Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Audi har snart passert BMW i design. Heldigvis, for BMW sin del, har de ikke avskaffet FWD, og det er snart den eneste grunnen til at man enda skal velge BMW..

Bakfra ser en E92 ut som en hvilken som helst japsebil. Jeg tok meg selv i å være skråsikker på at bilen foran meg her for et par uker siden, på natten.. var en nyere Mazda, men da jeg skulle kjøre forbi; E92! Først da innså jeg de fryktelige fakta. De led-baklampene er heselige! Fronten på E92 derimot, den er litt mer tiltalende :) , enda E90 designet kommer nest nederst på lista mi, bare slått av Z1 [-o<

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Audi har snart passert BMW i design. Heldigvis, for BMW sin del, har de ikke avskaffet FWD, og det er snart den eneste grunnen til at man enda skal velge BMW..

Bakfra ser en E92 ut som en hvilken som helst japsebil. Jeg tok meg selv i å være skråsikker på at bilen foran meg her for et par uker siden, på natten.. var en nyere Mazda, men da jeg skulle kjøre forbi; E92! Først da innså jeg de fryktelige fakta. De led-baklampene er heselige! Fronten på E92 derimot, den er litt mer tiltalende :) , enda E90 designet kommer nest nederst på lista mi, bare slått av Z1 [-o<

Støtter deg faktisk på det meste av det du skriver over. Siste generasjon 3-serie er selvfølgelig teknisk sett strålende, men designmessig synes jeg BMW beveger seg i feil retning. Det virker som de har lagt den 'gamle' designfilosofien (rent, pent, ryddig og elegant) på hyllen til fordel for mer ekstrem, agressiv og unødvendig komplisert linjerføring (tatt til det ekstreme på e92 m3). Det virker nesten som om 'rette linjer' er et verboten i BMWs designavdeling om dagen. Mens e90 og e91 kun ser kjedelige ut så ser e92 nesten ut som et såpestykke. Det eneste jeg virkelig liker er vindusprofilen - som er mer eller mindre uforandret fra e46..

Når det gjelder Audi så er jo deres designavdeling omtrent like kreative som han som fant opp hjulet. Alt nytt de har spydd ut de siste 10 årene har jo designmessig kun vært facelift-oppgraderinger av forrige modell. Jeg sier ikke at det ikke fungerer, men her skal i alle fall BMW ha kred for at de prøver noe nytt. Når det gjelder A5 så minner den altfor mye om en gammel Nissan Skyline til at jeg klarer å la begeistringen gå i taket. Ikke det at Skyline nødvendigvis er stygg, men det er ikke akkurat den jeg ville brukt som mal dersom jeg skulle designet en audi coupe i 2008.

Skrevet

Trenger ikke sladde og spinne for å merke at det er en annen kjørefølelse med RWD enn FWD. Trenger ikke ha 250 hk for å merke forskjell på FWD og RWD heller. At bilen skal ha RWD blir på en måte en prinsippsak for meg uansett.

Skrevet

Trenger bare en skikkelig krapp s-kominasjon, så har du skilt FWD og RWD.

På samme måte som du kun trenger en kraftig s-kominasjon på vinterstid, for å skille AWD og RWD!

Sommerstid er RWD overlengent, vinterstid AWD. Så kan man jo diskutere hva som er morsomst..

Skrevet
Ikke helt enig i at du må ha en motor på 250hk+ for og nyte RWD. Som andre nevner så har FWD en stygg tendens til og rive og slite i rattet under aks, +at Audi har tradisjon for å være meget understyrt. Rwd virker for meg mye mer balansert også under vanlig, aktiv kjøring. Dessuten bor jeg i en del av landet hvor det er snø og is på veiene store deler av året. Og da trenger du slett ikke 250hk for og ha det gøy med RWD!

Nå tenkte jeg på A5 og e92. ikke Audi fwd vs rwd generlt osv... A5 er ikke understyrt, fin balanse og god vektfordeling i den bilen :wink:

Skrevet
[A5 er ikke understyrt, fin balanse og god vektfordeling i den bilen :wink:

Alle BMW er jo solid understyrt ut fra fabrikken; har ikke helt troa på at Audi er noe bedre der gitt..

