Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

Det er et par knep for å bli fornøyd med rimelige stativer: Velbonen over har oppgitt høyde "145cm + 30cm" - dvs. høyden blir 145cm, og så kan du bruke sveiven på siden til å heve det ytterligere 30cm . Dette skal du ikke gjøre - jo høyere opp du sveiver, jo mindre stabilt blir stativet. :oops:

Råd nummer to er at du skal behandle stativet forsiktig når du slår det ut, og folder det sammen: Åpne låsene på beina, og dra ett og ett bein jevnt og rolig ut eller sammen - hvis du åpner alle låsene og snur stativet slik at tyngdekraften gjør hele jobben, sparer du nok endel tid, men levetiden til stativet blir vesentlig kortere. :shock:

Har du lest samme bok som meg :D

Selv om du sveiver opp stativet til maks høyde er det mye mer stabilt en håndholdt.

Et bra tips til linse er en 50mm fastlinse. Canon har flere slike fra under 1000lappen og oppover. Ikke gå for den billigste :) Du må kanskje flytte deg litt mer med en 50mm i stedet for å zoome, men det kan også være lærerikt. En god fotograf bør være bevegelig og utforske alle vinkler av et motiv. Da kan du finne blinkskuddene. Samtidig gir en slik linse med blender 1.8 deg god mulighet til å leke og lære deg å kontrollere dybdeskarpheten.

Jeg vet at Japanphoto hadde stativ for å feste i frontruten for ca tusenlappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selv om du sveiver opp stativet til maks høyde er det mye mer stabilt en håndholdt.

Det er selvsagt helt riktig.:)

Men hvis du reiser ut for å ta bilder med stativ, er det lurt å ha i bakhodet at det kan ha betydning for skarpheten hvor høyt du sveiver stativet. Jeg lærte det selv en vindfull kveld. :oops:

Ellers støtter jeg forslag om 50mm objektiver - med få unntak er det den billigste veien til høy optisk kvalitet.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du reiser ut for å ta bilder med stativ, er det lurt å ha i bakhodet at det kan ha betydning for skarpheten hvor høyt du sveiver stativet. Jeg lærte det selv en vindfull kveld. :oops:

Helt klart riktig, men en stille sommerkveld duger det til og med til fotografering med lang lukkertid eller bulb, bare man holder fingrene unna kamera i opptaksøyeblikket. Bruk fjernkontroll eller snorutløser da.

Eventuellt kan man bruke selvutløser hvis man ikke har snor/fjernutløser for hånden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannon 450d

Nikon D60

Begge er bra, det er kun opp til deg hviket merke du vil gå for fremover... Pga du vil i fremtiden beholde linsene og bytte kun kamerahus...

Begge bruker SD brikker noe som er digg.

Selv skal jeg vurdere D80 når den kommer... Koster 10 lapper, men den kan filme i HD format. Noe som hadde vært stilig å ta små klipp med. Så slipper jeg å løpe rundt med kamera og videokamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd og mye bra tips :) Men noen her som har et kamera å anbefale til nybegynner? :) Til en grei pris. Hadde vært veldig kjekt om noen hadde noe brukt til salgs.

Har nylif bestilt Canon Eos 450D og tror det er et strålende nybegynner kamera :) Men husk å bestille et bra kit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon 450d

Nikon D60

Begge er bra, det er kun opp til deg hviket merke du vil gå for fremover... Pga du vil i fremtiden beholde linsene og bytte kun kamerahus...

Begge bruker SD brikker noe som er digg.

Selv skal jeg vurdere D80 når den kommer... Koster 10 lapper, men den kan filme i HD format. Noe som hadde vært stilig å ta små klipp med. Så slipper jeg å løpe rundt med kamera og videokamera.

Du tenker vel på D90 :) D80 har vært på markedet en stund mener jeg ;)

Hvis jeg finner ut at fotografering er noe for meg så blir det no inerstert i noe bedre etterhvert, tenker da på Canon EOS 40D eller etterkommeren til den :)

Ser også at Tamron kommer med en par gode linser nå :)

Samtidig opplyser de også om at deres 10-24mm nå snart vil bli tilgjengelig i versjoner for Canon og Nikon, og det samme gjelder deres nylig omtalte 18-270mm. Samtidig vil Tamrons 70-200 f2.8 snart bli tilgjengelig for Sony og Pentax, og senere vil også 10-24mm'en bli tilgjengelig med disse fatningene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm nå som Canon har annonsert at 50D er rett rundt hjørnet burde vel prisene på 40D stupe i tiden fremover. Interessant, siden jeg vurderer å skifte ut mitt EOS 350D.

Noen som har erfaringer med 40D her? Er det en grei oppdatering fra EOS 350D? Nå tenker jeg ikke kun på kvaliteten på bildene, men også funksjoner som 3" skjerm, live view, forbedret ISO og AF.

Høres ihvertfall i mine øyne ut som et kamera jeg vil få mer ut av enn det jeg har nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon 450d

Nikon D60

Begge er bra, det er kun opp til deg hviket merke du vil gå for fremover... Pga du vil i fremtiden beholde linsene og bytte kun kamerahus...

Begge bruker SD brikker noe som er digg.

Selv skal jeg vurdere D80 når den kommer... Koster 10 lapper, men den kan filme i HD format. Noe som hadde vært stilig å ta små klipp med. Så slipper jeg å løpe rundt med kamera og videokamera.

Du tenker vel på D90 :) D80 har vært på markedet en stund mener jeg ;)

Hvis jeg finner ut at fotografering er noe for meg så blir det no inerstert i noe bedre etterhvert, tenker da på Canon EOS 40D eller etterkommeren til den :)

Kjøpte selv en D80 i sommer og er kjempefornøyd med den. Hadde egentlig tenkt på EOS450D, men når D80en var kommet ned på samme pris var ikke valget så vanskelig med tanke på at jeg også hadde noen gamle Nikonlinser jeg kan bruke. D80 er på vei ut, men er fremdeles et bra kamera :)

D40 er skitbillig nå, men kanskje et kamera man også vokser fort i fra hvis man er litt seriøs på fotografering. Med dette kan man heller ikke bruke gamle objektiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg snakke proft, men kjøp dere stativ gutter.. Fikk mitt nye Velbon Sherpa 600R i dag..

Har vært mektig plaget med slørete bilder med lave lukkertider, og resultatene mine har vært små nedturer..

Nå er det av med IS, og ut i mørket. Merket selv i "normalt" lys at det ble mye bedre resultater.

Et lite bilde jeg tok kjapt.. (bildet er jo bare tull, men hadde ikke fått til samme bildet med samme ISO håndholdt)

p9041587sp5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...