Dan Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Jeg kommer fortsatt til å kjøre diesel så lenge det lønner seg økonomisk. Diesel har jo et forbruk som en bensiner bare kan drømme om. Har ikke noe tro på at dieselprisen kommer til å stikke voldsomt fra bensin. Begge vil nok justeres opp og ned med jevne mellomrom. Sånn som situasjonen er nå, kommer min neste bil også til å være diesel, men hvem vet hvordan situasjonen er om 2-3 år når det er dags å bytte. Når det gjelder km godtgjørelse som jeg mottar ifm jobb, så har staten endelig fått ut fingeren og økt satsene fra 3,00 kr til 3,50 kr inntil 9000 km og fra 2,40 kr til 2,90 kr over 9000 km.
Fredrik Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Kjør på gass!!! I Sverige får du kjøre i kollektivfeltet om du kjører på gass eller biodisel:) Du kan jo tenke deg hva staten gjør med avgiftene på LPG hvis gassdrift blir for populært. Årsaken til den historisk lave prisen på diesel skyldes nettopp at diesel tradisjonelt ikke har vært et alternativ for folk flest pga. dieselmotorenes lave ytelser. Fra og med midten av 90-tallet ble imidlertid dieselmotorene betydelig kraftigere og dermed ble de også mer populære... og prisen på diesel har steget langsomt, men sikkert siden den gangen...
Gjest Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Kan aldri tro at Gass kommer til å bli noe særlig mer avgiftsbelagt. Iallefall ikke mye. Det vil stride imot miljøpolitikken til de rødgrønne julenissene våre. En annen ting er at det er sinnsykt, og da snakker vi sinnykt mye tilgang på gass. Du ser jo plattformene må jo bare brenne gass på harde livet, har ikke nok plass, kapasitet, eller etterspørsel til å håndtere gassmengde som finnes i oljefeltene. Det er en logisk tankegang at gassdrift kan øke i pris, men sett deg inn i markedet og hvordan det ligger an der så er nok ikke det sannsynilg. I tillegg er det såpass miljøvennlig også at staten ikke kan flå oss på det området, da skyter de seg selv i foten. Blir spennende å se, men jeg er iallefall møkklei av å tanke bensin og disel til de syke prisene. Her blir det gassdrift!
MGR Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 e85 har vel blitt? eller skal bli avgiftsbelagt, pga at fler og fler vil ha det. norske staten finner jo hele nye måter å tyne ut penger ifra folk, spesielt når det har med bil og gjør nye og høyere avgifter i hue og ræva! å begrunnelsen er? jo, at folk må kjøre mer kollektivt. guess what?! busser bruker også dristoff?! å når diesel prisen går opp, går buss bilettprisen opp, å da er man faen meg like langt! enten er politikkeran så helvettes pengeslukere at de gjør alt for å avgiftsbelegge oss, eller så har de hue så jævla langt oppi ræva at de ikke klarer å klø seg under armen med lillefinger!
Gjest Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Ser vi på hva vi tjener i forhold til bensinprisen så er det ikke så ille.. men det kan bli veldig ille om de setter den opp mot 15,16,17,- Tror ikke det nytter å kjempe, vi blir overkjørt av en sinnsyk stat som tar inn millarder i avgifter på biler og drivstoff, men har allikavel det nest dårligste veinettet i europa. Det er en skam!
