316 Skrevet Juni 24, 2008 Skrevet Juni 24, 2008 Det er 30-2 og ikke 15-2. Dette er nå alle lærde med kompetanse enige om. Jeg har repetisjon på dette gjennom jobben av og til. Grunnen til det er at man ikke trenger så mye luft inn for å få nok oksygen i blodet når man ligger bevisstløs. Det som er viktig er å få pumpet blodet rundt. Man skal også gjøre kompresjonene før man tar de første innblås, det haster mest. Når ble de lærde enige om det? Var på førstehjelpsøvelse med jobben senest i februar 08. Var en øvelse av ganske stort kaliber som varte over hele dagen, inneholdt førstehjelp, stoppe blødninger, plastring av sår og hvordan man takler brekte bein og armer. Jeg skulle til å ta 30 fordi jeg mente det var riktig, men instruktøren fortalte meg at det var 15 som var riktig... Forøvrig visste han ikke om dette kom til å forandre seg igjen.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Juni 24, 2008 Skrevet Juni 24, 2008 Teddysen: Det er nivå 2 du har lært ja Om du kjører 30-2 eller 15-2 er ikke det du skal bruke tid på å finne ut av. Du gjør så absolutt ikke noe mere eller mindre skade av og kanskje gjøre "feil" forhold til å ikke gjøre noe fordi du er redd for å gjøre "feil" Første du gjør er bestandig å sikre ulykkesstedet for å hindre nye ulykker på både deg selv og andre (=les) Varseltrekant i dette tilfellet. På et ulykkessted skal du ALDRI prioritere de som roper høyest og skriker mest. De er ved bevisshet og får hjelp senere når de som IKKE roper og skriker er sikret, men glem ikke å se til de som skriker av og til. På medisinerstudiet har vi opperert etter plan BLÅ(ST) B: Bevissthet - Sjekk bevisstehet hos vedkommende ved å rope på personen, gjerne klappe litt bestemt på kinnet elelr riste litt i kroppen på personen. I tilfelle respons legg person i stabilt sideleie og pass på at vedkommende ikke blir kald. Uten respons.. gå videre til neste punkt. L: Luftveier - Sjekk luftveier for fremmedlegemer (spytt, blod, tyggis, sukkertøy, tunge osv.) Å: Åndedrett - Sjekk om personen puster ved å legge øret over munnen for å lytte etter eventuell pusting samtidig som du ser på brystkassen om den beveger seg. Du skal kunne høre KLAR og REN pusting. Surkling og eventuelle "kvelelyder" (vanskelig å beskrive) START HLR (Hjerte lunge redning) To fingre under haken og løft opp samtidig som du skyver hodet bak med den andre hånden. Husk at hodet må bøyes veldig mye for å få åpne luftveier slik at innblåsningene kan gjøres. Hold igjen nesa på vedkommende med hånda som du bøyde hodet bak med og åpne munnen med andre hånden (den du brukte til å strekke haka opp) og ta to innblåsninger. Husk å holde et øye til brystkassa for å se om du får luft inn. Kommer det ikke luft inn, noe du kjenner når du blåser inn, strekk hodet lengre bak. Og forsøk igjen. IKKE STRESS da blir det bare tull. 30 brystkompressjoner ca midt mellom brystvortene - Ikke noe å bruke tid på for å måle seg frem fra solar plexus. Noen ribben vil ofte knekke uansett når HLR er riktig gjennomført. Tell høyt for deg selv og eventuelle andre. Skal være ca 100 hj. slag pr. min, så det skal gå ganske raskt å bestemt. Men sier igjen - Å ikke gjøre noe er LANGT værre enn å ikke gjøre noe. Dette klarer du/dere. Forsett slik til hjelpepersonell kommer! Og gjerne bytt på å utføre hjertekompressjoner da dette er veldig tungt i lengden. Skulle personen våkne til bevisshet legges personen i stabilt sideleie (S) Og temperaturen (T) må påpasses = jakker, genser, buddywarming. bare fantasien som setter grenser. vannflasker med varmvann pakket inn i klær å lagt inntill vedkommende hjelper mye. Skulle du komme til et slikt ulykkessted kan du kanskje møte på noen som skriker og bare er i veien. Gjerne få noen til å få bort dette mennsket da de ofte er mere til bry enn til nytte, de trenger omsorg og kjærlighet i stor grad. Snakk rolig til personen, spørr eventuelle spørsmål som f.eks navn, hva de har gjort i ferien osv. Ble kanskje litt mye og litt uoversiktelig. Men vil tro om alle husker den norske "regelen" plan BLÅ -Bevissthet , Luftveier og Åndedret så skal dette gå veldig bra. AMK-sentralen 113 har personell på tlf som vil guide dere gjennom det meste. Så dere får assistanse om det skulle være noe. Og igjen! Så lengde du gjør noe gjør du ikke noe feil! Vær stolt av deg selv og si at dette klarer du. Gjærne rop om hjelp når du kommer fram og ser "helvettet" noe som er med på å styrke deg mentalt og pysisk. Har selv hatt bruk for dette tidligere og har ingenting i mot om å komme over noe slikt.
