Gå til innhold

Kjøpt E61 med ulovlig solfilm, fikk med skjolder på kjøpet


Gjernes
 Share

Anbefalte innlegg

Må bare få sitere noe jeg fant på ei nettside her i kveld:

"Ved tilbakebetaling av kjøpesummen skal selgeren, som tidligere, også betale renter av kjøpesummen. Som en ny regel i forbrukerkjøpsloven skal renter beregnes først fra den dagen forbrukeren reklamerte på mangelen. Hvis kjøperen blir avkrevet vederlag for nytten av varen, som nevnt ovenfor, videreføres imidlertid regelen om at rente skal betales fra den dagen betaling av kjøpesummen fant sted. Gjeldende rentesats er som kjent 12 % p.a. Ved f.eks. heving av et bilkjøp vil det altså være lønnsomt for selgeren å ikke kreve vederlag for kjøperens bruk av bilen dersom vederlaget utgjør et mindre beløp enn renten av kjøpesummen fra betalingstidspunktet til dato for kjøperens reklamasjon over den mangelen som har ført til heving av bilkjøpet."

Uansett så har jeg ikke tenkt å la denne saken gå sin gang uten konsekvenser. Skal bytte bil i morgen, så drar jeg på hytta på Fredag.

Da skal jeg sette meg i godstolen i fred og fordragelighet med laptopen og skrive et langt brev til importøren. Og jeg kommer til å understreke at fra nå av kommer jeg til å importere mine egene biler.

Om Bmw Norge i det heletatt bryr seg om dette er kansje ikke så aller viktig, men jeg håper at det blir reaksjoner i leiren. Slik at noen får svare for seg. Forhandleren jeg kjøpte bilen min er jo fersk når det gjelder BMW, men jeg syns at det blir litt dumt når en slik forhandler skal "spesialisere" seg på 6 forskjellige bilmerker. Da tror jeg det ligger et grunnlag til rot allerede i bunnen. De er kansje flinke til å selge peugot og mazda, men evnen til å selge og reparer bmw ser litt fraværende ut på dette tidspunkt.

Får jo litt blod på tann, når jeg stadig vekk opplever at selgeren tar meg for å være en idiot som han kan lyge full til begeret rinner over.

Nå håper jeg bare de ikke begynner å trekke seg med tanke på hevinga av kjøpet, og mitt krav ovenfor rentene. Om det skjer kommer jeg å kjøre resten av saken med advokat. Nå er jeg lei og har lyst på ny bil. Ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 191
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke sett denne tråden før nå. Mye interessant lesing her.. Har vært gjennom akkurat det samme som deg med en forhandler - bortsett fra at bilen jeg kjøpte var splitter ny. Jeg fikk en "mandagsbil" med feil i understellet og var tre turer på verksted frem og tilbake for å fikse problemet. Fjerde gangen gadd jeg ikke mer og la frem en skriftelig klage til forhandleren. Jeg ventet lenge på svar men ingenting skjedde. Til slutt la jeg frem saken for forbrukerrådet. Da først reagerte forhandleren og sa de skulle fikse feilen en gang for alle, men dette var selvfølgelig ikke jeg interessert i. Tross alt hadde jeg tatt meg tre fridager fra jobb og kjørt til sammen nesten 50 mil for å fikse noe som de like gjerne kunne gjort med en gang hadde de bare giddet å løfte ræva for å sjekke litt nærmere.

Resultatet ble at jeg kom ganske bra ut av det. De beholdt min gamle innbytte bil og jeg fikk full heving av kjøpet minus halv omreg. Noe jeg synes var tålelig greit, selv om det er frustrerende å tenke over hvor mye tid og slit jeg gikk gjennom for at rettferdighet skulle skje.

Ser ut til at saken din vil løse seg her. Det er bra. Lykke til videre med bilkjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, dette gikk skikkelig til helvette i dag.

Siden jeg krevde renter så trakk selgeren hele greia.

Han har hele tiden brukt ordet "heving" av kjøpet. Han brukte begrepet heving av kjøpet flere ganger i dag, men nå har han trukket seg. Han nekter på at han hadde gitt meg tilbud på heving av kjøpet. Det eneste han har gjort er å gi meg et tilbud på å kjøpe tilbake bilen sier han nå.

At han har brukt ordet "heve kjøpet" kan jeg ikke bevise sier han. Dette blir bare ord mot ord.

Siden han skal kjøpe tilbake bilen så skal han ha 20.000 i fortjeneste....

Selgeren sier også at jeg ikke kan bevise at bilen er ødelagt av deres klargjører, da bilen muligens var slik allerede da jeg skrev under kontrakten.

Siden bilen er "solgt som den er" forevist i selgers lokale, så kan ikke jeg komme i ettertid å klage på lakken sier han.