Fredrik Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Jeg kommer fortsatt til å kjøre diesel så lenge det lønner seg økonomisk. Diesel har jo et forbruk som en bensiner bare kan drømme om. Har ikke noe tro på at dieselprisen kommer til å stikke voldsomt fra bensin. Begge vil nok justeres opp og ned med jevne mellomrom. Sånn som situasjonen er nå, kommer min neste bil også til å være diesel, men hvem vet hvordan situasjonen er om 2-3 år når det er dags å bytte. Når det gjelder km godtgjørelse som jeg mottar ifm jobb, så har staten endelig fått ut fingeren og økt satsene fra 3,00 kr til 3,50 kr inntil 9000 km og fra 2,40 kr til 2,90 kr over 9000 km. Det er vel mer eller mindre opplest og vedtatt at prisen på diesel og bensin skal harmonere i forhold energigehalt relatert til km/liter. Ergo blir prisen på diesel i fremtiden 20-30% dyrere enn for bensin. Det er flere ting som tyder på at dette blir virkelighet... raffinerisituasjonen i verden og miljøavgifter for å nevne et par av dem. Forøvrig er det nå en betydelig mindre forskjell på drivstofforbruket bensin vs. dieselbiler enn tidligere... spesielt når det gjelder små biler. For store biler vil nok situasjonen være at dieselbiler forblir mest økonomiske også i fremtiden... med mindre staten velger å legge på en ekstra avgift på slike biler (noe jeg tror de kommer til å gjøre). Flott at statens satser for bilgodtgjørelse nå er 3,50 kroner istedenfor 3 kroner... ikke spesielt miljøvennlig, men fint nok for meg som er glad i å kjøre bil...
Fredrik Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Kan aldri tro at Gass kommer til å bli noe særlig mer avgiftsbelagt. Iallefall ikke mye. Det vil stride imot miljøpolitikken til de rødgrønne julenissene våre.En annen ting er at det er sinnsykt, og da snakker vi sinnykt mye tilgang på gass. Du ser jo plattformene må jo bare brenne gass på harde livet, har ikke nok plass, kapasitet, eller etterspørsel til å håndtere gassmengde som finnes i oljefeltene. Det er en logisk tankegang at gassdrift kan øke i pris, men sett deg inn i markedet og hvordan det ligger an der så er nok ikke det sannsynilg. I tillegg er det såpass miljøvennlig også at staten ikke kan flå oss på det området, da skyter de seg selv i foten. Blir spennende å se, men jeg er iallefall møkklei av å tanke bensin og disel til de syke prisene. Her blir det gassdrift! Husk at staten har som erklært mål med avgiftspolitikken at nettoprovenyet alltid skal være det samme eller høyere. Så... hvis flere tanker LPG på bekostning av diesel og bensin... blir avgiftene på LPG tilsvarende høye. Hvorfor er jeg så sikker på dette ? ... fordi hverken spesielt miljøvennlige biler som f.eks Toyota Prius eller Think blir spesielt tilgodesett når avgiftspolitikken skal formuleres... det blir med festtalene og politisk korrekte uttalelser så lenge mikrofonene er på...
BoSJo Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Må nok holde med Fredrik her, Gas er billig nu men det kommer til å stige i pris, og mye. Men dette blir over tid, og det er i det tidsrommet man kan tjene inn montasje kostnader og spare penge etter det. Jeg skal ha ny varebil snart, og jeg begynner å kikke på bensin modeller for å se om der er noe spart. Spørs er bare hvor langt en bensin motor greier å kjøre literen vs. tilsvarende diesel bil.........
zH- Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Dette er en interessang debatt. Bensinprisene er alt for høye allerede i mine øyne. Greit nok, noen av argumentene for kollektivtrafikk er rimelig gode, og det fungerer greit nok om man bor i by og er barnløs. Straks man har unger som skal i barnehage/skole, kansje fler som skal til forskjellige steder så kan man rett og slett ikke satse på kollektivtrafikk. Jeg kommer fra "bygda" og hos oss er det så å si ingen funksjonabel kolektivtrafikk. Derfor svir det veldig når bilistene blir avgiftsbelagt her og der. "ta bussen" sier de. "Hvilken buss?" sier jeg! Dette gjeder store deler av norge, men det greier ikke de trangsynte politikerne i oslo å se! Jeg bruker kolektivtrafikk daglig og det fungerer greit hvis man har god tid. Jeg dagpendler med Bil, hurtigbåt, og 2 busser for å komme meg til jobb. Pga at bussjåførene ikke greier å holde ruten sin så misser jeg buss nr2 hver dag, som resulterer i 20 sure minutter venting. Surt, men det er mye billigere for meg å reise kolektivt en med bil. Som sagt noen av argumentene til politikerne er gode, men de passer kanskje bare 30% av befolkningen MAX! Håper for guds skyld ikke prisene på bensin går noe mye høyere for det har jeg rett og slett ikke råd til med en bil som sluker 1,4 på mila GLATT.
