Gå til innhold

E39 2001 530dat med fusking


Kjennern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Legger denne ut her også, er ganske langt nede når det gjelder denne bilen nå.... Ligger også en post påBmwCCN

Håper noen kan hjelpe meg her med et problem jeg har hatt i ca 1 års tid.

Jeg har en '01 530dat som har kjørt ca 190K km.

Bilen i seg selv er i tipp topp stand, men den fusker på lavt turtall.

Fusken kommer og går og når den kommer så blir den værre og værre, så til slutt er det umulig å starte bilen. Lar jeg den stå over natten så virker den igjen.

Så kan det fort gå 3-4-5++ mil eller 1-2 uker før fuskingen er tilbake. (Bruker den ikke hverdag da jeg ikke lenger stoler på den)

Har ikke noe å si om det er høst/vinter/vår/sommer, natt eller dag, kald eller varm bil eller full/tom tank. Den virker som den skal når jeg gir gass, og går like bra som når feilen ikke er der. Men når den fusker som værst så drar den ikke jevnt før ca 3500+ RPM. Den fusker under ca 2000 RPM.

Hele bilen rister på tomgang, værst når en står i D (Kult i kø dette her)

Har hatt bilen ca 2-3 mnd på verksted, men de fleste gangene har de ikke fått fram feilen. Og når de har det så finner de en feil(bytter noen deler), så er feilen tilbake 1-2 uker senere.

Dette er historien av deler og ting som har blitt byttet/gjort:

2 dyser

Diesel pumpe / Inline-Mate pumpen.

Renset så og si alt, EGR, radiotor osv.

Alle glødeplugger

Diesel pumpe rele.

Fjernet xenon lys/ettermontert som fjernlys.

Og sikkert mer som jeg ikke husker i farten.

Begynner og koste litt dette her.

Har hatt bilen inne til full Diagnose på Autozentrum uten noen feil. Så klart var bilen helt OK da jeg leverte den. Da sjekket de for spon i diesel system, testet LMM og dyse test.

Alt var 100% OK.

Når bilen fusker så får man heller ikke opp noen feil på diagnose.

Jeg må ærlig innrømme at etter 3 forskjellige BMWer så er denne noe av det merkeligste og mest irriterende feil på bil jeg har hatt.

Så mitt spørsmål er om noen her på Bimmers har vært borti noe lignende?

Kan det være de andre diesel pumpene, turbo osv? Jeg har rett og slett ikke peiling på dette lenger.

Jeg tar gjerne imot tips / råd. Vil du se på bilen så skal jeg ordne det også/Østlandet/Skedsmo

Betaler mer en gjerne om noen får fikset denne bilen, for det er en herlig kjøremaskin når den virker som den skal.

Ta gjerne kontakt direkte med meg om det er ønskelig. (PM)

Har fått tips om Høytrykks pumpe, så skal vel prøve denne tenker jeg.

Mvh

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mitt forslag kunne kanskje vært en annen hjerne... Bare for å prøve.

Ser for meg scenarioene slik.

Du kjører og alt er fint... Plutselig av en eller annen grunn så leser hjernene noen signaler feil (kontaktfeil i hjernen, tørrloddinger, generelt dårlig kontakt eller et eller annet tull).

Det som skjer da er at hjernen prøver å justere seg basert på verdiene den har lest og motoren går som en dass (mulig en motorlampe burde ha lyst da, men vet ikke hvordan det er på diesel).

Bilen vil gå fint på full gass da den ikke trenger å ta høyde for så mye da. Samme symtom som om en LMM skulle vært gåen. Denne juster motoren basert på delvis gass og tomgangsjustering.

Du blir dritt lei og parkerer bilen din og går... Naturlig nok...

Bilen står lenge og målingene hjernene har registert blir slettet eller bare forsvinner (regner med bilen din hadde også vært fin om du hadde koplet av batteriet/hjernen i 10 min i det problemet oppstod, så sant den ikke kan lagre verdier).

Du starter opp bilen igjen og alt virker bra... Helt til overnevnt gjentar seg.

... Men dette er bare min teori da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse symtomene ligner på feil med dyser ,du har byttet 2 var det hos BMW verksted ?. ved bytte av dyser må di legges inn i styreenheten med riktige verdier .Hos et BMW verksted budre di også kunne kjøre sylinderbalanse test den avslører hvis dyser er utenfor spesifikasjoner,men det må jo da være feil tilstede slik det ofte ikke er ved verkstedbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble utført hos BMW verksted på Gardermoen. Regner med de har fulgt alle prosedyrer på bytte av dyser. Har også målt på dyser under fusking, og får ikke etter det jeg vet nå feil da.¨

Får mer å mer lyst til å bytte dieselpumpa foran....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sjekket om det er brudd i ledningene til dysene? det er en vanlig feil med disse og da får du symtomene som du beskriver.

når bilen rister på tomgang og du har tatt av motordeksel så du ser ned på kontaktene til dysene kan du prøve og ta av en og en kontakt på dysene

evt. bøye og tøye på ledningene så vil du merke vilken av dysene som ikke er med på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

noe fremgang med fjuskinga?

jeg har(hatt) noen av di samme symptonene på 525 vår..

Den har av og til rakla litt me engang..akkurat som den bare går på 4-5selyndre...ved oppstart..varm/kald speller ingen rolle..