Greit da hører du ifra advokaten min sier jeg og går ut døra. Da kommer han nesten springende etter meg og lurer på hva jeg vil ha. Da svarer jeg at jeg vil at han ivareta rettighetene mine, og følge norsk lov. Det kan jeg ikke sier han, det blir for dyrt.

Så nå har jeg ringt advokat, og skal i møte med han på mandag.

Har snakket med BMW Norge og har fått en epost adresse som jeg skal sende beskrivelse og bilder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så vanvittig lavmål av denne selgern, håper at det blir en sak ut av dette og at du knuser han skikklig. Da blir det veldig dyrt for han isåfall! Vi er veldig bra beskyttet mht. norsk lov når det gjelder bilkjøp fra forhandler. Er det privatkjøp er rettighetene langt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hologrammene i lakken din er ikke noe skumle greier. De kommer ved polering med grov kutting.

For å fjerne en større defekt, lager man en mindre. Selv om det kan se ut som det er langt nedi lakken, er de ikke det.

Hologrammene er faktisk grunnere enn vaskeriper (solene som du ofte kan se i lakken når det er skarpt lys), men de er så mange og nærme hverandre at de gir en illusjon av å være nedi lakken.

Jeg tok jomfru maskinpoleringen min for et par uker siden, og etterpå hadde jeg 10 ganger så mange hologram som din har.

En lett runde over bilen med en mild polish, og en myk pad på lav hastighet var det som skulle til.

'

Når det kommer til at du fikk se bilen før handel, og burde lagt merke til skjoldene.

Sånne hologram er umulig å se under vanlig lys. De som jobber med polering, bruker en "sun gun" for å belyse lakken og lete etter hologram.

Det kan da ikke være meningen at man skal måtte ha med seg en sun gun når man ser på en nesten helt ny bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hologrammene i lakken din er ikke noe skumle greier. De kommer ved polering med grov kutting.

For å fjerne en større defekt, lager man en mindre. Selv om det kan se ut som det er langt nedi lakken, er de ikke det.

Hologrammene er faktisk grunnere enn vaskeriper (solene som du ofte kan se i lakken når det er skarpt lys), men de er så mange og nærme hverandre at de gir en illusjon av å være nedi lakken.

Jeg tok jomfru maskinpoleringen min for et par uker siden, og etterpå hadde jeg 10 ganger så mange hologram som din har.

En lett runde over bilen med en mild polish, og en myk pad på lav hastighet var det som skulle til.

'

Når det kommer til at du fikk se bilen før handel, og burde lagt merke til skjoldene.

Sånne hologram er umulig å se under vanlig lys. De som jobber med polering, bruker en "sun gun" for å belyse lakken og lete etter hologram.

Det kan da ikke være meningen at man skal måtte ha med seg en sun gun når man ser på en nesten helt ny bil?

Siden bilen har vært til behandling av forhandleren 3 ganger og 2 ganger til ekstern bilpleie bedrift, så gidder jeg rett og slett ikke mere. De har prøvd og de har misslyktes. Jeg føler at de har fått kjangsene sine.

At selger sier at bilen er "kjøpt som den er" er meg knekkende likegyldig.

Jeg siterer fra forbrukerportalen:

"Merk deg at når du kjøper brukte ting, kan selgeren ofte selge tingen ”som den er”, ”som den står”, ”som forevist”, eller med lignende forbehold. Hensikten er her å begrense dine rettigheter. Selv om det er tatt et slikt forbehold, er det mangel dersom varen er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å regne med i forhold til det som er opplyst, prisen og alderen på varen. Det er også en mangel dersom selgeren har holdt tilbake opplysninger av betydning, eller varen ikke har de egenskaper selgeren har opplyst."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er surt, og gir dårlig bismak på hele BMW-navnet. Håper BMW forstår hva det gjør med navn og rykte.

Noe som plager meg nesten mere enn selve mangelen, er at selgeren til stadighet skal lyve om alt.

For eksempel sier jeg at jeg ønsker renter på oppgjøret, så sier selger at det ikke er vanlig med renter når kjøpet skal heves.

Når jeg da kommer med norsk lov , så trekker han hele greia og sier at det aldri har vært snakk om heving av kjøp, men at han skal kjøpe tilbake bilen.

Det har jo vært et mønster her hvor selger lyver, jeg motbevise og selger lyver om noe annet. Og når jeg konfronterer løynen så får jeg beskjed om jeg ikke kan bevise at han har sagt det.

Ord mot ord, så surt det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så oppfyra som jeg ble i dag, så har jeg fått massevis av drivkraft.

Er akkurat ferdig med et brev på 4 A4 sider som jeg skal sende til en representant i BMW Norge. Legger ved noen bilder og telefonnummere mitt. Så håper jeg på respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du gjør som Astri sier må du informere om det først. Er forbudt å ta opp noe, for å bruke det mot den personen uten at personen er opplyst om at samtalen/dialogen blir tatt opp. (Dette gjelder ikke grove straffesaker osv, men er vanlig rettspraksis i dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...