zH- Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Hvordan er det med den bilkjøringsstøtten som er nevnt tidligere i tråden på 3,50kr pr KM. Kan jeg få noe av det som bruker bilen 2 mil hver dag for å komme meg til og fra jobb?
Werther Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Det eneste som er positivt nå er at statens satser for kjøregodtgjørelse i forbindelse med arbeidet er ganske generøse (tre kroner kilometeren)... så på litt lengre avstander lønner det seg klart å kjøre egen bil. Generøse??? Når bensinen kostet 7kr literen var godtgjørelsen 3.20kr pr km, mens den senere ble satt ned til 3kr. Det lønner seg ikke å kjøre mye med nybil da listeprisen synker, og drivstoffprisene spiser opp godtgjørelsen som skal dekke vanlig slitasje. Hvorfor tror du firmaer flest foretrekker at ansatte bruker privatbilen? Jeg kjører halvgamle biler, så slipper bekymring for bruktprisen. Dog går slitasjen utover motor/gir/clutch/starter etc, noe som blir greie kostnader på lang sikt. På forrige lønning dekket ikke godtgjørelsen utgiftene på bensin engang..
Werther Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Årsaken til den historisk lave prisen på diesel skyldes nettopp at diesel tradisjonelt ikke har vært et alternativ for folk flest pga. dieselmotorenes lave ytelser. Fra og med midten av 90-tallet ble imidlertid dieselmotorene betydelig kraftigere og dermed ble de også mer populære... og prisen på diesel har steget langsomt, men sikkert siden den gangen... Diesel er også billigere å framstille, var derfor billigere. Så fortjenesten iforhold til salget av bensin er høyere...
Werther Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Hvordan er det med den bilkjøringsstøtten som er nevnt tidligere i tråden på 3,50kr pr KM. Kan jeg få noe av det som bruker bilen 2 mil hver dag for å komme meg til og fra jobb? Så lenge du ikke har en spesiell avtale med jobben, får du loggføre antall mil og legge sammen. Så kanskje du får fradrag på selvangivelsen hvis du har kjørt nok...
Fredrik Skrevet Mai 21, 2008 Skrevet Mai 21, 2008 Årsaken til den historisk lave prisen på diesel skyldes nettopp at diesel tradisjonelt ikke har vært et alternativ for folk flest pga. dieselmotorenes lave ytelser. Fra og med midten av 90-tallet ble imidlertid dieselmotorene betydelig kraftigere og dermed ble de også mer populære... og prisen på diesel har steget langsomt, men sikkert siden den gangen... Diesel er også billigere å framstille, var derfor billigere. Så fortjenesten iforhold til salget av bensin er høyere... Diesel var i utgangspunktet et restprodukt etter petroliumsfremstillingen, men produktet var rimelig redundant for de fleste av oss så lenge bensinen var billig og dieselmotorene svake. Dette var situasjonen frem tom. midten av 90-tallet da turbodieselteknologien med høyttrykk dieselpumper ble tilgjengelig også på alminnelige biler. Før denne tiden var diesel mest et alternativ for yrkessjåfører med et behov for spesielt driftsikre motorer... noe bensinmotorer ikke automatisk var før bensininnsprøytning ble alminnelig. I dag er problemet at etterspørselen etter diesel er mye større enn produksjonskapasiteten og at raffineriene ikke uten videre kan justere produksjonen hurtig nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå