Gå til innhold

E39 2001 530dat med fusking


Kjennern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei Kjenneren.

Interessant dette her, og akkurat det jeg leter etter. Jeg har en 530D 2000 modell. Har mye av de problemene du nevner. Litt annerledes allikevel. Om jeg kjører normalt, eller er forsiktig på gassen går alt som det skal. Dersom jeg drar på litt godt, og så må stoppe ved f.eks neste lyskryss så rister hele bilen, akkurat som om den kun går på 5 sylindre. Mindre risting i N/P enn i R/D. Når jeg så gir gass igjen så går den normalt. Har ikke opplevd at den har stoppet enda. Det snodige er at om jeg kjører et godt sykke etter et pådrag, og så stopper, så går den normalt på tomgang. Jeg skal ta kontakt med en BMW guru i morgen, kanskje han kan finne løsningen på problemet.

Har du kommet noe lenger med problemet ditt? Jeg skal i allefall holde deg informert om hvordan det går med bilen min. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja har blitt mye mye bedre, men var på lang tur i helgen, fikk rulla på 70 mil. Merket at den ristet/fusket ørlitte grann i kø ved Hamar på vei ned idag. Fikk kjørt ca 5 min så var dette borte.

Mulig det ligger mye drit i systemet fra tett veivhus filteret som jeg byttet.

For ristinga er blitt merkbart mindre og sjeldnere. :)

Skal en tur til Grong om 2 uker så da får jeg testa den enda litt mer på en skikkelig langtur.

Så du bør sjekke veivhusventilasjons filteret hvertfall. Det hjalp betraktelig på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Yes, da var mate pumpa i tanken byttet. Dette hjalp mye på at bilen kutta diesel tilførsel men den fusker litt i ny å ne enda.

Har igjen kun hoved diesel pumpa nå :?

Alle dyser er testet hos Bosch verksted og de var OK...

Men skal sies den har blitt betraktelig bedre. Nå får jeg fusken sjelden og det skjer kun på tomgang/under 1500rpm sånn ca. Virker sånn hvertfall.

Tok en liten film snutt når den fuska igår, kanskje noen kjenner igjen symptomet? Hadde vært flott hvertfall. Fila er på 18MB MPG.

Lyden er ikke så god, brukte mobilen, men man ser at den står å hopper litt på tomgang der. Ga litt gass innimellom.

Skal prøve å få tatt en bedre filmsnutt når det skjer neste gang.

http://www.kjenner.net/530/fusken.mpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 film snutter til i AVI på ca 40MB hver.

Snutt1

Snutt2

Snutt3

Begynner å bli litt lei he he. Men gidder ikke å sette den rett på verksted helt enda å si "FIXT IT!". Vil prøve å få det fiksa til en passe pris foreløpig.

Har den til salg, setter den da rett på verksted for å fikse det ved et evt. salg.

Men tror jeg har igjen kun 2 ting og det er dieselpumpa foran + innsprøytnings hjernen.....

Er 249.000,- en normal pris for denna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg ville skifta, har vel muligens ikke noe med det å gjøre, men hvis den ikke er skiftet så kan den havarere turboen og muligens motoren også hvis man er skikkelig uheldig.

Skiftet denne på 188`km, å den så skikkelig FÆL ut.....

Legger ved bilde.

Denne ligger over turboen.

Å det er en billig forsikring i så fall uansett.

Dette har vært en ting som har røket på 3 litrene, da går som sagt tidligere, turboen og muligens motoren.....

3o9zba7rx2avehop3xkk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble byttet for 1 mnd siden :)

Hjalp noe, den drev å fusket mye værre før, men nå er det mest på tomgang den fusker.... + at det virker som den skal dra gjennom et sandpapir ved pådrag under 2200 rpm i ny å ne.. Det skjer når den fusker på tomgang. Hatt den innom verksted tidligere(sikkert over 1 mnd totalt), men det begynner å koste så mye. Så prøver å finne ut litt mer før jeg gjør noe mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, bra du hadde skiftet den da!

Var jo veldig rart at de ikke finner noe på diagnose målinger.....

Skal sjekke litt rundt, har en del kontakter i tyskland, driver å importerer mye BMW, så jeg skal saumfare mine kontakter..

Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært supert om du kunne det :)

Har snart bytta alt på denne, så den er nesten som ny he he.

Men har igjen å bytte hoved pumpa og hjernen da.

Men det koster så sinnsykt mye hehe at jeg drøyer det så lenge som mulig. Har begynnt å se på muligheten for vrak deler fra utlandet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke før nå men..... 249 000 er vel en grei pris på denne bilen, vet ikke noe om utstyrsnivået så jeg får ikke sett exakt pris i henhold til "rødboka".

Men din har jo gått va 40-50 000 km en det som er "normalt" i forhold til "rødboka".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvem av disse som er til 09/2000 530dat? Er styrings enhet til innsprøytning. Og evt dele nr til ECU'en..... Må søke litt på brukt deler :roll:

13617789633 Styreboks motor (Org) (4.0) A 09/00 01/01- 8,886

13617789543 Styreboks motor (Org) (4.0) A 09/00 01/01 - 11,640

13617789489 Styreboks motor (Org) (4.0) A 07/00 09/00 - 11,640

13617789487 Styreboks motor (Org) (4.0) A 07/00 09/00 - 11,640

13617789376 Styreboks motor (Org) (4.0) A 03/00 09/03 - 8,810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivertfall et godt tips ang brukte deler er www.bildelsbasen.se

Der finnes deler i godt utvalg, og svensk klarer de fleste av oss og komunisere med :wink:

De fleste sender til norge, så skulle ikke være så vanskelig og få det hjem heller.

Og bare som et lite tips. Sjekk også jordingen til motoren. Hvis den er dårlig, kan det skape krøll hvis noen av komponenten på motoren er jordet i motoren. Allt er visst verdt og prøve i disse tilfellene skjønner jeg.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, den kan du fint sjekke selv. Det er en tykk ledning, like tykk gjærne som en hovedstrømskabel til en fosterker til stereoen.

Den er som regel montert lavt på motoren, ofte skrudd fast i selve blokka, eller i en av labbene som er imellom motor og motorfester. Så er andre enden festet i bilens chassie. Det kan også være en bred flat "kabel". Ser det som en "vevd" flat kabel. Hvis den er uisolert, kan den ruste med årene, evt korrosjoen som setter ned ledningsevnen. På E46 er den ivertfall montert på passasjersiden på motorlabben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...