Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

Til ingard og Ad|oS: Klar det er mulig å få blur med en kitlinse, men her snakker vi om å ta bilde av virkelige biler. Altså HELE bilen. Vis meg at du får blur da, så skal jeg love å bli imponert. :)

At stor blenderåpning trengs for å ta bilde av en hel (virkelig) bil er det liten tvil om. Men selvsagt har dette også noe med distanse til synlige ting i bakgrunden å gjøre. Dessuten har jo brennvidden litt betydning. Men F3.5 på 18mm så tror jeg ikke du får særlig blur på bakgrunden fordi jordkloden krummer for raskt. ;)

Hehe, dumme meg tenkte ikke på HELE bilen :P

Det blir litt vanskelig ja når både motivet og bakgrunnen ofte er nesten like nært..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gutta som kan dette. Hvor mye betyr IS på en 450d? Har kit-objektivet, men kunne tenkt meg noe mer. 70-200 f.eks. Ser jo at Tamron har noen reale økonomialternativer her, men ingen av disse har IS. Ser heller ikke det på Sigma-objektiver, og Canon sine er det relativt stiv pris på. Problemet her er vel at jo mer man zoomer, jo mer behov for IS blir det..

Forresten noen som mener det er noe bedre kjøp enn 450d 18-55 IS kit til 5200,-?

Hadde 1000d i noen uker, men returnerte det til fordel for 450d.

Jeg synes IS på en zoom er et must å ha. Legger med en link til dpreview og deres test av det nye Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS. Her har de en meget interessant grafisk fremstilling over hvor mye IS hjelper.

Scroll ned til 'Optical Image Stabilization' og før pekeren over feltene der det står: 18mm IS OFF 50mm IS OFF 200mm IS OFF

18mm IS ON 50mm IS ON 200mm IS ON

http://www.dpreview.com/lensreviews/can ... /page3.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset :) Jeg er helt grønn på fotografering, men jeg vet at jeg liker det og vil utvikle meg der :)

Har du kanskje noen tips til fotografering i mørket uten blits? :P

Stativ! Du klarer ikke ta bilder i mørket uten stativ, om du ikke bruker blitz.

Lengre lukker tid( Varierer ifra HVOR mørkt det er, noen ganger helt opptil 30sek lukker tid.)

Lavt blender tall, depends doh, på skarphet osv, men du finner fort hvor det grenser.

Når du tar bilder med såpass lang lukker tid, anbefaler jeg og bruke fjernutløser, evt. timer om du ikke har dette. Og, om kameraet ditt(regner med at det er speilrefleks) har en funksjon som lar deg låse speilet først, for tro det eller ei, selve lukkeren gjør at bilde kan bli uskarpt.

EOS 30D har iallefall denne muligheten, det du gjør er at når du får fokus, og klikker inn utløser knappen, så går lukkeren opp, og så venter du 1-2sekunder, og så klikker igjen. Om du har et stødig stativ da, skal det bli så skarpt som mulig(om fokusen er riktig).

Men igjen, og låse speilet er det null poeng i sålenge du ikke har fjernutløser, jeg skal handle meg dette snart, og det er ingen dum ting og ha!

Håper dette hjalp litt. Og prøv og hold ISOen så lav som mulig, høy iso ødelegger for det meste bildene, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med å låse speilet? :)

Jeg kan forklare så bra som jeg kan iallefall, om jeg har skrevet speilet, så mente jeg lukkeren, går litt fort her til tider.

Iallefall, man skulle da tro at når man har kameraet på et stativ, og bruker fjernutløser, at man blir kvitt alt av vibrasjoner.

- Der tar man feil, fordi selve kamera gir ifra seg vibrasjoner.

Når lukkeren går opp, og igjen, skaper dette vibrasjoner i kameraet, er kun snakk om millisekunder, men er nok til og at du mister den siste skarpheten du er ute etter.

Da har man en funksjon på kameraet, som gjør at lukkeren går opp, dette gjør man ved aktivere lås speil, i bruker instillinger, sett denne på "Aktiv".

Du vil da merke at kamera ikke helt tar bilde, når du trykker inn utløserknappen, dette er helt normal. Etter dette har blitt gjort, så venter du noen få sekunder, og trykker inn utløserknappen igjen, og bildet er tatt. Da har du ungått og få vibrasjonene som kameraet lager. 400D har iallefall denne funksjonen, da regner jeg også med at 450D har det.

Den beste måten og lære seg et kamera er ved og prøve seg frem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...