et barn på 3 år og dama, hva tror dere skjedde? Nemlig! IKKE antydning til tenning! Prøvde og prøvde å få fyr men til slutt begynte batteriet fuske i tillegg :x Følte virkelig at jeg hadde en kvalitetsbil der jeg stod med en colaflaske oppi motorrommet for å sjekke om det kom diesel gjennom filteret, på 10 sek kom det ca 0,5 dl, noe som visstnok er alt for lite. Long story short: Ringte NAF (takk skaperen for det medlemsskapet), først kom en gammel gubbe (fra NAF sin samarbeidspartner) i en Toyota som mente at jeg skulle koble av og på kablene på batteriet for å "nullstille" hjernen og at det skulle gjøre susen. Da var det bare å lempe ut b agasje og hundebur for å komme til batteriet og jeg trenger ikke fortelle at det selvfølgelig var bortkastet... Han rekvirerte da en kranbil (Fra Sæby) så da var det å vente en time til...

76i5zk06y1focq99fr6d.jpg

Vi kom da til slutt til Hirtshals (jentungen syntes forresten det var gøy å kjøre lastebil) og vi var siste bil som ble dratt inn på båten med en truck og 4 timer senere ble vi hentet av NAF inne på båten i Larvik.

Heldigvis viste det seg at denne NAF karen hadde vært borti dette problemet tildigere og han mente at det ofte holdt med noen forsiktige "kakk" på pumpa så ville den kansje starte igjen, som sagt så gjort og trur du ikke den starta og jeg fikk nok en gang bekreftet at det var den fremre pumpa som hadde tatt kvelden.

Kom hjem søndag morgen klokken 0400 og på mandag morgen ringte jeg BMW verkstedet og sa at jeg ville bytte pumpa og fortsette ferien, fikk til svar at da måtte de først bestille delen og kunne tidligst ta den på torsdag eller fredag - samme svar på de fleste BMW verksteder i Oslo, de skulle forresten ha 1,5 timer arbeid for jobben. Jeg spurte en av mekanikerne om det var noe jeg kunne gjøre selv og fikk til svar at det kunne jeg sikkert klare. Det var bare å løsne et plastdeksel 2 slangeklemmer og ta av kontakten, så da dro jeg til GS (hadde sjekket at de hadde delen på lager, verkstedet ville ikke få den før tirsdag eller onsdag) kjøpte pumpa og byttet den selv på 20 min! PS! anbefaler en smøregrav eller bukk da plastdekselet under bilen er STORT og må bendes litt.

Ferien fortsatte og nå slipper jeg å bekymre meg om at bilen starter eller ikke.

Fikk et tips av en annen mekaniker om symtomer på matepumper:

- Fusker på turtall = bakre matepumpe, ved tanken.

- Startproblemer/virker død = fremre matepumpe, under setet.

Fortsatt god sommer!

Skrevet

Bra det løste seg for deg. Jeg har nå bytta begge pumpene du referer til og det har ikke hjulpet stort. Men min fusker først så bare dør den helt.

Opplevde du noe av det?

Skrevet
Bra det løste seg for deg. Jeg har nå bytta begge pumpene du referer til og det har ikke hjulpet stort. Men min fusker først så bare dør den helt.

Opplevde du noe av det?

Nei, jeg har ikke hatt noe fusk, har bare hatt startproblemer. I vinter viste det seg at 4 glødeplugger var defekt så jeg byttet alle 6. Men ellers har symtomene siden i fjor sommer bare vært problemer med å starte, i begynnelsen starten den etterhvert men de siste gangene nå var den umulig å starte uten å gå tom for strøm. Nå skal det sies at det kun har vært en 5 - 6 ganger hvor det har vært startproblemer og at det er kun de 2 siste gangene jeg måtte ha assistanse.

Når den først starter har den aldri fusket eller dødd ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...