Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeremy går alltid knallhardt ut mot BMW, men ender med at han må innrømme at det er gode biler. At M43 ikke er den beste motoren i verden kan jeg nok være enig i, spesielt i det terrenget han kjører i der. Men funker greit nok når man er oppe i fart p.g.a (håpløs) lav utveksling og klarer 200+ på en god dag.

Skrevet

Hvorfor ha en rekkesekser når en rekkefirer kan være mer effektiv ?... 8)

....Lyden? Er fremdeles halve opplevelsen :)

For ikke å snakke om at alle har jo en kjedelig 4er under panseret, mer spessielt å ha 6er.

Skrevet

Det er faktisk mulig å kjøre en nyere BMW billig og samtidig nyte en rimelig stor dose kjøreglede. Alle kostnader inkludert har jeg hatt en totalkostnad pr. kilometer i løpet av 54 måneder (ca. 150000 Km) på kun 2,5 kroner... og det er faktisk enormt mye bedre enn hva jeg trodde var mulig før jeg kjøpte vår nåværende 2003 E46 318d Touring tidlig i 2004. Vi har kun vår ene BMW og den brukes til praktisk talt alt... vi kjører til Rivieraen (så langt seks ganger), butikken, skole, barnehage, hytter... pendler Oslo-Århus tur/retur to-tre ganger i måneden. Den er et ganske alsidig og billig fremkomstmiddel med andre ord og det er absolut en rasjonell grunn til å kjøre en BMW... utrolig nok... 8)

Jeg skrev følgende i et innlegg i BMWCCN´s forum for å påvise våre bilkostnader:

Jeg kjører ca. 35000 Km årlig med vår 2003 E46 318d Touring og bruker i underkanten av 2000 liter diesel på dette. Dieselprisen har gjennomsnitlig ligget på ca. 10 kroner literen her i Danmark 2004-08 og det betyr at kostnaden totalt for diesel har vært ca. 20000 kroner pr. år. Jeg betaler godt og vel 6500,- kroner årlig i forsikring (full kasko, fri kilometer, fri veihjelp og fri leiebil). Jeg betalte ca. 8000,- kroner det siste året for verksted, service og deler. Fire stk. nye Continental SC2 dekk (205/55-16) ble kjøpt på Hydro Texaco på Ullern i Oslo for ca. 4000,- kroner. Trolig har jeg vel brukt ca. 5000 kroner på parkering, veioblater (Sveits), veigebyrer (Norge og Frankrike) og andre trivielle kostnader (bilpleieprodukter, spylervæske etc.). Dette gir en totalkostnad på i underkanten av 43500 kroner... eller under 1,5 kroner pr. kilometer. Den skjulte kostnaden i regnskapet er imidlertid verditapet på bilen som også tilsvarer rundt 20-40000 kroner årlig (iallefall i Danmark). Ergo er nok den reelle kostnaden ca. 2,5 kroner pr. kilometer. Kostnadene har vært mer eller mindre identiske i over fire år nå... og hvis vi legger til 20000 kroner som et slags "buffer" for å gjøre kostnadene mest mulig realistiske har bilen i direkte kostnader kostet rundt 195000 kroner over fire år + ca. 110000 kroner i verditap i perioden (40' + 30' + 20' + 20')... eller ca. 300000 kroner totalt. Dette gir en totalkostnad pr. kjørte kilometer på ca. 2,5 kroner (ved 140000 Km, men vi har imidlertid kjørt 150000 Km).

By the way... Jeremy Clarkson´s jobb er underholdning... derfor er han stor i kjeften... :wink:

I dagens utgave av Aftenposten viser de denne oversikten over verditapet på mange nyere bilmodeller. Som man ser er verditapet på biler i Norge signifikant større enn i Danmark, men mine tall er allikevel rimelig representative. Hvis man tenker økonomi bør man med andre ord velge en rekkefirer, diesel og helst beholde bilen lenge.

_verditap_jpg_791227a.jpg

Skrevet

Dette verditapet vil vel bli lavere pr år, etter hvert som årene går.

Hvis ikke er det jo skremmende lesing for folk med 10 år gammel bil :)

Skrevet
":1735728z]Dette verditapet vil vel bli lavere pr år, etter hvert som årene går.

Hvis ikke er det jo skremmende lesing for folk med 10 år gammel bil :)

Verditapet pr. år i oversikten er gjennomsnittet pr. år av det totale verditapet etter fem år. Hvordan man fordeler verditapet pr. år spiller knapt noen rolle i det totale bildet, men ellers er det helt korrekt at verditapet blir lavere for hvert år... noe jeg har tatt hensyn til i mine beregninger (les: 40' + 30' + 20' + 20'). Verditapet er uten tvil den største kostnaden ved å ha en bil og slike oversikter er skremmende lesing. Jeg tviler på at folk flest er helt klar over hvor dyrt det egentlig er å ha en nyere bil. Prøv... så skal du se at du trolig havner godt over de ca. 2,5 kronene pr. kilometer jeg har kommet frem til. En mer normal kostnad pr. km er i området rundt 4-5 kroner... og for folk som bytter dyre biler ofte er kostnaden i mange tilfeller over 10 kroner pr. kilometer. Da er det billigere å ta Taxi for å si det forsiktig... :roll:

Skrevet

Den M5 testen er rå..

Er så negativ fram til han trykker på M knappen, å da blir han helt i ekstase..

Skulle jeg hatt en fornuftig BMW hadde det blitt 320d.. Går billig, går godt.. For nesten ikke blitt bedre :)

Men er jo på langt nær like heftig som fks M3..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...