Dette har begynt å skje etter kvinnfolket skulle fylle suppe en morra.. å tok like hjærne å fylte tanken opp med bensin!!!!

hu starta den heldivis ikke:)!! så tanken er tømt å kjørt ca 2tanker nå.. og virker ut som feilen er borte nå..var på langtur te drammen i går å hjem å starta å stoppa maaange ganger siden vi var å så på bil for min søster..

så nå tenkte jeg å handle dieselfilter i dag og noe vidundermiddel som jeg kan putte på tanken så får jeg håpe det hjelper..

Men regner med du har bytta dieselfilteret siden problemet begynnte å oppstå`?

ellers er jo diesel innsprytninga på disse ganske greie.. tror nok ikke det er noe vits å bytte høytrykkspumpa..

er mer sannsyneli dorli kontakt i en av injectorne(dysene)

Det som jeg har vert borti av bagatellfeil på commonrail er:

kjører avgårde..bilen begynner å fuske..

kjører tilside å river opp panseret og begynner fra "dyse nr1" dra opp kontakten til

dysa.. å går den styggere er d jo greit..må stoppe og starte på nytt fordi den dysa som jeg har tatt ut kontakten på å satt i igjenn fungerer ikke før jeg har starta å stoppa igjenn.. så når jeg har finni dysefeil.. for eks nr 4 så kan man bytte over dysene og se om feilen da oppstår på nr 3istede!?! og har og vert borti dorli kontakt i stikke til dysa.. da har jeg bøyd bitte litt på "pinnene" som skal i kontakten fra dysene..<- noe igrunn du bør prøve føre du bytter over dysene..

har alldri vert borti noe kalibrering av dyser som nevnt over her.. men nå er d noen år siden jeg jobba me Common rail..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå levert bilen til et Elektro Diesel firma for full test av alle dyser i benk. De skal også sjekke om de rette verdiene er blitt lagt inn i hjernen etter siste dyse bytte.

Skal fortelle mer når jeg vet mer :) men regner med at det er dyse feil ja.

Har byttet mate/inline pumpa og det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått tilbake bilen, ble bedre men er ikke helt i mål.

Har fått OK på alle dyser i benk hvertfall.

Nå får jeg ikke samme fusken, og det kan jo stemme med at de fant en feil med dyse 2. Tror han sa noe om retur ventil/skrue eller no slikt som ikke satt skikkelig på plass.

Men nå er den slik at den får en merkelig vibrasjon i ny å ne, kan sammenlignes med å få frysninger i kroppen :? Hele bilen får et skikke skjelv rett å slett. Er mindre hardt når den står i P/N enn i R/D.

Så plutselig skrur den seg av også. En omstart så er den i gang igjen.

Tenkte litt på denne delen, nr: 13517787632 Dieselpumpe (Org)

Har jo bytta matepumpa alt så den bør være OK.

Del på bilde Nr1.

29690.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være dønn ærlig så driter jeg i det, har brukt så mye på bilen i det siste så det merkes nok ikke på totalen uansett.

Men på GS koster den ca 8K eks mva. Så er ikke allværden egentlig.

Til eks: dyse testen kom på 12800,- :roll:

Og da brukte han ca halv dag på å få ut dyse 2 for den satt helt fast.

Måtte lage en plate til å legge over så kan kunne få trykk på noe rustløser rundt dysa..... Ødela samtidig et spesialverktøy i forsøket :lol:

Men nå er jeg mer opptatt av å få bilen i orden fremfor hva det koster å få det til. Får heller vurdere å selge når den er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver om vibrasjon/risting kan være at di som har hatt ut dysene ikke har satt dem på rett plass slik det var, dysene er som jeg har nevnt før programert til en gitt plass på motoren dette gir motoren rett sylinderbalanse ,blandes dett vil du ikke ha jevn gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars mann sier nå jeg. Du har jaggu hatt å styre med. Håper du ikke betaler for ting som ikke hjelper. Er jo snakk om en bra bruktbil i kroner og ører .

Vel..du blir nå godt kjent med bilen din ihvertfall. Lykke til videre. Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver om vibrasjon/risting kan være at di som har hatt ut dysene ikke har satt dem på rett plass slik det var, dysene er som jeg har nevnt før programert til en gitt plass på motoren dette gir motoren rett sylinderbalanse ,blandes dett vil du ikke ha jevn gange.

Ja, men dette sjekket dem opp nå på Bosch verkstedet så dette er OK.

De hadde alle dyser i benk og alle kom ut med korrekt verdi. Har også fått test utskrift per dyse. Så tror nok dette er helt OK. Ba dem om å sjekke dette med plassering av dyser + koding.

Men vil ikke kalle det ujevn gange heller. Er mer en slags skjelving i hele bilen. Nesten som det skulle vært tilfeldig kast i sving hjulet lissom, om du er med på den.

Var ute en tur nå, kjørte kanskje 6-7 mil, og hadde totalt 4 stopp da den bare kutta. Spesielt inn mot rundkjøringer. Kjørte rolig og dro den ikke noe spes. Så på vei hjem holdt jeg litt høyere turtall, men kutta på vei inn mot rundkjøring da også. Virker som når den kommer ned på tomgangsturtall så kutter den ut i ny å ne.

Kan jo være en sensor, men dette burde vel en diagnose sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars mann sier nå jeg. Du har jaggu hatt å styre med. Håper du ikke betaler for ting som ikke hjelper. Er jo snakk om en bra bruktbil i kroner og ører .

Vel..du blir nå godt kjent med bilen din ihvertfall. Lykke til videre. Håper det ordner seg.

He He ja, har blitt litt utgifter på den nå. Men kan vel ikke være noe annet en optimist heller. Da hadde jeg blitt gal tror jeg om jeg ikke var det :)

Men kan jo se det på en annen side, når den endelig blir OK så er den jo nesten som ny ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...