Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

Takker! :)

Kitlinsen er ubrukelig (punktum) til slikt. Den rimeligste veien å få bilder av biler med litt blur i bakgrunden er å handle seg en Canon 50mm F1.8.

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... plid=10549

Sikkert en litt uvandt tanke å ha en linse med fast brenvidde, men skal man ta proffe bilder er det ofte ingen vei utenom. I alle fall på budsjett!

Bruk så stor blender (f.eks. F1.8 ) når du tar bildene og fokuser på den delen av bilen som er nærmest deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

D.C.V: Tar du bilder i RAW format? isåfall burde du prøve det ut. :) Da kunne det bildet ha blitt mye bedre, ved å justere fargetemperaturen kraftig ned. Slik det er nå preges bildet av at fargene er for "varme".. alt er liksom gult hehe, om du skjønner. :P

Disse ble ikke tatt i RAW, men jeg skjønner hva du mener :) Jeg prøver å leke meg og bli kjent med innstillingene på kameraet og slikt da ;) Ser at det ble for gult, men jeg får ikke åpnet bilder i RAW formatet virker det som..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kitlinsen er ubrukelig (punktum) til slikt. Den rimeligste veien å få bilder av biler med litt blur i bakgrunden er å handle seg en Canon 50mm F1.8.

Ikke helt sant faktisk. Med f3.5 (???) og max zoom vil du kunne klare å få litt slik effekt med kit-objektivet. Ingenting er umulig hehe

me6i91y6jhvqdsjb96vz.jpg

Her har du litt av den effekten, og det er tatt med f11 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta som kan dette. Hvor mye betyr IS på en 450d? Har kit-objektivet, men kunne tenkt meg noe mer. 70-200 f.eks. Ser jo at Tamron har noen reale økonomialternativer her, men ingen av disse har IS. Ser heller ikke det på Sigma-objektiver, og Canon sine er det relativt stiv pris på. Problemet her er vel at jo mer man zoomer, jo mer behov for IS blir det..

Forresten noen som mener det er noe bedre kjøp enn 450d 18-55 IS kit til 5200,-?

Hadde 1000d i noen uker, men returnerte det til fordel for 450d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :)

Kitlinsen er ubrukelig (punktum) til slikt. Den rimeligste veien å få bilder av biler med litt blur i bakgrunden er å handle seg en Canon 50mm F1.8.

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... plid=10549

Sikkert en litt uvandt tanke å ha en linse med fast brenvidde, men skal man ta proffe bilder er det ofte ingen vei utenom. I alle fall på budsjett!

Bruk så stor blender (f.eks. F1.8 ) når du tar bildene og fokuser på den delen av bilen som er nærmest deg.

Det er fullstendig mulig å få "blur" med kit linse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta som kan dette. Hvor mye betyr IS på en 450d? Har kit-objektivet, men kunne tenkt meg noe mer. 70-200 f.eks. Ser jo at Tamron har noen reale økonomialternativer her, men ingen av disse har IS. Ser heller ikke det på Sigma-objektiver, og Canon sine er det relativt stiv pris på. Problemet her er vel at jo mer man zoomer, jo mer behov for IS blir det..

Forresten noen som mener det er noe bedre kjøp enn 450d 18-55 IS kit til 5200,-?

Hadde 1000d i noen uker, men returnerte det til fordel for 450d.

Tamron sin IS kalles VC, Sigma sin kalles OS :)

Nå er jeg ganske ny på speilrefleks så jeg vet ikke hvor mye IS har og si, Men jeg mener at det skal mye til å overgå 450D i nybegynnersegmentet :) Har det kameraet selv og syns det leverer over all forventning :)

Vet ikke helt hva jeg har gjort her, men på ett bilde har jeg gjort forgrunnen uklar ;)

z1d5ida5qkwwbfr57jtg.jpg

8oa8pe9v18vigrpvukek.jpg

c824ikiz3xhc6uyrylet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar:

Har man objektiver med fast blender (f.eks. f2.8) vil lukkertiden være lik uansett hvor mye du zoomer og behovet for IS er det samme uansett. Med f.eks. kit-objektivt som vel har f3.5-5.6 vil man få tregere lukkertid jo mer man zoomer, og altså da mer behov for bildestabilisator.

Har selv et Sigma 70-200 2.8, men merker jo at det ikke er så ofte jeg bruker dette (stort sett bare sportsfoto). Er stort og tungt å dra med seg, samt at man faktisk ikke bruker så mye zoom så ofte. Tenk nøye gjennom det før du kjøper et stort objektiv hehe

Et objektiv som kan være veldig bra, med IS og veldig grei pris:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... plid=89592

Legger du litt mer penger i det får du jo et fantastisk allround-objektiv i denne 18-200 F3.5-6.3 fra Sigma.

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... plid=67183

Litt lav blender ved mye zoom, men med denne slipper du å gå rundt med noe annet objektvit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ingard og Ad|oS: Klar det er mulig å få blur med en kitlinse, men her snakker vi om å ta bilde av virkelige biler. Altså HELE bilen. Vis meg at du får blur da, så skal jeg love å bli imponert. :)

At stor blenderåpning trengs for å ta bilde av en hel (virkelig) bil er det liten tvil om. Men selvsagt har dette også noe med distanse til synlige ting i bakgrunden å gjøre. Dessuten har jo brennvidden litt betydning. Men F3.5 på 18mm så tror jeg ikke du får særlig blur på bakgrunden fordi jordkloden krummer for raskt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer :) Derfor går det fint an å ta f.eks. detaljbilder og få blur, men ikke av hele biler fordi man må stå så langt fra bilen for å få med hele. Med kit objektiv altså! Fra F2.8 begynner det å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og: Med 250mm på et 1.6 crop kamera (f.eks. Canon 1000D, xx0D eller x0D) må du stå omtrent 100 meter unna for å få med hele bilen. :lol:

OK, 50 da ;)

Dette er tatt med Canon 30D og Canon 70-200 F4 IS på 173mm. Distanse ca 30 meter?:

IMG_1855-01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...