Kjell Z3 Skrevet Juni 24, 2008 Skrevet Juni 24, 2008 Det er 30-2 og ikke 15-2. Dette er nå alle lærde med kompetanse enige om. Jeg har repetisjon på dette gjennom jobben av og til. Grunnen til det er at man ikke trenger så mye luft inn for å få nok oksygen i blodet når man ligger bevisstløs. Det som er viktig er å få pumpet blodet rundt. Man skal også gjøre kompresjonene før man tar de første innblås, det haster mest. Når ble de lærde enige om det? Var på førstehjelpsøvelse med jobben senest i februar 08. Var en øvelse av ganske stort kaliber som varte over hele dagen, inneholdt førstehjelp, stoppe blødninger, plastring av sår og hvordan man takler brekte bein og armer. Jeg skulle til å ta 30 fordi jeg mente det var riktig, men instruktøren fortalte meg at det var 15 som var riktig... Forøvrig visste han ikke om dette kom til å forandre seg igjen. Dere må ha hatt er rar og utdatert instruktør. Offshore terper vi mye på dette, og vi har også fått øvelsesvideo og dukke med hjem fra Norsk luftambulanse. 30-2 er internasjonalt vedtatt. Her kan du se på siden til Norsk luftambulanse, går ut fra at de kan dette : http://www.norskluftambulanse.no/Artikk ... &amid=3496
Hulders Skrevet Juni 24, 2008 Skrevet Juni 24, 2008 Internasjonale guidelines på 30:2 er fra 2005. Instruktøren tok feil. Ellers terper jeg mye på at man skal tenke enkelt når jeg instruerer i førstehjelp. Om dere velger å bruke ABC eller BLÅS- huskereglene betyr ingenting så lenge dere bare gjør noe.. - og husk: FRIE LUFTVEIER!!
Hulders Skrevet Juni 24, 2008 Skrevet Juni 24, 2008 - Forøvrig synes jeg at dette har blitt til en veldig god og informativ post, så dersom personer som i utgangspunktet er usikre leser hele posten vil de kunne lære mye om førstehjelp Håper det er litt mindre redsel for å komme først til et skadested
Yngvejos Skrevet Juni 25, 2008 Skrevet Juni 25, 2008 Og førstehjelpskurs burde vært obligatorisk i kjøreopplæringa. Men ikkje bare der, det burde vært obligatorisk på arbeidsplasser og. Om ikkje kvart år, så iallefall hvert andre eller tredje år, for å friske opp hukommelsen! Det e verdt det! Førstehjelpskurs har vært obligatorisk i 4-5 år nå. Det var ivertfall det på mc-lappen for 4 år siden, og billappen for 2 år siden. Men det burde vært krav til oppfriskningskurs hvert år. Siden jeg jobber i industrien, må jeg ta nytt førstehjelpskurs minst 1 gang i året. Og jeg blir like overrasket hver gang over hvor fort man glemmer. Men jeg tror jeg skulle greid å beholde roen i en ulykke likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå