wabby Skrevet Mai 28, 2008 Share Skrevet Mai 28, 2008 Hei! Kjøpte meg en BMW for første gang og hentet den igår. Dette var en E39, 520ia. Deilig å kjøre Men det var noe rart med denne... Hentet denne i Grimstad og kjørte til kr.sand (ca 4 mil). Da stod tanken på litt over 15 liter og telleren sa ca at jeg hadde 166km å gå på. Parkerte på jobb og bilen stod noen timer, når jeg dro fra jobb sto telleren på ca 100km og nåla hadde falt noe. Kjørte 5-8km for å komme hjem. Ca 2 timer senere dro jeg på butikken, da stod nåla litt lavere og telleren sa jeg hadde ca 80 km igjen. Turen er ca 6 km... Dro på jobb idag, reservetanken lyste og jeg hadde 66km igjen. Det virker som den faller noe når bilen står stille. Den starter fint og ikke noe host så det virker som at bensintrykket er der, eller i allefall ikke har falt mye. Er dette et kjent problem? Har tenkt litt rundt, men vet ikke hva dette kan være... Kan dysene lekke litt? Har sett under, og det er ikke noe umiddelbar antydning på at den lekker noe. Fikk 12 mnd garanti på bilen, så det er bare å sende den inn om det er noe problem på den Håper dere har noen forslag på hva jeg skal sjekke. Her er gliset forresten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Mai 28, 2008 Share Skrevet Mai 28, 2008 Du har kjørt ca 5,6 - 6mil med denne sånn cirka. Du hadde 15ltr(ca) på tanken frå start. Viss denne hadde brukt ca 0.7ltr på mila vil det seie ca 4,2ltr på 6 mil. Då er du nede i 10,8ltr igjen på tanken. Veit ikkje kor mykje som er på reservetanken din,men 10 ltr er ikkje uvanligt. Så at lampa di begynner å lyse då er ikkje utruligt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Mai 28, 2008 Share Skrevet Mai 28, 2008 Fin bil forresten,gratulerer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mai 28, 2008 Forfatter Share Skrevet Mai 28, 2008 Takk! Det er mulig. Jeg har i allefall nå nullet ut triptelleren og fylt full tank. Så kan vi se hva den bruker til neste full tank. Edit: Det som bare plager meg er at pila har markant flytta seg når jeg starter opp bilen igjen, samtidig som reservelampa ikke lyste da jeg parkerte den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Mai 28, 2008 Share Skrevet Mai 28, 2008 parkerte vel i en oppover\denoverbakke da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hoem Skrevet Mai 28, 2008 Share Skrevet Mai 28, 2008 Elektronisk hysterese ! To verdier kan ha forskjellig utgang avhengig om den øker, eller synker ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mai 28, 2008 Forfatter Share Skrevet Mai 28, 2008 parkerte vel i en oppover\denoverbakke da? doh! Den har nok stått på flatmark alle gangene. Men får nå se hvordan den slår ut på full tankt og god gammeldags tripteller. Trodde ikke at BMW sine instrumenter var så jalla at de viser forskjellige verdier ved start og stopp av bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rsr800 Skrevet Mai 28, 2008 Share Skrevet Mai 28, 2008 Har en 330ia e46. og har erfart dette flere ganger selv. men har bare tenkt at jeg har kjørt i svinger, og gasset og bremset litt. Og at det da er måleren som ikke for stå i ro, og at den da føler det er mere bensin en da du står i ro. da drivstoffet ligger i ro i tanken. Dette er jo ikke noe fasit svar. men det jeg synes som det mest fornuftige Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kanari87 Skrevet Mai 28, 2008 Share Skrevet Mai 28, 2008 ved kjøring føler bensin måleren på bensin i bevegelse men dagens følere er såpas avangserte att de viser et gjenomsnitt av bensinen i bevegelse, derfor når bensinen roer seg vil den kanskje ligge under gjenomsnite. Er i værtfall sån det fungerer på MB, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Mai 28, 2008 Share Skrevet Mai 28, 2008 ved kjøring føler bensin måleren på bensin i bevegelse men dagens følere er såpas avangserte att de viser et gjenomsnitt av bensinen i bevegelse, derfor når bensinen roer seg vil den kanskje ligge under gjenomsnite. Er i værtfall sån det fungerer på MB, Høres logisk ut i samsvar med at min erfaring som er at på slutten av tanken så faller det fortere, noe jeg har regnet med skylles større mulighet for bevegelse i bensinen. Har sett mange ganger selv at tankmåleren viser litt lavere enn den gjorde da jeg parkerte bilen. Beregningen av hvor mange km man har igjen å kjøre synes jeg og pleier å begynne litt pesimistisk og så heller justere opp lengden hvis du kjører litt fint. Det sammen med at man kan kjøre et stykke etter den sier 0 km igjen er vel bare for å gi oss litt marginer til vår fordel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Juni 1, 2008 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2008 Da har jeg kjørt en tank tom, og jeg har kjørt så pent som overhodet mulig. Etter 550 km fylte jeg full tank igjen og det ble 60 liter. Altså ca 1,1 Liter på mila. Av de 550 km så var ca 320 km ren langkjøring og resten var til og fra jobb, handle osv... Selv syns jeg dette er litt mye, men vet ikke helt. Hva syns dere? AC har vært brukt minimalt. Mesteparten av kjøringa har vært kun i D og ikke i DS. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juni 1, 2008 Share Skrevet Juni 1, 2008 Da har jeg kjørt en tank tom, og jeg har kjørt så pent som overhodet mulig.Etter 550 km fylte jeg full tank igjen og det ble 60 liter. Altså ca 1,1 Liter på mila. Av de 550 km så var ca 320 km ren langkjøring og resten var til og fra jobb, handle osv... Selv syns jeg dette er litt mye, men vet ikke helt. Hva syns dere? AC har vært brukt minimalt. Mesteparten av kjøringa har vært kun i D og ikke i DS. Høres ikke så usansynlig ut med 1,1l, det er en forholdsvis tung bil og automat bruker litt mer uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Juni 1, 2008 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2008 hummm, får kanskje leve med det da. Likte det ikke helt da. Var litt innom tanken å bytte dyser da slitte dyser har en tendens til å bruke mer... Bilen har gått 180.000... Vil det være merkbart? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå