Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

Mye fine poster her folkens. Selv om det ikke virker sånn så er jeg dypt enig i at man kan ta gode bilder med et gammelt 300D bare optikken er bra nok. Linsene er det viktigste man kjøper uansett kamera! Stor blender er ikke noe poeng før man vet hvordan man skal bruke den (og hva det er :) ).

ISO er noe du kan ha på auto, så bør du ta ett prøvebilde med skikkelig lysmåling med det motivet du ønsker, før du begynner å knipse.. På denne måten kan du gå inn i og se på bildet hvilken ISO kameraet kjører før du begynner å knipse, og kan dermed justere åpningstid/blender deretter.. Har av og til gått inn og overstyrt kameraet sine verdier i ISO, men ofte med lite hell.. Hvertfall på denne årstiden..

Her synser du vel litt. :) ISO bør stå på ca 100 (200 er laveste på en del nikon) så lenge du ikke får for treig lukkertid (ref regel BreitBau skrev om brennvidde/lukkertid). I utgangspunktet er det bare vits i å bruke høyere ISO enn den laveste dersom lukkertiden blir for lang. Høyere ISO hjelper deg å få kjappere lukkertid - på bekostning av mer kornete bilder.

Mitt råd er å ALDRI kjøre ISO på auto fordi kamera har en tendens til å kjøre opp ISO ganske ofte unødvendig. Konsentrer deg heller litt mer om å være stødig når du tar bildet og ha ISO på det laveste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mye fine poster her folkens. Selv om det ikke virker sånn så er jeg dypt enig i at man kan ta gode bilder med et gammelt 300D bare optikken er bra nok. Linsene er det viktigste man kjøper uansett kamera! Stor blender er ikke noe poeng før man vet hvordan man skal bruke den (og hva det er :) ).
ISO er noe du kan ha på auto, så bør du ta ett prøvebilde med skikkelig lysmåling med det motivet du ønsker, før du begynner å knipse.. På denne måten kan du gå inn i og se på bildet hvilken ISO kameraet kjører før du begynner å knipse, og kan dermed justere åpningstid/blender deretter.. Har av og til gått inn og overstyrt kameraet sine verdier i ISO, men ofte med lite hell.. Hvertfall på denne årstiden..

Her synser du vel litt. :) ISO bør stå på ca 100 (200 er laveste på en del nikon) så lenge du ikke får for treig lukkertid (ref regel BreitBau skrev om brennvidde/lukkertid). I utgangspunktet er det bare vits i å bruke høyere ISO enn den laveste dersom lukkertiden blir for lang. Høyere ISO hjelper deg å få kjappere lukkertid - på bekostning av mer kornete bilder.

Men kameraet stiller jo inn ISOen til det minste ettersom jeg velger lukkertid ;) Så derfor har jeg den jo på auto.. Har ofte overstyrt autoISO og endt opp med mørkere bilder enn jeg ønsker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får mørkere bilder, så må det være noe galt i lysmålingen. Eller du møter begrensning på blenderåpning i linsen din slik at den ikke slipper inn nok lys i forhold til lukkertiden du har satt. Det er ofte tilfelle ute nå for tiden.

Edit:

I så fall kan du gå opp på ISO! :) Men da er det fordi lukkertiden eeeegentlig er satt for kort i forhold til tilgjengelig lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst på50mm f1.8 jeg :)

joa, men da mister du jo muligheten for zooming... da må du finne den PERFEKTE plassen HVER gang... men ja, var 1 museklikk unna å kjøpe det selv :-P

Hvis du får mørkere bilder, så må det være noe galt i lysmålingen. Eller du møter begrensning på blenderåpning i linsen din slik at den ikke slipper inn nok lys i forhold til lukkertiden du har satt. Det er ofte tilfelle ute nå for tiden.

Edit:

I så fall kan du gå opp på ISO! :) Men da er det fordi lukkertiden eeeegentlig er satt for kort i forhold til tilgjengelig lys.

jeg har kun spotmåling nå jeg, da finner jeg det området jeg vil ha i fokus, og skal være klarest, og flytter kameraet etterpå... slik at jeg får motivet sentrert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst på50mm f1.8 jeg :)

joa, men da mister du jo muligheten for zooming... da må du finne den PERFEKTE plassen HVER gang... men ja, var 1 museklikk unna å kjøpe det selv :-P

KJØP! ER bare 900 kr, for pokker! *Mye for pengene alarm!*

Litt mer jobb (for beina) å ta bilder, men du slår ikke skarpheten i en fast linse med en zoomline i nærheten av samme prisklasse!

Edit:

Men jeg advarer om sterk avhengighet ved kjøp av linser med stor blender. Det blir fort en besettelse, så tenk over om du vil deg selv så vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine poster her folkens. Selv om det ikke virker sånn så er jeg dypt enig i at man kan ta gode bilder med et gammelt 300D bare optikken er bra nok. Linsene er det viktigste man kjøper uansett kamera! Stor blender er ikke noe poeng før man vet hvordan man skal bruke den (og hva det er :) ).
ISO er noe du kan ha på auto, så bør du ta ett prøvebilde med skikkelig lysmåling med det motivet du ønsker, før du begynner å knipse.. På denne måten kan du gå inn i og se på bildet hvilken ISO kameraet kjører før du begynner å knipse, og kan dermed justere åpningstid/blender deretter.. Har av og til gått inn og overstyrt kameraet sine verdier i ISO, men ofte med lite hell.. Hvertfall på denne årstiden..

Her synser du vel litt. :) ISO bør stå på ca 100 (200 er laveste på en del nikon) så lenge du ikke får for treig lukkertid (ref regel BreitBau skrev om brennvidde/lukkertid). I utgangspunktet er det bare vits i å bruke høyere ISO enn den laveste dersom lukkertiden blir for lang. Høyere ISO hjelper deg å få kjappere lukkertid - på bekostning av mer kornete bilder.

Mitt råd er å ALDRI kjøre ISO på auto fordi kamera har en tendens til å kjøre opp ISO ganske ofte unødvendig. Konsentrer deg heller litt mer om å være stødig når du tar bildet og ha ISO på det laveste.

Du begrenser jo bare auto-iso opptil feks 400, eller 200. Da slipper du å tenke på bildestøy osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får mørkere bilder, så må det være noe galt i lysmålingen. Eller du møter begrensning på blenderåpning i linsen din slik at den ikke slipper inn nok lys i forhold til lukkertiden du har satt. Det er ofte tilfelle ute nå for tiden.

Edit:

I så fall kan du gå opp på ISO! :) Men da er det fordi lukkertiden eeeegentlig er satt for kort i forhold til tilgjengelig lys.

Nja, men hvis jeg legger til at det jeg har tatt bilde av nå den siste tiden er action bilder, og en lukkerhastighet på under 1/200 ikke er noen vits i det hele tatt, samt at jeg som oftest kjører AutoISO med S-program (egenstyrt lukker), så forklarer det kanskje mer.. Dersom jeg tar bilder av stillestående objekter er det jo ikke noe problem med en lukker på 1/40 så da kan jo seff ISO være lavere..

Men når jeg kjører Lukkertid på 1/250 og kameraet opererer med f5,3 så er det vanskelig å få til en ISO på under 400 på det lyseste på dagen denne årstiden.. ;) Ikke noe galt med kameraet, det er heller noe galt med Kit-objektivet som er så teit å ikke være mer lysfølsomt slik at jeg når jeg har bevegelige objekter må kompensere med ISO, og da hjelper det ikke å manuelt stille ISO ned, for lukkertiden kan jeg ikke ha lengre, og blenderåpningen blir ikke noe større, så da velger kameraet den beste ISOen automatisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg advarer om sterk avhengighet ved kjøp av linser med stor blender. Det blir fort en besettelse, så tenk over om du vil deg selv så vondt.

hehe... ja, er der problemet kommer.... vurdere heller 24-70 2.8f, før 50mm`rn :-P

men nå er jeg fersk innen foto, og har MANGE år igjen å kjøpe utstyr på :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange måter å ta bilder på, ja. :)

Nå tenkte jeg på stillestående bilder (ref topic), men for actionbilder er jeg helt enig!