Skrevet
[A5 er ikke understyrt, fin balanse og god vektfordeling i den bilen :wink:

Alle BMW er jo solid understyrt ut fra fabrikken; har ikke helt troa på at Audi er noe bedre der gitt..

Æ sitter ikke med følelsen av at BMW er særlig understyrt, det går selvsagt an å få den til å understyre markant, men jeg sitter generelt med en følelse av at de heller er det motsatte ved riktig og tidlig pådrag f.eks i/ut av en rundkjøring. Føles nesten som at bakenden er med å hjelper framhjulene(de som skal benyttes til å styre, ikke drifte :wink: ) ut av svingen.

Tror du kan ta en hvilken som helst FWD, gi på like tidlig og du må helt garrantert gå av gassen noe underveis for å ikke hoppe over noe kantstener e.lign :roll:

Det er mitt inntrykk :?

Forøvrig så synes jeg også at A5 er en lekker bil, men hadde nok ikke kjøpt meg en slik uten Quattro. "Førstevalget" mitt er fortsatt E92 av disse to, enn så lenge :wink:

Grunnen til at Audi har fått bedre ballanse i bilene sine skyldes i hovedsak 2 ting. Det ene er at de selvfølgelig har fått flyttet motoren lengre bak, og dette er korrekt vei å gå. Helt i tråd med BMW :wink:

Men de tvilholder på FWD, og for å kunne skjule at dette skaper problemer med ballanse så har de valgt å produser fremre halvdel av bilene(f.o.m framdøren) i alu, mens bakre halvdel er i stål. Dette er ikke riktg vei å gå. Det hadde vært klokere å inrømme at RWD er tingen og gjøre som BMW/Mercedes.

Problemet er vel at dette vil koste noe inn i hel.... med penger sikkert. De er tross alt ganske mange andre biltyper som høster av motorprogrammet til Audi. Å legge alle disse om til RWD er vel uaktuelt tenker jeg :roll:

Vi får vente og se, men jeg blir ikke overrasket om Audi plutselig kommer som RWD i framtiden.

Skrevet

Synes uansett E92 er en veldig mye finere bil utseendemessig enn A5 så valget hadde vært enkelt for min del.

A5 ser stortsett bare ut som enda en Audi, som igjen ser nesten ut som bare en litt oppsminket Folkevogn..

Skrevet

BMW beveger seg i feil retning i designet? hva?

Synes E92 er en perle av en bil, veldig tøff, samme gjelder e60.

Audi mengler fremdels bakhjulsdrift og rekkesekser, så de kan bare gå å legge seg :o

Skrevet
Alle bakhjulstrekkere med litt effekt kan slædde seg ut av svingene. De er ikke overstyrt av den grunn. :wink:

Hehe, tenkte ikke på slædd jeg da. Kjører familiekjerre jeg :wink:

Mener bare at bilen ihvertfall gir inntrykk av å skyte ekstra godt i den retning jeg ønsker den skal gå om jeg trykker på litt gass tidlig i svingen. M.a.o det stikk motsatte av fwd :roll:

Skrevet
BMW beveger seg i feil retning i designet? hva?

Synes E92 er en perle av en bil, veldig tøff, samme gjelder e60.

Designet på e60 fikk jo temmelig blandet mottagelse da det kom, men selv etter mange års modning har jeg moderate problemer denne fasongen. Den ser riktignok ganske frekk ut i M5-utgave, men jeg synes likevel den har alt for mange snåle designelementer til at jeg klarer å la meg begeistre. Det faktum at det er en ny 5-serie gjør selvfølgelig at den utstråler masse status og kvalitet helt uavhengig av hvordan den ser ut (som også X3 gjør). Men fronten er etter min mening for sær og bakfra ser den fortsatt ut som en Subaru.

Audi mengler fremdels bakhjulsdrift og rekkesekser, så de kan bare gå å legge seg :o

f@nboy ;)

Skrevet

motoren er ikke flyttet lengere bak på audi A5. motoren står på samma plass som altid det har gjort på audi. vist dem har flyttet motoren lengere bak så må dem også flytt fram hjulene lengere bak. for at motoren står rett veien og driv akslingen går direkte fra girkassen å ut til hjulene. derfor er motoren så langt fram. for at akslingen skal var vann rett med girkassen.

audi A5 er jo egentlig bare en A4 med 2 dører. med Hyundai Coupe look fra sia av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...