Og hvis man kan låse autoiso til max 400 så begynner det å hjelpe. Selv om 400 er litt høyt det og noen ganger. Men må man bruke 400 pga lysforhold så må man!

Poenget mitt er bare å understreke at ISO er en måte å påvirke lukkertiden på dersom du ikke kan slippe inn mer lys, men at den hovedsaklig bør stå så lavt som mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... ja, er der problemet kommer.... vurdere heller 24-70 2.8f, før 50mm`rn :-P

Da stiller det seg anderledes. Jeg har Canon 24-70'en og en 50mm f1.4. Etter at jeg fikk 24-70'en så bruker jeg omtrent aldri den 50mm'en. 24-70'en er helt sykt bra! Men vi snakker jo her om en litt annen pris! :lol:

Edit: Sjekket salgstråden og så det er snakk om en Sigma linse. Den kjenner jeg ikke til, så da er jeg litt mer usikker... Ville ha undersøkt litt tester og feks sjekket referanser her:

http://photography-on-the.net/forum/for ... e97d&f=107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stiller det seg anderledes. Jeg har Canon 24-70'en og en 50mm f1.4. Etter at jeg fikk 24-70'en så bruker jeg omtrent aldri den 50mm'en. 24-70'en er helt sykt bra! Men vi snakker jo her om en litt annen pris! :lol:

ad|os på forumet her har en sigma 24-70 2.8F som jeg vurderer å kjøpe av han... har lånt den noen ganger ;-) hehe

ja, poff sa prisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kansje jeg er på rett sted no.. Ser etter ett digitalt speilreflekskamera. Kan bruke ca 10 000+/-

Noen som har god peiling som kan komme med forslag.?

Mvh Gerald

Har du tenkt å bruke 10 000 på kun kamerahus, eller hus med linser?

Ser at det er til dama, som det virker har fotoerfaring, men du skriver ingenting om hvilke kamera hun bruker nå, er det speilrefleks eller?

Må jo si at Canon 50D til ca. 10 000 som du har sett på hos Elkjøp er meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange måter å ta bilder på, ja. :)

Nå tenkte jeg på stillestående bilder (ref topic), men for actionbilder er jeg helt enig!

Og hvis man kan låse autoiso til max 400 så begynner det å hjelpe. Selv om 400 er litt høyt det og noen ganger. Men må man bruke 400 pga lysforhold så må man!

Poenget mitt er bare å understreke at ISO er en måte å påvirke lukkertiden på dersom du ikke kan slippe inn mer lys, men at den hovedsaklig bør stå så lavt som mulig. :)

ja det er jeg helt enig i.. Det at det er 3 ting som påvirker komposisjonen av bildet er det som gjør SLR så fantastisk, ikke bare billedkvaliteten..

I bunn og grunn er det jo veldig enkelt da! Dersom det er bevegelse i bildet kan man ikke annet enn å justere blender, siden lukkertid ofte ikke kan være for lang pga bevegelsen og ikke for kort fordi man da fryser tiden som ikke er så kult på action bilder.. Dersom man ønsker dybdeskarphet i bilde feks ved 20 biler på rekke og rad, så må man justere ned til mindre blender (høyere tall) og dette resulterer i lengre lukkertid.. Men for lang lukkertid vil jo være ett problem om det er mennesker inne i bildet igjen, og fort kort lukkertid gir ikke nok lys..

Problemet oppstår når det er dårlig lys, man ikke kan justere lukkertid pga action og ikke har mer å gå på på blenderåpning, eller når man ikke kan ha lang nok lukkertid på mindre blenderåpninger.. Da må man kompensere med ISO...

Da har man egentlig bare to valg.. Akseptere støy i bildet, eller kjøper bedre utstyr.. Så når noen av dere lurer på hvor grensa går, så har jeg akkurat beskrevet den.. I situasjoner der du til slutt ikke har mer å gå på, er det kun bedre utstyr som kan være løsningen.. enten det eller finne noe annet man kan fotografere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...